Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?

Vierailija
09.09.2020 |

Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?

Kommentit (356)

Vierailija
101/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökkejä olen tehnyt itse, ei mitään hienoja.

Vierailija
102/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita jostain pienemmästä. Esim. tee ensin kasvihuone. Ainakin Youtubesta löytyy kasvihuoneiden rakentamisesta videoita. Siitä tulisikin sitten kunnon tee-se-itse kasvihuone .. mutta noh, kunhan pystyssä pysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon voi rakentaa kuka vain. Siihen ei tarvita mitään erityislupaa. Samat luvat sun muut täytyy aina hankkia, tekee sitten itse tai jonkun firman kautta. Sähkö- ja vesi-systeemit ammattilaisen kautta. Mutta sen talon rakentaminen ilman mitään kokemusta tai tietoa on aikaa vievää  kun kaikki täytyy opetella ja se ottaa aikaa kun ekaa kertaa tekee. Mutta on myös sellainen vaihtoehto että palkkaa työvoimaa vain tiettyihin asioihin ja tiettyinä ajanjaksoina. Aika monikin on rakentanut ihan hyvän ja pätevän "mökin" itselleen näin. Suosittelisin aloittamaan mahdollisimman yksinkertaisesta ja pienestä projektista ja opiskelemaan itse aihetta. Sama tieto jonka saa koulusta löytyy myös netistä.

Vierailija
104/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin osta joku vanha mummonmökki, jolle on tehty kuntokartoitus.  Sitä korjatessa saat hyvin aikasi kulumaan.

Ja vanha hirsirakennus on hengittävä eikä muovilla pilattu.

Vierailija
105/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennettiin pariskuntana talo itse ilman kokemusta. Tosin oli meillä timpuri töissä pari viikkoa, sähkömies ja putkimiesten teki 5 tuntia töitä meidän raksalle. Molemmat ollaan ihan muun alan insinöörejä.

Mies suunnitteli ja piirsi talon. Toki ammattilainen teki sitten lopulliset kuvat näiden pohjalta. Itse palkattiin kaivinkone hommiin ja omalla traktorilla hoidettiin maakerrosten täytöt ym. Puut kaadettiin omasta metsästä (veljeni kävi opettamassa isojen puiden kaadon kun oli uutta) ja käytettiin kenttäsirkkelillä.

Tuttu timpuri palkattiin aina välillä laittamaan uudet työvaiheet alkuun ja opettamaan meille miten tehdä. Putkimies joka palkattiin hommiin ei halunnut tehdä käytännön putkituksia kun oli kiireinen niin neuvoi miten tehdä. Ja me tehtiin nuokin hommat sitten itse. Paitsi jakotukin liitokset ja muutaman muun pikkuhomman se putkimies teki itse. Sähkösuunnittelmat mies teki itse kun on sähköinsinööri mutta muuten sähkömies teki kaiken siihen liittyvän.

Lattian valuuseen palkattiin lisää väkeä suvusta ja ihan vieras liippari joka viimeisteli valuun pinnan. Kattotuolien asennuksessa oli palkattu tuttu timpuri kaverina samoin kun kattopeltien asennuksessa.

Kannattaa huomioida että jos rakennatte itse niin varaatte reippaasti rahaa koneiden vuokriin tai ostamisiin. Me satiin sukulaisilta lainattua todella edulliseen hintaan esim täry. He eivät tarvinneet sitä joten täry oli meillä kuukauden ja käytettiin aina tarvittaessa. Jos menet hakemaan ison täryn vuokraamosta niin maksaa noin 80-100€/päivä. Meillä itsellä myös traktori, kaikki pienkoneet ja työkalut valmiina eli siinä mielessä helppo tehdä kun työkalut valmiina ja niitä osattiin jo valmiiksi käyttää.

Muutamia rakennusajan virheitä on korjattu myöhemmin. Mutta yllättävän hyvin saatiin homma toimimaan näinkin. Rakentaminen vei aikalailla vuoden. Tosin vintti tehtiin vasta parivuotta myöhemmin asuttavaan kuntoon. Tuon jälkeen on tehty iso lämmin autotalli miehen kanssa. Ja viimeisin pari kohtuullisen kokoista hallia. Viimeisin halli joka tehtiin tuli jo aika helposti osaamisen puolesta.

Me uskallettiin rakentaa itse koska kummankin lähisukulaisissa timpurilta jotka neuvoivat ja heitä pystyi palkata aina tarpeen mukaan auttamaan. Saimme vuokrattua/lainattua edullisesti työkalut/koneet joita meillä ei vielä kaikkia ollut itsellä. Mies on todella kätevä käsistään ja oli rakentanut monia koneita ennen tuota eli tiesin että kykenee oppimaan uutta helposti ja osaa tehdä. Tiesin että me kumpikin ollaan luonteeltaan sitkeitä puurtajia ja kyetään tekemään vaikkei olisikaan hauskaa. Kannattaa muistaa että kun viidettä päivää tappelee viemäriputkia ym hiekkaan ja mittaa, mittaaa ja taas mittaa ja kaivaa ja tarkentaa ja koko ajan pieni peikko kalvaa meneekö tämä varmasti oikein niin se ei ole kivaa mutta se pitää tehdä kuitenkin. Ja se "ihana sisustaminen" on vain promille hommasta. Suutin osa ajasta on raskasta ja likaista tekemistä. Itse kärsin korkeanpaikan kammosta ja on karua tehdä peltikattoon vaikka olenkin tehnyt vain alareunaa. Mutta kyllä aamusta lähinnä tärisi ja oksennus yritti suuhun. Mutta tuli kuitenkin tehtyä ja iltapäivästä kun asiaan oli tottunut niin ei ollut ihan niin kurja olo koko aikaa.

Eli ap mieti oikeasti teidän osaaminen, motivaatio, ajankäyttö, parisuhde, budjetti, tukiverkko jne tarkkaan ja ole realisti. Mahdollista se on jos ostaa jonkun verran apua ja teettää lupien vaatimat asiat ja ehkä vähän muutakin ammattilaisilla mutta ei helppoa.

Vierailija
106/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni ainakin yhdestä suomalaisesta naisesta joka rakensi talon youtube-ohjeilla. Tietenkin sähkö- ja lvis-töihin hänellä oli ulkopuolinen alan ammattilainen, mutta muuten talon rakennus sujui pääosin omin voimin ja tiedoin.

Youtube on muutenkin aivan fantastinen paikka oppia asioita kunhan vain englanti taittuu. Sinusta voi tulla talonrakentajaja, muotisuunnittelija, kuvataiteilija, kirjailija, leipuri, veneenrakentaja, huonekalupuuseppä - mitä ikinä haluat. Alan ammattilaiset neuvovat ilmaiseksi.

Vierailija
107/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin tai kahdestaan ei onnistu, mutta kaveriporukalla onnistuu. Kun Karjalasta tultiin evakkoon muualle Suomeen niin porukalla rakensivat parissa kuukaudessa yhden talon ja sitten siirryttiin seuraavaan taloon. Eikä siellä ollut yhtäkään diplomi-insinööriä rakentamassa.

Tänä päivänä ei onnistu rak. Määräysten vuoksi tuollainen, eikä nuo talot kovin kummoisia ollut tämän päivän normeihin verrattuna, mutta onhan niissäkin asuttu.

Mökillä tehty remonttia ja ihmetelty miten se on pysynyt pystyssä, mutta onhan se pysynyt jo - 60luvulta asti.

Nykyään on niin tarkkaa kaikki, kattotuolien kiinnityksessäkin määrätty millaiset kulmaraudat pitää olla monta naulaa/kiinnitysrauta ja millaisia naulat pitää olla, tuolien reivaus ym. Ym.

Salaojat, hulevesikaivot ym. Ym.

Vierailija
108/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa mistä ajattelit aloittaa ja missä järjestyksessä teet mitäkin?

No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP

No niin löytyy.

Aloita sieltä. Aloita edes ja jatka sitten kyselyä.

Vähän löysää hommaa nyt tuo mitä teet. Et ole tikkua ristiin pistänyt vielä. Aloita ja kysy sitten.

Vierailija
109/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntö on että kolmas itse tehty talo onnistuu.

Vierailija
110/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tilaa vaan suosiolla valmis älväri, pihassa on sulle ihan tarpeeksi paskarreltavaa jos lähtötaso on 0.

Vierailija
111/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me rakennettiin pariskuntana talo itse ilman kokemusta. Tosin oli meillä timpuri töissä pari viikkoa, sähkömies ja putkimiesten teki 5 tuntia töitä meidän raksalle. Molemmat ollaan ihan muun alan insinöörejä.

Mies suunnitteli ja piirsi talon. Toki ammattilainen teki sitten lopulliset kuvat näiden pohjalta. Itse palkattiin kaivinkone hommiin ja omalla traktorilla hoidettiin maakerrosten täytöt ym. Puut kaadettiin omasta metsästä (veljeni kävi opettamassa isojen puiden kaadon kun oli uutta) ja käytettiin kenttäsirkkelillä.

Tuttu timpuri palkattiin aina välillä laittamaan uudet työvaiheet alkuun ja opettamaan meille miten tehdä. Putkimies joka palkattiin hommiin ei halunnut tehdä käytännön putkituksia kun oli kiireinen niin neuvoi miten tehdä. Ja me tehtiin nuokin hommat sitten itse. Paitsi jakotukin liitokset ja muutaman muun pikkuhomman se putkimies teki itse. Sähkösuunnittelmat mies teki itse kun on sähköinsinööri mutta muuten sähkömies teki kaiken siihen liittyvän.

Lattian valuuseen palkattiin lisää väkeä suvusta ja ihan vieras liippari joka viimeisteli valuun pinnan. Kattotuolien asennuksessa oli palkattu tuttu timpuri kaverina samoin kun kattopeltien asennuksessa.

Kannattaa huomioida että jos rakennatte itse niin varaatte reippaasti rahaa koneiden vuokriin tai ostamisiin. Me satiin sukulaisilta lainattua todella edulliseen hintaan esim täry. He eivät tarvinneet sitä joten täry oli meillä kuukauden ja käytettiin aina tarvittaessa. Jos menet hakemaan ison täryn vuokraamosta niin maksaa noin 80-100€/päivä. Meillä itsellä myös traktori, kaikki pienkoneet ja työkalut valmiina eli siinä mielessä helppo tehdä kun työkalut valmiina ja niitä osattiin jo valmiiksi käyttää.

Muutamia rakennusajan virheitä on korjattu myöhemmin. Mutta yllättävän hyvin saatiin homma toimimaan näinkin. Rakentaminen vei aikalailla vuoden. Tosin vintti tehtiin vasta parivuotta myöhemmin asuttavaan kuntoon. Tuon jälkeen on tehty iso lämmin autotalli miehen kanssa. Ja viimeisin pari kohtuullisen kokoista hallia. Viimeisin halli joka tehtiin tuli jo aika helposti osaamisen puolesta.

Me uskallettiin rakentaa itse koska kummankin lähisukulaisissa timpurilta jotka neuvoivat ja heitä pystyi palkata aina tarpeen mukaan auttamaan. Saimme vuokrattua/lainattua edullisesti työkalut/koneet joita meillä ei vielä kaikkia ollut itsellä. Mies on todella kätevä käsistään ja oli rakentanut monia koneita ennen tuota eli tiesin että kykenee oppimaan uutta helposti ja osaa tehdä. Tiesin että me kumpikin ollaan luonteeltaan sitkeitä puurtajia ja kyetään tekemään vaikkei olisikaan hauskaa. Kannattaa muistaa että kun viidettä päivää tappelee viemäriputkia ym hiekkaan ja mittaa, mittaaa ja taas mittaa ja kaivaa ja tarkentaa ja koko ajan pieni peikko kalvaa meneekö tämä varmasti oikein niin se ei ole kivaa mutta se pitää tehdä kuitenkin. Ja se "ihana sisustaminen" on vain promille hommasta. Suutin osa ajasta on raskasta ja likaista tekemistä. Itse kärsin korkeanpaikan kammosta ja on karua tehdä peltikattoon vaikka olenkin tehnyt vain alareunaa. Mutta kyllä aamusta lähinnä tärisi ja oksennus yritti suuhun. Mutta tuli kuitenkin tehtyä ja iltapäivästä kun asiaan oli tottunut niin ei ollut ihan niin kurja olo koko aikaa.

Eli ap mieti oikeasti teidän osaaminen, motivaatio, ajankäyttö, parisuhde, budjetti, tukiverkko jne tarkkaan ja ole realisti. Mahdollista se on jos ostaa jonkun verran apua ja teettää lupien vaatimat asiat ja ehkä vähän muutakin ammattilaisilla mutta ei helppoa.

Tuollatavalla se onnistuukin.

"itse rakensin" autotallin, tuttu piirsi kuvat lupia ja rakentamista varten, tuttu kaivinkoneäijä teki pohjat ja täytöt, paikallinen sorakeisari toi hiekat "taskurahalla" timpuri oli palkattuna, itse hoidin kaikki tarvikkeet, pelit ja vehkeet, siivosin, järjestelin kamat, maalasin räystäs, aluslaudat ja koko kämpän.

Tuttu sähkäri oli mukana, näytti mihin mikäkin tulee ja hommasi tarvikkeet, tuttu putkirunkkari hankki ilv tarvikkeet ja kävi kytkemässä.

Lattian valun ja pinnoituksen hoiti timpurin tuttu lattiamies.

Itse tein niin paljon kuin vain pystyin, tasasin ja tiukkasin sisätäytön, putket, styroksit, raudoitus, lattialämmityskaapelit ym.

Sähköt vedin itse ja tuttu sähkäri kytki ne ja teki pöytäkirjat, villoitin, levytin ym.

