Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?
Kommentit (356)
Ei se vaikeeta ole. Laitat muutaman tonnin työkaluihin niin saat kompuran, naulaimet, sirkkelit, telineet, betonimyllyn yms ja peräkärryn tietty. Sitten vaan juutuubbia katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa jos ei tiedä mitä tekee ja miten. Millin tarkkaa hommaa perustuksista alkaen.
https://saunologia.fi/hirrenveisto/#gref
tee ensin 6-kulmainen pyöröhirsimaja vaikka liiteriksi tao koirankopiksi. Sitten näet, mitä et osannut.
6-kulmainen ei kaadu, vaikka vaikka vähän väärin menisikin, nelikulmainen voi alkaa niiaamaan helpostikin..
6- kulmaiseen ei jää turhia nurkkia ollenkaan:-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?
Väität siis, että ennen kuin rakennusinsinöörejä oli niin ei ollut talojakaan?
Nykyään ei saa enää rakentaa sellasia taloja kuin "ennen". Eikä ne kaikki niin erinomaisia olleet silloinkaan, ihan samalla lailla virheitä silloinkin tehtiin - erona se, että ne tehtiin itse, eikä senhetkisen rakennusstandardimääräysohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tällästä urakkaa olis hauska seurata sivusta. Ja todellakin vaan sivusta.
Itse teen tätä seuraamista työkseni. Hauskuudesta en ole aivan varma. On kyllä päivittäin sellainen olo ettei pysty päättämään pitäisikö itkeä vai nauraa. Suurella osalla omakotirakentajista on kummallinen käsitys, että kuka vaan pystyy talon rakentamaan. Rakentaminen mielletään niin matalan teknologian alaksi että se ei voi olla vaikeaa. Tämähän ei suinkaan ole totta aivan kuten joku aiemmin esim. tuosta insinöörikoulutuksesta mainitsi. Ei se omakotitalo mikään tekniikan riemuvoitto ole mutta kyllä perusasiat rakennetekniikasta ja rakennusfysiikasta pitää olla hallussa tai syntyy vaarallisia ratkaisuja ja / tai kosteus- / homeongelmia. Ammattilaisten apu kun on niin kallista niin kannattaa mieluummin maksaa omasta pussista vaikka satoja tuhansia siitä, että saa lähes käyttökelvottoman talon. Toinen virhe on se, että uskotaan urakoitsijoita ja pidetään heitä asiantuntijoina. He eivät sitä ole kunnes toisin todistavat. Konsultti tienaa amattirakentamisessakin palkkionsa helposti takaisin ja ammattitaidottomassa rakentamisessa tienaa sen moninkertaisesti.
Talon rakentamisen helppous riippuu täysin siitä, mitä osaa.
Muutama vuosi sitten kaksi työkaveria rakensi talon yhtä aikaa.
Toinen teki kerralla hyvää ja toinen joutui tekemään useita juttuja kahteen kertaan, kun ensimmäinen meni ns. päin percettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?
Väität siis, että ennen kuin rakennusinsinöörejä oli niin ei ollut talojakaan?
Nykyään ei saa enää rakentaa sellasia taloja kuin "ennen". Eikä ne kaikki niin erinomaisia olleet silloinkaan, ihan samalla lailla virheitä silloinkin tehtiin - erona se, että ne tehtiin itse, eikä senhetkisen rakennusstandardimääräysohjeen mukaan.
Niinpä. Esimerkiksi rintamamiestalo on rakennusfysiikan kannalta selvästi helpompi kuin höyrynsululliset tiiviit rakenteet. Vaikka on niitä rintamamiestalojakin osattu tehdä ***tua päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mistä ajattelit aloittaa ja missä järjestyksessä teet mitäkin?
No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP
Ostaisitko sinä omakotitalon, jonka joku rakennusalaa täysin tuntematon on rakentanut netistä löytämillään ohjeilla?
Tätä mä aina mietinkin kun tuntuu että kaikenmaailman sanna sama-se-tuo samperit ja janne mihin-se-meni jomperit rakentelee taloja ihan tuosta noin vaan, vaikka koulutus ja työkokemus ihan muulta alalta.
Kai sitä sitten youtube laulaa ja tunteja kuluu kaikenlaisia määräyksiä tutkiessa, ja silti menee päin honkia, mutta en kyllä tajua kenellä riittää hermot, aika ja rahat tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Yksin tai kahdestaan ei onnistu, mutta kaveriporukalla onnistuu. Kun Karjalasta tultiin evakkoon muualle Suomeen niin porukalla rakensivat parissa kuukaudessa yhden talon ja sitten siirryttiin seuraavaan taloon. Eikä siellä ollut yhtäkään diplomi-insinööriä rakentamassa.
Ne puut olivat siinä tontilla valmiina, eikö?
https://www.granddesignsmagazine.com/grand-designs-houses/319-grand-des…
Olisiko onnistunut tuollainen?
Jos ei ole oikeasti mitään haisua rakentamisesta, niin aikamoinen työmaa tulisi olemaan. Joutuisitte selvittämään jokaikisen asian; mikä ruuvi sopii millekin materiaalille, miten talosta saa kantavan ja kestävän, mitä materiaalia täytyy laittaa mihinkin, mitkä ratkaisut ovat määräysten mukaisia, kuivumisajat ymsyms ja lisäks itse rakentamismenetelmät pitäis jokainen opetella tehdessä. Huhhuh taloa ei kyl sais viidessä vuodessa läpi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP
Ostaisitko sinä omakotitalon, jonka joku rakennusalaa täysin tuntematon on rakentanut netistä löytämillään ohjeilla?
Nykyään talossa on oltava hyvä kellari. Maailma on muuttunut niin paljon, ettei ilman tule toimeen.
https://www.granddesignsmagazine.com/grand-designs-houses/6-tv-house-ex…
tuollaisen ostaisin kyllä, jos olisi tarvetta:-D
Sehän on ihan täysin kiinni siitä, mitä osaa tai kuinka kyvykäs on ottamaan selvää ja opettelemaan. Nykyrakentamisessa pitää omaksua paljon tietoa, mutta edelleen tarvitaan kätten taitoakin. Joitakin asioita varten on palkattava laillistettu ammattilainen, mutta se on lopulta aika vähäinen juttu. Sen sähkärin saa jostain vain tekemään mittaukset ja allekirjoittamaan tarkastuspöytäkirjat vaikka itse olisikin ainakin vetänyt johdot ja asentanut kojeet, ehkä jopa tehnyt kytkentöjä.
Olen naiivina kuvitellut, että jokainen omakotirakentaja teettää suunnittelun ja rakennekuvat ammattilaisilla. Olen myös kuvitellut, että rakennusvalvonnalle ei mene läpi ihan mikä tahansa viritelmä?
Talon rakentaminen ei ole rakettitiedettä vaikka alalla niin halutaan kuvitella. Se, että ihmiset suhmuroi itse, on loppu tulema siitä että kallis "ammattilainen" tulee, suhmuroi ja katoaa maan päältä sähläämisensä jälkeen. Vastuun kantaa joka tapauksessa rakennuttaja, joten onko se sitten se ja sama, kuka siellä raksalla säheltää?
(Rakennusala on Suomessa pyhä lehmä, jonka huonoudesta ei saa keskustella. Tulette huomaamaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netist'h'n löytyy tietoa paljon. Mielummin tiedonhakutaitoinen kuin se, joka itseoppi joskus 80-luvun alussa apupoikana rakennusalan lainalaisuudet ja sen jälkeen "näin ne on ennenki tehty".
Sähkötyöt saa tehdä itse, mutta söhkömiehen pitää tarkistaa ne ja tehdä mittaukset sekä niistä pöytäkirja. Kaikki Lvi-työt saa tehdä itse, mutta ilmanvaihto on mitattava.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole oikeasti mitään haisua rakentamisesta, niin aikamoinen työmaa tulisi olemaan. Joutuisitte selvittämään jokaikisen asian; mikä ruuvi sopii millekin materiaalille, miten talosta saa kantavan ja kestävän, mitä materiaalia täytyy laittaa mihinkin, mitkä ratkaisut ovat määräysten mukaisia, kuivumisajat ymsyms ja lisäks itse rakentamismenetelmät pitäis jokainen opetella tehdessä. Huhhuh taloa ei kyl sais viidessä vuodessa läpi..
https://www.homesandproperty.co.uk/luxury/interiors/design/grand-design…
puuseppäkoulu vois olla hyvä pohja?
En nyt usko että sitä ihan kahden kesken rakentaa. Mutta tarkoittanetkin ns. pitkästä tavarasta säästöajatuksella.
Piirustukset pitää teettää ammattilaisella. Tontille tuotava tavara pitäisi kilpailuttaa. Lisäksi pitää tietää, mitä on ostamassa. Halvalla saa usein paskaa, sanoi faija-vainaa (kirvesmies ja rakennusmies).
Kaivuri ensinnäkin tarvitaan, ja sitten pitäisi olla tietämystä perustuksen tekemisestä niin että se ei liiku eikä ime vettä. Maat pitää kuljettaa pois. Myös vastaava mestari on tarpeen olla. Kuormurilla pitäisi tuotattaa rakennuksen alle murskeet, ja jos pitää paaluttaa, niin paalutukset tuskin onnistuu ihan käsin moskalla hakkaamalla vaan joku kone senkin tekee. Jos pitää kalliota räjäyttää, kustannukset nousee. Lisäksi tontille pitää vetää putket, ei sitäkään lapiolla tee.
Vesieritykset pitäisi antaa ammattilaisen tehtäväksi, samoin sähkö- ja putkitöitä ei saa räpeltää itse jos mielit että vakuutuksetkin saat rakennukselle. Rakennusajallekin on oltava vakuutus, tai pankki ei anna lainaa.
Nosturi tarvittaisiin varmaan kattotuoleille. Ei saa kiivetä puikkoihin itse. Kattotuoleja ei ole järkevä tehdä itse, hintaero on melkoisen pieni (sukulaisen kertomaa)
Pitää olla käsitystä myös siitä, miten rakenne tehdään tuulettuvaksi. Siinä ei kannata luottaa naapurin miehen neuvoihin.
Aika paljon siinä joutuu ostamaan ulkopuolista apua. Lisäksi pitää osata tsekata, että tuo ulkopuolinen apu on maksanut veronsa ja maksunsa, on hyvämaineinen eikä ole konkurssin partaalla. Ja osata kilpailuttaa. Varsinaista multitaskaamista.
Nykyään harva pystyy siihen jos lasketaan sähkö ja putkityöt pois. Jopa muka ammattilaisista on tullut ns "talopakettimiehiä" joille jopa vanhan remontointi on liian raskasta, paskaista ja turhaa. Ei kannata tulee liian kalliiksi kannattaa ostaa talopaketti. Perustatkin täytyy tehdä valmiiksi ja sitten nämä "ammattimiehet" tulevat ja liittävät valmiit lohkot yhteen. Talojen hinnat ovat muutenkin lähteneet aivan käsistä jostain parakin näköisestä laatikosta halutaan aivan mielipuolisia hintoja.
Kyllä ne insinöörit=arkkitehdit olivat ne talot piirtäneet ja rauta- sekä puutavarakaupat olivat varautuneet tulevaan rakennusbuumiin samanlaisin tyyppitaloihin piirretyin ikkunoin, ovin ja muine rakennustarpeineen. Se oli tehokasta suunnittelua, nimenomaan suunnittelua. Jokainen rakentaja sai itselleen nämä tyyppitalopiirustukset, joiden mukaan talo pystyyn saatiin. Kaikki mitä taloon tarvittiin oli kirjattu ylös.