Onko se hoitovirhe, jos synnytyksessä ei saa asianmukaista kivunlievitystä?
Jos siis esim. pyytää epiduraalia, mutta ei saa koska lääkäri ei ehdi paikalle antamaan sitä? Voiko tuollaisessa tilanteessa tehdä valituksen jonnekin?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Voithan toki yrittää asiasta valittaa ja varmasti kokemus sinulle on ollut kamala.
Haluaisin kuitenkin kysyä sulta itse että jos itse olisit kuolemassa ja leikkauksessa, niin olisiko sinulle ok, että lääkäri kuitenkin lähtisi pois ja ei nukuttaisi ja puuduttaisi sinua, koska hänen täytyy mennä puuduttamaan synnyttäjää? Tai sisään on lapannut juuri monta kolarissa olijaa? Varmaan ymmärrät kyllä mitä haen takaa...
Kummasti hätä/kiireelliseen sektioon joutuessa se lääkäri yhtäkkiä löytyy. Hyvä tietysti niin.
Epiduraalin laitto ei ole mikään pitkä prosessi.
Ai voiko epiduraalin antaa missä vaiheessa tahansa? Mitä hemmettiä, miksi ne urvelot hidastelevat viime hetkeen?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan toki yrittää asiasta valittaa ja varmasti kokemus sinulle on ollut kamala.
Haluaisin kuitenkin kysyä sulta itse että jos itse olisit kuolemassa ja leikkauksessa, niin olisiko sinulle ok, että lääkäri kuitenkin lähtisi pois ja ei nukuttaisi ja puuduttaisi sinua, koska hänen täytyy mennä puuduttamaan synnyttäjää? Tai sisään on lapannut juuri monta kolarissa olijaa? Varmaan ymmärrät kyllä mitä haen takaa...
Ei kai se noin voi mennä, että anestesialääkäreiden määrä on mitoitettu niin pieneksi että synnyttäjä saa hoitoa vain jos ei ole ketään "tärkeämpää" hoidettavaa ensin?
-ap
Koskaan ei voi tietää tuleeko onnettomuuden tai sairaskohtauksen vuoksi kiireellisiä suunnittekemattomia potilaita. Et sinäkään tiedä milloin synnytät.
Ei, sinun pitää tajuta, että kun nainen synnyttää niin sillä ei ole mitään ihmisarvoa. Lapsi pitää saada hengissä ulos sinusta, sinulla ei ole väliä vaikka kuo lisit. Et ole oikeutettu mihinkään inhimilliseen kohteluun tai esittämään pyyntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kolaripotilaan kipu menisi synnyttäjän kipujen edelle, siksikö kun se kolaripotilas saattaa olla mies ja synnyttäjä taas on pelkkä nainen jonka kuuluukin kärsiä.. Vai mitä ajat takaa?
Synnytys on luonnollinen tapahtuma, kolarivammat ei. Sukupuolella ei ole merkitystä. Ymmärrät varmaan itse, että jos sinulla on raaja irti, ei paljoa nappaa, että lääkäri on jumissa pelkosynnyttäjän kanssa. Toki kolariuhreja ja synnyttäjiä ei yleensä hoideta samassa sairaalassa.
Ei hoideta samassa sairaalassa? Tietenkin hoidetaan, mutta eri osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä voi mitenkään täysin ennakoida, että kuinka paljon potilaita milläkin hetkellä on. On siis ymmärrettävää, että aina lääkäri ei ehdi paikalle silloin, kun pitäisi. Kärsimyksen kuitenkin ymmärrän. Se ikävä kokemus kannattaa purkaa jonnekin kunnolla, ettei asiaa jää vaivaamaan liikaa.
Ei teho-osastollakaan voida tietää paljonko potilaita kulloinkin on, mutta silti jokainen sinne saapuva kolaripotilas saa kyllä kivunlievityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle kävi niin, että lääkäri oli jumissa muualla kauan, ja siinä vaiheessa kun se tuli paikalle olin jo jonkin aikaa huutoitkenyt kipuani. Kätilö pahoitteli myöhemmin sitä, että meni liian kauan, mutta eihän ne voi tietenkään anestesialääkäriksi muuttua, jos lääkäri on vaikka jossain leikkauksessa kiinni. En ajatellut, että se oli hoitovirhe. Sivuhuomautuksena; vauva oli suuri, juuttui ensin poskista, sitten hartioista ja vielä lantiostakin kiinni, ja tietysti epiduraali vei supistukset.
Mitäs ihmettä? Jos synnytys on niin pitkällä että vauva jo juuttuu poskistaan kiinni (!), ei siinä vaiheessa voi epiduraalia enää antaa.
No se oli annettu jo aikaisemmin. Sivuhuomautus oli vain siksi, että kivulle oli kyllä syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti hätä/kiireelliseen sektioon joutuessa se lääkäri yhtäkkiä löytyy. Hyvä tietysti niin.
Epiduraalin laitto ei ole mikään pitkä prosessi.