Huolehdin että missään vaiheessa palkattujen tekijöiden ei tarvinnut siivota, siirrellä tavaroita tai muuta vastaavaa vaan pääsivät tekemään omaa hommaansa koko ajan koska on aivan turhaa maksaa sellaisesta minkä kuka vaan pystyy tekemään.

105m2 3.6m korkea lämmin talli pinnoitetulla lattialla, lattialämmityksellä, koneellisella ilmanvaihdolla lämmöntalteenotolla ym.

Maksoi 50000€

Vierailija
112/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että innon ja ajan lisäksi tarvitsette pääsuunnittelijan ja vastaavan mestarin, jotka ovat valmiita ottamaan oman vastuunsa projektista, jonka toteuttaa amatöörit.

Vierailija
113/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyy, että onko vaikeaa rakentaa talo itse, niin 100% varmuudella voin vastata kysyjälle, että sinun tapauksessasi se on todella vaikeaa.

Vierailija
114/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi helppoa: Kaivatat kaivonkoneella ison montun, vedät montun kautta sähkö, vesi ja jätevesivesiputket tarvittaviin paikkoihin, täytät montun soralla ja tiivistät täryttimellä, teet Leca-harkoista sokkelin seinien kohdalle ja ladot niiden päälle lattialankut tai -levyt. Sitten vain pystytät hirsiseinät, vedät yliset ja koolingit ja lopuksi kattopellit. Ilmalämpöpumppu tökätään johonkin kohtaan ja vóilá: talo on valmis.

Vierailija
115/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInusta pelkästään talon rakennuttaminen muilla on ensimmäisellä kertaa aika raskas setti. Hirveä määrä päätöksiä. Kehotakin talosta haaveilevia tekemään seuraavan harjoituksen. Seuraaavan kerran, kun istut vessassa, alat miettiä kuinka monta päätöstä mahtuu pieneen tilaan. Missä kohtaa on lavuaari, minkälainen se on, millainen hana ja mihin se on asennettu? Entä minkälainen valokatkaisin on valittu ja mihin asennettu? Pistorasiat, laatat, seinämateriaalit, ilmanvaihto jne. Yhdessä pienessä tilassa. 

Vierailija
116/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lvi-työt saa tehdä, itse mutta sähköasentuksia ei saa. Tai saa tehdä, mutta pitää kaiketi tarkistuttaa  luvalliseksi, eli sama kun tekee sähköasentaja ja alan firma.    Kattotuoleja ei tarvi mihinkään nostaa, kun voi rakentaa puusta itse lankku kerrallaan.   Jne.  Kyllähän talon pystyy tekeen kuka vaan, mutta minkälainen tulee on kai se pointti.      

Vierailija
117/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yksin on kyllä aika haastavaa, mutta ei mahdotonta, jos tietää, mitä tekee, ja on aikaa tehdä se vähän rauhallisemmalla tahdilla. Sähköasennukset pitää teettää ammattilaisella, jolla on asianmukaiset luvat kunnossa. Mutta jos et laita taloosi sähköjä, tai sinulla on itselläsi luvat niiden tekemiseen, ei tämä ole ongelma. On siinä muitakin juttuja, jotka voivat väärin tehtyinä aiheuttaa katastrofin, esim. putkiasennukset, perustukset ja katto.

Aika moni muukin homma pitää teettää ammattilaisella, jos haluat saada taloon minkäänlaisia vakuutuksia tai ainakaan korvauksia niistä jos jotain tapahtuu.

Vierailija
118/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vaikka linnunpönttö rakentaa ensin. Sen jälkeen vaikka leikkimökki. Saat vähän tuntumaa rakrntamiseen.

Siinä välissä Siilin talvitalo.

Vierailija
119/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonaurua mammojen talohaaveille 😂

Vierailija
120/356 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInusta pelkästään talon rakennuttaminen muilla on ensimmäisellä kertaa aika raskas setti. Hirveä määrä päätöksiä. Kehotakin talosta haaveilevia tekemään seuraavan harjoituksen. Seuraaavan kerran, kun istut vessassa, alat miettiä kuinka monta päätöstä mahtuu pieneen tilaan. Missä kohtaa on lavuaari, minkälainen se on, millainen hana ja mihin se on asennettu? Entä minkälainen valokatkaisin on valittu ja mihin asennettu? Pistorasiat, laatat, seinämateriaalit, ilmanvaihto jne. Yhdessä pienessä tilassa. 

Koska työ maksaa, ehkä kannattaisi tilata perustalo muilta ja itse työstää yksityiskohdat? Usein niitä kannattaisi miettiä ajan kanssa, ehkä asuakin siinä vähän niin huomaa mistä tulee luonnonvalo, minnepäin hyvät näkymät, mikä on toimivaa.