Inspiroiduinpa minäkin Markus Lepon valokuvasta
Oikeastaan aika hieno kuva, kun tarkemmin katselee.
Tässähän alkaa ihan sormet syyhytä, taiteilija minussa nostaa päätään.
En kuitenkaan pidä värikkäistä, liian yksityiskohtaisista tauluista. Haluan tämän kuvan mustavalkoisena ja pelkistetympänä. Tunnen jo inspiraation aiheuttavan adrenaliinimyrskyn kehossani.
Teenkin niin, että printtaan tämän nyt niin pinnalla olevan valokuvan. Vapaalla kädellä en pystyisi vangitsemaan tätä hetken tuokiokuvaa haluamallani tavalla, harmoninen asetelma muuttuisi liikaa.
Siispä otan leivinpaperia keittiöstä, piirrän kevyellä kädellä kuvan selkeimmät yksityiskohdat läpi, ihmiset, talot, autot, perspektiivin. Hienoa kuva hahmottuu!
Suurennan skannerilla kuvaa vielä vähän. Sitten kehyksiin vaan.
Aika jännä juttu, olen tehnyt taulun. Ihan itse. Minua ei voi syyttää mistään. Ei, vaikka yrittäisin myydä taiteeni eteenpäin jollekin firmalle. En ole kopioinut sen yhden Marimekon suunnittelijan kuviota, olen vain jäljentänyt Markus Lepon kuvan. Vieläpä aivan suoraan, yks'yhteen kuvan kanssa (toisin kuin se Marimekon suunnittelija, joka vain inspiroitui kuvasta). Hassua miten identtiset nämä kuviot silti ovat.
Ja hei, nyt keksin. Se Barcelona-kassi, josta nousi hirveä haloo. Sehän oli myös kopio tästä Markus Lepon kuvasta. Ei siinä Marimekon suunnittelijaa oltukaan plagioitu.
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:49"]
Aika säälittävää, että luulet, että leivinpaperilla. On tuohon ohjelmatkin, ja tottunut piirtäjä osaa kopsata ilman läpipiirtämistäkin.
Ja ihan kuin olisit missannut koko jutun pointin. Ongelma ei ole valokuvasta inspiroituminen / valokuvan muokkaaminen, se on sallittua ja jopa arvostettua/yleisessä käytössä (vrt. Andy Warhol), vaan siitä valehtelu.
[/quote]
Joo, varmasti on helpompiakin tapoja, mutta minä tykkään tehdä asiat vaikeammallakin tavalla. Tulee enemmän 'itse tehty'-fiilis lopputuloksesta. Ja en ole missannut pointtia - tietenkään ei valokuvan kopioinnista pidä valehdella tai vääristellä totuutta tai antaa ymmärtää muuta. Siksi minä tässä koko av:n edessä kerronkin aikomuksestani läpikopioida valokuvia.
Lähinnä olen huolissani, ettei Marimekko epähuomiossa hyökkää kimppuuni, jos työni muistuttaa liikaa jotakin heidän aihettaan, jopa mittasuhteiltaan ja hahmoiltaan. Enhän ole kopioinut piirrosta - olen kopionut valokuvaa, sitä alkuperäistä. Tosin tästähän ei pitäisi edes olla huolissaan, koska Marimekon kuvio ei ole suoraan kopioitu kuvasta, joten kaikella järjellä on siis kovin erilainen.
-ap
[/quote]
Jep, ihan hyvä pointti. Periaatteessa mahdollista, että barcelonasta ostetussa designissa olisi myös inspiroiduttu pelkästä valokuvasta. Vaan eipä taida olla. Tuskin kahdelle eri ihmiselle eri puolella maailmaa tulee suunnilleen samaan aikaan muokata suomalaista 60-luvun valokuvaa täysin samalla tavalla. Marimekkoa on kopioitu. Noloa tässä on marimekon suunnittelijan valehtelu.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:21"]
Voit vaikka ihan aluksi painaa yhden t-paidan ja koittaa saada se huutiksesa myytyä. Jostainhan se on lähdettävä?
[/quote]
Miksi vain yksi? Minä painoin 50 T-paitaa, myin torilla ja sain itselleni kunnollisen polkupyörän.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:49"]
Aika säälittävää, että luulet, että leivinpaperilla. On tuohon ohjelmatkin, ja tottunut piirtäjä osaa kopsata ilman läpipiirtämistäkin.
Ja ihan kuin olisit missannut koko jutun pointin. Ongelma ei ole valokuvasta inspiroituminen / valokuvan muokkaaminen, se on sallittua ja jopa arvostettua/yleisessä käytössä (vrt. Andy Warhol), vaan siitä valehtelu.
[/quote]
Joo, varmasti on helpompiakin tapoja, mutta minä tykkään tehdä asiat vaikeammallakin tavalla. Tulee enemmän 'itse tehty'-fiilis lopputuloksesta. Ja en ole missannut pointtia - tietenkään ei valokuvan kopioinnista pidä valehdella tai vääristellä totuutta tai antaa ymmärtää muuta. Siksi minä tässä koko av:n edessä kerronkin aikomuksestani läpikopioida valokuvia.
Lähinnä olen huolissani, ettei Marimekko epähuomiossa hyökkää kimppuuni, jos työni muistuttaa liikaa jotakin heidän aihettaan, jopa mittasuhteiltaan ja hahmoiltaan. Enhän ole kopioinut piirrosta - olen kopionut valokuvaa, sitä alkuperäistä. Tosin tästähän ei pitäisi edes olla huolissaan, koska Marimekon kuvio ei ole suoraan kopioitu kuvasta, joten kaikella järjellä on siis kovin erilainen.
-ap
[/quote]
Jep, ihan hyvä pointti. Periaatteessa mahdollista, että barcelonasta ostetussa designissa olisi myös inspiroiduttu pelkästä valokuvasta. Vaan eipä taida olla. Tuskin kahdelle eri ihmiselle eri puolella maailmaa tulee suunnilleen samaan aikaan muokata suomalaista 60-luvun valokuvaa täysin samalla tavalla. Marimekkoa on kopioitu. Noloa tässä on marimekon suunnittelijan valehtelu.
[/quote]
Mun mielestä siinä ei ole mitään noloa. Sitäpaitsi. valehtelu on aika poliittisesti epäkorrekti, jopa loukkaava ilmaisu. Voisi puhua ehkä ennemmin muunnellusta totuudesta? Taiteestahan tässä on kyse, taide voi rikkoa raja-aitoja, kyseenalaistaa yhteiskunnallista toimintaa, maailmankuvaamme, jne. Jos joku taiteilija vaikka sattuisi valehtelemaan joskus jossain tilanteessa jossakin, niin sehän on vain huomion kiinnittämistä yhteiskunnan paatuneisiin normeihin ja niiden nostamista kyseenalaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 02:04"]
Mad jou
mii sad
[/quote]
don't be
said the bumblebee
Voitte varmaan kuvitella sen kylmäävän fiiliksen ja kauhun sekaisen harmistuksen, joka on iskenyt erääseen ison firman listoilla olevaan suunnittelijaan, kun tuo "Barcelona-laukku" tuli julkisuuteen.
Normaalioloissa voisi täysin sydämensä pohjasta, käsi rinnalla, vakuuttaa sen olevan kopio omasta taiteestaan ja nousta taistoon halpamaista kopiota kohtaan. Tässä tapauksessa ei voi olla IHAN varma..
Miettikää se ajatuskaaos suunnittelijan päässä. Todennäköisestihän se laukun kuvio on kopio, mutta entäpä jos.. Ehkä joku muukin on löytänyt saman kuvan.. Entäpä jos joku onkin tajunnut yhtäläisyyden (oikeammin identtisyyden) minun kuvioni ja sen valokuvan välillä ja nyt yhtä räikeästi käyttää "samaa lääkettä". Viime kädessä häntä ei voi syyttää plagioinnista, koska inspiraationa on valokuva, ei kopio minun piirtämästäni (vaikka tavallaan ne ovatkin aika sama asia, sattuneesta syystä). Toisaalta ei kannata liian ärhäkkäästi lähteä pitämään puoliaan, ettei laukkukopioija vaan hermostu ja ala kertoa kuvasta.. Toisaalta on epäilyttävää, ellei suunnittelija vähän älähdä työnsä "plagioinnista".. Jotain pitää kommentoida, mutta tämä kohu pitäisi saada laskeutumaan asap.. Aikamoista pitkässä hirressä roikkumista on ollut varmasti päivät ennen lopullista paljastumista, ennen tämän pirullisen valokuvan pomppaamista kaikkien verkkokalvoille.
Valheella on pa....inen loppu.
Louekarilla oli kymmenen vuotta aikaa tunnustaa vilunkinsa. Eipä tunnustanut ja käry kävi.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:47"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 01:21"]
Voit vaikka ihan aluksi painaa yhden t-paidan ja koittaa saada se huutiksesa myytyä. Jostainhan se on lähdettävä?
[/quote]
Miksi vain yksi? Minä painoin 50 T-paitaa, myin torilla ja sain itselleni kunnollisen polkupyörän.
[/quote]
Missä päin maailmaa oikein myit niitä? Täällä ei ainakaan sekunda-t-paita-kauppiailla kauppa käy. Maailmassa on jo ihan tarpeeksi krääsää.
Onneksi ap aikoo keskittyä kuvataiteeseen eikä kirjoittamiseen; sen verran puuduttavaa luettavaa tämäkin ketju oli. Sarkasmikin on tyylilaji, jota moni yrittää mutta harva osaa.
Miksi vain yksi? Minä painoin 50 T-paitaa, myin torilla ja sain itselleni kunnollisen polkupyörän.
[/quote]
Missä päin maailmaa oikein myit niitä? Täällä ei ainakaan sekunda-t-paita-kauppiailla kauppa käy. Maailmassa on jo ihan tarpeeksi krääsää.
[/quote]
Mistä päättelet niiden paitojen olleen sekundaa? Kankaanpaino ei ole rakettitiedettä. Pakkohan niissä paidoissa on ollut joku juju kun kerran kauppa on käynyt ainakin vähemmän snobeissa piireissä.
Minä niin kannustan kaikkia luoviin yrityksiin, vaikka se vaatisikin aluksi voipaperia. Jokainen vain piirtämään ja kehittämään aivojaan ja valtaamaan markkinoita! Ihanaa. Kuitenkin olen varma siitä, että moni yritys kapsahtaa johonkin. Ehkä jotain pikkumagneetteja tai t-paitoja voi saada kaupaksi, mutta mitään suurta noista ei tule. Mutta miksi kannatan tuota on se, että ihminen kehittyy, saa uusia kokemuksia ja ajatuksia ja ehkä ideoita. Saattaa huomata, että piirtäminen on kivaa ja saattaapa jopa olla aineksia muuhunkin kuin voipaperiin.
Tiedättehän, että jokainen ihminen on luova, sitä on vain eri määrä jokaisella. Sitä voi kehittää ja sen voi myös pistää lukkoon. Siispä kaikki etsimään kivoja kuvia ja voipaperia kehiin :) muistakaa tarjota ehdotelmia marimekolle. Elkää lannistuko jos ei onnistu, se johtuu nyt vain siitä, että viivapiirros on todella mennyttä hetkeksi.
Minä olen sitä tyytyväisempi, mitä enemmän ihmiset taiteilee, koska sitä paremmin jyvät erottuvat akanoista.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 09:35"]
Mistä päättelet niiden paitojen olleen sekundaa? Kankaanpaino ei ole rakettitiedettä. Pakkohan niissä paidoissa on ollut joku juju kun kerran kauppa on käynyt ainakin vähemmän snobeissa piireissä.
[/quote]
Anteeksi, päättelin paitojen olevan sekundaa, koska ap on useammassa kehuskellut sillä, miten uskomattomia juttuja ihmiset ostavat.
Onkohan Louekari kopio-Isolan oppitytär? Isola on antanut miehensä valokuvateoksen Louekarille ja sanonut, että ota tästä vaan suoraan. Niin minäkin teen ja hyvin on mennyt!
Minä inspiroidun Ihamuotilan naamasta.... piirrän iltasanomissa olleen Ihamuotilan naamakuvan voipaperille ja printtaan sen kankaalle, josta ompelen laukun!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 09:49"]
Minä inspiroidun Ihamuotilan naamasta.... piirrän iltasanomissa olleen Ihamuotilan naamakuvan voipaperille ja printtaan sen kankaalle, josta ompelen laukun!
[/quote]
käsittääkseni tunnistettavia kuvia ihmisistä ei saa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 09:49"]
Minä inspiroidun Ihamuotilan naamasta.... piirrän iltasanomissa olleen Ihamuotilan naamakuvan voipaperille ja printtaan sen kankaalle, josta ompelen laukun!
[/quote]
käsittääkseni tunnistettavia kuvia ihmisistä ei saa tehdä.
[/quote]
No jos mä piirrän sille viikset?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:58"]
Lähinnä olen huolissani, ettei Marimekko epähuomiossa hyökkää kimppuuni, jos työni muistuttaa liikaa jotakin heidän aihettaan, jopa mittasuhteiltaan ja hahmoiltaan. Enhän ole kopioinut piirrosta - olen kopionut valokuvaa, sitä alkuperäistä. Tosin tästähän ei pitäisi edes olla huolissaan, koska Marimekon kuvio ei ole suoraan kopioitu kuvasta, joten kaikella järjellä on siis kovin erilainen.
-ap
[/quote]
Valokuvaa ei valitettavasti pysty kopioimaan läpipiirtämällä. Ääriviivapiirros ei ole valokuvan kopio. Jos oikeasti tekisit Lepon kuvasta piirroksen Louekarin tapaan, huomaisit, että työnne ovat erilaisia. Et pysty pelkän valokuvan avulla toistamaan Louekarin viivoja. Yritä vaikka ja pistä kuvasi nettiin, niin voidaan vertailla. Muista kuitenkin, että kuvasi pitää syntyä pelkän valokuvan pohjalta, et saa katsoa mallia Louekarin kuvasta tai väitteesi vesittyy.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 08:04"]
Voitte varmaan kuvitella sen kylmäävän fiiliksen ja kauhun sekaisen harmistuksen, joka on iskenyt erääseen ison firman listoilla olevaan suunnittelijaan, kun tuo "Barcelona-laukku" tuli julkisuuteen.
Normaalioloissa voisi täysin sydämensä pohjasta, käsi rinnalla, vakuuttaa sen olevan kopio omasta taiteestaan ja nousta taistoon halpamaista kopiota kohtaan. Tässä tapauksessa ei voi olla IHAN varma..
Miettikää se ajatuskaaos suunnittelijan päässä. Todennäköisestihän se laukun kuvio on kopio, mutta entäpä jos.. Ehkä joku muukin on löytänyt saman kuvan.. Entäpä jos joku onkin tajunnut yhtäläisyyden (oikeammin identtisyyden) minun kuvioni ja sen valokuvan välillä ja nyt yhtä räikeästi käyttää "samaa lääkettä". Viime kädessä häntä ei voi syyttää plagioinnista, koska inspiraationa on valokuva, ei kopio minun piirtämästäni (vaikka tavallaan ne ovatkin aika sama asia, sattuneesta syystä). Toisaalta ei kannata liian ärhäkkäästi lähteä pitämään puoliaan, ettei laukkukopioija vaan hermostu ja ala kertoa kuvasta.. Toisaalta on epäilyttävää, ellei suunnittelija vähän älähdä työnsä "plagioinnista".. Jotain pitää kommentoida, mutta tämä kohu pitäisi saada laskeutumaan asap.. Aikamoista pitkässä hirressä roikkumista on ollut varmasti päivät ennen lopullista paljastumista, ennen tämän pirullisen valokuvan pomppaamista kaikkien verkkokalvoille.
Valheella on pa....inen loppu.
[/quote]
Barcelonan kassi on ilmiselvä kopio Marimekolta. Alkuperäisessä kilpailutyössä ja mm. tarjottimessa näkee etualalla olevan auton lamput, jotka vastaavat valokuvan lamppuja. Barcelonan kassiin on ilmeisesti kopioitu Marimekolta sellainen tuote, jossa auton lamput eivät näy, sillä kuvaa on jatkettu piirtämällä autoon erilainen keula kuin Louekarin kuvissa ja alkuperäisessä valokuvassa.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 00:49"]
Aika säälittävää, että luulet, että leivinpaperilla. On tuohon ohjelmatkin, ja tottunut piirtäjä osaa kopsata ilman läpipiirtämistäkin.
Ja ihan kuin olisit missannut koko jutun pointin. Ongelma ei ole valokuvasta inspiroituminen / valokuvan muokkaaminen, se on sallittua ja jopa arvostettua/yleisessä käytössä (vrt. Andy Warhol), vaan siitä valehtelu.
[/quote]
Joo, varmasti on helpompiakin tapoja, mutta minä tykkään tehdä asiat vaikeammallakin tavalla. Tulee enemmän 'itse tehty'-fiilis lopputuloksesta. Ja en ole missannut pointtia - tietenkään ei valokuvan kopioinnista pidä valehdella tai vääristellä totuutta tai antaa ymmärtää muuta. Siksi minä tässä koko av:n edessä kerronkin aikomuksestani läpikopioida valokuvia.
Lähinnä olen huolissani, ettei Marimekko epähuomiossa hyökkää kimppuuni, jos työni muistuttaa liikaa jotakin heidän aihettaan, jopa mittasuhteiltaan ja hahmoiltaan. Enhän ole kopioinut piirrosta - olen kopionut valokuvaa, sitä alkuperäistä. Tosin tästähän ei pitäisi edes olla huolissaan, koska Marimekon kuvio ei ole suoraan kopioitu kuvasta, joten kaikella järjellä on siis kovin erilainen.
-ap
[/quote]
Jep, ihan hyvä pointti. Periaatteessa mahdollista, että barcelonasta ostetussa designissa olisi myös inspiroiduttu pelkästä valokuvasta. Vaan eipä taida olla. Tuskin kahdelle eri ihmiselle eri puolella maailmaa tulee suunnilleen samaan aikaan muokata suomalaista 60-luvun valokuvaa täysin samalla tavalla. Marimekkoa on kopioitu. Noloa tässä on marimekon suunnittelijan valehtelu.