Hätäsektio tai kiireellinen sektio tehdään tapauksessa, jossa äidin, lapsen tai molempien henki on vaarassa. Se on korkeamman prioriteetin tilanne.
Epiduraali annetaan sen takia, ettei synnyttäjä kärsi kovista, mutta kuitenkin vaarattomista kivuista. Se on matalamman prioriteetin tilanne.
Minusta on erikoista, ettet pysty ymmärtämään näiden kahden tilanteen eroa.
Ei minusta.
Synnytys on synnytys eikä sitä täysin mukavaksi ja kivuttomaksi saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kolaripotilaan kipu menisi synnyttäjän kipujen edelle, siksikö kun se kolaripotilas saattaa olla mies ja synnyttäjä taas on pelkkä nainen jonka kuuluukin kärsiä.. Vai mitä ajat takaa?
Tämä on mielestäni hyvä pointti. Jos kolaripotilas on rattijuoppo ja aiheutti onnettomuuden omalla juopottelullaa, pitäisikö siltikin hänen päästä jonossa ensin ohi?
Potilaat arvotetaan vammojen ja oireiden perusteella, ei sillä perusteella onko ne kännissä vai ei.
On se jännä miten Suomessa pihdataan aineita euforian pelossa. Viinaa saa tietysti tintata kaksin käsin.
Pudendaalipuudutus synnytyksen loppupuolella eli ponnistusvaiheessa voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys on luonnollinen tapahtuma, kolarivammat ei. Sukupuolella ei ole merkitystä. Ymmärrät varmaan itse, että jos sinulla on raaja irti, ei paljoa nappaa, että lääkäri on jumissa pelkosynnyttäjän kanssa. Toki kolariuhreja ja synnyttäjiä ei yleensä hoideta samassa sairaalassa.
Ei hoideta samassa sairaalassa? Tietenkin hoidetaan, mutta eri osastoilla.
Ei ainakaan pääkaupunkiseudulla. Meillä on erikseen tapaturmasairaala. Voin kertoa, että potilasmukavuudessa synnytyssairaala on 100% mukavampi paikka.
Ihme takertuminen tuohon kolaripotilaaseen. Kolarissa ollut voidaan joutua nukuttamaan hätäleikkausta varten, anestesialääkäri siis on kiinni nukuttamis- ja leikkauksenvalvontapuuhissa. Ei siinä arvoteta erilaisia kipuja, vaan priorisoidaan elintärkeät toimenpiteet sellaisten edelle, joissa potilas/synnyttäjä kuitenkin pysyy hengissä vaikka on kipeä. Päivystyksellisissä toimenpiteissä on aina se mahdollisuus, että yhtäkkiä paikalle pölähtää joukko vakavasti vammautuneita potilaita ja silloin muiden asioiden on pakko odottaa.
Minulla siis ei ole lapsia, vaan vasta harkitsen niiden hankkimista.
Mutta jos ei oikeasti voi luottaa siihen että julkisella puolella saa kunnollista hoitoa ja kivunlievityksestä huolehditaan asianmukaisesti, niin kai sitä sitten pitää maksaa yksityiselle jos synnytys joskus tulee ajankohtaiseksi.
-ap
Esim. keskussairaalassa missä itse työskentelen leikkausosastolla, on vain yksi päivystävä anestesialääkäri. Hän tietysti pyrkii hoitamaan kaikki anestesialääkäriä vaativat tilanteet, mutta usein joutuu nimenomaan priorisoimaan. Anelääkäriä tarvitaan mm. ensiavussa, valvonnassa, teholla, leikkausosastolla ja synnytyssalissa. Valitettavasti se on niin, että synnytysepiduraalin laitto jää kiireellisyydessä aika monen muun tapauksen jälkeen. Hätäsektio ja kiireellinen sektio ovat tietysti asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäni hyvä pointti. Jos kolaripotilas on rattijuoppo ja aiheutti onnettomuuden omalla juopottelullaa, pitäisikö siltikin hänen päästä jonossa ensin ohi?
Suomessa hyyssätään juoppoja kautta linjan joka hoitoketjun kohdassa. Juopon pää kuvataan joka kerta, kun kännissä menee nurin ja pää kopsahtaa. Kun haima piiputtaa, juoppoa makuutetaan sairaalassa päiväkausia kerta toisensa jälkeen. Ihan ohiksena vaan. Siinä synnyttäjätkin jää toiseksi, kun juoppoa tehohoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pudendaalipuudutus synnytyksen loppupuolella eli ponnistusvaiheessa voisi auttaa.
Siihenkin tarvitaan lääkäri
Kuvailemasi ei ole hoitovirhe. Synnytys pääsee joskus liian pitkälle ennen sairaalaan tuloa, jotta voitaisiin enää epiduraalia antaa. Hoitovirhe tässä tapauksessa olisi antaa puudutus liian myöhäisessä vaiheessa. Monille naisille käy kuten sinulle.