Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivunlievitys synnytyksessä ennen vanhaan?

Vierailija
02.08.2023 |

Joiko synnyttäjät viinaa? Miksi nykyään ei käytetä viinaa kivunlievitykseen? Se turruttaa keskushermostoa todella hyvin.

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa joi viinaa ja osa synnytti ns luomuna. Ei ollut muita kivunlievityksiä enne vanhaan. Sitäpaitsi ajateltiin että synnytyskivut olivat rangaistus naisille Eevan lankeemuksesta paratiisissa...Joten synnytyksen kuuluikin sattua

Vierailija
4/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sairaaloissa hoidettiin kipua esim 70- ja 80-luvuilla? Ainakin mummoni aikaan siellä kuulemma oltiin viikko toipumassa synnytyksestä, vauvat nukutettiin erillisessä vauvalassa ja tuotiin äideille imetettäviksi.

Vierailija
5/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa joi viinaa ja osa synnytti ns luomuna. Ei ollut muita kivunlievityksiä enne vanhaan. Sitäpaitsi ajateltiin että synnytyskivut olivat rangaistus naisille Eevan lankeemuksesta paratiisissa...Joten synnytyksen kuuluikin sattua

Niin ne ovatkin. Naisen lankeemuksen vuoksi ihminen karkottaa tettoin Paratiisista eikä nainen sovellu seurakunnan johtajaksi.

Lisäksi kivunlievitys vain pitkittää synnystä mikä voi olla haitaksi lapselle. Suurin osa maailman naisista synnyttää ilman kantta vunlievitystä. Afrikkalainen nainen on innellinen jos saa synnyttää edes paikallisella alkeellisella terveysasemalla.

Olen sanaton, huhhuh...

Vierailija
6/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sairaaloissa hoidettiin kipua esim 70- ja 80-luvuilla? Ainakin mummoni aikaan siellä kuulemma oltiin viikko toipumassa synnytyksestä, vauvat nukutettiin erillisessä vauvalassa ja tuotiin äideille imetettäviksi.

Olen syntynyt -85. Äidille annettiin joku kivunlievitysruiske alapäähän, mistä ei kuulemma ollut juurikaan apua. Ei ollut vielä epiduraalia saatavilla. Tuskallinen synnytys kuulemma oli. Heti sen jälkeen äidille tehtiinkin sterilisaatio

Vierailija
7/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidille oli sanottu 80-luvulla synnytyksessä, että "ei täällä saa huutaa" kun huusi kivusta :(

Tää tapahtui Jyväskylässä

Kertonee kaiken siitä miten synnytyskipuun suhtauduttiin vielä siihen aikaan.

Vierailija
8/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidille oli sanottu 80-luvulla synnytyksessä, että "ei täällä saa huutaa" kun huusi kivusta :(

Tää tapahtui Jyväskylässä

Kertonee kaiken siitä miten synnytyskipuun suhtauduttiin vielä siihen aikaan.

Minulle sanottiin samaa Tampereella 2019, kipulääkettä ei saanut, koska se vaikeutti kätilön työtä.

Vierailija
9/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilokaasua oli kyllä jo 70 ja 80 luvulla ja aikaisemmin oli "pulveria" eli huumetta.... Sai ostaa ihan apteekista.

Vierailija
10/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 50- luvulla synnytettiin paljon kotona.

Ilman lievityksiä.

Ja kuoltiin myös.

Viina on vahingollista lapselle ja kipua lievittävän määrän juominen aiheuttaa täydellisen kontrollin puutteen.

En ole koskaam kuullut viinaa käytetyn synnytyskipujen lievitykseen.

Vierailija
11/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kivunlievitys on syntiä, miten pitää tulkita seuraava:

Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;

18orjantappuroita ja ohdakkeita

se on kasvava sinulle,

ja kedon ruohoja sinun on syötävä.

19Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi,

kunnes tulet maaksi jälleen,

sillä siitä sinä olet otettu.

Onko rikkaruohomyrkky myös syntiä, koska rikkaruohot ovat Jumalan rangaistus Aadamin synnin tähden?

Maatalouskoneet ovat myös syntiä, koska ne helpottavat viljelyn vaivaa.

Vierailija
12/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon synnyttänyt -80-90 ja 2000-luvulla. Ikinä en oo epiduraalia ottanyt, enkä kiljunut/huutanut. Hyvin oon luomuna, tai paraservicaalilla? pärjännyt. Se huutamisen voima kannattaa käyttää siihen ponnistamiseen ennemmin, mun pisin ponnistusaika on ollut 4 minuuttia. Ja muutamankin olen tähän eloon ponnistanut 😅

Vierailija
13/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Englannin Viktoria käyttänyt kloroformia? Lieneekö sitä suomalaissynnyttäjillä ollut, mutta ilokaasu oli kyllä keksitty, ja sitä synnytyslaitoksilla käytettiin.

1950-luvulla on monessa perheessä se viimeinen kotona syntynyt ja/tai ensimmäinen sairaalassa syntynyt ainakin maaseudulla.

Vierailija
14/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon synnyttänyt -80-90 ja 2000-luvulla. Ikinä en oo epiduraalia ottanyt, enkä kiljunut/huutanut. Hyvin oon luomuna, tai paraservicaalilla? pärjännyt. Se huutamisen voima kannattaa käyttää siihen ponnistamiseen ennemmin, mun pisin ponnistusaika on ollut 4 minuuttia. Ja muutamankin olen tähän eloon ponnistanut 😅

Minä en huutanut ponnistusvaiheessa, mutta monta tuntia sitä ennen kyllä. On tainnut unohtua, että synnytys on paljon muutakin kuin ponnistaminen?

Vierailija
15/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman lievityksiä.

Ja kuoltiin myös.

Viina on vahingollista lapselle ja kipua lievittävän määrän juominen aiheuttaa täydellisen kontrollin puutteen.

Millä tavalla viina on vahingollista synnytyksen aikana?

Vierailija
16/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös Englannin Viktoria käyttänyt kloroformia? Lieneekö sitä suomalaissynnyttäjillä ollut, mutta ilokaasu oli kyllä keksitty, ja sitä synnytyslaitoksilla käytettiin.

1950-luvulla on monessa perheessä se viimeinen kotona syntynyt ja/tai ensimmäinen sairaalassa syntynyt ainakin maaseudulla.

Vielä 1900-luvun alussa käytettiin paremmissa piireissä kevytnukutusta, jonka aikana lapsi revittiin pihdeillä ulos. Huh huh. Sata kertaa mieluummin luomuna.

Vierailija
17/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ymmärrettiin, että kipu on osa elämää eikä narkattu.

Vierailija
18/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman lievityksiä.

Ja kuoltiin myös.

Millä tavalla viina on vahingollista synnytyksen aikana?

Kysytkö tosissasi? Se vauva saa samat promillet kuin äitinsä. Etkö tosiaan tiedä, miksi sikiön ei kuulu saada viinaa?

Vierailija
19/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt -85. Äidille annettiin joku kivunlievitysruiske alapäähän, mistä ei kuulemma ollut juurikaan apua. Ei ollut vielä epiduraalia saatavilla. Tuskallinen synnytys kuulemma oli. Heti sen jälkeen äidille tehtiinkin sterilisaatio

Missäpäin näin oli? Mun pikkusisko on syntyt 1986 ja hänen synnytyksessään kyllä

mun äidille annettiin epiduraalipuudutus.

Vierailija
20/136 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että mua jaksaa aina ihmetyttää nää tämmöset kommentit 😅😅. Ymmärrätkö hyvä ihminen että vaikka sun synnytykset ovat olleet helppoja ja "pisin ponnistusaika on ollut 4 minuuttia" , niin monella muulla näin ei ole ollut? ( Itselläni esikoisen ponnistusaika oli 45 minuuttia. )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan