Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?
Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Sähkötyöt saa tehdä itse, mutta söhkömiehen pitää tarkistaa ne ja tehdä mittaukset sekä niistä pöytäkirja. Kaikki Lvi-työt saa tehdä itse, mutta ilmanvaihto on mitattava.
-LVI-työt. Vastaavan LVI-suunnittelijan tulee nämä työt hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mistä ajattelit aloittaa ja missä järjestyksessä teet mitäkin?
No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP
Ostaisitko sinä omakotitalon, jonka joku rakennusalaa täysin tuntematon on rakentanut netistä löytämillään ohjeilla?
Usein voi tulla parempaa, kuin näillä, jotka kaiken tietävät ja aina ovat näin tehneet.
Pieni, rossipohjainen hirsitalo onnistuu vähemmälläkin tiedolla. Tietysti lvi- ja sähkötyöt jää ulkopuolisille, mutta rungon ja katon saa tehtyä kahteen pekkaan tai pirkkoon. Samallahan tulee myös sisäseinät valmiiksi.
Kokeile vaikka linnunpönttö rakentaa ensin. Sen jälkeen vaikka leikkimökki. Saat vähän tuntumaa rakrntamiseen.
Olemme rakentaneet 3 taloa. Ensimmäisellä kerralla kokemusta oli parin remontin tms verran eikä ollut edes googlea apuna.
Vuosi ja 3kk meni puiden kaadosta muuttopäivään. Kaikki mikä voitiin tehtiin itse, maatyöt ja luvanvaraiset LVIS työt teki ammattilaiset.
Toinen talomme oli harkkotalo ja meillä oli muurari apuna, samoin nuo LVIS kytkennät teki ammattilaiset. Mies oli 6kk täyspäiväisenä raksalla 2 työn välissä, 12kk meni aloituspäivästä muuttoon. Hieman keskeneräinen, 3kk meni viimeistelyyn.
Nykyinen talomme on puolta pienempi kuin edellinen ja yksikerroksisena helppo rakentaa suurelementeistä. 9kk ja pihaan yksi kesä, kivetykset ja asfaltti jöi tälle kesälle.
Em lisäksi olen suunnitellut yhden talon vieraalle.
Näistä oppineena:
- tärkeintä on suunnittelu. Minkälaiseen taloon on varaa. Budjetointi + 10% (hinnat nousee raksan aikana paljon!). Talon sijoittelu tontille. Pohjan suunnittelu Miten rahat jakautuu eri vaiheisiin, mikä on varustelutaso. Minä on realistinen aikataulu
- sitoutuminen. Miten ajankäyttö raksan ja perheen välillä sovitaan, kotonaoleva ei saa kitistä toisen raksallaolosta. Kotona on kuitenkin lämmintä ja mukavaa raksaan verrattuna
- osallistuminen. Molemmilla on selkeät vastuualueet
- perheaika. Välillä pitää ottaa vapaata ja tehdä jotain muuta.
- sisustuksen valinta pitää miellyttää molempia
- raksalainalla EI ensimmäisenä osteta uutta autoa! Varmaan 80% tekee näin mutta kaikki menettävät tässä rahaa.
Meille tämä on mukavaa vastapainoa normi toimistotyölle mutta tämä 3. on nyt viimeinen talomme.
Vierailija kirjoitti:
En nyt usko että sitä ihan kahden kesken rakentaa. Mutta tarkoittanetkin ns. pitkästä tavarasta säästöajatuksella.
Piirustukset pitää teettää ammattilaisella. Tontille tuotava tavara pitäisi kilpailuttaa. Lisäksi pitää tietää, mitä on ostamassa. Halvalla saa usein paskaa, sanoi faija-vainaa (kirvesmies ja rakennusmies).
Kaivuri ensinnäkin tarvitaan, ja sitten pitäisi olla tietämystä perustuksen tekemisestä niin että se ei liiku eikä ime vettä. Maat pitää kuljettaa pois. Myös vastaava mestari on tarpeen olla. Kuormurilla pitäisi tuotattaa rakennuksen alle murskeet, ja jos pitää paaluttaa, niin paalutukset tuskin onnistuu ihan käsin moskalla hakkaamalla vaan joku kone senkin tekee. Jos pitää kalliota räjäyttää, kustannukset nousee. Lisäksi tontille pitää vetää putket, ei sitäkään lapiolla tee.
Vesieritykset pitäisi antaa ammattilaisen tehtäväksi, samoin sähkö- ja putkitöitä ei saa räpeltää itse jos mielit että vakuutuksetkin saat rakennukselle. Rakennusajallekin on oltava vakuutus, tai pankki ei anna lainaa.
