Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa nyt ihmeessä mikä paistinpannu on hyvä!?

Vierailija
02.11.2013 |

Viime jouluna hankittiin Scanpan 80 euron hintainen pannu ja nyt 10 kk myöhemmin alkoi pinnoite rullautumaan irti eli meni käyttökelvottomaksi. Onko valurautapannu ainoa mikä kestää? Meillä on kyllä paistinpannut todella kovassa käytössä, joka päivä.

Harkitsin jopa TV-shopin Cerafit-pannuja mutta taitavat olla ihan huuhaata..

Olisin kiitollinen vinkeistä ja kokemuksista joita palstamammoilla varmaan on roppakaupalla!

Kommentit (145)

Vierailija
41/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:59"]Ei teflon ene pilalle jos sitä osaa käyttää. Mutta tietenkin jos jättää ne kuuenemaan tyhjänä tai muuten liian kuuana niin tietenkin se menee pilalle[/quote]

Ihme vinkumista. Paistinpannu, jonka "oikea käyttö" kieltää kuumentamisen on kerrassaan mitääntekemätön esine. Niinhän ne muovipannut ovat. Munakkaisiin hyviä, koska en halu että munakas ruskettuu vähääkään, mutta se ei ole paistamista.

Valurauta ja hiiliteräspannut ovat hyviä. En tiedä miten niitä pitäisi huoltaa. Minä en ole tehnyt kuin käyttöönottorasvapolton, kun ostin pannut (ehkä 10 ja 5 vuotta sitten), ja pelaavat kuin unelma. Heikoille vanhuksille tai käsivammaisille ne eivät sovi painonsa takia, mutta terveellä aikuisella ei ole syytä ostaa muovipannuja paistamiseen.

Vierailija
42/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 16:59"]Ei teflon ene pilalle jos sitä osaa käyttää. Mutta tietenkin jos jättää ne kuuenemaan tyhjänä tai muuten liian kuuana niin tietenkin se menee pilalle[/quote]

Ihme vinkumista. Paistinpannu, jonka "oikea käyttö" kieltää kuumentamisen on kerrassaan mitääntekemätön esine. Niinhän ne muovipannut ovat. Munakkaisiin hyviä, koska en halu että munakas ruskettuu vähääkään, mutta se ei ole paistamista.

Valurauta ja hiiliteräspannut ovat hyviä. En tiedä miten niitä pitäisi huoltaa. Minä en ole tehnyt kuin käyttöönottorasvapolton, kun ostin pannut (ehkä 10 ja 5 vuotta sitten), ja pelaavat kuin unelma. Heikoille vanhuksille tai käsivammaisille ne eivät sovi painonsa takia, mutta terveellä aikuisella ei ole syytä ostaa muovipannuja paistamiseen.

[/quote]

Millä estät pohjaanpalamisen? Olen käyttänyt lukemattomia kertoja teräs ja valurauta pannua mutta aina ruokaa jää pohjaan kiinni. Se on surkean pannun määritelmä. Tämä siis silloinkin kun rasvaa laittaa niin että ruoka ui siinä.

Milläs peset sen?

Milläs sitten teet esim tomaattikastikkeita? Teräs ja valurauta ei kestä sen kaltaisia ruokia juurikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 17:10"]

Muut paistinpannut paitsi valurautaiset (jotka puolestaan on liian työläitä) on käyttötavaraa. Eli niillä paistetaan se vuosi-puolitoista ja sitten heitetään pois ja hankitaan uusi. Hellävaraisella käytöllä ikää voi pidentää (ei kuumenna liikaa eikä tyhjänä, ei tiskikoneeseen).

[/quote]

Talokin on käyttötavara. Mikään ei kestä ikuisesti.

Vierailija
44/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaisena ja pannujen suurkuluttajana sanoisin kokemuksesta, että pinnoitetut pannut ovat tiettyihin juttuihin ihan OK, mutta jättäkää ainakin Hackmannin Kovanaamat ja Scanpanit kauppaan.

Swiss Diamond on tosiaan hyvä ja takuuasiat toimivat, mutta melko tavalla vastaavia kokonsa, painonsa ja pinnoitteen osalta on ollut myynnissä Lidlissäkin, alta parillakympillä.

Teflonisia saa ihan käypäisiä myös IKEASTA kuten Lidlistäkin, Jamie Oliverit ja Tefalit ovat myös OK.

Kuten moni on maininnutkin, ÄLKÄÄ kuumentako pannuja tyhjänä liian kuumaksi, ÄLKÄÄ peskö niitä astianpesukoneessa, ÄLKÄÄKÄ tietenkään naarmuttako niitä.

Väärällä käytöllä saa minkä tahansa pannun käyttökelvottomaksi aiemmin kuin pitäisi.

Sitten taas jos käytätte teräs- tai valurautapannua, niin silloin pitää olla rohkeutta käyttää öljyä runsaasti ja lämmittää pannut kunnolla ennen käyttöä..

Vierailija
45/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ikuinen pannu. Miettikää te vaan tappiin saakka tätä.

Vierailija
46/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on OpaMuurikan Valu-pannut.. Kestänyt 3vuotta vaikka pesen tiskarissa. :) Niissä on joku QuanTanium pinnoite.

Vierailija
47/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:26"]Millä estät pohjaanpalamisen? Olen käyttänyt lukemattomia kertoja teräs ja valurauta pannua mutta aina ruokaa jää pohjaan kiinni. Se on surkean pannun määritelmä. Tämä siis silloinkin kun rasvaa laittaa niin että ruoka ui siinä.

Ei rasvan määrä auta. Vain se rasva vaikuttaa, mikä on paistopinnan ja pannun välissä. Esimerkiksi lihaa paistettaessa lihan kuuluu aluksi tarttua pannuun. Se saa olla siinä minuutin pari, minkä jälkeen se irtoaa helposti, jos pannu on kunnossa. Vain siten syntyy kunnon paistopinta.

En minä ole huomannut tomaattikastikkeessa erikoista. Happamana se putsaa mustumat hiiliteräspannusta. En tosin tiedä millainen paistettava itse tomaatti on, minä laitan tomaatin vasta lihan paiston jälkeen ja haudutan sen kypsäksi. Ei sen suhteen ole koskaan ollut mitään ongelmaa.

Milläs peset sen?

Vedellä kuumana. Laiskana se jää aika usein ruuan jäljiltä likaiseksi, jolloin laitan pannuun vettä, kiehautan levyllä ja putsaan harjalla (kuuma pannu sulattaa tiskiharjan), lastalla tai sorvilastun näköisellä putsausvillalla. Pesussa vähemmän on enemmän.

En ole tehnyt mitään ylläpitotoimia. Alussa kuumensin siinä suolatonta sian ihraa niin, että palohälyttimet huusivat ja sen jälkeen on ollut vain käyttöä. Teräspannulla oli joku tärkkelyksenkeittojuttu käyttöönotossa, toimin siinä ohjeen mukaan. Se otti alussa vähän kiinni, mutta tokeni siitä, kun rasvapoltin senkin. Minusta noiden materiaalien käyttöominaisuudet ja paistotulos ovat lähes identtiset. Jos nuo pannut eivät toimi, luultavasti rasvapoltto on ollut liian kevyt. Sen lämpötilan pitäisi olla muistakseni jotain 250 astetta, jolloin se rasva savuaa ihan kunnolla. Sammutuspeite on syytä pitää käyttövalmiina ja varautua siihen, että se leimahtaa.

Vierailija
48/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen tefal on kestänyt jotain 6 vuotta, ja alkaa olla lopussa. Edellinen taisi hajota kolmen vuoden jälkeen, mutta päästin sen kuumenemaan liikaa joten tavallaan oma vika. Tämä nykyinen on mm. naarmuuntunut.

Valurautapannu kestää, jos sitä huoltaa ja jos sitä ei kolauta kuumana (menee kappaleiksi). Toki myös pesemisen kanssa saa olla tarkkana. Teräspannu on aika kestävä myös, ruostumaton teräs on helpompi, hiiliteräksessä on samoja ongelmia valuraudan kanssa, eli ei saa pestä aineilla ja pitää runsaalla rasvalla aluksi ajaa sisään. 

Vierailija
49/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 18:31"]Talokin on käyttötavara. Mikään ei kestä ikuisesti.[/quote]

Valurautapannu kestää kauemmin kuin talo. Ja kauemmin kuin ihminen. Jos sitä ei mekaanisesti riko. Normihelloilla ja ruuantekovälineillä se ei rikkoonnu.

Jos valurautapannu temppuilee pahasti, sen voi kuumentaa hiilloksessa punaiseksi (>700 C) niin että kaikki lika lähtee. Sitten hio tai soodapuhaltaa oksidit pois, rasvapolttaa ja se on kuin uusi.

Vierailija
50/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valurautapannuahan ei varsinaisesti pestä koskaan, lämpimänä huuhdotaan vedellä ja sen jälkeen pyyhkäistään talouspaperilla puhtaaksi, lopuksi takaisin lämpimälle levylle ja öljytään se kevyesti ja taas pyyhkäistään paperilla ylimääräiset pois.

Kaikki pesuaineet ovat ehdottomasti kiellettyjä!

Vierailija
51/145 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulkaas niin, että tuolla Hackmann pannuja valmistavalla Iittalalla tms työssä oleva kamu sanoi, että ihmiset kyllä maksaa ihmesummia muovinpaloista. Konserni siirtää muutenkin tuotantoaa kiinaan, ja hullut suomalaiset vaan maksaa made in china tuotteista samaa hintaa kuin laatutuotteista. No, se ei tietysti mulle kuulee mihin sontaan sitä rahat laitetaan.

Valurauta on hyvä, muttei toki sovi kaikille. Osta teflon joka painaa. Kevyet teflonit vääntyy parin käyttökerran jälkeen niin että ovat aika turhia kapistuksia sen jälkeen. Älä myöskään kuumenna teflon pannua koskaa liian kuumaksi ts jätä sitä levylle niin ettei siinä ole mitään paistumassa. 

Keraamiset on ok, mutta en osaa nyt sanoa mikä brändi olisi oikeasti hyvä. Sen voin sanoa että jätä noi suomalaiset brändit omaan arvoonsa, siellä keskitytään tuottoihin eikä siihen että pannu kestäisi ja olisi hyvä. Jotkut on kehunu Jamie Oliveria, mutta enpä tiedä siitäkään. Itse valitsisin kaikista painavimman pannun, ja paino siis ilman kantta.

Vierailija
52/145 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swiss diamond,ei sen kummenpi kuin muutkaan.Pari vuotta ja piti laittaa vaihtoon.Ostaa halvempia useammin parempi vaihtoehto.

Vierailija
53/145 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.01.2014 klo 12:26"]

Te jotka valitatte, etteivät pannut kestä, ostakaa kunnon valurautapannu, niin johan kestää. Sillä tulee parhaat letut, maukkaimmat pihvit ja oikea ruskea kastike ynnä muut herkut. Kun jaksatte pitää pannusta hyvää huolta, niin se on lähes ikuinen. Minulla on 60-luvun lopulta oleva pannu. Hyvin toimii. Ainoa vika on, että toisinaan on liian pieni, mutta hätä keinot keksii.

Induktioliedelle??? Mummolevyille käy.

[/quote]

Vierailija
54/145 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valira, mutta ei taida saada suomesta. Itse haluan tällaisen, olen vierestäö katsonut kun tuttu pariskunta pahointpitelee pannua (ei todellakaan huolellisia) ja pannun pinnoite on kestönyt tosi hyvönö jo luokkaa 10+ vuotta. 

Vierailija
55/145 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmannilta saatava Saimaa -pannu keraamisella pinnoitteella. Niitä on kahta mallia. Se toinen niistä.

Vierailija
56/145 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swiss Diamond on saanut täällä kehuja. Mä ostin kyseisen valmistajan 2 kappaleen setin syksyllä. Parin käyttökerran jälkeen isomman pinta jo "kuplii" eli ainakin mulle osunut joku maanantaimalli. Pihvien paistoon käytän valurautapannua.

Vierailija
57/145 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin Ikeasta 7e paistinpannun. Siinä on kai teflonpinnoite. Kestää, kun pesee vain kuumalla vedellä. Astianpesuaine tuntuu pilaavan teflonin. Puolisen vuotta on tuo pannu ollut nyt käytössä eikä ole mennyt miksikään.

Vierailija
58/145 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia vuosia sitten ostin Ikeasta niiden sen paremman paistinpannun jossa on 10v takuu. Ei ollut kallis ja hyvin on kestänyt. Aikaisemmat Tefalit yms. kulahti aina vuoden käytön jälkeen. 

Vierailija
59/145 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin ostaa seuraavaksi hiiliteräspannun. Myös Hackmannin Matadoreja on kehuttu.

Vierailija
60/145 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut Swiss diamond paistinpannu nyt varmaan neljä vuotta. Olen tykännyt siitä, se muistuttaa vähän valurautapannua (painava, ei väänny), mutta käytössä yhtä tarttumaton kuin teflon. Pinta ei ole enää ihan uuden veroinen, kun olen joskus unohtanut pannun liian kuumalle kärtsäämään, mutta neljän vuoden jälkeen yhä täysin kelpo käyttää ja puhdistuu hyvin. 

Ennen tätä pannua just noi kalliitkin teflonpannut menivät pilalle viimeistään kahdessa vuodessa.