Yli 100 000 helsinkiläistä saa asumistukea. Onko oikein, että verorahoja pumpataan sijoittaijien taskuun näinä aikoina?
Toivottavasti hallitus reagoi määräämällä vuokrakaton ja pistää stopin tälle järjettömyydelle.
Tämän viikon irtisanomiset ovat vasta alkusoittoa, ja tulevaisuudessa yhä useampi tulee olemaan yhteiskunnan tukien piirissä.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään kukaan kuvittelee, että heillä on oikeutta asua asunnoissa, joihin heillä ei oikeasti ole varaa? Miksi tätä tuetaan ylipäätään Suomessa? Eikö olisi parempi, että ihmiset asuisivat siten kun oikeasti itse kykenevät sen kustantaa. Lopetetaan koko asumistuki ja lokkiasukkaiden ylläpito.
Tässä on se ongelma, että asuntokupla puhkeaisi. Ja sitä taas ei halua kukaan, jolla on omaa tai pankin rahaa kiinni asunnossa.
Mun mielestä Helsinki, Espoo ja Vantaa voisivat asettaa ehdon, että heidän kaupungin vuokra - asuntoihin otetaan asumaan vain ne, joilla on osoittaa vähintään kestoltaan 6kk mittainen työsopimus kyseiseen kaupunkiin. Ja jos kaupungin vuokra - asunnossa asuva jää työttömäksi, maksettaisiin asumistukea ainoastaan max 1 vuoden ajan ja jos sinä aikana ei ole löytänyt uutta työpaikkaa, täytyy siinä tapauksessa etsiä uusi halvempi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään kukaan kuvittelee, että heillä on oikeutta asua asunnoissa, joihin heillä ei oikeasti ole varaa? Miksi tätä tuetaan ylipäätään Suomessa? Eikö olisi parempi, että ihmiset asuisivat siten kun oikeasti itse kykenevät sen kustantaa. Lopetetaan koko asumistuki ja lokkiasukkaiden ylläpito.
Tässä on se ongelma, että asuntokupla puhkeaisi. Ja sitä taas ei halua kukaan, jolla on omaa tai pankin rahaa kiinni asunnossa.
Mihin se puhkeaisi? Loppuisi ne sosiaaliset ongelmatkin Helsingissä kun varaton väestö joutuisi muuttamaan muualle. Minä en tunne ketään, joka saisi asumistukea. Ihan omalla rahalla tai pankin lainarahalla kaikki mun tuttuni asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin opiskelijat, eläkeläiset ja osa-aikatyötä tekevät saa asumistukea. Mikä tässä nyt on ongelma?
Eläkeläisistä vain osa saa asumistukea. Tuloraja on aika tiukka. Jos pääkaupunkiseudulla asuva eläkeläinen saa eläkettä bruttona jotain 1880€/kk, vuokran hän maksaa kokonaan itse. Ja kun vuokrat ovat korkeat, nettoeläkkeestä puolet ja enemmänkin menee vuokraan. Itse ratkaisin asian muuttamalla muualle. Ja samalla lähipalvelut ja asumisen viihtyisyys parani.
Eläkeläisistä kyllä enemmistö saa asumistukea. Harvalla on noin hyvä eläke. Tässä keskustelussa on sellainen sävy, että ikäänkuin kaikki asumistukea saavat olisi työttömiä mikä ei pidä paikkaansa. Joku työssäkäyvä saattaa saada asumistukea 30e ja hänkin näkyy sitten tuossa tilastossa.
Sosiaalivakuutuksen tilasto muutaman vuoden takaa kertoo, että Suomessa eläkkeensaajia n. 1 350 000, joista n. 190 000 saa asumistukea eli n. 15% eläkeläisistä. Eli ei todellakaan enemmistö eläkkeellä olevista saa asumistukea. Suhteessa eniten eläkeläisten asumistukea saman tilaston mukaan saavat nuoret alle 40v eläkeläiset.
Kun lopetetaan asumistuki, leikataan samanaikaisesti vuokria. Vuokrakatto olisi paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun yksikään vuokralainen ei ole saanut asumistukea. Pyydän 840€ 61m2 rivarista Espoossa. Valmistunut 2014.
Voisin toki pyytää +1100€, mutta haluan pitkäaikaisia vuokralaisia, joilla riittää rahat. Asunnossa on asunut hyvätuloinen pariskunta ja 3 hengen kaveriporukka.
Uskon siihen, että kun antaa hyvää, saa myös itse. Tähän asti olen ollut onnekas vuokralaisten suhteen.
Ai, mä en ole ikinä omalle vuokranantajalle kertonut saanko asumistukea vai en... Olette vissiin aika läheisiä vuokralaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun yksikään vuokralainen ei ole saanut asumistukea. Pyydän 840€ 61m2 rivarista Espoossa. Valmistunut 2014.
Voisin toki pyytää +1100€, mutta haluan pitkäaikaisia vuokralaisia, joilla riittää rahat. Asunnossa on asunut hyvätuloinen pariskunta ja 3 hengen kaveriporukka.
Uskon siihen, että kun antaa hyvää, saa myös itse. Tähän asti olen ollut onnekas vuokralaisten suhteen.
Ai, mä en ole ikinä omalle vuokranantajalle kertonut saanko asumistukea vai en... Olette vissiin aika läheisiä vuokralaisen kanssa.
Nykyisin on ihan tavallista, että vuokralainen kertoo ammattinsa ja jopa näyttää palkkakuittinsa tehdessään vuokrasopimusta.
Käyttäjä35379 kirjoitti:
En saa.
Vuokra vie yli puolet pienistä tuloistani.
Sama juttu. Ja minä asun Kouvolassa, jossa pitäisi olla halpaa asua. Ja p*skat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on ihan tavallista, että vuokralainen kertoo ammattinsa ja jopa näyttää palkkakuittinsa tehdessään vuokrasopimusta.
No ei todellakaan ole.
Se on hienoa, että laiskat asuu stadissa, ei niitä jaksa täällä landella katella. T.
Itse asun Lumolla koska en saanut luottotiedottomana asuntoa muualta.
Kyllä se ottaa päähän.
Yksityiset joiden asuntonäytöissä kävin lupailivat että ei haittaa jos luottotiedot ovat menneet kunhan velat on maksettu.
Näytön jälkeen näistä yksityisistä vuokranantajista ei koskaan kuulunut mitään.
Minulla kuitenkin on vakituinen työpaikka ja kaikki velat olen maksanut.
Olen myös Helsingin kaupungilta hakenut tuloksetta vuosia asuntoa.
Piti joko valita olenko asunnoton vai muutanko lumolle kalliiseen asuntoon.
Saan asumistukea koska palkkani on pieni.
Edelleen hakemus on Helsinginkaupungin asuntoihin vetämässä.
Mutta en usko että sieltä koskaan tarjotaan asuntoa.
Yksityisiin vuokranantajiin olen todella pettynyt annetaan tyhjiä lupauksia luottotiedottamalle.
Enkä pysty kilpailemaan muiden kanssa joilla on puhtaat luottotiedot asunnoista.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Lumolla koska en saanut luottotiedottomana asuntoa muualta.
Kyllä se ottaa päähän.
Yksityiset joiden asuntonäytöissä kävin lupailivat että ei haittaa jos luottotiedot ovat menneet kunhan velat on maksettu.
Näytön jälkeen näistä yksityisistä vuokranantajista ei koskaan kuulunut mitään.
Minulla kuitenkin on vakituinen työpaikka ja kaikki velat olen maksanut.
Olen myös Helsingin kaupungilta hakenut tuloksetta vuosia asuntoa.Piti joko valita olenko asunnoton vai muutanko lumolle kalliiseen asuntoon.
Saan asumistukea koska palkkani on pieni.
Edelleen hakemus on Helsinginkaupungin asuntoihin vetämässä.
Mutta en usko että sieltä koskaan tarjotaan asuntoa.
Yksityisiin vuokranantajiin olen todella pettynyt annetaan tyhjiä lupauksia luottotiedottamalle.
Enkä pysty kilpailemaan muiden kanssa joilla on puhtaat luottotiedot asunnoista.
Vuokranantajakin olisi todella pettynyt itseensä, jos luottaisi luottotiedottoman sanaan ja sitten kagka osuisikin tuulettimeen. Se kun usein tapahtuu luottotiedottomien kanssa. Siksi he usein ovatkin luottotiedottomia, etteivät hoida laskujen - ja esim. vuokran - maksua.
Koe nyt vain pettymystä itseesi, on epäreilua kaataa sitä toisten niskaan.
Asuntomarkkinoilla ei vielä ole mitään jättimyllerrystä. Saapa nähdä, miten loppusyksystä, kun irtisanomiskierros on nyt lähtenyt pyörimään.
Voisihan tuossa olla vaikka pitkähkö -ehkä 7vuoden siirtymäaika jolloin asumistukea ei enää saisi kuin erityisen painavin perustein, esim opiskelevat nuoret/eläkeläiset. Tuossa ajassa asuntokeisarit ehtisivät myydä kämppänsä, varmasti asuntokauppa kiihtyisi. Helsingissä asuntojen arvo on kaksin-kolminkertaistunut parissakymmenessä vuodessa, joten pieni arvonlasku ei näy konkreettisesti myyjän pussissa, paitsi jos on vasta viime vuosina asuntoja haalinut. On aivan järjetöntä, että porukka lojuu työttöminä siksi, etteivät tulot vahingossa nousisi. Jos tulot nousevat, ei saa asumistukea.
Lapsiakin voi työttömänä tehdä miten monta vaan, koska sitten vaan tuet paranee ja saa isomman kämpän, ja nollatuloilla myös ilmaisen päivähoidon. Näitä on lähipiirissä, suututtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrakatosta seuraa asuntopula. Ei kukaan vuokraa asuntoaan, jos siitä ei saa riskiin nähden asiallista tuottoa.
Asumistuki pitäisi poistaa ja järjettömät rakennusmääräykset, jotka tarpeettomasti nostavat asunnon hintaa. Nykyasunnoissa kylppärit on kuin mitäkin tanssisaleja, kun pyörätuolilla pitää mahtua joka paikkaan.
Nämä rakennusmääräykset ovat älyttömiä. Tällä logiikalla kaikki asunnot pitäisi tehdä kaikille sopiviksi esim. Lyhyt kasvuisille,sokeille.. mikä etuoikeus se pyörätuolilla on!
Jos ei ole varaa asua keskustassa, niin miksi muiden se pitäisi kustantaa? Rahat menevät AY -liikkeille, jotka eivät edes veroja maksa. Marinia se tuskin kiinnostaa, eihän se ole kuin muutama sata miljoonaa.
Luotettava sukulainen varmaan mielellään maksaakin kivalle sukulaiselle pimeänä rahaa yli vuokrakaton, ihan vaan siksi kun tälleen kaikki kivasti autetaan toisiamme.
Kyllä kuka vain maksaisi yli markkinahinnan, jos olisi noin kiva tyyppi sukulaisena.