G: Mitkä kaksi asiaa/nimeä/esinettä jne sekoitat keskenään?
Piristetääs toisiamme. Mitkä asiat/esineet/nimet jne sekoitat keskenään? Enkä tarkoita nyt ns riimilipsahduksia vaan ihan selkeesti erilaiset sanat mutta menevät vaan sekaisin. :)
Kommentit (345)
Paikannimistä Laaksolahti ja Laajalahti (Espoossa) ja Laajasalo (Helsingissä).
Lompakko ja penaali! Noloa kun kaupassa vääntää small talkia kassalla; "ootappas kun kaivan sen kortin täältä PENAALISTA" ja sitten pihassa hoksaat syyn kassahenkilön ihmettelevälle ilmeelle! :D Lapsesta asti sekoittanu nämä kaks..
[quote author="Vierailija" time="28.11.2013 klo 22:34"]
Aika moni näyttää lasagnen sijasta sanovan lasanje.
[/quote]
No niinhän se kuuluukin sanoa!
No varmaan aika yleinen ajatusvirhe, mutta monesti ajattelen "toista sataa" jonkin verran yli 200, vaikka oikeasti on vain yli 100.
Luistovoide ja liukuvoide. Saatoin kerran urheiluliikkeessä kysyä myyjältä missä teilltä on liukuvoiteet. Ja paapuuri ja tyyrpuuri menee myös usein sekaisin.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:18"]
Sekoitan kaksi viikonpäivää ihan säännöllisesti. Näin on tapahtunut lapsesta saakka. Syytä harvoin kerron kenellekään, koska pelkään sen kuulostavan kummalliselta. Näen nimittäin jotkut asiat - kuten juuri kalenterin - väreinä ja nuo kaksi päivää sattuvat olemaan saman väriset.
Sama ongelma on esim. joissakin äänissä (äänenkorkeuksissa), mutta se ei ole samalla tavalla arkipäivän ongelma. :)
[/quote]
Tuo on synestesiaa. Hyvin kiehtova ilmiö.
[/quote]
Mä sekoita a-kirjaimen ja numeron 4, koska ovat aivoissani juuri saman keltaiset.
Elo ja lokakuu.. pitää aina ensin päässä kerrata kesä, heinä, ELO, syys, LOKA
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:25"]Tyydyttyneet ja tyydyttymättömät rasvahapot. En ikinä muista kummat oliniitä hyviä. Yritän aina kehitellä jotain muistisääntöjäkin, mutta unohdan nekin tai sitten en muista mikä niissä oli ideana :D
[/quote]syö vaan voita niin saat kaikkea tarpeellista!
Freelancer ja cheerleader menee ajatuksissa aina sekaisin mulla :). Jos joskus ääneen sanon niin mietin kyllä hyvin tarkkaan kumpi on kumpikin.
Opin lapsena assosisaatio enkä assosiaatio ja saan oikein pinnistellä jättääkseni ylimääräisen s:n pois! Lisäksi äiti luki minulle mehupurkin kyljestä että tomaatissa on paljon "flavonovoideja" ja vasta aikuisena huomasin että kyllä ne taitavatkin olla flavonoideja...
Mulla menee sellutiitti ja selibaatti sekaisin :D en tiedä miksi, ihan eri asioista puhutaan eikä edes ole kovin lähellä toisiaan kirjoitusasultaankaan :D
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:03"]numero 2 ja kirjain A. En oikeen tiedä miksi tämä on ollut ihan lapsesta asti :D
[/quote]
ei vitsi mä olin tulos kirjoittaa tätä tänne ja olin ihan satavarma että oon ainoo maailmassa kellä nuo menee sekasi. Se on musta itestänikin outoo kuin ne sillei sekoittaa. Ja lapsesta asti kans mulki :D
[/quote]
Sama täällä. Luulen että johtuu vanhoista kännyköistä joissa A tuli näppäimestä 2.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:18"] Sekoitan kaksi viikonpäivää ihan säännöllisesti. Näin on tapahtunut lapsesta saakka. Syytä harvoin kerron kenellekään, koska pelkään sen kuulostavan kummalliselta. Näen nimittäin jotkut asiat - kuten juuri kalenterin - väreinä ja nuo kaksi päivää sattuvat olemaan saman väriset. Sama ongelma on esim. joissakin äänissä (äänenkorkeuksissa), mutta se ei ole samalla tavalla arkipäivän ongelma. :) [/quote] Tuo on synestesiaa. Hyvin kiehtova ilmiö. [/quote] Mä sekoita a-kirjaimen ja numeron 4, koska ovat aivoissani juuri saman keltaiset.
[/quote]
Kirjoitin ensin että mullakin menee A ja 4 sekaisin, piti tarkistaa että puhuttinkos tässä A.sta, 4:stä vai keltaisesta, ovat kaikki niin samanlaisia minulle. Kaikille numeroille ja kirjaimille minulla ei ole värejä, toisille taas on hyvin vahvat mielleyhtymät. Viikonpäivätkin sekoittuvat, torstai ja sunnuntai ovat niin samankaltaista sinistä. F on violetti, 8 on oranssi...
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 22:18"]
Sekoitan kaksi viikonpäivää ihan säännöllisesti. Näin on tapahtunut lapsesta saakka. Syytä harvoin kerron kenellekään, koska pelkään sen kuulostavan kummalliselta. Näen nimittäin jotkut asiat - kuten juuri kalenterin - väreinä ja nuo kaksi päivää sattuvat olemaan saman väriset.
Sama ongelma on esim. joissakin äänissä (äänenkorkeuksissa), mutta se ei ole samalla tavalla arkipäivän ongelma. :)
[/quote]
"Kärsit" synestesiasta! :) Monen lahjakkaan taitelijan vaiva, mm. sibeliuksella oli tämä, että hän näki soinnut väreinä. Googlailes lisää niin huomaat, että meitä sielunsiskoja- ja veljiä on enemmänkin. :)
Runeberg ja raparperi on menny sekasin pienestä pitäen. Saatan viettää raparperin päivää tai hakea kasvimaalta runebergiä.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:55"]
anfrage/angrufe.
[/quote]
Mitä tarkoittaa angrufe?