Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inspiroiduinpa minäkin Markus Lepon valokuvasta

Vierailija
01.10.2013 |

Oikeastaan aika hieno kuva, kun tarkemmin katselee.

Tässähän alkaa ihan sormet syyhytä, taiteilija minussa nostaa päätään.

En kuitenkaan pidä värikkäistä, liian yksityiskohtaisista tauluista. Haluan tämän kuvan mustavalkoisena ja pelkistetympänä. Tunnen jo inspiraation aiheuttavan adrenaliinimyrskyn kehossani.

 

Teenkin niin, että printtaan tämän nyt niin pinnalla olevan valokuvan. Vapaalla kädellä en pystyisi vangitsemaan tätä hetken tuokiokuvaa haluamallani tavalla, harmoninen asetelma muuttuisi liikaa.

Siispä otan leivinpaperia keittiöstä, piirrän kevyellä kädellä kuvan selkeimmät yksityiskohdat läpi, ihmiset, talot, autot, perspektiivin. Hienoa kuva hahmottuu!

Suurennan skannerilla kuvaa vielä vähän. Sitten kehyksiin vaan.

 

Aika jännä juttu, olen tehnyt taulun. Ihan itse. Minua ei voi syyttää mistään. Ei, vaikka yrittäisin myydä taiteeni eteenpäin jollekin firmalle. En ole kopioinut sen yhden Marimekon suunnittelijan kuviota, olen vain jäljentänyt Markus Lepon kuvan. Vieläpä aivan suoraan, yks'yhteen kuvan kanssa (toisin kuin se Marimekon suunnittelija, joka vain inspiroitui kuvasta). Hassua miten identtiset nämä kuviot silti ovat.

 

Ja hei, nyt keksin. Se Barcelona-kassi, josta nousi hirveä haloo. Sehän oli myös kopio tästä Markus Lepon kuvasta. Ei siinä Marimekon suunnittelijaa oltukaan plagioitu.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli hyvä!

Lähetä sama viesti Mika Ihamuotilalle. Saisi hiukan ajateltavaa.

 

Vierailija
2/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi inpiroidut jostain valokuvaajasta, josta et ollut koskaan kuullutkaan ennen kuin Louekari inspiroitui hänestä.

Keksi joku oma inspiroitumisen kohde, ai niin kun et vaan osaa etkä keksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markus Lepon kirjaa myydään vielä nykyäänkin ainakin nettikirjakaupassa.

Vierailija
4/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just, se on niin helppoa huutaa perässä, kyllä minäkin osaan, kun näkee valmiin teoksen. Mutta keksipä itse jotain?

Vierailija
5/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran vauhtiin pääsen, niin samalla voin toki inspiroitua myös palkituista vuoden lehtikuvista. Saan oikean taidekollaasin seinälleni ääriviivapiirroksistani, ehkäpä joku firma alkaa jopa painattaa kuviani tuotteisiinsa.

Minähän saan inspiroitua mistä kuvista haluan - vaikka sitten tuosta puhkikatsellusta katunäkymästä. Miksi se ketään liikuttaa?!

-ap

Vierailija
6/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:28"]

Kun kerran vauhtiin pääsen, niin samalla voin toki inspiroitua myös palkituista vuoden lehtikuvista. Saan oikean taidekollaasin seinälleni ääriviivapiirroksistani, ehkäpä joku firma alkaa jopa painattaa kuviani tuotteisiinsa.

Minähän saan inspiroitua mistä kuvista haluan - vaikka sitten tuosta puhkikatsellusta katunäkymästä. Miksi se ketään liikuttaa?!

-ap

[/quote]

 

Aion noudattaa ihan samaa ideaa! Ja ryhtyä tekemään tuotteita niiden avulla. Hyviä valokuvia on maailma pullollaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kade, kade, kade!

 

 

Vierailija
8/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä kylätaiteilijoita maa pullollaan, mikä teitä estää yrittämästä. Päästä jonkun ison firman palkoille vaatiikin sitten jo vähän enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tainnut päästä Taideteolliseen?

Vierailija
10/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputorit notkuu noita kuoseja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ei minulle kateellinen tarvitse olla. Olen oikeasti tosi huono taiteilemaan ja keksimään itse mitään tyhjästä.

Mutta kun viivaa osaan kuitenkin vetää, niin ihan mahtavaa, että tällainenkin mahdollisuus tuli mieleeni näistä hölynpöly-spekulaatioista jostakin voipaperijäljentämisestä.

 

Keskusteluissahan on kovasti vakuutettu, ettei oikea suunittelija ole jäljentänyt valokuvaa ja sen isompia yksityiskohtia suoraan, lähinnä vain inspiroitunut. Ja vaikka olisikin, niin se ei haittaisi. Ja valokuvan kopiota saa ihan luvalla piirtää. Joten minäpä teen niin, ihan rehellisesti sen myöntäen. Minä kopioin kuvan suoraan piirtäen ääriviivat läpi. Sillehän en mahda mitään, jos jotkut muutkin työt muistuttavat niin paljon minun tekemääni. Eihän niiden toisaalta edes pitäisi, koska ne muut eivät ole suoraan läpikopioituja :)

Vierailija
12/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:33"]

kade, kade, kade!

 

 

[/quote]

 

Oletko oikeasti kade tästä? Älä suotta. Saat ihan vapaasti tehdä samaa kuin mekin, kade ei tartte olla! :D Ehkä me tullaankin kuvaamaan sut jumppa-asussa kuntosalilla, tehdään siitä kuvasta viivapiirros ja pistetään se Facebookiin! :D Hyvässä lykyssä jonkun kuuluisan suomalaisen designtuotefirman designeri näkee sen kuvan, tekee siitä oma version ja siitä tulee verhokangas!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika säälittävää, että luulet, että leivinpaperilla. On tuohon ohjelmatkin, ja tottunut piirtäjä osaa kopsata ilman läpipiirtämistäkin. 

 

Ja ihan kuin olisit missannut koko jutun pointin. Ongelma ei ole valokuvasta inspiroituminen / valokuvan muokkaaminen, se on sallittua ja jopa arvostettua/yleisessä käytössä (vrt. Andy Warhol), vaan siitä valehtelu.

Vierailija
14/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivoi, on se vaikeaa kun terveys horjuu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:38"]

Onhan näitä kylätaiteilijoita maa pullollaan, mikä teitä estää yrittämästä. Päästä jonkun ison firman palkoille vaatiikin sitten jo vähän enemmän.

[/quote]

 

Ei mua kiinnosta päästä ison firman palkoille. Enkä ole mikään taiteilija, en edes kylä-sellainen. Mutta mulle kyllä kelpaa vuodessa muutaman kymppitonnin tulot t-paita ja -tyyny ja -magneettimyynnistä, kun vaan alan tehtailemaan noita muiden ottamien valokuvien inspiroimia kuoseja ja printtejä. Oikeesti olen luullut, että sellainen tehtailu olisi laissa kielletty. Mutta jos ei kerta ole ja toiminnan siunaa niin suuri suomalainen designtuotefirma kuin jopa maan korkeimpiin kuuluva taidekoulutusauktoriteetti, niin voinen  minäkin siitä siivun saada.

Vierailija
16/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:17"]

Just, se on niin helppoa huutaa perässä, kyllä minäkin osaan, kun näkee valmiin teoksen. Mutta keksipä itse jotain?

[/quote]

 

Ei tarvi. Muut on jo keksinyt ottaa valokuvia ja toiset keksineet tehdä niistä viivapiirroksia. Mä keksin sitten hyödyntää tätä ajatusta ja väkertää omanlaisia piirroksia muiden valokuvista ja tehdä niistä sitten myytäviä tuotteita. Pyörää ei tarvi aina keksiä uudelleen.

Vierailija
17/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:39"]

Et tainnut päästä Taideteolliseen?

[/quote]

 

En koskaan edes pyrkinyt. Ei tullut mieleenkään. Mitä mä siellä tekisin? Vai väitätkö, etten osaa tehdä voipaperilla viivapiirroksia valokuvista, jos en ole käynyt taideteollista?

Vierailija
18/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:42"]

Kirpputorit notkuu noita kuoseja

[/quote]

 

Niin, mäkin olen nähnyt monia marimekkotuotteita kirpparilla ja osto-ja myyntiliikkeissä myynnissä.

Vierailija
19/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä joku Marimekolta fudut saanut katkera akka?

Vierailija
20/71 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:49"]

Aika säälittävää, että luulet, että leivinpaperilla. On tuohon ohjelmatkin, ja tottunut piirtäjä osaa kopsata ilman läpipiirtämistäkin. 

 

Ja ihan kuin olisit missannut koko jutun pointin. Ongelma ei ole valokuvasta inspiroituminen / valokuvan muokkaaminen, se on sallittua ja jopa arvostettua/yleisessä käytössä (vrt. Andy Warhol), vaan siitä valehtelu.

[/quote]

 

Joo, varmasti on helpompiakin tapoja, mutta minä tykkään tehdä asiat vaikeammallakin tavalla. Tulee enemmän 'itse tehty'-fiilis lopputuloksesta. Ja en ole missannut pointtia - tietenkään ei valokuvan kopioinnista pidä valehdella tai vääristellä totuutta tai antaa ymmärtää muuta. Siksi minä tässä koko av:n edessä kerronkin aikomuksestani läpikopioida valokuvia.

 

Lähinnä olen huolissani, ettei Marimekko epähuomiossa hyökkää kimppuuni, jos työni muistuttaa liikaa jotakin heidän aihettaan, jopa mittasuhteiltaan ja hahmoiltaan. Enhän ole kopioinut piirrosta - olen kopionut valokuvaa, sitä alkuperäistä. Tosin tästähän ei pitäisi edes olla huolissaan, koska Marimekon kuvio ei ole suoraan kopioitu kuvasta, joten kaikella järjellä on siis kovin erilainen.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän