G: Mitkä kaksi asiaa/nimeä/esinettä jne sekoitat keskenään?
Piristetääs toisiamme. Mitkä asiat/esineet/nimet jne sekoitat keskenään? Enkä tarkoita nyt ns riimilipsahduksia vaan ihan selkeesti erilaiset sanat mutta menevät vaan sekaisin. :)
Kommentit (345)
Pesukoneet menee sekaisin: astianpesukone, pyykinpesukone, tiskikone... Sanon aina mitä sattuu.
Sitten, jos sanotaan, että esim. neljännes suomalaisista... Pitää aina miettiä, että mitä tarkoittaako se nyt siis yhtä neljäsosaa.
Matti ja Teppo
Lisäksi jostain syystä sekoitan Osmo Soininvaaran ja Erkki Tuomiojan.
Tratti ja tratta. Nuo esiintyvät ristikoissa usein ja sekoitan ne aina.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 21:41"]Mun täytyy aina pysähtyä miettimään kaupunkien Baltimore ja Melbourne kohdalla, että kumpi on Amerikassa ja kumpi Australiassa...
[/quote]
Melbourne-niminen paikka löytyy myös Floridan rannikolta.
Tuleeko teillä vasen ja oikea puheessa ihan tuosta vain? Minun pitää aina miettiä kummalla kädellä kirjoitan = oikea. Jos siis vaikka neuvon kuskille minne pitää ajaa, ei suinkaan tule automaattisesti, että "käänny oikealle" vaan pitää miettiä ensin kumpi se oikea olikaan, yleensä jopa heilutan vähän kättä varmistaakseni, että tällä kädellä kirjoitan.
en löydä millään päästäni sanaa servetti tai lautasliina. Nytkin piti oikein pinnistää, että sain sen tänne kirjoitettua. Kun puhun servetistä, sanon usein hätäpäissäni "liina" tai "napkin".
Planket ja towel menee aina väärinpäin. Meillä kotikielenä on englanti.
Minä sekoitan jostain syystä numerot 4 ja 7. Siis saatan ajatella numeron oikein, mutta kirjoitankin väärin. En tiedä mistä se johtuu. Kerran oli puhetta veljeni kanssa asiasta ja hänellä sama juttu:)
Ajattelen sananlaskun "Ei lyö leiville" väärinpäin. Eli minusta leiville lyöminen tarkoittaa menetystä, ei saamista.
keskiviikko on keltainen. a punainen, b sininen ja c keltainen..
tämä ei ihan kuulu tähan, mutta en osaa katsoa kelloa, en etiedä kumpi on oikea tai vasen enkä osaa aakkosia, näen myös kirjaimet, numerot ja kuukaudet väreissä.. (olen akateeminen, hyvin näillä omituisuuksilla silti pärjää.)
Minulle on aina ollut vähän epäselvää, mitä ylä- ja alamäillä tarkoitetaan, kun puhutaan kuvaannollisesti. Elämässä ylämäki = suunta ylös eli hyvä asia, mutta toisaalta ylämäkeenhän on raskas taivaltaa. Yhtä alamäkeä = pohjalle mennään, mutta matkahan taittuu mukavasti alamäkeen. Eli kumpi on hyvä ja kumpi huono asia? Kun pohdin asiaa ja olen vakuuttunut ylämäen olevan positiivista, muistan käsitteen myötä- ja vastamäestä, jossa käsittääkseni vastamäki on ylämäkeä eli negatiivista.
Näitä elämän pieniäsuuria ongelmia taas. Olisi kiva saada selvyys.
joskus menee pistorasia töpseliksi
Tumma ja kuuma: Miten niin en voi päästää hanasta tummaa vettä?
Nickelback ja Poets of the Fall: Hyvä tää Nickelbackin biisi Carnival of Rust...
Omatunto ja itsetunto: Mun itsetunto soimaa...
Mä en muista väli-ilmansuuntia muuten kuin katsomalla mielessäni Suomen karttaa ja näyttämällä sormella kierroksen: koillinen-kaakko-lounas-luode. Tuon ympyrän läpikäytyäni osaan näyttää missä on luode. Ala-asteella kun nämä opeteltiin, se oli minulle ihan tuskaa enkä varmaan silloinkaan osannut niitä koskaan. Hävetti. Opettelin tuon pyörivän nyrkkisäännön vasta aikuisena.
Oikea ja vasen menee silleen sekaisin, että saatan näyttää kädelläkin, että mennään oikealle ja mielessäni tiedän en oikeaksi, mutta suu sanoo vasemmalle.
Numerosokeus myös. Jos pitää kirjoittaa 1487, saatan kirjoittaa 1478. Ja sitten etsin ja etsin virhettä ikuisuuden!!
push - pull
above - below
sukupuolen - sukupolven vaihdos (puheessa siis änkytän näissä)
dinosaurus - lohikäärme (en erota lapsen leluista kumpia ovat)
kriketti - kroketti
nimet Sini - Suvi, Ritva - Sirpa, Leevi - Veeti
magnetofoni - mikrofoni
kynteli - kirveli
pistorasia - töpseli - pistoke - katkaisin/katkaisija
viikuna - taateli
kellonajat 14 - 4, 16 - 6, jne. (pikkuisen vainoharhaisesti jankkaan aina kellonaikaa ääneen, jotta muistan/kirjoitan varmasti oikein)
Kehä itään - Kehä länteen (aivot raksuttavat ihan aina varmuuden vuoksi ylimääräisiä kierroksia, kun pitää valita kumpaan suuntaan lähdetään, siis Helsingissä kehä I tai III -teille mennessä)
Evoluutio ja ovulaatio. Tiedän tottakai sanojen merkitykset mutta ne vaan lipsahtavat toistensa tilalle puheessa...
Kertaluonteisena mokana sekoitin ristiäiset ja hautajaiset keskenään. Tuo voi olla sosiaalisesti tuhoisaa väärässä tilanteessa.
- Kellonajat juuri niin kuin moni on sanonut: 4 -> 14
- Purjo ja selleri
- Väli-ilmansuunnat
- Sukupuolenvaihdos ja sukupolvenvaihdos
- kirjoittaessa sanat, joissa on kirjaimet o ja u peräkkäin, menevät usein väärinpäin, ellen ajattele. Esimerkiksi joulusta tulee monesti juolu.
Oikea ja vasen. Inssissä piti kirjoittaa sormiin V ja O, koska en varmaan olisi jännitykseltäni muistanut kumpi on kumpi. Yleensä tarkistan sen siitä, kummalla kädellä kirjoitan.
Harakka ja varis. Pitäis opetella muistamaan, ettei HArakka=HArmaa ja VAris=VAlkoinen vaan just toisinpäin. En vaan ikinä muista tota.
Mandariini, klementiini, satsuma. Kaikki on mulle mandariineja, vaikka ostaisinkin oikeasti satsumia.
Minun poikani sekoitti 15-vuotiaaksi asti jauhelihan ja lihamurekkeen; "osta kaupasta lihamureketta,tehdään tacoja".
Hauskin sekoitus oli tuttavalla,joka kiireisenä kesäpäivänä palveli kahvilassa turistibussillista asiakkaita. Hieno rouva kysyi "missä teillä on toiletti". "Siinä niin" vastasi reipas myyjätär ja viittasi kädellään tarjoilutiskin päähän. "niin toiletti???" "kyllä siinä pitäis olla,just laitoin siihen"- ja samassa välähti kuulemma päähän sana SERVETTI.....
siis SERVETTI- TOILETTI