Kertokaa nyt ihmeessä mikä paistinpannu on hyvä!?
Viime jouluna hankittiin Scanpan 80 euron hintainen pannu ja nyt 10 kk myöhemmin alkoi pinnoite rullautumaan irti eli meni käyttökelvottomaksi. Onko valurautapannu ainoa mikä kestää? Meillä on kyllä paistinpannut todella kovassa käytössä, joka päivä.
Harkitsin jopa TV-shopin Cerafit-pannuja mutta taitavat olla ihan huuhaata..
Olisin kiitollinen vinkeistä ja kokemuksista joita palstamammoilla varmaan on roppakaupalla!
Kommentit (145)
On ostettu erimerkkisiä paistinpannuja ja on se sitten hyvä tai huono, niin pinnoitettu pannu ei ole ikinä ikuinen. Ostat kerran vuodessa uuden pannun, niin sinulla on aina yksi hyvä ja yksi vähän huonompi pannu. Huonoimman heität aina pois kun sillä ei tee enää mitään.
Kaikki pannut ovat uutena hyviä. Ammattilaiset käyttävät valurauta-, teräs- tai teräsemalipannuja. Teräsemalipannun pinnoite on lasia, teflonpannun muovia. Valurautapannu vaatii huolellista hoitoa toimiakseen, mutta kestää sitten eliniän. Se lämpiää hitaasti. Kalliit teflonpannut on tarkoitettu rahan kiskomiseen hyväuskoisilta hölmöiltä, joita mm. aviomieheni edustaa. Hän luulee toistuvasti, että "Kallis teflonpannu on hyvä", mutta parissa vuodessa jokainen kallis pannu on tullut tiensä päähän.
Paistaminen ilman rasvaa tai vettä ruuan pannuun tarttumatta on täysin utopiaa.
Swiss Diamond mulla ollut kolmisen vuotta. Tähän asti hankkimistani paras, mutta ei sekään mikään uudenveroinen ole. Pintaan on tullut vähän röpöä. Tefalia en aio enää hankkia, ne menee meillä vuodessa pilalle vaikken pese astianpesukoneessa enkä käytä teräviä lastoja.
Minulla paistinpannut menivät ennen aina huonoiksi muutaman kuukauden välein. Sitten ostin kolme vuotta sitten uudet (toinen Hackmanin Kovanaama ja toinen jokin halpis-teflonpannu). Ajoin perheessäni läpi kaksi sääntöä:
- paistinpannua ei koskaan pidetä levyllä hetkeäkään tyhjänä, vaan siinä pitää aina olla vähintään öljyä tai voita, jos paistettavaa ainetta ei ole vielä laitettu pannulle
- levyä, jolla paistinpannu on, ei pidetä hetkeäkään kuumemmalla kuin 4:lla (tavallinen hella, levyjen asteikko 1-6)
Vahdin myös haukan tavoin, että sekä kaikki omasta perheestäni että myös satunnaiset ruokaa tekevät vierailijat noudattavat näitä sääntöjä. Lisäksi pannuja ei pestä koskaan tiskikoneessa, vaan aina käsin. Tavallista astianpesuainetta kyllä käytetään.
Seurauksena on se, että nämä kolme vuotta sitten ostetut pannut ovat vieläkin käytännössä uuden veroisia. Olen tullut siihen tulokseen, että olennaista teflon-pannujen kanssa ei ole pannun merkki, vaan se, että pannun ei koskaan anneta kuumentua liikaa.
10 lisää vielä: meidän 5-henkisessä perheessä paistinpannuja käytetään lähes päivittäin, vähintään monta kertaa viikossa. Hyvin tyypillisesti käytetään kahta pannua kerralla, koska yhteen pannuun ei mahdu tarpeeksi paistettavaa koko porukalle.
Ranskalainen Tefal on kestänyt kohtuullisen hyvin. Kovanaamaan petyin. Mikä se nyt sitten on sen paistinpannun kohtuullinen ikä kohtuullisella käytöllä (2 pannua ja liesi ei liian kuumalla)? 2 vuotta? 3 vuotta? 5 vuotta?
Minun valurautapannuni on ostettu v.-82, enkä vaihtaisi toiseen, Wärtsilä lukee pohjassa.
Meillä on ollut käytössä erittäin monia "merkki" teflonpannuja. Lopulta parhaaksi yllättäen on osoittautunut Ikean parempi pannu. Suosittelen.
Täältäkin ääni Swiss diamond -pannulle. Sain sen vuosia sitten lahjaksi eikä mulla ainakaan pinta ole yhtään kärsinyt. Pesen pannun (ja kaiken muunkin) aina käsin ja yleensä vaan hulautan saippuavedessä nopeasti, en siis liottele. Kallishan se vissiin on...
Minulla on (muistaakseni) Hackmannin jostain keraamisesta massasta valettu pannu, tarkoitettu induktiolle, mutta toimii erinomaisesti myös tavallisella sähköliedellä. On painavahko, mutta se ei haittaa, kun paistotulos on hyvä. Mielestäni kilpailee tasapäisesti valurautapannun kanssa. Pannu on helppo pitää puhtaana, sillä liukkaaseen pintaan ei juuri tartu mikään, kun on jonkin verran öljyä tai voita. Tiskikoneeseen en sitä laita, vaan pesaisen sen tavallisella tiskiharjalla ja pisaralla tiskiainetta.
Ihmettelen kuinka sitkeässä istuu käsitys siitä, ettei pinnoitettua pannua saisi pestä tiskiaineella. Tämä ohje on aina koskenut nimenomaan valurautapannuja. Valurauta tarvitsee rasvaa pysyäkseen toimintakunnossa. Rasva imeytyy huokoiseen valurautaan eikä jää härskiintymään pinnalle, kun liiat pyyhitään pois. Toisin on pinnoitettujen pannujen laita. Pinnoite on muovia eikä ime rasvaa itseensä, vaan se jää siihen pinnalle ja alkaa nopeasti eltaantua. Pinnoite näyttää huokoiselta, mutta ei sitä kyllä ole. Mutta mikäs, jos haluaa paistaa munansa ja makkaransa härskissä rasvassa, niin siitä vain. Minä en siitä lisäaromista pidä. Kymppi mainitsi muuten kaksi tärkeää asiaa: pinnoitettua pannua ei koskaan tyhjänä levylle ja vain maltillinen lämpö. Kuumuus ja terävät välineet pilaavat pannun alta aikayksikön.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 09:30"]
Minä ajattelin ostaa seuraavaksi hiiliteräspannun. Myös Hackmannin Matadoreja on kehuttu.
[/quote]
Hiiliteräspannun kannattaja täälläkin! Sillä saa parhaan paistopinnan, mutta hauduttamiseen sitä ei kannata käyttää.
Useamman Matadorin ceratec pannun ostaneena ja palauttaneena voin todeta että paskoja on. Ihan sama kuinka pannua hoitaa ja vaikka pitää kuin kipeää vittua niin kaikki tarttuu (jopa rasva) 6kk jälkeen. Pinnoitteessa on ollut ongelmia.
Hacman Kovanaama pannu ei ole sen kummoisempi, nyt on menossa takuuseen taas yksi. Alle vuoden kesti ja pinnoite irti ja pohja kierossa vaikkei ole ylikuumennettu. Scanpan (Tanska) ei myöskään kestä, eikä sen edeltäjä Look (Islanti). Tefal ei myöskään kestä. Nyt meni tilaukseen Cerafit pannusarja. Anoppi meni sellaisen ostamaan ja täytyy pannua lainanneena todeta että toimii kuin junan klosetti. Se kestääkö kauan aktiivikäyttöä jää nähtäväksi. Tähän mennessä paras pannuni on 90-vuotiaan vaarini äidin paistinpannu, valurautaa Högfors sisällissodan ajoilta :)
Teflon on äärettömän myrkyllinen aine. Jos teflon pannua on käytetty ruuanlaitttoon niin aine menee suoraan kehoon ja eteenkin jos pannu on kulunut niin silloin siitä irtoaa paljon myrkkyä. Teflonpannua ei kannata ostaa koska se on myrkyllinen eikä se kestä pidemmänpäälle.
Mulla ei kestä pannut kauaa. On ollut tefalia, matadoria, kovanaamaa, jamie oliveria ja halppiksia jne. Kestävät n. vuoden.
Mulla on ihan Tefalin teflon-pannu ja käytän siihen ainoastaan puulastoja,.
Ikea 365+
Paras pannu! Kestää, ja siihen ei kyllä palais varmaan kananmunakaan kiinni vaikka paistais ilman rasvaa. Liukuis vaan nätisti pois pannulta kun kippaa. ;) Hyvä paksu pohja, ei taivu.
Ikean paistinpannu 14,90€. Paras! On kokeiltu Tefalit, viimeisin meni muutamassa kuukaudessa pilalle. Myös Scanpan testattu, ei tosiaankaan kestä luvattua. Ikean pannu ollut jo pari vuotta päivittäisessä käytössä ja ei mitään vikoja, todella hyvä ja edullinen!
Swiss diamond on hyvä. Mutta huolta siitä pitää pitää, pestä ruuanlaiton jälkeen hellävaraisesti, ja paistaessa on vältettävä raapivia välineitä. Me käytetään puulastaa.
IKEAn +365-pannut ovat aivan loistavia. Ja edullisia. Sopivat myös induktiolle.