Nosturi tarvittaisiin varmaan kattotuoleille. Ei saa kiivetä puikkoihin itse. Kattotuoleja ei ole järkevä tehdä itse, hintaero on melkoisen pieni (sukulaisen kertomaa)
Pitää olla käsitystä myös siitä, miten rakenne tehdään tuulettuvaksi. Siinä ei kannata luottaa naapurin miehen neuvoihin.
Aika paljon siinä joutuu ostamaan ulkopuolista apua. Lisäksi pitää osata tsekata, että tuo ulkopuolinen apu on maksanut veronsa ja maksunsa, on hyvämaineinen eikä ole konkurssin partaalla. Ja osata kilpailuttaa. Varsinaista multitaskaamista.
Kattotuolit. Käytännössä se homma on täysin ulkoistettua. Kattotuoleihin pitää olla lumenkantokykylaskelmat. Teetäpä sellaiset omatekoisille... voi tulla hintaa. Se on tyytyminen kattotuolifirmojen onnettomiin rimpuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vaikka linnunpönttö rakentaa ensin. Sen jälkeen vaikka leikkimökki. Saat vähän tuntumaa rakrntamiseen.
Ja kasvihuone! Huomaat, että se lämpö on aika ilmaista, jos osaa hyödyntää ilmansuuntia yhtään.
https://www.granddesignsmagazine.com/search?searchword=solar&searchphra…
Meidän viherhuone lämmittää koko talon vielä iltaan saakka. Helmikuulla siellä on päivällä 24 astetta lämmintä, eikä ole mitään lämmitystä. Finnfoamia lattialautojen alla ja katossa kennomuovi, 4 kertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt usko että sitä ihan kahden kesken rakentaa. Mutta tarkoittanetkin ns. pitkästä tavarasta säästöajatuksella.
Piirustukset pitää teettää ammattilaisella. Tontille tuotava tavara pitäisi kilpailuttaa. Lisäksi pitää tietää, mitä on ostamassa. Halvalla saa usein paskaa, sanoi faija-vainaa (kirvesmies ja rakennusmies).
Kaivuri ensinnäkin tarvitaan, ja sitten pitäisi olla tietämystä perustuksen tekemisestä niin että se ei liiku eikä ime vettä. Maat pitää kuljettaa pois. Myös vastaava mestari on tarpeen olla. Kuormurilla pitäisi tuotattaa rakennuksen alle murskeet, ja jos pitää paaluttaa, niin paalutukset tuskin onnistuu ihan käsin moskalla hakkaamalla vaan joku kone senkin tekee. Jos pitää kalliota räjäyttää, kustannukset nousee. Lisäksi tontille pitää vetää putket, ei sitäkään lapiolla tee.
Vesieritykset pitäisi antaa ammattilaisen tehtäväksi, samoin sähkö- ja putkitöitä ei saa räpeltää itse jos mielit että vakuutuksetkin saat rakennukselle. Rakennusajallekin on oltava vakuutus, tai pankki ei anna lainaa.
Nosturi tarvittaisiin varmaan kattotuoleille. Ei saa kiivetä puikkoihin itse. Kattotuoleja ei ole järkevä tehdä itse, hintaero on melkoisen pieni (sukulaisen kertomaa)
Pitää olla käsitystä myös siitä, miten rakenne tehdään tuulettuvaksi. Siinä ei kannata luottaa naapurin miehen neuvoihin.
Aika paljon siinä joutuu ostamaan ulkopuolista apua. Lisäksi pitää osata tsekata, että tuo ulkopuolinen apu on maksanut veronsa ja maksunsa, on hyvämaineinen eikä ole konkurssin partaalla. Ja osata kilpailuttaa. Varsinaista multitaskaamista.
Kattotuolit. Käytännössä se homma on täysin ulkoistettua. Kattotuoleihin pitää olla lumenkantokykylaskelmat. Teetäpä sellaiset omatekoisille... voi tulla hintaa. Se on tyytyminen kattotuolifirmojen onnettomiin rimpuloihin.
Tuleekin rajusti hintaa. Asiansa osaava insinööri laskee kattotuolin tunnissa vaikka kynällä ja paperilla. Tietkoneohjelmalla selvästi nopeammin. Pelkän kattotuolin siis. Liitoksineen ja naulauskuvioineen. Kuitillakaan ei viitsi paria sataa enempää laskuttaa ja jos tähän tai vaikka vastaavan mestarin 7000 euron palkkioon ei ole varaa niin sitten ei ole varaa siihen taloon muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?
Väität siis, että ennen kuin rakennusinsinöörejä oli niin ei ollut talojakaan?
Nykyään ei saa enää rakentaa sellasia taloja kuin "ennen". Eikä ne kaikki niin erinomaisia olleet silloinkaan, ihan samalla lailla virheitä silloinkin tehtiin - erona se, että ne tehtiin itse, eikä senhetkisen rakennusstandardimääräysohjeen mukaan.
Siksi kannattaakin aloittaa siitä varastotilasta, missä ei tarvi sähköä eikä mikään jäädy:
https://jrholvikellari.fi/kuvia.htm
Ja tuo oviaukko on oltava pohjoiseen. Siitä sitten riittävän isoa tonttia etsimään!
Hmmmmm.
Kokeile.
Aloita vaikka leikkimökistä.
Sitten mieti, että teetkö isommankin itse.
Älä heti aloita talosta. Siinä on niiiin paljon juttuja.
Olen tehnyt rakennusyritysten kirjanpitoja vuosia ja olen alan ammattilaisen kanssa naimisissa. Talon saat edullisimmin avaimet käteen mallilla, halvimmat todennäköisesti Älvsby ja Kastelli. Niistä perusmallit ilman mitään ylimääräisiä. Näillä talotehtailla on tavarat kilpailutettu suurilla ostomäärillä ja jos sinä ostat samat romut rautakaupasta niin maksat niistä vähintäänkin kymmeniä prosentteja enemmän. Lisäksi kannattaa huomioida se, että jos itse rakennatte niin kukaan ei korvaa teille rakennusvirheistä aiheutuneita ongelmia. Näistä käydään käräjiä joka viikko ja rahasummat ovat suuria. En ottaisi sitä riskiä että muutaman vuoden päästä olisi hometalo jossa ei voi asua ja velat päällä. Ammattilaisen rakentamana taloon menee vähintäänkin tuhat työtuntia ja siihen ei sisälly suunnittelu eikä kaupassa käyntiaika. Et voi edes kuvitella miten paljon siellä rautakaupassa menee aikaa. Monia tavaroita kun ei voi vaan mennä ottamaan hyllystä vaan tarvitset sen ammattilaisen apua tavaran valitsemiseen ja tilaamiseen. Ja se odotusaika. Kesällä on niin kiire, että voit joutua odottamaan tunnin ennen kuin on sinun vuorosi päästä myyjän juttusille. Veikkaisin että taloprojektiinne menisi vähintäänkin kolmetuhatta tuntia. Ja talon jälleenmyyntiarvo voi olla pienempi kuin mitä olette tavaroista joutuneet maksamaan.
EI ole vaikeaa. Mutta helvetin paljon työtä siinä on.
Voi aika helposti todeta, että helpommalla ja todennäköisesti myös halvemmalla pääsee, kun ostaa talopaketin, eikä ala pusaamaan taloa ns. pitkästä tavarasta.
Tämän olen todennut, kun olen seurannut vierestä suvun rakennusalan perheyrityksen toimintaa. Kaikki menee koko ajan vaikeammaksi ammattirakentajallakin. Tämän ovat sukulaisetkin todenneet, jättäneet suosiolla uudisrakennusten rakentamisen ns. grynderöimällä ja siirtyneet remppa- ja urakkalinjalle.
Tavallisen tallaajan ei kannata suunnitella rakentavansa mitään sen kummempaa kuin ulkovarastoa tai sähkötöntä ja vedetöntä kesämökkiä.
Jos sun pitää kysyä, niin liian vaikeaa sulle.
Jos haluaa laatua, on tehtävä itse tai palkattava todella kallis ammattilainen ja silti vahdittava vieressä. Ammattirakentajat fuskaavat ihan kaikessa ja toleranssit ovat suuret. Muistutan, että toleranssit tarkoittavat siis Maksimissaan sitä, mitä tulee syntymään. Priimaan ei pyritä. Lisäksi tehdään virheitä eikä niitä edes ymmärretä virheiksi saati haluta korjata. Kaikesta saa riidellä kohtuuttomuuksiin saakka, jos vaatii edes sovitun tekemistä ajallaan.
Onhan sulla jo tontti ja muutamat satatatonnii valmiina? Eiköhän se siitä lähde kun ekana teet perustukset ja valut jne. Sitten vaan lautaa laudan perään, vesijohdot, sähköt, persana katto meinaa unohtua. Ei kun alotat byggaamisen, kyllähän se siitä, ei siinä ammattilaisia kaivata.
Kyllä onnistuu, jos saat tarvittavat sertifikaatit jostain. Talo on oikein rakennettu, jos tekijällä on sertit.
