Miten ns. paskaduuneja surkealla palkalla tekevät ihmiset saavat motivaatiota tehdä työtään?
Paskaduunit ovat usein vielä vuorotyötä, ja niissä vaarantaa terveytensä (ainakin pitkässä juoksussa)
Palkat ovat jotain aivan surkeaa tyyliin 10e/h bruttona, joka ei juurikaan työttömän tukia voita...Ainakaan jos asuu pk-seudulla. Joka päivä saa olla väsyneenä ja valmistautua seuraavaan päivään, ja tulot riittävät ainoastaan hengissä pysymiseen ja asioiden (esim. vuokra-asunto, auto) ylläpitoon.
Asuntolainaa on huonoilla tuloilla vaikea saada, kumppanista puhumuttakaan (ainakin jos olet mies)
Kaikki valuu elämiseen, ja olet jatkuvasti väsynyt tehdäksesi mitään muuta. Pysyt hengissä, mutta et oikeasti pääse "elämään"
Vaikka tekisit pitkänkin uran paskahommissa, ei eläkkeesti silti suuresti poikkeasi takuueläkkeestä (laskettu on). Ja todennäköisesti ainakin jokin paikkasi olisi paskahommasta (esim. siivoaminen) niin rikki, että elämä olisi lähinnä kipuilua.
Olen siis pitkäaikaistyötön jolla ei muuta koulutustakaan ole kuin lukio, ja yritän psyykata itseäni "normalisoitumaan" ja hakeutumaan työelämään. Tietenkään minulle ei ole muuta kuin näitä huonoimpia töitä tarjolla, enkä vain onnistu näkemään järkeä miksi minä menisin näihin "paskahommiin"
Minä siis haluaisin haluta töihin, mutta en vain osaa motivoida itseäni. Voitteko te auttaa minua?
Mistä te muut saatte motivaation tehdä paskahommia vuodesta toiseen (ja ehkä vielä nauttia siitä?)
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Ite saan fyyisessä työssä 10e tunti, eli bruttona 1600, josta käteen jää about 1250 kuussa. Mulla se raha mikä tulee, menee lähes kokonaan, koska 100km työmatka x2 päivässä omalla autolla. Tuilla eläisin herroiksi - jää auton kulut kokonaan pois.
Se miksi jatkan, johtuu työn kausiluontoisuudesta. 6-10kk vuodesta olen töissä ja sitten loppuajan kotona - kaikessa rauhassa saa duunailla ja remppailla ja valvoa vaikka niin myöhään kuin haluaa, tai nukkua niin pitkään kuin nukuttaa. Töissä ollessa lounastan hyvää ruokaa milloin missäkin työkavereiden kanssa, jotka ovat maailman parhaimpia ikinä, joten tulee sosiaalisia taitojakin pidettyä yllä. Eikä kotiin oikeastaan tartte ihmeempiä ostaa kaupasta, koska tulee töissä syötyä niin hyvin, joten syön hyvällä omalla tunnolla töissä enkä kanna eväitä.
Okei, tuntuuhan se välillä että olen vain töissä (työpäivä matkoineen 11h) ja kavereita tulee silloin nähtyä vähemmän, mutta oikeasti toi tietynlainen vapaus osan vuodesta pitää koko vuoden ajan mielen virkeänä. Plus se, että rakastan työtäni ihan oikeasti. Joten jos ei ole pakko, en enää ikinä mene ns normi työhön, jossa ollaan arkisin klo 8-15 ja kesällä pidetään 3 viikon loma.
Noilla tuloilla veroprosentti on minimaalinen eli kätee jää 1400e vähintään. Lisäksi saat matkakulut vähennettyä verotuksessa mistä tulee ihan kivasti lisää tuloja työkuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on yliarvostettua. Sen pitäisi olla vain väline jolla hankitaan likviditeettiä elämistä varten.
Ilman työtä ei pitäisi saada lainkaan likviditeettiä
Jep, ruokaliput asuntolan ruokalaan.
Ilmainen huone, ilmainen ruoka. Sijoituskohteen päättää valtio (kuten intissä). Stadissa näitä paikkoja ei kuitenkaan tulisi olla.
Thats it.
Niin.
Ne duunit kun tuppaa vaan olemaan pk-seudulla.
Että pääsis pois siitä työttömyydestä.
Uuno.
Haastattelut voi hoitaa Zomilla,
asuntoja järjestyy kyllä aikanaan kun työt alkaa. Ota huomioon että merkittävä osa pk-seudusta on äkillisesti siirtynyt Kainuuseen ja Pohjois-Karjalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saakaan. Siksi olen jo pidempään ollut vapaaehtoisesti työtön.
Itse teen töitä 500 suojaosan verran. 4 vuoroa kuussa.
Työkkärin massit päälle ja asumistuki.
Pitäis tienaa väh. 2000 brutto, että sais pari satkua enemmän.
Tekisin 100h kuussa talkooduunia parin euron tuntipalkalla?
Juu ei.
Mä tekisin kans just ton suojaosan jos se ei leikkais toimeentulotukea pois kokonaan
Tt-tukea saaville 500e tienaus rahallinen hyöty +-0
Ja suurin osa yksin asuvista työttömistä saa tt-tukea
Tätä päättäjät vain eivät maininneet uudistuksen myötäNo yksinasuva työtön olen, enkä saa tt-tukea.
vuokran ja muiden laskujen jälkeen jää 800 netto lapaan.
Muuta halvempaan kämppään.
Itse asun kimppakaksiossa omassa 20m2 huoneessa.
Vuokra 400. Helsinki.
Tietenki, jos haluat maksaa esim. stadin sikahintoja yksiöstä, niin siihen kosahtaa...
Nauran paskaisesti tuolle asumismuodollesi
Kyllä oma kämppä pitää olla, oli työtön tai ei.Itselläni on Uudehko kaksio isolla lasitetulla parvekkeella, autohallilla ja sijainti pk-seudun parhaimmalla paikalla (ei keskusta)
T: 1400e tukia saava
Siinähän naureskelet.
Taitaa muheva netto jäädä käteen noilla tuilla vuokran ja muiden laskujen jälkeen?
Se iloinen vajaa 500 perusturva.
Tsemppiä sinne lasiparvekkeelle!
Itse haen muutamalla työvuorolla 300e ton perusturvan päälle/kuukausi.
200 viikko omaan eloon. Riittää mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ on yliarvostettua. Sen pitäisi olla vain väline jolla hankitaan likviditeettiä elämistä varten.
Sitten hakisin sen likviditeetin sulta, halusit tai et
Et jaksa edes nousta sohvalta.
raakatuloksia:
Kyykky 190kg
penkki 140kg
mave 240kg
40 leunvetoa
185cm/87kg
Niin, mitä sanoitkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raakatuloksia:
Kyykky 190kg
penkki 140kg
mave 240kg
40 leunvetoa
185cm/87kgNiin, mitä sanoitkaan?
Valehteleva vetelys.
Aika säälittävää tuo 1 400 euron tuilla leveilijä. Luuleko se että summa on iso? Varsinkin kun melkein kaikki menee vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raakatuloksia:
Kyykky 190kg
penkki 140kg
mave 240kg
40 leunvetoa
Valehteleva vetelys.
Olet varmasti sellainen superlammas joka luulee että jokainen pitkäaikaistyötön on sohvaan kiinni kasvanut 120kg kaljaa kittaava ja röökaava läski.
Voin kertoa että todellisuus voi yllättää. Myös pitkäaikaistyöttömät ovat yksilöitä
Vierailija kirjoitti:
Aika säälittävää tuo 1 400 euron tuilla leveilijä. Luuleko se että summa on iso? Varsinkin kun melkein kaikki menee vuokraan.
Minä en varsinaisesti ole leveillyt tällä. Kirjoitan sen nimimerkiksi jotta ihmiset tunnistavat kuka tähän ketjuun kirjoittaa viesteissäni.
Aiemmin totesin vain faktat kuinka ei kannata ottaa vastaan 10e/h työtä.
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta siis PASKADUUNEJA EI OLE !
Kaikki työ on merkityksellistä.
Kaikelle työlle on tekijänsä.
Ainoa työ, mitä itse en tekisi, on puhelinmyynti ja kenties joku teurastamo-juttu. Puhelinmyyntiä en tekisi sen takia, että en osaa olla mikään myyjä ja en saisi tuloksia. Teurastamohommaa en vain pystyisi tekemään, varmaan moni ymmärtää, miksi.
Melkein mitä tahansa muuta työtä voisin tehdä, edellyttäen tietysti, että mulla olisi siihen edes jonkinlainen koulutus tai perehdytys ja myös edes jonkinlainen taito. Laulajalla pitää olla lauluääni ja elokuvaohjaajalla täytyy olla luontaista näkemystä ja hahmotuskykyä sun muuta, mitä ei kaikilta löydy.
Jätetään tästä nyt kuitenkin tuo seksityöläinen pois myös. Siihenkään en pystyisi enkä kelpaisikaan. En osaisi houkutella asiakkaita enkä saisi niitä vaikka kuinka houkuttelisin. Siihenkin hommaan pitää olla ainakin riittävän kaunis. Ja huumekauppias musta ei myöskään tulisi koskaan, mutta jos nyt ajatellaan tässä kuitenkin sellaisia ihan normitöitä.
Tunsi joskus miehen, joka oli korkeasti koulutettu, mutta ainoa työ, mitä hän pystyi tekemään, oli aamupostin kanto. Hän oli niin epäsosiaalinen ja arka, että tällainen yksintekeminen ja yksin oleminen sopi hänelle parhaiten. Jossain vaiheessa hän myös teki jotain autonkuljettajankin töitä, eli kuljetti postia yöllä. Se palkka, minkä hän sai, oli hänelle aivan riittävä. Hän ei tarvinnut rahaa etelänmatkoihin, ei kalliisiin vaatteisiin eikä hienoihin asuntoihin. Tyttöystäväkin hänellä oli ja samaa kaliberia, molemmat hiljaisia nyssyköitä. Mutta luultavasti erittäin onnellisia.
Kaikissa töissä on myös omat ammattitautinsa, joten turha ajatella, että vain siivoojat ja muut ruumiillisen työn tekijät saa vaivoja työstään.
Lukion käynyt ihminen, ei muuta kuin hakemaan koulutusta itselleen. Jäädä siihen nyt miettimään, että kaikki duunit on paskaa. Tolla asenteella jää elämäkin elämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä nautin kun saan tehdä helppoa, stressitöntä ja liikkuvaa työtä (kuorman purkajana kaupassa.) Teen lyhyttä viikkoa (30h), pysyn fyysisesti kunnossa, ehdin elää omaakin elämää. Työ on vain työtä, en ilmaise itseäni sen kautta. Viihdyn ihan hyvin ja tykkään työstäni ja työkavereista
Kerrotko vielä mitä tosta maksetaan. Ei siis mitään tes-palkkoja vaan ihan oma kokemus, paljonko saat ja mitä jää käteen. Kiinnostaisi, varsinkin vajailla tunneilla. Kassalle mua ei saa istumaan millään rahalla.
Riippuu kuukaudesta; kuinka paljon sunnuntaita, jne. Jäisikö keskimäärin 1400/kk. Välillä enemmän, välillä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ravintola-alalla lähes 10 vuotta, kun en silloisella tutkinnolla muita töitä saanut. Yritin kyllä monen vuoden ajan.
Minua motivoi ajatus siitä, että vielä joku päivä saan paremman työpaikan tai pääsen uudelleen opiskelemaan, ja luottoa oli siihen, että ehkä vähintäänkin samalla alalla löytyy joku paikka jossa on paremmat työajat ja palkka. No viimeisen vuoden olinkin kokoustarjoilijana isossa hotellissa, ja työajat olivat 7-15 eli ihan ok. Onneksi sitten kuitenkin vihdoin pääsin yliopistoon.
Nyt kun olen opiskelemassa viimeistä vuotta, tuntuisi kyllä hurjalta, että cv:ssä olisi 10 vuotta tyhjää! Tulevat työnantajat varmasti ymmärtävät alanvaihdon, mutta taatusti 10 vuoden työttömyys saisi epäilemään kykyjäni toimia työelämässä.Just toi! Se on noloa jos CV:ssä on tyyliin joku 10 vuoden työttömyys. Kyllä se kertoo ihmisestä paljon. Parempi , kun on näyttää edes jotain töitä tai koulutusta tai vaikka itseopiskelua.
Juu, tuota jaksaa kun on nuori tai muutama työpätkä takana, mutta näin viiskymppisenä alkaa näyttää-hyvältä-ceeveessä-leikit jo ketuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raakatuloksia:
Kyykky 190kg
penkki 140kg
mave 240kg
40 leunvetoa
Valehteleva vetelys.
Olet varmasti sellainen superlammas joka luulee että jokainen pitkäaikaistyötön on sohvaan kiinni kasvanut 120kg kaljaa kittaava ja röökaava läski.
Voin kertoa että todellisuus voi yllättää. Myös pitkäaikaistyöttömät ovat yksilöitäT: 1400e tukia saava
Et sinä ole pitkäaikaistyötön. Olet elämäntapatyötön. Ja elämäntapatyöttömät ovat vetelyksiä. Kaikki.
Kelassa tai työkkärissä ei tunneta tuollaista termiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en varsinaisesti ole leveillyt tällä. Kirjoitan sen nimimerkiksi jotta ihmiset tunnistavat kuka tähän ketjuun kirjoittaa viesteissäni.
Aiemmin totesin vain faktat kuinka ei kannata ottaa vastaan 10e/h työtä.T: 1400e tukia saava
Eli ymmärrät olevasi todella köyhä? Ja että pysyt todella köyhänä aina? Yhteiskunnan armeliaisuuden varassa.
Ajattelen, että onpa edes töitä. Kaikilla ei ole, vaikka haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kaveri on siivooja, mutta nauttii siitä koska saa tehdä työtään öisin ja yksin. On siis aika ujo. Kuuntelee äänikirjoja ja hyvää musiikkia, tekee omaan tahtiinsa ja ottaa hyvät eväät. Tykkää kuulemma oikeasti kun on saanut vaikuttaa siihen milloin ja miten työtänsä tekee, vaikka se siivoamista onkin. Toinen tekee autolla jotain lehtien aamujakelu, sillä on koiransa mukana ja niilläkin on ihan leppoista ainakin ilman sitä lajittelua. Paskahommatkin voivat siis olla kivoja, jos niitä saa edes jollain lailla tehdä omilla ehdoillaan.
Aika harva siivooja voi tehdä työtä omaan tahtiinsa. Työpisteet on aikataulutettu ja siirtymistä ei makseta palkkaa, vain siivoustyöhön käytetystä ajasta.
Tämä on paskaduunia.
Tuo onkin. Siksi ammattilaisia löytyy harvoin mistään riistofirmoista. Itse siivoilen nykyään vanhainkodilla, peruspalkka on 1945, lisäksi kokemusvuosi-, henkkoht ja viikonloppulisät (ja ne 38 pv lomaa, maksussa). Ei iltavuoroa, ei keittiöhommia, ei petaamista. Tämä posliinikissojaen pyyhkiminen Sorsakosken soidessa on lepolomaa sairaalaan verrattuna, eikä sekään ole pahimmasta päästä siivoushommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raakatuloksia:
Kyykky 190kg
penkki 140kg
mave 240kg
40 leunvetoa
Ihan säälittävää. Ensinnäkin valehtelet. Et jaksa mitään. Ja toiseksi: sohvalta nouseminen ei tarkoita kirjaimellisesti sohvalta nousemista. Se tarkoittaa sitä, että tekee jotain hyödyllistä ja merkittävää. Sinä kuvittelet että ulkonäön puunaaminen olisi esimerkki tästä joten yrität tehdä vaikutuksen väittämällä että sentään teet jotain. Turhamaisuus ei ole saavutus.
Miksi luulet että valehtelen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raakatuloksia:
Kyykky 190kg
penkki 140kg
mave 240kg
40 leunvetoa
Ihan säälittävää. Ensinnäkin valehtelet. Et jaksa mitään. Ja toiseksi: sohvalta nouseminen ei tarkoita kirjaimellisesti sohvalta nousemista. Se tarkoittaa sitä, että tekee jotain hyödyllistä ja merkittävää. Sinä kuvittelet että ulkonäön puunaaminen olisi esimerkki tästä joten yrität tehdä vaikutuksen väittämällä että sentään teet jotain. Turhamaisuus ei ole saavutus.
Kyllä minä ihan varmasti jaksan hakea likviditeettini vaikka sinulta, jos tukia ei huomenna enää saisikaan.
Siitähän tässä oli alun perin puhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin totesin vain faktat kuinka ei kannata ottaa vastaan 10e/h työtä.T: 1400e tukia saava
Eli ymmärrät olevasi todella köyhä? Ja että pysyt todella köyhänä aina? Yhteiskunnan armeliaisuuden varassa.
Ei tässä tilanteessa mitään vikaa mielestäni ole
Höh, olipa negatiivinen näkemys vaikkei itse edes ole töissä. Kokeilisit ensin! Itse olen matalapalkka-alalla ja töissä on hauskaa. Ei se että esim. istuisin toimistossa pyörittelemässä papereita muutaman tonnin palkalla, takaisi että olisin muuten tyytyväinen. Työilmapiiri, vastuut, työnkuva, kiire ym. vaikuttavat paljon työn mielekkyyteen, ei korkeampi palkka tai arvostus tarkoita että muut osa-alueet olisivat silti kohdillaan.
Kuka sanoi että pitää möllöttää? Varmaan kaltaisesti lammas ei tosiaan muuta osaisikaan tehdä jos joutuisi työttömäksi.
Minulla on vapaus tehdä ihan mitä vaan haluan ajallani. En tosiaan möllöttele