Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mitkä kaksi asiaa/nimeä/esinettä jne sekoitat keskenään?

Vierailija
16.10.2013 |

Piristetääs toisiamme. Mitkä asiat/esineet/nimet jne sekoitat keskenään? Enkä tarkoita nyt ns riimilipsahduksia vaan ihan selkeesti erilaiset sanat mutta menevät vaan sekaisin. :)

Kommentit (345)

Vierailija
261/345 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

133 lisää vielä ilmansuunnat. Eli "olen täällä pohjoispäädyssä" ei sano mulle mitään, mistä h***tistä minä äkkiseltään tietäisin, missä on pohjoinen/etelä/itä/länsi kun puhutaan vaikka kauppakeskuksesta.

Minulle olisi helpompi sanoa, että olen täällä Kookengän edessä :D

Vierailija
262/345 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemeneutiikka ja fenomenologia. Jostain syystä olen sekoittanut nämä kaksi termiä jo 90-luvulta asti.

Arkisempia sekaannuksia akku - laturi, pistorasia - töpseli, Matti Ranin - Ismo Kallio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/345 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekaisin keskenään menevät:

suojatie ja jalkakäytävä

Välitunti ja jälki-istunto

veitsi ja haarukka

joudun oikein tosissaan miettimään että kumpaa termeistä käytän missäkin tilanteessa.

Vierailija
264/345 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikea - Lidl

Aina puheessa ja ajatuksissakin menee nuo nimet sekaisin. Molemmissa neljä kirjainta, logoissa sinistä ja keltaista, usein kummassakin vierailen, liian vaikeaa aivoille ;)

Vierailija
265/345 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtoloma ja syysloma. Viime kuussakin puhuin moneen otteeseen hiihtolomasta, jonka kuulijat aina korjasivat syyslomaksi.

Vierailija
266/345 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuu ja heinäkuu menevät suomeksikin sekaisin, koska June ja July ovat aina hämmentäneet mua. Jostain syystä tästä on seurannut myös, että heinä- ja elokuun järjestys on mulle paikoittain mysteeri.

Vasen ja oikea, tietysti. Multa ei kannata ottaa ajo-ohjeita vastaan, koska ohjaan aina väärään suuntaan :D Itä ja länsi ovat myös hävettävän vaikeita erottaa. Kerron usein iloisesti sukuni olevan kotoisin Länsi-Lapista vaikka tarkoitan itää.

Muiden käsialojen lukeminen on vaikeaa, koska mun oma käsiala on paikoin vaikeaselkoista. Mun J:n ja S:n, siis nimenomaan isot kirjaimet, erottaa vain siitä, että J:n lenkki jatkuu selkeästi rivin alapuolelle, ja siksi en joskus hahmota niitä muiden kirjoittamissa teksteissä, vaikka ne olisivatkin selkeämmät kuin omissa. Tietokoneella kirjoitetuissa teksteissä ongelmaa ei ole.

Vierailija
267/345 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savitaipale ja Taipalsaari, lisäksi soppaa vielä hämmentää toisinaan Vehkataipale.

Vierailija
268/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampiainen, mehiläinen, kimalainen, mitä näitä nyt on. Kaikki on mulle vaan ampiaisia.

Kermaviili ja maitorahka. Samanlaisissa purkeissa, aina saa olla miettimässä, että mikä on mihinkin tarkoitukseen.

Neitsytoliiviöljy ja tavallinen oliiviöljy. Kumpi olikaan se, jota voi käyttää paistamiseen. Samaan kategoriaan kylmäpuristettu rypsiöljy ja tavallinen, kumpi olikaan terveellisempää.

Kylmä- ja lämminsavustettu lohi. Täytyy aina tarkistaa katsomalla, kumpaa sen pitikään olla.

Fariinisokeri ja siirappi.

Ruokasooda ja leivinjauhe.

Vierailija
269/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitan aina Nordenskiöldinkadun ja Helsinginkadun (ne osat, jotka lähtee Manskulta itään). Menen joka päivä siitä junalla ohi, ja melkein aina joudun miettimään että kumpi on kumpi. Ja olen asunut Helsingissä sentään jo yli neljännesvuosisadan...

