Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?

Vierailija
09.09.2020 |

Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?

Kommentit (356)

Vierailija
21/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ilman mitään apua se Ei ole ainoastaan vaikeaa, se on laitonta. Tai vaihtoehtoisesti sun pitää hankkia kaksi eri ammattikoulutasoista tutkintoa ja yksi AMK-tasoinen. Sähkötöitä ja LVIS-kytkentöjä ei nimittäin saa tehdä ilman lupaa ja joka työmaalla pitää lisäksi olla Rakennusmestarikoulutuksen saanut vastaava mestari.

Itse suosittelisin että myös vesieristykset ja kaivuutyöt tekisi joku joka osaa. Muuten voi tulla kalliita vahinkoja. Kaivinkone ja nosturit saa pahaa jälkeä osaamattomissa käsissä.

Vierailija
22/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, että yksin pystyisi tekemään rakennuksen perustankin, tekisi itse betonivelliä samaan aikaan kun valaisi perustaa.

Täytyisi olla melkoinen ihmemies kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ei rakennusvaiheessa riitä tiedon etsintään. 

Vierailija
24/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonisen TALON rakentaminen? No ihan tolkuttoman vaikeaa. Vai mitä käytännössä sulle tarkoittaa, että rakennat sen "itse"? Ilman mitään työnjohtoa, raksaporukkaa, suunnitteluapua yms? Luulen ettet saa edes perustuksia tehtyä ilman apua.

Jos olet amatööri niin käytännössä homma kaatuu siihen, ettet tiedä, mitä et tiedä. Et tiedä mitkä kaikki 600 asiaa pitää ottaa huomioon missäkin vaiheessa. Ehkä kuvittelet että nyt voit keskittyä vain johonkin laserilla leikkimiseen että saat suoran perustuskiven, vaikka sulla pitäisi olla mielessä jo millintarkasti seinät, sähkövedot, tontin käytön logistiikka (että työkoneet mahtuu kulkemaan), säänsuojaukset yms yms. Ja kuka sulle laskee kaikki kantavuudet, keneltä varmistat pitikö tähän nyt laittaa tuuletusrako vai ei. Millä materiaalilla tiivistät ikkunanpokat runkoon? Joka päivä on 200 tollasta pikkujuttua, joihin vastaus pitäis löytyä että työmaa etenee. Sä et voi aina lähteä tunniksi googlaamaan ja sitten ajelemaan Vantaalle hakemaan laattaleikkuria, se sun talo ei ikinä valmistuisi.

Mutta voiko talon rakentaa "itse" osaavan työmiesporukan kanssa? No todellakin voi! Ne osaa ratkaista ihan oma-aloitteisesti suuren osan niistä jokapäiväisistä ongelmista. Sinä maksat, suunnittelet, seuraat työn etenemistä, toimit kantoapuna ja tunnet itsesi toimekkaaksi kun saat sutia maalia pintaan.

Vierailija
25/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, että yksin pystyisi tekemään rakennuksen perustankin, tekisi itse betonivelliä samaan aikaan kun valaisi perustaa.

Mitä ihmeellistä tuossa nyt on?  Vai luuletko, että se kovettuu sekunneissa?

Vierailija
26/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikuva tilanteesta on vähintäänkin hupaisa.. 😅

Vierailija
27/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?

Vierailija
28/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa kuin heinän teko, eli ei kovinkaan helppoa.

Laitonta toki jos ei ole riittävää pätevyyttä. Lue maankäyttö- ja rakennuslaki jos siis et jostain kumman syystä tunne Suomen lainsäädäntöä. RakMk A2 kannattaa lukea myös niin selvinnee minkälaisen pätevyyden tai henkilöitä tarvitset. N17v

Vierailija
29/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällästä urakkaa olis hauska seurata sivusta. Ja todellakin vaan sivusta.

Vierailija
30/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?

Väität siis, että  ennen kuin rakennusinsinöörejä oli  niin ei ollut talojakaan?

Vierailija
31/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu "kahdestaan" kahdelta osaamattomalta, tietenkään.

Mutta kahdestaan voi rakentaa vaikka jonkun pienen hirsimökin tai varaston? Jos menee jokin vähän huonosti niin se ei oo niin iso katastrofi.

Jos lähtis oikeasti taloa vääntäämään kahteen pekkan ilman tietoa ja taitoa niin... sä voit googlettaa ohjeita yötäpäivää 6kk etukäteen ja silti veikkaan että teillä menis 8+ vuotta ja 600 000e, että siitä töllistä tulis asuttava :D

Silloin kun ei tiedä jostain asiasta, on kamalan helppoa arvioida "kyllä mäkin tohon pystyisin". Miten vaikeeta se nyt voi olla toimia kampaajana? Sakset vaan käteen ja leikkaamaan! Ei voi olla niin stressaavaa olla joku opettaja, lukee vaan niille muksuille kirjasta ja opettaa! Kyllä mäkin osaisin koodata, jos vaan pari viikkoa lukisin jotain tietokonehömppää. Ja joku talonrakennus, pah, minä rakennan taj mahalin yksin kuukaudessa!

Vierailija
32/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistalopaketti. Mukana saa konsultointiapua ja heillä on tiedossa myös osaavia insinöörejä, jotka valvovat/opastavat asiassa. Siinä on niin monta mutkaa matkassa, että suosittelen valmistalokauppaa avaimet käteen - periaatteella.

Vierailija
33/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se onnistuu, mutta melko mahdoton saada tarkistuksista läpi , kun nykyään tietyt asiat vaaditaan tehtäväksi ammattilaisvoimin.  

Vierailija
34/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Osa työvaiheista väkisin vaatii kaksi, että mitenkään onnistuu. Isot kipsilevyt paikalleen jne.

Veikkaan että ei haettu sitä onnistuuko rakennus yksin vaan että onnistuuko talopaketin kokoaminen vähän kuin huonekalun eli ilman ammattiapua.

Vierailija
35/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palikkaa toisen päälle. Helppoa. Aikaa menee itse kunnolla tehdessä paljon enemmän verrattuna ammattimieheen, joka tekee kiireellä surkeaa jälkeä ja saa aikaan homeloukun

Vierailija
36/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität siis, että  ennen kuin rakennusinsinöörejä oli  niin ei ollut talojakaan?

Eri kuin äskeinen, mutta väitän, että ilman rakennusinsinöörejä ei olisi homeongelmia ja katot eivät sortuisi niskaan, jos sataa lunta. Näitä toimivia taloja piirrettiin aikoinaan tupakka-askin kanteen ja rahaa jäi rakentamiseen ja materiaaleihin, kun ei tarvinnut elättää kymmeniä suojatyöpaikkaisia byrokraatteja.

Vierailija
37/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin tai kahdestaan ei onnistu, mutta kaveriporukalla onnistuu. Kun Karjalasta tultiin evakkoon muualle Suomeen niin porukalla rakensivat parissa kuukaudessa yhden talon ja sitten siirryttiin seuraavaan taloon. Eikä siellä ollut yhtäkään diplomi-insinööriä rakentamassa.

Vierailija
38/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kerran jotain kirjaa, jossa kerrottiin miten voi rakentaa pienen hirsitalon. Siinä talossa ei ollut mitään mukavuuksia.

Ja muista, ettei esimerkiksi sähkötöitä saa tehdä ilman lupia. Eli ellei toinen teistä ole sähköasentaja, tarvitsette apua.

Vierailija
39/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme mieheni kanssa tehneet ja yhä teemme taloa itse. Kummallakaan ei kokemusta. Itse olin teoriasta kiinnostunut ja tiesin miten talo teoriassa rakennetaan. Käytäntö on aivan eri asia. Ei kiinnosta yhtään ja on hel vetin raskasta ja aikaa vievää. Putkien ja sähköjen lisäksi kaikenlaista muutakin apuvoimaa tulisisitte tarvitsemaan tontista riippuen. Joka ikisessä mutterissa on "talonrakentajan"-lisä ja maksaa maltaita.

Tehtävää on noin sata kertaa enemmän, kuin kuvittelet(te) tässä vaiheessa.

Mieti, vaikka lattian raudoitusta. Se on vain yksi pieni osa kaikessa, mutta on aivan jumalattoman raskasta kantaa teräsverkkoja tai vähän säästämällä näpertää omia verkkoja raudoitusraudasta... näin me fiksuina ekassa kerroksessa tehtiin, toisessa jo olimme viisaampia ja tilasimme suoraan verkot. Mieti ikkunoiden asennusta. Niitä ei noin vain laiteta paikalleen; siinä on monta eri vaihetta. Niin... ja ne painavat. Ovien asennus on yllättävän vaikeaa. Takkojen ja savupiipun muuraus on hanurista, varsinkin jos sitä ei ole ikinä tehnyt ja aikaa kuluu tuhottomasti. Tarvitset piirustuksia joka kohdassa ja ne maksaa. Sähkö, LVI, raudoitus, lupa, maasto yms.

Tilaa paketti tai osta valmis.

Vierailija
40/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko pitkälle päättelit mitä väitetään. Eiköhän aina ole ollut joku vastaava joka tietää kuinka se talo rakennetaan vaikkei titteli olisikaan juuri tuo. On toki niitäkin harjoittelijoita jotka rakentavat vaikka eivät mitään tiedäkään ja v***uiksi menee.