Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ns. paskaduuneja surkealla palkalla tekevät ihmiset saavat motivaatiota tehdä työtään?

Vierailija
02.09.2020 |

Paskaduunit ovat usein vielä vuorotyötä, ja niissä vaarantaa terveytensä (ainakin pitkässä juoksussa)
Palkat ovat jotain aivan surkeaa tyyliin 10e/h bruttona, joka ei juurikaan työttömän tukia voita...Ainakaan jos asuu pk-seudulla. Joka päivä saa olla väsyneenä ja valmistautua seuraavaan päivään, ja tulot riittävät ainoastaan hengissä pysymiseen ja asioiden (esim. vuokra-asunto, auto) ylläpitoon.

Asuntolainaa on huonoilla tuloilla vaikea saada, kumppanista puhumuttakaan (ainakin jos olet mies)
Kaikki valuu elämiseen, ja olet jatkuvasti väsynyt tehdäksesi mitään muuta. Pysyt hengissä, mutta et oikeasti pääse "elämään"
Vaikka tekisit pitkänkin uran paskahommissa, ei eläkkeesti silti suuresti poikkeasi takuueläkkeestä (laskettu on). Ja todennäköisesti ainakin jokin paikkasi olisi paskahommasta (esim. siivoaminen) niin rikki, että elämä olisi lähinnä kipuilua.

Olen siis pitkäaikaistyötön jolla ei muuta koulutustakaan ole kuin lukio, ja yritän psyykata itseäni "normalisoitumaan" ja hakeutumaan työelämään. Tietenkään minulle ei ole muuta kuin näitä huonoimpia töitä tarjolla, enkä vain onnistu näkemään järkeä miksi minä menisin näihin "paskahommiin"

Minä siis haluaisin haluta töihin, mutta en vain osaa motivoida itseäni. Voitteko te auttaa minua?
Mistä te muut saatte motivaation tehdä paskahommia vuodesta toiseen (ja ehkä vielä nauttia siitä?)

Kommentit (192)

Vierailija
21/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen postinlajittelua, rakastan sitä pskaduunia. Ja haluaisin tehdä sitä välillä, vaikka olisin miljonääri.

Vierailija
22/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaveri on siivooja, mutta nauttii siitä koska saa tehdä työtään öisin ja yksin. On siis aika ujo. Kuuntelee äänikirjoja ja hyvää musiikkia, tekee omaan tahtiinsa ja ottaa hyvät eväät. Tykkää kuulemma oikeasti kun on saanut vaikuttaa siihen milloin ja miten työtänsä tekee, vaikka se siivoamista onkin. Toinen tekee autolla jotain lehtien aamujakelu, sillä on koiransa mukana ja niilläkin on ihan leppoista ainakin ilman sitä lajittelua. Paskahommatkin voivat siis olla kivoja, jos niitä saa edes jollain lailla tehdä omilla ehdoillaan.

Aika harva siivooja voi tehdä työtä omaan tahtiinsa. Työpisteet on aikataulutettu ja siirtymistä ei makseta palkkaa, vain siivoustyöhön käytetystä ajasta.

Tämä on paskaduunia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tässä oikein saa

Eikö minkäänlainen kouluttautuminen ole vaihtoehto? jos on lukio jo pohjalla kuitenkin käytynä?

Vierailija
24/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan se on se hyvinvointivaltion kuuma peruna. Tähän pitäisi olla itsestään selvä vastaus, että työtä kannattaa tehdä koska siitä saa palkkaa ja muitakin etuja. Mutta mitä tehdään kun tuet ja yhteiskunnan turvaverkot on niin hyvät, että matalasti palkatut työt ei oikeasti tukiin verrattuna kannata, eikä siksi enää kiinnosta suomalaisia? Luodaanko kahden kerroksen työmarkkinat - ulkomaalaiset tekee Suomen ”paskatyöt” omien kärsiessä motivaatiopulasta ja nauttiessa tukia? Pienennetäänkö tukia, mikä osuu ikävästi kaikista köyhimpiin ja aiheuttaa monenlaista kurjuutta? Itse kannattaisin perustuloa - mallia jossa minimitoimeentulon saisi jokainen ja rahallisesti olisi aina kannattavaa tehdä mitä vain työtä, vaikka sitten yksi tunti ”paskatyötä”.

Vierailija
25/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun se on sosiaalisesti hyväksyttyä. Muiden rahoilla eläminen vaan ei ole. Piste.

Elätkö muita varten?

Täsmennån vielä, voit kyllä elättää itsesi muutoin kuin kelan (kaikkien työssäkäyvien) rahoilla. Siinä tapauksessa on ok olla tekemättä paskaduuneja.

Rikoksilla?

Prostituutiolla?

Vierailija
26/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaveri on siivooja, mutta nauttii siitä koska saa tehdä työtään öisin ja yksin. On siis aika ujo. Kuuntelee äänikirjoja ja hyvää musiikkia, tekee omaan tahtiinsa ja ottaa hyvät eväät. Tykkää kuulemma oikeasti kun on saanut vaikuttaa siihen milloin ja miten työtänsä tekee, vaikka se siivoamista onkin. Toinen tekee autolla jotain lehtien aamujakelu, sillä on koiransa mukana ja niilläkin on ihan leppoista ainakin ilman sitä lajittelua. Paskahommatkin voivat siis olla kivoja, jos niitä saa edes jollain lailla tehdä omilla ehdoillaan.

Aika harva siivooja voi tehdä työtä omaan tahtiinsa. Työpisteet on aikataulutettu ja siirtymistä ei makseta palkkaa, vain siivoustyöhön käytetystä ajasta.

Tämä on paskaduunia.

No se oli vähän pointtinakin. Vaikka olisi muuten kurjaa duunia niin kun sitä saa edes jollain lailla hallita ja tehdä omia valintoja, siitä tulee mielekkäämpää. Minusta valinnanmahdollisuuksia ja vapautta tulisi lisätä aina kun se on mahdollista ja usein tuntuu olevan vain halusta kiinni. Minulle on ihan sama milloin minun työpiste siivotaan, tärkeintä on että siivotaan. Omakin työ on sellaista että tee miten haluat ja milloin haluat, kun pääasia on ainoastaan se että homma tulee tehdyksi. On monta tietä Roomaan.

Vierailija
27/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itse olen myös siivonnut, ja se oli ihan mahtavaa. Töitä oli niin paljon kun halusi tehdä ja jonkun verran sai itsekin valita. Itse viimeksi mulla oli vakituiset kohteet 5:30-12 ja 16-18. Siivoustyössä pääsee liikkumaan, näkee työnsä jäljen, mun kohteissa (toimistoja) oli tosi mukavia ihmisiä ja kun työt on tehty niin ne on tehty, ei tarvitse vapaa-ajalla stressata. Tein joitakin viikonloppuja, jolloin maksettiin palkka 1,5-kertaisena. Sain myös kilometrikorvaukset työmatkoista, mistä tienasin hyvin lisäksi, koska päivässä tuli 100 km ajoa. 

Vierailija
28/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri teki lumenaturausta yms kiinteistöhuoltoa. Oli tyytyväinen työhönsä, mutta asenneongelmaiset työkaverit(joista monet narkkeja) tekivät hommssta sietämätöntä. Löysi toisen työnantajan, jolla on tarkemmin valikoitua väkeä.

Vierailija
29/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin:

Zinc

Vierailija
30/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli helpompi vaihtaa alaa ja hakea ”parempia” töitä, kun oli pitkään jatkunut vakituinen ”paskatyö”suhde taustalla ja sieltä useampi suosittelija. Oma siivousalan työpaikkani oli siis ihan ok ja viihdyinkin siellä useamman vuoden. Koska esim. siivoustyötä on kuitenkin paljon tarjolla ja tekijöistä on jopa pulaa, työpaikkaa on suhteellisen helppo vaihtaa, jos meno ei miellytä. Mikään työpaikka ei ole täydellinen, ja voi olla helpompi saada se siedettävämpi paskaduuni jossa on edes jossain määrin vapautta, jos on valmis hakemaan ensin kokemusta jostain vähemmän miellyttävästä paikasta.

Vierailija
31/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ravintola-alalla lähes 10 vuotta, kun en silloisella tutkinnolla muita töitä saanut. Yritin kyllä monen vuoden ajan.

Minua motivoi ajatus siitä, että vielä joku päivä saan paremman työpaikan tai pääsen uudelleen opiskelemaan, ja luottoa oli siihen, että ehkä vähintäänkin samalla alalla löytyy joku paikka jossa on paremmat työajat ja palkka. No viimeisen vuoden olinkin kokoustarjoilijana isossa hotellissa, ja työajat olivat 7-15 eli ihan ok. Onneksi sitten kuitenkin vihdoin pääsin yliopistoon.

Nyt kun olen opiskelemassa viimeistä vuotta, tuntuisi kyllä hurjalta, että cv:ssä olisi 10 vuotta tyhjää! Tulevat työnantajat varmasti ymmärtävät alanvaihdon, mutta taatusti 10 vuoden työttömyys saisi epäilemään kykyjäni toimia työelämässä.

Vierailija
32/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun se on sosiaalisesti hyväksyttyä. Muiden rahoilla eläminen vaan ei ole. Piste.

Elätkö muita varten?

Täsmennån vielä, voit kyllä elättää itsesi muutoin kuin kelan (kaikkien työssäkäyvien) rahoilla. Siinä tapauksessa on ok olla tekemättä paskaduuneja.

Rikoksilla?

Prostituutiolla?

Käy pskaduunissa, kerää pikku pesämuna ja opiskele omaehtoisesti pörssitreidaamista. Tuottoisaa hommaa on!

Vierailija
33/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

M48 kirjoitti:

Meillä on perheyritys, joka käytännössä ei työllistä kuin toisen mutta vaimolla silti on yrittäjästatus. Mistään luukulta siis ei tule rahaa. Huonokin palkka on kaikki siis plussaa.

Jep.Yrittäjähän se kahvinkeittäjäkin on.

Vierailija
34/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi vuodelta vaikeampaa, ei kiinnosta hevon vit*uakaan, mutta ilman töitä joutuu kaupungin vuokrakämppään.

Vierailija
35/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tuo työkkärin 'pompottelu." Se syö ihmistä pohjalukemiin.

Ei ikinä enää. Mieluummin pskaduuni

Juuri työkkäriltä välttyminen riittää motivaatioksi.Vaikea keksiä vastenmielisempää kuin selitellä työkkärin virkailijalle mitä aion tehdä ja milloin.

Vierailija
36/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle motivoivia tekijöitä on paskaduunin ohessa opiskelu. Opiskeltava ala ei tarvitse olla edes niin työllistävä. Jo kuitenkin pelkkä opiskelu antaa toivoa paremmasta huomisesta ja jaksan paremmin. Vaatii toki viitseliäisyyttä. Lisäksi olen poliittisesti aktiivinen ja pyrin sitä kautta vaikuttamaaan, ettei paskaduunini olisi niin paska.

Vierailija
37/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paska duunissa se hyvä puoli, että jos pomo alkaa vaatia vaikka lisää/liikaa työtehoa, niin voi ihan oikeasti sanoa vastaan, että jos ei tahti riitä, niin anna potkut. Saan lähes saman rahan työttömyystukea.

Okei kaikki nuoret ei kehtaa sanoa, mutta osa vanhemmista työntekijöistä kyllä kehtaa. Yleensä loppuu se pomon mussutus. Jos työntekijä ei ole ihan läpeensä huono, niin potkuja ei saa, koska työvoimapula. Puhutaan nyt vaikkapa siitä siivousalasta.

Vierailija
38/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tässä oikein saa

Eikö minkäänlainen kouluttautuminen ole vaihtoehto? jos on lukio jo pohjalla kuitenkin käytynä?

Ei kaikille riitä niitä keskiluokkaisia duuneja, vaikka kuinka koulutettaisiin.

Esim. erilaiisia sihteereitä merkonomin ja tradenomin koulutuksella on joutunut kilometritehtaalle pilvin pimein.

Vaimomi on lähemmäs 50v, pohjalla lukio ja kaksikin opiskeltua ammattia, joista toinen ei työllistä ja toisella nykyään pääsee juurikin mm. kaupan kassalle.

Minkä ammatin suosittelisit opiskelemaan?

Ulkopuoliset varsinkin vanhemmat ihmiset ihmettelevät, miksi hän ei "mene" jonnekin konttorille töihin.

Ylioppilas ja merkonomi ja kaikki....

Vierailija
39/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan se on se hyvinvointivaltion kuuma peruna. Tähän pitäisi olla itsestään selvä vastaus, että työtä kannattaa tehdä koska siitä saa palkkaa ja muitakin etuja. Mutta mitä tehdään kun tuet ja yhteiskunnan turvaverkot on niin hyvät, että matalasti palkatut työt ei oikeasti tukiin verrattuna kannata, eikä siksi enää kiinnosta suomalaisia? Luodaanko kahden kerroksen työmarkkinat - ulkomaalaiset tekee Suomen ”paskatyöt” omien kärsiessä motivaatiopulasta ja nauttiessa tukia? Pienennetäänkö tukia, mikä osuu ikävästi kaikista köyhimpiin ja aiheuttaa monenlaista kurjuutta? Itse kannattaisin perustuloa - mallia jossa minimitoimeentulon saisi jokainen ja rahallisesti olisi aina kannattavaa tehdä mitä vain työtä, vaikka sitten yksi tunti ”paskatyötä”.

Palkat on liian pienet suhteutettuina asumis- ja muihin kuluihin. Tuet ei ole liian suuria. 

Vierailija
40/192 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita Ap oma siivousyritys. Jää enemmän käteen rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi