Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?

Vierailija
09.09.2020 |

Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?

Kommentit (356)

Vierailija
81/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talon rakentaminen on helppoa. Olen niitä rakentanut n. 30. Jos minä osaan, niin kai muutkin osaan.

Vierailija
82/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vaan rakentamaan. Jos jatain hankaluutta tulisikin, niin kysyt apua täältä. Muista päivittää ketjua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alat vaan rakentamaan. Jos jatain hankaluutta tulisikin, niin kysyt apua täältä. Muista päivittää ketjua.

jotain*

Vierailija
84/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?

Myöskään maalarin koulua ei turhaan käydä, tai tapetoijan koulua.

Moni ajattelee niin että kyllähän sitä itse tapetoi ja maalaa. Jälki on sen mukaista. Monet kerrat olen mennyt käymään tuttavien luona jotka ovat tehneet itse ko. hommat ja sen huomaa; telan jäljet näkyy, ei ole kunnolla tehty pohjatöitä ja tapettien puskusaumat irvistää.

Monikaan homma ei ole sellainen että ”kaikkihan tuon osaa”

Tuo onkin jännää muuten. Kokemattomat ajattelevat usein että sisustus/pinnat on niitä joissa voi säästää tekemällä itse. Tosiasiassa juuri näkyvissä pinnoissa tarttee eniten osaamista ja virheet jäävät esiin. Runkorakentaminen on helppoa ja jos taidot jossain kohtaa loppuu kesken ja pitää turvata ammattilaisiin, niin tasoitus + maalaus/tapetointi on just se fiksuin työ ulkoistaa.

Vierailija
85/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa mistä ajattelit aloittaa ja missä järjestyksessä teet mitäkin?

No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP

Aika moneen asiaan on youtubessa tutorialit XD

Vierailija
86/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mahdollista, paljon vain joutuu kysymään ja selvittämään. Vaikeinta on saada luvat ja tehdä hyväksytysti. Itse olen pwruskorjannut talon ilman lupia, sähkötyöt tehnyt itse sähkömiestä konsultoiden. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole. Toki ihan eri asia aloittaa pelkästä tontista. Jos on tekevä ihminen, joka jaksaa kaivaa, selvittää ja on kätevä käsistään niin miksi ei. Varaa reilusti aikaa (vuosia) ja varaudu lukuisiin epäonnistumisiin. Sinuna lähtisin kuitenkin liikkeelle vanhasta talosta, jota ikänsä puolesta myydään tontin hinnalla ja peruskorjaisin täysin. Jos itse lähtisin yrittämään täysin uuden rakentamista, valitsisin hirsitalon.

Vierailija
87/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?

Myöskään maalarin koulua ei turhaan käydä, tai tapetoijan koulua.

Moni ajattelee niin että kyllähän sitä itse tapetoi ja maalaa. Jälki on sen mukaista. Monet kerrat olen mennyt käymään tuttavien luona jotka ovat tehneet itse ko. hommat ja sen huomaa; telan jäljet näkyy, ei ole kunnolla tehty pohjatöitä ja tapettien puskusaumat irvistää.

Monikaan homma ei ole sellainen että ”kaikkihan tuon osaa”

Tuo onkin jännää muuten. Kokemattomat ajattelevat usein että sisustus/pinnat on niitä joissa voi säästää tekemällä itse. Tosiasiassa juuri näkyvissä pinnoissa tarttee eniten osaamista ja virheet jäävät esiin. Runkorakentaminen on helppoa ja jos taidot jossain kohtaa loppuu kesken ja pitää turvata ammattilaisiin, niin tasoitus + maalaus/tapetointi on just se fiksuin työ ulkoistaa.

Tekemällä oppii ja kannattaakin esim. tapetointia harjoitella halvalla tapetilla levylle. Toiset saattaa ajatella että tärkeämpää on itse tehty virheistä huolimatta. Talot usein liikkuvat vuosien saatossa ja jo seinien vinouden vuoksi voi olla mahdotonta tapetoida täysin saumattomasti tai listata. Se on sitten oma valinta, jos siitä huolimatta haluaa tapetit.

Vierailija
88/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Osa työvaiheista väkisin vaatii kaksi, että mitenkään onnistuu. Isot kipsilevyt paikalleen jne.

Kattotuolien kanssa voi tarvita apua, mutta kyllä sitä kipsilevyt saa yksi paikalle.

Vierailija
89/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Osa työvaiheista väkisin vaatii kaksi, että mitenkään onnistuu. Isot kipsilevyt paikalleen jne.

Kattotuolien kanssa voi tarvita apua, mutta kyllä sitä kipsilevyt saa yksi paikalle.

Kuka nyt katolle tuoleja laittaa? Kyllä tuollaiset turhat hömpötykset ehtii tehdä sitten kun talo on valmis.

