Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?

Vierailija
09.09.2020 |

Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?

Kommentit (356)

Vierailija
341/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä urakkaan ihan hangesta lähtisi. Olen rakentanut puolison kanssa mökille koirankopin, leikkimökin ja 20 neliön kasvihuoneen, rempannut katon, tehnyt ovia ja ikkunoita, purkanut ja rakentanut uuden kuistin.   Ne valmistui siinä pähkäilemällä ja paperille piirtelemällä ennen kuin aloitettiin, mutta kyllä esim. kasvihuoneen kivijalan teossa jo piti selvitellä, että miten se tehdään niin, että routa ei liikuttele eli ensin kaivettiin saveen syvä monttu........ Sähköjen veto kasvariin nyt oli vielä helppo nakki kun pitkä jatkojohto :)

Talon rakentamisessa paikan päällä pitää jo tietää, mitä ja missä järjestyksessä tekee. Ja sähköjä ei saa vetää, jos ei ole alan koulutusta, samoin LVI hommissa syytä olla ammattilainen suunnittelemassa ja ammattilainen tekemässä asennukset. Betonivaluissa arvelisin ammattilaisesta myös olevan hyötyä. Kattotuolitkin alkaa olla jokseenkin sama tilata muualta eikä tehdä itse. Vesieritykset kosteisiin tiloihin ammattilaiselle.....

Että ei siitä ihan ite yksinänsä selviä vaan pitää palkata porukkaa avuksi. Saattaahan siinä silti säästää, jos  esim. kilpailuttaa materiaalit itse. 

Vierailija
342/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakennetaan ensimmäistä taloa kappaletavarasta, talo piirrätettiin talosuunnittelijalla. Mies ei alun alkaen aikonut osallistua rakentamiseen kuin avustavasti, mutta kun timpuri hävisi eikä enää palannut työmaalle, on hän siinä sitten puuhastellut isänsä ja kavereidensa kanssa. Taloa rakennettu kohta puolitoista vuotta ja nyt ollaan pintoja vaille valmiita. Totta kai LVI-asentaja, muurari ja sähkömies ovat ammattilaisina olleet mukana, mutta muuten on rakennettu itse ilman aikaisempaa kokemusta. Onneksi mulla on tuomonen periksi antamaton Puuha-Pete joka jaksaa työpäivän jälkeen vielä lähteä raksalle. Ja lukee tuosta rakentamisesta todella paljon, voin sanoa että hän on omistautunut tuohon projektiin 100%.  Itselläni aika menee 5-vuotiaan erityislapsen kanssa, etten ihan aina voi olla raksalla, mutta olen osallistunut siivoamiseen, kipsilevyjen tasoittamisiin ja maalaamiseen sekä tietysti suunnitellut keittiön kalusteet ja valinnut kaakelit, lattiat, maalit yms. Ilman tukiverkostoa emme tätä olisi pystyneet toteuttamaan, sen voin sanoa. Ja kyllä tässä on ollut erokin mielessä monta kertaa mutta nyt kun loppusuoralla ollaan niin eiköhän se tästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa, väsyttävää ja fyysisesti raskasta jos siis ihan oikeasti rakentaa, eikä tilaa talopakettia jonka joku muu rakentaa.

Jos ei mitään rakennusalan kokemusta ja ymmärrystä, en lähtisi yrittämään. 

Yksi talo rakennettu, toista ei tule.

Vierailija
344/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei talon rakentaminen vaikeaa ole mutta välistä vetävät haluaa talo rahoista osansa vakka väkisin.

Vierailija
345/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompaa, kun tuottaa naiselle orgasmi. Siltikään en alkaisi ihan maalikkona talonrakennukseen. Älä ala sinäkään.

Miten kukaan edes kysyy tämmöstä?

Vierailija
346/356 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Aika vaikeeta jos ei ole kokemusta mistään rakentamisesta.

Vierailija
347/356 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täältä hyvät ohjeet ja ilmaiseksi, helppo nakki valkoiselle henkilölle. Se on kuin savolainen projekti, aloittamista vaille valmis.

Vierailija
348/356 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän montakin henkilöä jotka viettävät illat netissä etsien ja arvioiden sinne kirjoitettua tietoa. Sieltä toki löytyy varmasti kaikki se tieto mitä tarvitset. Eri asia on sitten mitä sen tiedon etsiminen vie aikaa. Jos lähdet nollista, veikkaisin että netissä menee sama aika kuin taloa rakentaessa (netistä ei saa myöskään vaikutelmaa millaisia rakennustarvikkeet ovat konkreettisesti). Lisäksi työn, erityisesti viimeistelyn, taso riippuu kokemuksesta ja käden taidoista. Voi tulla myös kyseeseen myydä talo joskus. Vastuu rakennusvirheistä aiheutuvista vioista kestää vähintään 5 vuotta. Rakennusvirheiden mahdollisuus ilman kokemuspohjaa on myös melkoinen. Lisäksi tulee vielä joitain pätevyyksiä vaativia töitä, tyypillisin esimerkki lienee sähkötyöt...

