Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Jos on 20 vuotta kirjoittanut omalla tyylillä? Kuinka kauan siinä kestää?

• ylös 5
  • alas 0

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Parissa viikossa oppii, jos ei anna periksi vanhalle tottumukselle ja pitää sormia kuuliaisesti ns. perusnäppäimillä. Vasemman käden sormet (pikkurilli, nimetön, keskisormi ja etusormi) keskirivillä asdf-näppäimillä ja oikean käden vastaavat sormet jklö- näppäimillä.
Hassua että sitä kutsutaan kymmensormijärjestelmäksi, kun perusasennossa käytetään oikeastaan vain kahdeksaa sormea. Peukalo näppää yleensä vain välilyöntiä.
Netistä löytyy harjoituksia https://www.typingstudy.com/fi-finnish-2/

• ylös 15
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Assburger

Opettelin 47- vuotiaana morsettamaan, joten eiköhän 10- sormijärjestelmänkin oppisi.

Aikaa menee iällä enemmän kuin teininä.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Itse koko pienen ikäni nakutellut näppäimistö ja käytän molemmilla käsillä usein vain kolmea sormea. 

Käytiin tästä myös pieni keskustelua IT-alalla olevien kavereiden kanssa. Edes tämä tietojenkäsittelytieteiden DI ei käyttänyt kymmensormijärjestelmää, vaan kirjoitti siten miten on helpointa ja luontevinta. 

• ylös 4
  • alas 10
Vierailija

harjoitusta se vaatii. paljon.

ala harjoittelemaan päivittäin tunnin tai kaksi.

älä anna periksi.

osaako joku vielä pikakirjoitusta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse koko pienen ikäni nakutellut näppäimistö ja käytän molemmilla käsillä usein vain kolmea sormea. 

Käytiin tästä myös pieni keskustelua IT-alalla olevien kavereiden kanssa. Edes tämä tietojenkäsittelytieteiden DI ei käyttänyt kymmensormijärjestelmää, vaan kirjoitti siten miten on helpointa ja luontevinta. 

Niih, kymmensormijärjestelmä opeteltiin koulussa konekirjoituksessa, jos sen oli opetellakseen. Ei tosiaankaan yliopistossa.

- DI

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se oikeasti nopeampi tapa kirjoittaa?

On.

Opettelin 10-sormijärjestelmän opiskeluaikoina, huvikseen, pelin avulla. Se on valehtelematta ollut PARAS työelämän taito, olen ollut 20v IT-alalla.

Ideointitapaamisissa kirjoitan koosteen keskustelun mukaan lennosta, keissien ratkontapalavereissa saadaan asiakkaalle vastaus siinä saman tien, opiskelijoille annan palautteet suit sait, jne. Monestihan vielä nykyäänkin pidetään kokouksia, joista kukaan ei tee muistiinpanoja, jolloin sovitut asiat menee ehkä hukkaan. Tai sitten sihteeri turaa pöytäkirjaa kokouksen jälkeen, kun ei kokouksen aikana pysty sitä tekemään.

Niin kauan, kun esim. Wordin sanelutoiminnot eivät vielä toimi kunnolla, kirjoitusnopeus säästää NIIN paljon työtä, että siihen kannattaa panostaa. Toki jos on tyhmä päästään, niin silloin ei ehkä ole hyötyä kirjoitusvauhdistakaan.

• ylös 12
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se oikeasti nopeampi tapa kirjoittaa?

On.

Opettelin 10-sormijärjestelmän opiskeluaikoina, huvikseen, pelin avulla. Se on valehtelematta ollut PARAS työelämän taito, olen ollut 20v IT-alalla.

Ideointitapaamisissa kirjoitan koosteen keskustelun mukaan lennosta, keissien ratkontapalavereissa saadaan asiakkaalle vastaus siinä saman tien, opiskelijoille annan palautteet suit sait, jne. Monestihan vielä nykyäänkin pidetään kokouksia, joista kukaan ei tee muistiinpanoja, jolloin sovitut asiat menee ehkä hukkaan. Tai sitten sihteeri turaa pöytäkirjaa kokouksen jälkeen, kun ei kokouksen aikana pysty sitä tekemään.

Niin kauan, kun esim. Wordin sanelutoiminnot eivät vielä toimi kunnolla, kirjoitusnopeus säästää NIIN paljon työtä, että siihen kannattaa panostaa. Toki jos on tyhmä päästään, niin silloin ei ehkä ole hyötyä kirjoitusvauhdistakaan.

Itse en ole jaksanut vaikvautua. Kirjoitusnopeus ei ole koskaan pullonkaula kun en tee sihteerin hommia. Jää enemmän aikaa ajatteluun.

Vierailija

Lainaus:

Itse en ole jaksanut vaikvautua. Kirjoitusnopeus ei ole koskaan pullonkaula kun en tee sihteerin hommia. Jää enemmän aikaa ajatteluun.

Totta, jotkut tosiaan tarvii enemmän aikaa ajatteluun. 😏

Nopeaa on

Aada ajaa salaa Ladalla Sallassa...

Siitä se lähtee. Kuten joku kirjoitti, oli varmaan helpompi opetella peruskoulussa kuin jos nyt aikuisena pitäisi opetella.

Näpy näpy

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niih, kymmensormijärjestelmä opeteltiin koulussa konekirjoituksessa, jos sen oli opetellakseen. Ei tosiaankaan yliopistossa.

- DI

Kaveri kävi kymmensormijärjestelmän kurssin kauppakorkeassa. Saiko se siitä yhden silloisen opintoviikon.

Vierailija

Ap, voit olla varma että kyllä voi oppia.

Mitään muuta ei tarvita, kuin sitkeää opettelua ja motivaatio kymmensormi järjestelämän oppimiseen.

Kun olet sen oppinut, huomaat miten helppoa ja yksinkeraista se loppujen on.

Ja tuohan on aivan perustaito, joka pitäsi olla jokaisen tietokoneen käyttäjän perustaito.

Mutta toisaalta, on niitäkin henkilöitä, jotka napputtelevat tiedot ja teksit koneelle säilöön erittäin nopeasti, vaikka eivät ole koskaan kuulletkaan mistään kymmnesormi järjestelmästä.

Niin erilaista osaamisia ja taitoja meillä ihmsillä on.

• ylös 10
  • alas 0

Sivut