Vierailija
90/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennutin pitkästä tavarasta. Palkkasin suunnittelijan joka oli rakennusvalvoja. Hain poikkeusluvan, jonka saamisessa kesti kauan. Puut kaadettiin omasta metsästä, sahattiin kenttäsahalla, jossa itse mukana, höyläytettiin jossa taas mukana, taapeloin kuivumaan. Pohjakäsittelin ja maalasin ulkovuorilaudat. Myin tontin raivauksen taajaman ulkopuolelta puupalkalla, sain rakennusluvan. Palkkasin porukan tekemään perustukset, jotka itse tiivistin. Palkkasin urakalla kirvesmiehen ja apulaisen rakentamaan talon. Sähkömiehen ja putkimiehen palkkasin erikseen. Itse kilpailutin ja kuljetin materiaalit sitä mukaa kun timpurit tarvivat. Itse tein rakennuksella vain maalaukset ja siivouksen ja olin sähkömiehen apuna. Väitän että on helpoin ja halvin tapa rakentaa vaikka ostaisi puutavarankin.

Vierailija
91/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon siltoja jonka alle voi muuttaa.

Vierailija
92/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se tontti on sulla missä päin. Helppoohan se nyt yks talo on rakentaa. Näin talvea vastenko meinaat alottaa vai vasta kevällä. Onhan sulla jo kirves, lapio ja saha hommattuna. Niin ja kottiskärryt ja vatupassi. Ja kai siinä jokunen naulakin tarvitaan. Tsemppiä urakkaan!

Vierailija
93/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytpä tahdon olla ma

Pienen mökin laittaja:

Seinät kun saan valmihiksi,

Toisen pään teen kamariksi,

Päähän toiseen pirttisen,

Sievän, hauskan, puhtoisen.

Sitten vielä rakennan

Tallin, aitan, ometan;

Hyv’ on olla myöskin sauna,

Jossa kylven lauantaina,

Riihi metsän rinnassa,

Nuottakota rannalla;

Tallis’ oiva hevonen

Panna auran etehen,

Neljä lehmää ometassa,

Pieni porsas karsinassa,

Lampaina vuonineen

Määrillensä kymmenen;

Pellot kauniit, viljavat,

Niityt, nurmet ruohoisat,

Paljon voimaa tehdä työtä,

Sekä aina onni myötä –

Siin’ on kaikki toivehein,

Josta laulun tään mä tein.

Kuten huomaat, ei ole vaikeaa. Ihan hyvin tuokin tyyppi yksin pärjäsi.

Vierailija
94/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva.fi ei anna sinulle rakennusalan ammattitutkintoa.

No mulla on rakennusalan ammattitutkinto, mutten ole alalla toiminut. En pystyisi yksin rakentamaan taloa.

Vierailija
95/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä mulla alkoi soimaan päässä tää piisi:

Vierailija
96/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaikeaa ole, mutta lopputulos ei välttämättä ole kaikilta osin moitteeton, kelvollinen tai edes laillinen.

Vierailija
97/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaikeaa ole, mutta lopputulos ei välttämättä ole kaikilta osin moitteeton, kelvollinen tai edes laillinen.

Tai ihmisasumukseksi kelpaava. Tosin moni asuu majassa metsässä, mikä ei liene rikos.

Vierailija
98/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vaan löydä seinä pystyyn, ihan helppoa.

Vierailija
99/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kersoina serkkujen kanssa oli kovat suunnitelmat rakentaa pytinki lähimetsään, muttei saatu kuin pari lautaa päällekkäin.

Vierailija
100/356 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme rakentaneet 3 taloa. Ensimmäisellä kerralla kokemusta oli parin remontin tms verran eikä ollut edes googlea apuna.

Vuosi ja 3kk meni puiden kaadosta muuttopäivään. Kaikki mikä voitiin tehtiin itse, maatyöt ja luvanvaraiset LVIS työt teki ammattilaiset.

Toinen talomme oli harkkotalo ja meillä oli muurari apuna, samoin nuo LVIS kytkennät teki ammattilaiset. Mies oli 6kk täyspäiväisenä raksalla 2 työn välissä, 12kk meni aloituspäivästä muuttoon. Hieman keskeneräinen, 3kk meni viimeistelyyn.

Nykyinen talomme on puolta pienempi kuin edellinen ja yksikerroksisena helppo rakentaa suurelementeistä. 9kk ja pihaan yksi kesä, kivetykset ja asfaltti jöi tälle kesälle.

Em lisäksi olen suunnitellut yhden talon vieraalle.

Näistä oppineena:

- tärkeintä on suunnittelu. Minkälaiseen taloon on varaa. Budjetointi + 10% (hinnat nousee raksan aikana paljon!). Talon sijoittelu tontille. Pohjan suunnittelu Miten rahat jakautuu eri vaiheisiin, mikä on varustelutaso. Minä on realistinen aikataulu

- sitoutuminen. Miten ajankäyttö raksan ja perheen välillä sovitaan, kotonaoleva ei saa kitistä toisen raksallaolosta. Kotona on kuitenkin lämmintä ja mukavaa raksaan verrattuna

- osallistuminen. Molemmilla on selkeät vastuualueet

- perheaika. Välillä pitää ottaa vapaata ja tehdä jotain muuta.

- sisustuksen valinta pitää miellyttää molempia

- raksalainalla EI ensimmäisenä osteta uutta autoa! Varmaan 80% tekee näin mutta kaikki menettävät tässä rahaa.

Meille tämä on mukavaa vastapainoa normi toimistotyölle mutta tämä 3. on nyt viimeinen talomme.[/quote

Oliko niissä kahdessa ensimmäisessä jotain vikaa, kun piti kolmaskin tehdä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän