Inspiroiduinpa minäkin Markus Lepon valokuvasta
Oikeastaan aika hieno kuva, kun tarkemmin katselee.
Tässähän alkaa ihan sormet syyhytä, taiteilija minussa nostaa päätään.
En kuitenkaan pidä värikkäistä, liian yksityiskohtaisista tauluista. Haluan tämän kuvan mustavalkoisena ja pelkistetympänä. Tunnen jo inspiraation aiheuttavan adrenaliinimyrskyn kehossani.
Teenkin niin, että printtaan tämän nyt niin pinnalla olevan valokuvan. Vapaalla kädellä en pystyisi vangitsemaan tätä hetken tuokiokuvaa haluamallani tavalla, harmoninen asetelma muuttuisi liikaa.
Siispä otan leivinpaperia keittiöstä, piirrän kevyellä kädellä kuvan selkeimmät yksityiskohdat läpi, ihmiset, talot, autot, perspektiivin. Hienoa kuva hahmottuu!
Suurennan skannerilla kuvaa vielä vähän. Sitten kehyksiin vaan.
Aika jännä juttu, olen tehnyt taulun. Ihan itse. Minua ei voi syyttää mistään. Ei, vaikka yrittäisin myydä taiteeni eteenpäin jollekin firmalle. En ole kopioinut sen yhden Marimekon suunnittelijan kuviota, olen vain jäljentänyt Markus Lepon kuvan. Vieläpä aivan suoraan, yks'yhteen kuvan kanssa (toisin kuin se Marimekon suunnittelija, joka vain inspiroitui kuvasta). Hassua miten identtiset nämä kuviot silti ovat.
Ja hei, nyt keksin. Se Barcelona-kassi, josta nousi hirveä haloo. Sehän oli myös kopio tästä Markus Lepon kuvasta. Ei siinä Marimekon suunnittelijaa oltukaan plagioitu.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:50"]
Oivoi, on se vaikeaa kun terveys horjuu
[/quote]
Ota troppia! Vaivaasi voisi auttaa lumelääke?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:58"]
Onko täällä joku Marimekolta fudut saanut katkera akka?
[/quote]
Häh? Ei. Kun kaks akkaa. Ellei toi toinen ole ukko. Ja mä en kyllä ole koskaan ollut marimekolla töissä. Kunhan heitän läppää. Eihän tässä marimekosta ole kyse vaan mahtavasta ideasta, joka tämän kohun myötä mulle aukeni!
Mutta joku skitsoilija täällä kyllä on, joka jokaisen mun viestin jälkeen epäilee, että oon Louekari/sen mies/ Heljä Liukko-Sundström.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:38"]
Onhan näitä kylätaiteilijoita maa pullollaan, mikä teitä estää yrittämästä. Päästä jonkun ison firman palkoille vaatiikin sitten jo vähän enemmän.
[/quote]
Ei mua kiinnosta päästä ison firman palkoille. Enkä ole mikään taiteilija, en edes kylä-sellainen. Mutta mulle kyllä kelpaa vuodessa muutaman kymppitonnin tulot t-paita ja -tyyny ja -magneettimyynnistä, kun vaan alan tehtailemaan noita muiden ottamien valokuvien inspiroimia kuoseja ja printtejä. Oikeesti olen luullut, että sellainen tehtailu olisi laissa kielletty. Mutta jos ei kerta ole ja toiminnan siunaa niin suuri suomalainen designtuotefirma kuin jopa maan korkeimpiin kuuluva taidekoulutusauktoriteetti, niin voinen minäkin siitä siivun saada.
[/quote]
Olet vapaa yrittämään, tota 10 000 vuosituloja rohkenen epäillä, mutta kokeile!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:06"]
Mutta joku skitsoilija täällä kyllä on, joka jokaisen mun viestin jälkeen epäilee, että oon Louekari/sen mies/ Heljä Liukko-Sundström.
[/quote]
No se en ole kyllä minä! Valitettavasti.
Moikkis. en kans tajuu mokomia kekkeruuseja. Miten paljo velkaa pitää olla et tappais ittensä?
Minä oon ihan siin' hilkulla. Ei töitä ei rahaa ei tuloja opintolainaa 5000 € muuta velkaa 2000 € kiitos Jykän ja JuuJuuJuttahuoran.... Toissapäivänä terotin fileointiveitsen. Semosta.
Ei ole tämäkään akka ollut Marimekolla töissä, mutta kuka tietää, kuka tietää. Ehkäpä vielä tulevaisuudessa saan ison kengänkuvan takalistooni siitä firmasta ruvettuani liian röyhkeäksi tämän kopioinnin suhteen - kopioinkin luovassa hulluudessani vahingossa jonkun lastenkirjan kuvia vaikkapa, ja joku huomaa. Kääk!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:11"]
Hulluilla on hullun hommat?
[/quote]
Huhuhuhuhuhu! :D Ok, nyt mä alan olla niin väsynyt, että hihittelen vaan itsekseni. Pitäsköhän mennä nukkuun?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:12"]Moikkis. en kans tajuu mokomia kekkeruuseja. Miten paljo velkaa pitää olla et tappais ittensä? Minä oon ihan siin' hilkulla. Ei töitä ei rahaa ei tuloja opintolainaa 5000 € muuta velkaa 2000 € kiitos Jykän ja JuuJuuJuttahuoran.... Toissapäivänä terotin fileointiveitsen. Semosta.[/quote]
Mikä on kekkeruusi? Miten tuo sun viesti liittyy tähän mun bisnisideaan yhtään? Hei, ei kannata hukata ainokaista elämäänsä ja vielä pilata hyvää fileointiveistä. Se on vaan maallista. Tehdään printti, jossa on jutan ja jykän ja vaikka jonkun muunkin kivan tutun kuvat läpipiirrettynä hesarin valokuvasta. Siitä tulisi varmaan tosi suosittu!
Luovuus kärsii liiasta väsymyksestä. Ap poistuu kauneusunille haaveilemaan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:13"]
Ei ole tämäkään akka ollut Marimekolla töissä, mutta kuka tietää, kuka tietää. Ehkäpä vielä tulevaisuudessa saan ison kengänkuvan takalistooni siitä firmasta ruvettuani liian röyhkeäksi tämän kopioinnin suhteen - kopioinkin luovassa hulluudessani vahingossa jonkun lastenkirjan kuvia vaikkapa, ja joku huomaa. Kääk!
[/quote]
Don't worry, be happy. Voipaperitekniikalla vaan kopioit ne kuvat siitä kirjatsa, sitten valokuvaat sen tekeleesi ja muuttelet sitä photoshopilla. Yhdistä vaikka 3-4 eri lastenkirjan kuvat samaan viivapiirrokseen. Ei ne silloin erota, mistä ne kuvat on kopioitu.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:15"]
Tohtorilta saa rauhoittavaa
[/quote]
Kertooko sen sinulle kokemuksesi syvä rintaääni?
Voit vaikka ihan aluksi painaa yhden t-paidan ja koittaa saada se huutiksesa myytyä. Jostainhan se on lähdettävä?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:38"]
Onhan näitä kylätaiteilijoita maa pullollaan, mikä teitä estää yrittämästä. Päästä jonkun ison firman palkoille vaatiikin sitten jo vähän enemmän.
[/quote]
Ei mua kiinnosta päästä ison firman palkoille. Enkä ole mikään taiteilija, en edes kylä-sellainen. Mutta mulle kyllä kelpaa vuodessa muutaman kymppitonnin tulot t-paita ja -tyyny ja -magneettimyynnistä, kun vaan alan tehtailemaan noita muiden ottamien valokuvien inspiroimia kuoseja ja printtejä. Oikeesti olen luullut, että sellainen tehtailu olisi laissa kielletty. Mutta jos ei kerta ole ja toiminnan siunaa niin suuri suomalainen designtuotefirma kuin jopa maan korkeimpiin kuuluva taidekoulutusauktoriteetti, niin voinen minäkin siitä siivun saada.
[/quote]
Olet vapaa yrittämään, tota 10 000 vuosituloja rohkenen epäillä, mutta kokeile!
[/quote]
Yrittänyttä ei laiteta. Naurettiinhan sillekin, joka keksi seisovan pöydän. Ja sille, joka väkersi ekan haarukan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:21"]
Voit vaikka ihan aluksi painaa yhden t-paidan ja koittaa saada se huutiksesa myytyä. Jostainhan se on lähdettävä?
[/quote]
Huutiksessa?! Pöh. Kyllä mulla on jo myyntikanavat, ei tässä mitään huutiksia tarvita. Katsos, kun sitä on kaverin kanssa jo piirrelty pieniä kuvia ja tehty niistä mm. magneetteja. Ne myi yllättävän hyvin (mä luulin, ettei sellasta p-aa ostaisi kukaan). Meillä on vaan vähän pulaa hyvistä kuvista. Tai oli. Nyt me voidaan hyödyntää mitä valokuvia vaan pohjana! :D
Koittakaa keksiä jotain omaperäisempää, kuin valokuvien kopioiminen, ne ei oo nyt oikein huudossa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:26"]
Koittakaa keksiä jotain omaperäisempää, kuin valokuvien kopioiminen, ne ei oo nyt oikein huudossa.
[/quote]
Ei tarvi. Jos ne kuvat, joita me aiemmin tehtiin, myi, niin kyllä nämäkin. En usko, että asiakkaamme ovat muodin edelläkävijöitä tai itsekään millään muotoa huudossa. Kokeilemme ainakin näillä spekseillä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:49"]
Aika säälittävää, että luulet, että leivinpaperilla. On tuohon ohjelmatkin, ja tottunut piirtäjä osaa kopsata ilman läpipiirtämistäkin.
Ja ihan kuin olisit missannut koko jutun pointin. Ongelma ei ole valokuvasta inspiroituminen / valokuvan muokkaaminen, se on sallittua ja jopa arvostettua/yleisessä käytössä (vrt. Andy Warhol), vaan siitä valehtelu.
[/quote]
Ja ketä kiinnostaa. Olen kiitollinen Louekarille tästä kohusta ja ideasta. Nyt olen itsekin tajunnut, mitkä mahdollisuudet tässä onkaan! Kyseinen suunnittelija vaan käy vähän sääliksi, jos on mennyt "maan alle". Ainakin hänen nettisivuiltaan oli yhteystietosivu poistettu, sääli, olisin laittanut hänelle kiitossähköpostia. Kun kerran tällainen toiminta on ihan sallittua ja jopa suotavaa luovuuden osoitusta, niin olisi nyt rinta rottingilla ja pää pystyssä ollut työnsä takana ja todennut, että näin tein ja olen siitä ylpeä!
Itse ainakin olisin todennut, että se, etten heti paljastanut oman työni takana olevaa valokuvaa, oli postpostmoderni performanssi, assemblage, joka yhdisti valokuvan, voipaperin, viivapiirroksen, suuren designfirman, taidekilpailun, massatuotantotuotteet, mediakohun ja somekirjoittelut yhdeksi suureksi taideteokseksi. Joka nyt, kuin orgaaninen eläin, on alkanut elää omaa elämäänsä. Kehuisin luoneeni nykyajan virtuaali-monimediagolemnin, jonka olen päästänyt irti hallinnastani ja jonka kautta tarkastelen taiteen ja suunnittelija asemaa nyky-yhteiskunnassa.
Jotain sellaista. Ennemmin kuin se, että olen ihan hissuksiin vaan. Mä en ainakaan ollut noteerannut koko henkilöä aiemmin - hänen kuvituksiaan olin toki nähnyt. Nyt hän on saanut nimensä kaikkien huulille! :D Minä ainakin ottaisin tilanteesta kaiken irti.