Vierailija
270/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liinavaatteet  -> vuodevaatteet

Vierailija
271/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moppi ja mappi. Joudun jokakerta pähkäilemään erikseen, kumpi on siivousväline ja kummassa säilytetään papereita.

Samoin manaatti ja maneetti, niitäkin joudun aina miettimään vaikka tiedän että toinen tarkoittaa merilehmää ja toinen meduusaa.

Vierailija
272/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runeberginkatu ja Topeliuksenkatu Helsingissä. Topeliuksenkatu vaihtuu Runeberginkaduksi muistaakseni Töölöntorin kohdalla. En ikinä muista kumpi kummallakin puolella on. Joudun joka kerta johtamaan nimen Töölön kirjaston viereisestä puistosta, joka on.. öö.. Topeliuksen puisto. Paitsi että nyt tajusin ajattelevani sitä laajaa viheraluetta kokonaisuudessaan Sibeliuspuistona, koska kauempana on Sibeliusmonumentti. Mutta puisto tuo mieleeni joka tapauksessa Topeliuksenkadun, niin kuin pitääkin ;)

Ja joo, nuo historian henkilöt (Topelius, Runeberg, Lönnrot) menevät myös päässä iloisesti sekaisin eli kuka teki ja mitä :)

Niin, ja syntyperäinen helsinkiläinen olen ja Töölössä olen asunut 10 vuotta.

Vierailija
273/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee sekaisin auktoritatiivinen ja autoritäärinen 

Vierailija
274/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatunto ja itsetunto.

nimim. kohta 30 v.

Vierailija
275/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 08:40"]

Ajattelen sananlaskun "Ei lyö leiville" väärinpäin. Eli minusta leiville lyöminen tarkoittaa menetystä, ei saamista.

[/quote]

Nyt on kyllä pakko kysyä mistä ihmeen "saamisesta" sinä puhut? Kun meillä päin "Tämä homma ei lyö leiville" tarkoittaa nimenomaan ettei tullut menestystä ts. ei pääse rikastumaan.

Vierailija
276/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 23:06"]

ääh, ensin meinasin että eihän mulla tuollaista ole, mutta onhan..

Tuo ikuinen dilemma, varis vai harakka, kumpi se on. 

Olen opetellut nuo tuhannesti, pohtinut muistisääntöjä, mutta edelleenkään en "tosipaikan tullen" muista kumpi se on. Joudun aina käyttämään kiertoilmaisua etten nolosti möläytä väärin. :D

[/quote]

Mä opin aikoinaan erottamaan variksen ja harakan Kultapossu ja Leo Leijona - tietokonepelin avulla. Pelin alussa Leo Leijona sanoo tosi tamperelaisittain murtaen: "Harakoita!" Kuulen edelleen tuon sanan aina päässäni Leo Leijonan sanomana, näen mielessäni pelin mustavalkoiset linnut ja siitä muistan, että harakka on se mustavalkoinen pitkäpyrstöinen, jossa ei ole harmaata. :D

Vierailija
277/345 |
28.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:33"]

Vähän eri asia, mutta jouduin usein hakemaan saunaa "naulakko". Siis en vaan löydä sitä lauseeseen tarvittaessa, vaikka näen mielessäni naulakon...

[/quote]

Mulla on inventaario. En pysty ikinä (paitsi nyt) muistamaan sen asian nimeä ainakaan nopeasti.

Vierailija
278/345 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orgasmi ja organismi. Penskana luulin pitkään että organismi on se "iso O", sana kuulosti mielestäni näistä kahdesta paheellisemmalta.

Sterilaatio (sterilointi) ja sterilisaatio.

Vierailija
279/345 |
29.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneli & inkivääri. Korianteri & kirveli. Nämä menevät ihan huomaamatta sekaisin, vaikka tietenkään en esim. laita pullaan tai riisipuuroon inkivääriä...

Vierailija
280/345 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ja paska.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi