Miten ns. paskaduuneja surkealla palkalla tekevät ihmiset saavat motivaatiota tehdä työtään?
Paskaduunit ovat usein vielä vuorotyötä, ja niissä vaarantaa terveytensä (ainakin pitkässä juoksussa)
Palkat ovat jotain aivan surkeaa tyyliin 10e/h bruttona, joka ei juurikaan työttömän tukia voita...Ainakaan jos asuu pk-seudulla. Joka päivä saa olla väsyneenä ja valmistautua seuraavaan päivään, ja tulot riittävät ainoastaan hengissä pysymiseen ja asioiden (esim. vuokra-asunto, auto) ylläpitoon.
Asuntolainaa on huonoilla tuloilla vaikea saada, kumppanista puhumuttakaan (ainakin jos olet mies)
Kaikki valuu elämiseen, ja olet jatkuvasti väsynyt tehdäksesi mitään muuta. Pysyt hengissä, mutta et oikeasti pääse "elämään"
Vaikka tekisit pitkänkin uran paskahommissa, ei eläkkeesti silti suuresti poikkeasi takuueläkkeestä (laskettu on). Ja todennäköisesti ainakin jokin paikkasi olisi paskahommasta (esim. siivoaminen) niin rikki, että elämä olisi lähinnä kipuilua.
Olen siis pitkäaikaistyötön jolla ei muuta koulutustakaan ole kuin lukio, ja yritän psyykata itseäni "normalisoitumaan" ja hakeutumaan työelämään. Tietenkään minulle ei ole muuta kuin näitä huonoimpia töitä tarjolla, enkä vain onnistu näkemään järkeä miksi minä menisin näihin "paskahommiin"
Minä siis haluaisin haluta töihin, mutta en vain osaa motivoida itseäni. Voitteko te auttaa minua?
Mistä te muut saatte motivaation tehdä paskahommia vuodesta toiseen (ja ehkä vielä nauttia siitä?)
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan minimipalkka on Suomessa 11 e.
Eivät kaikki maksa tuota tai sitten on kikkailtu jotain niin, että kaikista työhön kuluvista tunneista ei makseta.
21€/h ja 7,5h/päivä on jo kohtuullinen palkka.
11€ siis
Minä olen töissä 80% työajalla 12e / h ns. Paskaduunissa, käteen jää noin 1600e kuukaudessa. Ihan rentoa kivaa hommaa, teen pitkiä vuoroja eli vapaapäiviä on viikossa enemmän kuin työpäiviä. Pärjään tuolla rahalla ihan hyvin. En vaan kaipaa enempää, varsinkaan jos se vaatisi enemmän työntekoa.
En jaksanutkaan, olin siivoojana alle 9e tuntipalkalla, jatkuva kiire ja olemattomat tauot, terveyshän siinä lopulta meni.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka on paska palkka ja ei palkankorotuksia tule, niin voin silti tehdä työtä kotona.
Ja on se joku omanarvon tunne, kun on töissä.
En voisi kuvitellakaan jääväni vapaaehtoisesti työttömäksi. Minulle ois ainakin työtön mies aivan absoluuttinen Turn off seurustelukumppani. Se kertoo, jo että ihminen on laiska ja mitäänsaamaton, kun ei ole itselleen edes mitään koulutusta hankkinut, eikä aikomustakaan tehdä töitä.
Vaikkakin olen onneksi tällä hetkellä töissä, olen kuitenkin nähnyt elämässäni niin paljon ja kokenut vaikeuksia, joiden vuoksi olen joutunut jättämään opiskelun kesken ja olemaan pitkään työttömänä, että mulle työtöntä kategorisesti vierastava ja automaattisesti laiskana pitävä seurustelukumppani olisi ehdoton turn-off.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein muutaman vuoden töitä ja totesin paskaksi. Tehkööt töitä ne joita se kiinnostaa, Jeesuskin sanoi että älkää tehkö sitä mitä vihaatte tehdä.
Milloin se niin on sanonut...?
Veikkasin joskus v.0000-0030 tienoilla
Vielä kun olin pa*kaduunissa, niin kieltämättä oli vaikea ammentaa motivaatiota. Työtä tehtiin rautateillä ja ympäri suomen. Palkka oli kyllä ihan asiallinen, koska ylitöitä tehtiin paljon.
Jossain vaiheessa kyllästyin ja opiskelin AMK-tutkinnon. Nykyään olen siistissä toimistotyössä, palkka ei ole kovinkaan paljoa korkeampi kuin tuolloin, mutta työ on oikeasti mukavaa ja pääsen töiden jälkeen kotiin enkä mihinkään reissumajoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
eli 37.5h viikolla saat 1650e/kk bruttona käteen, "jee"
Nettona sama summa kuin mitä tuet ovat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Yksin asuva ei todellakaan saa 1650 €/kk tukia. Yh voi tietysti saada paljon enemmänkin, mutta siinä on mukana lasten osuus.
nykyinen hallitus pyrkii poistamaan kaikilta työn teon. paperi miehetkin pääsevät 0h,pv 6h oli heille liian pitkä. tämä parasiittie ruokinta ei pitkään jatku. voi voi sanon sitten kun ap kaltaiset kerjuulla kiertävät
Pitkän työttömyyden jälkeen wc-pönttöjen pesu rahasta on mielekästä. 9€ harjoitteluun verrattuna on mahtava tunne, kun oikeasti tienaa rahaa tekemisellään.
En ole kunnianhimoinen ja mulle työ on väline, jolla hankkia rahaa. Rahalla saa sitten ostettua niitä merkityksellisiä asioita ja kokemuksia. Töissä käyminen nostaa myös sosiaalista statusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Yksin asuva ei todellakaan saa 1650 €/kk tukia. Yh voi tietysti saada paljon enemmänkin, mutta siinä on mukana lasten osuus.
Kun tuosta otetaan verot pois, jää varmaan jotain 1450e?
Minä saan tuon tukia kun asun pk-seudulla kaksiossa ja korkeahko 900e vuokrani huomioidaan kokonaan toimeentulotuessa. Siihen päälle tt-tuki 500e, sähkölasku, julkisen terveydenhuollon kulut ja reseptilääkkeet sekä kotivakuutuslasku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan tuon tukia kun asun pk-seudulla kaksiossa ja korkeahko 900e vuokrani huomioidaan kokonaan toimeentulotuessa. Siihen päälle tt-tuki 500e, sähkölasku, julkisen terveydenhuollon kulut ja reseptilääkkeet sekä kotivakuutuslasku
Saan aika täsmälleen saman kuin tuo 1450e, mutta minulla ei menee rahaa työhön liittyviin asioihin kuten työmatkoihin, tai ruokaan enemmän
Ja asun yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä saan tuon tukia kun asun pk-seudulla kaksiossa ja korkeahko 900e vuokrani huomioidaan kokonaan toimeentulotuessa. Siihen päälle tt-tuki 500e, sähkölasku, julkisen terveydenhuollon kulut ja reseptilääkkeet sekä kotivakuutuslaskuSaan aika täsmälleen saman kuin tuo 1450e, mutta minulla ei menee rahaa työhön liittyviin asioihin kuten työmatkoihin, tai ruokaan enemmän
Ja asun yksin
Työssäkäynnistä muodostuvien kulujen takia jäisin siis töissä käydessäni jopa miinukselle tukiin verrattuna. Puhumattakaan 9-10 tunnin päivättäisestä ajan hukkaamisesta. Minkäs arvoista tuo 9,5 tunnin hukattu aika on?
T: sama jatkaa
Työ on yliarvostettua. Sen pitäisi olla vain väline jolla hankitaan likviditeettiä elämistä varten.
Minä nautin kun saan tehdä helppoa, stressitöntä ja liikkuvaa työtä (kuorman purkajana kaupassa.) Teen lyhyttä viikkoa (30h), pysyn fyysisesti kunnossa, ehdin elää omaakin elämää. Työ on vain työtä, en ilmaise itseäni sen kautta. Viihdyn ihan hyvin ja tykkään työstäni ja työkavereista
En tiedä miten ap on tuet laskenut, mutta jos ei saa ansiosidonnaista niin kyllä paskaduunista paremmin tienaa. Itseäni motivoi siis raha. Tein siivoustyötä kun en muuta saanut ja säästin kaiken minkä voin. Lopulta otin vielä osa-aikatyön kokopäivätyön lisäksi. Säästetyillä rahoilla ostin tietokoneen ja perustin yrityksen. Se ei tuottanut tarpeeksi. Säästin lisää ja opiskelin uuden ammatin. Olin monta vuotta hyväpalkkaisessa työssä kunnes korona vei työt. Nyt nostan ansiosidonnaista, opiskelen ja suunnittelen miten jatkan.
Paskaduunin tekemisessä on sekin hyvä puoli, että ei tunne olevansa vain saamaton ja hyödytön vetelys vaan ainakin yrittää vaikuttaa omaan elämäänsä. Toki jos ihmiselle riittää elämässä se, että katsoo sohvalta kun elämä menee ohi niin mikäs siinä. Minun juttuni se ei ole. Mutta jotkut eivät muuta pyydä kuin että saavat maata rauhassa paikoillaan. Heitä ei motivoi mikään mahti tässä maailmassa.
ehkä se on tuo että pysyy hengissä ja on elämäänsä jotain hallintaa. Ei siis ole toisten almujen varassa kuten joku säälittävä loinen
Vierailija kirjoitti:
Työ on yliarvostettua. Sen pitäisi olla vain väline jolla hankitaan likviditeettiä elämistä varten.
Miksi pitäisi? Joillekin työ merkitsee paljon eikä se väärin ole.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän mitä tarkoitat paskaduunilla. Vaaralliset ja fyysisesti kovasti rasittavat paskaduunit yleensä ovat parempipalkkaisia hommia, koska ei niitä kukaan muuten tekisi. On myös paskaduunia joka on paskaa yksitoikkoisuuden takia ja nämä hommat ovat yleensä niitä matalapalkkaisempia.
Yleensä, näin ei ole esim. lastensuojelussa. Vaarallista ja todella kuormittavaa ihan paskalla palkalla. Oli kutsumus, mutta nykyään kyseenalaistan koko kutsumuksen...ei ole sen arvoista, että terveys menee ja käteen jää pelkkää sahanpurua.
Eivät kaikki maksa tuota tai sitten on kikkailtu jotain niin, että kaikista työhön kuluvista tunneista ei makseta.
21€/h ja 7,5h/päivä on jo kohtuullinen palkka.