It kirjoitti:
Olen tehnyt rakennusyritysten kirjanpitoja vuosia ja olen alan ammattilaisen kanssa naimisissa. Talon saat edullisimmin avaimet käteen mallilla, halvimmat todennäköisesti Älvsby ja Kastelli. Niistä perusmallit ilman mitään ylimääräisiä. Näillä talotehtailla on tavarat kilpailutettu suurilla ostomäärillä ja jos sinä ostat samat romut rautakaupasta niin maksat niistä vähintäänkin kymmeniä prosentteja enemmän. Lisäksi kannattaa huomioida se, että jos itse rakennatte niin kukaan ei korvaa teille rakennusvirheistä aiheutuneita ongelmia. Näistä käydään käräjiä joka viikko ja rahasummat ovat suuria. En ottaisi sitä riskiä että muutaman vuoden päästä olisi hometalo jossa ei voi asua ja velat päällä. Ammattilaisen rakentamana taloon menee vähintäänkin tuhat työtuntia ja siihen ei sisälly suunnittelu eikä kaupassa käyntiaika. Et voi edes kuvitella miten paljon siellä rautakaupassa menee aikaa. Monia tavaroita kun ei voi vaan mennä ottamaan hyllystä vaan tarvitset sen ammattilaisen apua tavaran valitsemiseen ja tilaamiseen. Ja se odotusaika. Kesällä on niin kiire, että voit joutua odottamaan tunnin ennen kuin on sinun vuorosi päästä myyjän juttusille. Veikkaisin että taloprojektiinne menisi vähintäänkin kolmetuhatta tuntia. Ja talon jälleenmyyntiarvo voi olla pienempi kuin mitä olette tavaroista joutuneet maksamaan.
Tämä on ihan uskomaton vale!
Se, missä itse rakentaessa säästää, on paitsi työn hinta, myös muutostöiden hinta. Tätä ei sanota koskaan missään suoraan, mutta avaimet käteen on sen hintainen mitä nettisivuilla ilmoitetaan PLUS muutokset valinnoissa mm. keittiön kaapistoissa, kylpyhuoneen laatoissa jne. Talotehdas tarjoaa perusmallin, perusvalinnoilla, ja kaikki mitä haluat lisää, maksaa lisää enemmän kuin mitä itse tekisit valintoja. Jos haluat taloosi erilaiset portaat, maksat lisää. Jos haluat laminaatin sijaan parketin, maksat lisää. Jos haluat yhden huoneen perusmalliin, maksat lisää. Jos haluat erkkerin olohuoneeseen, talotehdas saattaa sanoa että ei onnistu.
Jos sisustaa itse, valitsee itse kaiken. On täyttä puppua, että talotehdas saisi laattoja halvemmalla. Suuret rakennusfirmat saa laattoja tukkuhintaan. Talotehtaat vetää välistä.
Itse rakennuttaessa kilpailuttaa kaiken, kyllä. Mutta yleensä silloin tehdään suunnittelu ihan nollilta, eli talo voi olla ihan millainen vain, ja vaikka mukailla tontin muotoja tavalla, jota valmiit talomallit ei koskaan pysty tekemään. Suunnitteluun käytetty raha voi olla hyvinkin paljon pienempi, kuin talomallin muutoksiin käytetty summa. Esimerkiksi meillä arkkitehtisuunnittelu, johon kuului lupakuvat ja pääsuunnittelijan rooli, maksoi 5400€ viime vuonna.
Rakentajat on alkaneet puhua kustannuksista rehellisesti mm. Instassa. Sieltä vaan seuraamaan, kuinka paljon avaimet käteen - rakentaminen oikeasti maksaa. Halvin vaihtoehto se ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?
Myöskään maalarin koulua ei turhaan käydä, tai tapetoijan koulua.
Moni ajattelee niin että kyllähän sitä itse tapetoi ja maalaa. Jälki on sen mukaista. Monet kerrat olen mennyt käymään tuttavien luona jotka ovat tehneet itse ko. hommat ja sen huomaa; telan jäljet näkyy, ei ole kunnolla tehty pohjatöitä ja tapettien puskusaumat irvistää.
Monikaan homma ei ole sellainen että ”kaikkihan tuon osaa”
Maatyöt, putkityöt, perustukset, kattotuolit ja pystytys ovat vaikeita, jos ei ole kokemusta. Niitä en tekisi itse. Kaiken muun pystyy ihan normi toimistotyöläinen tekemään. Sen kuitenkin sanon, että jokainen työvaihe vie aikaa, ei ole mikään läpihuutojuttu.
N29