Vierailija
349/356 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin aikanaan ulkomailla ja eräässä hyvin tunnetussa kaupungissa silloinen vuokraisäntä rakennutti tontille taloa. Muutin kun ajattelin että uusi rakennus.

Ukolla ei ollut juuri kokemusta rakentamisesta joten kaikki mikä voi mennä pieleen, meni pieleen. Seinät valuivat sateella vettä ja tämä oli esim. rakentanut hissikuilun johon jostain syystä ei ollut varaa hankkia hissiä joten toiseen kerrokseen päätti rakentaa yhteisvessan vaikka kaikissa asunnoissa oli WC:t. Rakennusprojekti jatkui ikuisuuteen ja osa asunnoista ei ikinä valmistunut. Muuttaessani pois sain vuokravakuuteni vasta oikeusteitsee kun tämä väitti että irtisanomiseni oli laiton. Teki saman muillekin asukkaille.

Tuon projektin nähtyäni uskon että sellaisen jolla ei ole rakennuttamisesta mitään kokemusta ei tule lähteä taloa rakentamaan.

Vierailija
350/356 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuhan se, jos on ahkera. Valvoja kyllä antaa neuvoja, jos sormi menee suuhun. Sähkömiehen ja putkimiehen tietenkin tarvitset kohteessa.

Vierailija
351/356 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä voisikaan mennä pieleen? 😄

Vierailija
352/356 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, minä rakensin talon vaikkei minulla ole penistä. Ei tuo kovin vaikeaa ollut kun otti selvää ja perehtyi ohjeisiin ja määräyksiin. Mutta en väitä, että ap:ltä onnistuu.

Mulla meni projektiin  3 ja puoli kuukautta. Syyskuun alussa tehtiin maansiirrot, joulukuun puoliväissä muutettiin sisään. Suurelementtitalo, johon itse teetin kaikki liittymät, pohjatyöt, paalutukset, LVI-hommat.

Olin nostamassa paikoilleen kattotuoleja (lihasvoimalla), kattoruoteita ja siivosin sekä tilasin tavaraa sitä mukaa kuin tarvittiin.

Ei mitään nykyään pitkästä puusta kannata alkaa nysväämään, kastuu vain ja menee pilalle jo rakennusaikana ja voro vie tavarat ja koneet työmaalta.

Sanoissa rakentaa ja rakennuttaa on vissi ero ja ihan syystä.

Vierailija
353/356 |
09.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo aiemmin mainitsikin Ylen ohjelman "Sadan vuoden talo", kannattaa katsoa miten kokemattomana ja kädettömänä rakennutetaan omakotitalo.

Vierailija
354/356 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu osaamisen tasosta. Aika harvalla löytyy esimerkiksi sähkö/lvi alan töihin oikeuttavat paperit.

Jos tarkoitat itse tekemisellä että yksin myös suorittaisit kaiken, rakennuspiirustuksista alkaen niin uskoisin että tekemättä jää.

Vierailija
355/356 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa, väsyttävää ja fyysisesti raskasta jos siis ihan oikeasti rakentaa, eikä tilaa talopakettia jonka joku muu rakentaa.

Jos ei mitään rakennusalan kokemusta ja ymmärrystä, en lähtisi yrittämään. 

Yksi talo rakennettu, toista ei tule.

Sama täällä. Ei toista tule. Vaikkakin todella tyytyväinen lopputulokseen. Turhaa hieromista tuli, kun olen metallimies. Olis vaan pitänyt olla harvempi mitta, meni liikaa millityöksi. Mutta varmasti on kunnolla tehty. Sähköhommatkin tein itse, paitsi taulun kytkennän, ja mittauspöytäkirjat, teki tuttu urakoitsija. Kuvat, vanha koulukaveri, saunailta palkalla. Malaukset ja tapetit, vaimo. Lattialämmityksen putkistot, käyttövesilinjat suojaputkessa itse, kaverin putkiliike kävi kytkemässä vesipisteet. Vesieristyksen kurssin olin joskus aikaisemmin suorittanut. Vastaava mestari kävi kerran, lähetti heti perään yli 100€ laskun. Kaverit olivat talkoissa, takstoolien nostossa. Niin ja yhden kaverin kaivinkoneella tein pohjat, viemäröinnin ja tienpätkän. Täyttömaat, omasta vanhasta montusta. Aikaa meni 2vuotta. Kaikkinensa 226 m2. 149asuin.ja 77 m2 talli, harrastustila, varasto. Nyt asuttu 14vuotta. Jälkeenpäin muurasin vielä takan. Appiukko oli myös aika paljon jeesaamassa. Mielestäni ei oikein enää halvemmalla pysty tekemään. Ja eikä tarvitse vääntää ammattilaisten jäljestä. Se kun ei olisi kelvannut, niin monenlaista ammattijälkeä nähneenä.

Vierailija
356/356 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvat selvitellä, olet ammattimies, osaat valaa pohjan, raudoitusta, kirvesmies, sähkömies. putkimies niin pääsee jo aika pitkälle, ai niin osaat suunnitella talon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän