Seksuaalivähemmistöt, miten teitä syrjitään
tarkasti ottaen Suomessa vuonna 2013? Historialliset tai kansainväliset esimerkit eivät siis kelpaa. Kirkkovihkiminenkin voidaan mielestäni jättää pois laskuista.
Kommentit (131)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:11"]
Edellisissä vastauksissa on juuri sitä syrjintää kuvailtu, jota luullakseni moni homo joutuu kokemaan, itse voisin lisätä sen, ettei enää tule kutsuja mihinkään sukujuhliin ym. kokoontumisiin, kun tulin kaapista ulos. En minä niitä kaipaa, mutta aika yllätyksenä tuli sukulaisten asenteet.
[/quote]
Ei helvetti, miten ihmiset kehtaa...
Miten oikeasti on. Saako homopari (esim. rekisteröitynyt) oikeasti adoptoida lapsen? Olen ymmärtänyt, että ei saa.
Yksinäinen ihminenhän voi adoptoida eli katsotaan riittäväksi vanhemmaksi lapselle.
Ei mua ole koskaan kukaan mitenkään syrjinyt. Kaikkea sitä mitä olen halunnut olen voinut tehdä. Mä en yhtään ymmärrä niitä, jotka valittaa. Täysin käsittämätöntä valitusta mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:20"]
Miten oikeasti on. Saako homopari (esim. rekisteröitynyt) oikeasti adoptoida lapsen? Olen ymmärtänyt, että ei saa.
Yksinäinen ihminenhän voi adoptoida eli katsotaan riittäväksi vanhemmaksi lapselle.
[/quote]
Niinpä. Aika pimeää että yksi ihminen katsotaan riittäväksi vanhemmaksi mutta kaksi ihmistä ei.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:21"]
Ei mua ole koskaan kukaan mitenkään syrjinyt. Kaikkea sitä mitä olen halunnut olen voinut tehdä. Mä en yhtään ymmärrä niitä, jotka valittaa. Täysin käsittämätöntä valitusta mielestäni.
[/quote]
Just näin! Samoin musta on ihan käsittämätöntä, että joku valittaa siitä että on sairastunut syöpää ja hoidot on rankkoja. En mä vaan ole koskaan sairastunut syöpään, niin.
[/quote]
Hieno logiikka. Sinä et ole kokenut jotain ikävää mitä joku toinen on ja siksi joku toinen ei saisi siitä valittaa.
Hienoa, että sinä olet voinut mennä rakastamasi ihmisen kanssa naimisiin ja adoptoida lapsen. Hienoa, että sinulla saa olla sama sukunimi muun perheesi kanssa. Hienoa, ettei sinua nimitellä, Hienoa, ettei sinun sukulaisesi lakanneet kutsumasta sinua tapahtumiin kertoessasi heille kuka oikeasti olet.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:26"]
[/quote]
Hieno logiikka. Sinä et ole kokenut jotain ikävää mitä joku toinen on ja siksi joku toinen ei saisi siitä valittaa.
Hienoa, että sinä olet voinut mennä rakastamasi ihmisen kanssa naimisiin ja adoptoida lapsen. Hienoa, että sinulla saa olla sama sukunimi muun perheesi kanssa. Hienoa, ettei sinua nimitellä, Hienoa, ettei sinun sukulaisesi lakanneet kutsumasta sinua tapahtumiin kertoessasi heille kuka oikeasti olet.
[/quote]Sori. Mä olen täysin tyytyväinen. Saan olla ihan vapaasti se kuka olen. Itseasiassa useimpia ihmisiä evvk olenko mä sitä tai tätä. Minä en puolisoni sukunimeä ottaisi muutenkaan, joten sellaista en kaipaa ja sukulaiset ovat itsekin kaikki niin omituisia, ettei niillä ole paljon varaa mua mollata.
Se on ihan omasta asenteesta kiinni miten suhtautuu. Jos näkee vaan vikoja kaikkialla, niin tietenkin niitä on mutta jos on tyytyväinen ja katsoo asioista hyvät puolet niin elämä on paljon helpompaa ja mukavampaa. Sitä suosittelen muillekin.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:30"]
[/quote]
[/quote]Sori. Mä olen täysin tyytyväinen. Saan olla ihan vapaasti se kuka olen. Itseasiassa useimpia ihmisiä evvk olenko mä sitä tai tätä. Minä en puolisoni sukunimeä ottaisi muutenkaan, joten sellaista en kaipaa ja sukulaiset ovat itsekin kaikki niin omituisia, ettei niillä ole paljon varaa mua mollata.
Se on ihan omasta asenteesta kiinni miten suhtautuu. Jos näkee vaan vikoja kaikkialla, niin tietenkin niitä on mutta jos on tyytyväinen ja katsoo asioista hyvät puolet niin elämä on paljon helpompaa ja mukavampaa. Sitä suosittelen muillekin.
[/quote]
Mun mielestä keneltäkään ei pidä vaatia sitä asennetta ettei tule paha mieli jos sukulaiset lakkaa kutsumasta juhliin. Se on henkistä väkivaltaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:36"]
[/quote]
[/quote]
Mun mielestä keneltäkään ei pidä vaatia sitä asennetta ettei tule paha mieli jos sukulaiset lakkaa kutsumasta juhliin. Se on henkistä väkivaltaa.
[/quote]
Ihmisten kanssa tulee aina välillä konflikteja eikä seksuaalinen suuntautuminen edes ole se yleisin syy. Ei minustakaan tullut sukulaiseni lapsen kummia vaikka semmosta puhetta alussa olikin. Mutta nyt olen siitä pelkästään helpottunut. Eräisiin suvun hautajaisiin en saanut kutsua kun en kuulemma ollut tarpeeksi läheinen. Voi olla, että se oli tekosyy mutta sitten taas toisaalla olen kyllä saanut muistamisia ja tukea.
Oma asenne ratkaisee millaista elämä on.
Lapseni on homo. Hän kertoi minulle asiasta vasta 20-vuotiaana, vaikka olin toki jo aavistanut sen paljon aikaisemmin. Hän itki kertoessaan asiasta, pelkäsi että tuomitsen tai hylkään hänet. Välimme ovat aina olleet läheiset ja lämpimät, silti homouden kertominen oli hänelle kova paikka. Riittääkö tämä kertomaan teille, millaisessa paineessa homot elävät?
Sukulaisteni mielestä homot ovat syntisiä, vajavaisia ja joutuvat helvettiin. En siis voi kertoa elämästäni heille vapaasti. He kertovat kyllä kaiken omasta elämästään.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:42"]
Ihmisten kanssa tulee aina välillä konflikteja eikä seksuaalinen suuntautuminen edes ole se yleisin syy. Ei minustakaan tullut sukulaiseni lapsen kummia vaikka semmosta puhetta alussa olikin. Mutta nyt olen siitä pelkästään helpottunut. Eräisiin suvun hautajaisiin en saanut kutsua kun en kuulemma ollut tarpeeksi läheinen. Voi olla, että se oli tekosyy mutta sitten taas toisaalla olen kyllä saanut muistamisia ja tukea.
[/quote]
Ihanko tosi vertaat näitä kahta siihen että sukulaiset ei enää kutsu juhliin? En usko että olet edes oikea homo vaan ketjun aloittaja joka aikoo todistaa olevansa oikea vaikka sitten keksimällä omasta päästään. Koska kukaan ei voi oikeasti olla noin idiootti.
[/quote]
[/quote]
Onnea sinulle siitä, että et ole joutunut esimerkiksi työpaikkaan, jossa yllättäen onkin täysin ok työkavereiden laukoa halveksivia kommentteja homoista. Tai että työttömyytesi ei ole pitkittynyt, koska potentiaalisen työnantajan edustajan mielestä samassa asunnossa puolison kanssa asuminen on homoelämäntapansa mainostamista. Kyllä minäkin pyrin keskittymään elämän mukaviin puoliin ja yritän sulkea korvat typeryyksiltä, mutta ei minun asenteeni poista noita työelämän epäkohtia.
Miksi noin paljon kiroilua..??Hävettää aikuisten kiroileminen..
44 jatkaa: siitä tulee kamala olo, kun ei voi olla oma itsensä. Olen kuin kakkosluokan kansalainen.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:42"]
[/quote]
Ihanko tosi vertaat näitä kahta siihen että sukulaiset ei enää kutsu juhliin? En usko että olet edes oikea homo vaan ketjun aloittaja joka aikoo todistaa olevansa oikea vaikka sitten keksimällä omasta päästään. Koska kukaan ei voi oikeasti olla noin idiootti.
[/quote]Joo. Eikö hautajaiset muka ole juhla? Surujuhla. Ja eikö ristiäiset ole myös juhla? Eikö kummiksi pääseminen ole muka tietynlainen arvon osoitus? Millaisia sukujuhlia teillä sitten oikein on? Meillä on vaan näitä tämmösiä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:49"]
Joo. Eikö hautajaiset muka ole juhla? Surujuhla. Ja eikö ristiäiset ole myös juhla? Eikö kummiksi pääseminen ole muka tietynlainen arvon osoitus? Millaisia sukujuhlia teillä sitten oikein on? Meillä on vaan näitä tämmösiä.
[/quote]
Jatkat vaan tyhmän leikkimistä. Ihan taatusti olet ap ja se sama jankkaaja joka täällä aina jankkaa homoja vastaan. Jos sä et pysty näkemään eroa siinä että et pääse kummiksi vs. se ettei sua enää kaapista tulon jälkeen kutsuta enää koko ristiäisiin vaikka aikaisemmiin olisi kutsuttu, niin mitä sille voi muuta kuin valitella kapasiteettisi puutetta.
Sori. Mä olen täysin tyytyväinen. Saan olla ihan vapaasti se kuka olen. Itseasiassa useimpia ihmisiä evvk olenko mä sitä tai tätä. Minä en puolisoni sukunimeä ottaisi muutenkaan, joten sellaista en kaipaa ja sukulaiset ovat itsekin kaikki niin omituisia, ettei niillä ole paljon varaa mua mollata.
[/quote]
Niin, sinä olet täysin tyytyväinen. On kuitenkin naivia ajatella, että jos sinuun ei satu nimittely ja huutelu, etteikö se voisi satuttaa jotain toista. Joillakin on helpompaa erilaisuutensa kanssa, joillakin vaikeampaa.
Kanadassa itsensä tappanut tyttö ei kestänyt raiskauskuviensa levittämistä ympäriinsä koulunsa oppilaille, mutta varmasti samanlaisia tapauksia on sattunut monille muillekin, ilman, että ovat päätyneet tappamaan itsensä. Mitä sitten? "Asenteesta se vaan on kiinni" -heitot ovat ylimielisiä ja toisen kokemusmaalimaa ja voimavaroja vähätteleviä.
Toivottavasti sinäkin ymmärrät tämän joskus.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 19:38"]
Mulle on huudeltu lepakkoa, lesbohuoraa ja hinttiä, kun oon kävellyt keskustassa naisystäväni kanssa, oon aika varma, etten saanut työpaikkaa yhdestä nimeltä mainitsemattomasta päiväkodista, koska papereissa lukee rekisteröity parisuhde ja yleisessä tiedossa oli, että kyseisen hoitopaikan johto on enemmän tai vähemmän homofobinen. Pari humalaista äijää tuli joskus kourimaan baarissa, jossa oltiin kavereiden ja naisystävän kanssa viettämässä aikaa, koska "lesbot ei oo vaan saanu tarpeeks munaa".
Että kyllä sitä syrjintää löytyy. Ja jos lisää esimerkkejä kaipaat, niin meneppä ja etsi teini-ikäinen homo- tai biseksuaali nuori ja kysy tältä, että millaista syrjintää kyseinen tyyppi on kohdannut. Veikkaan, että niitä sun kaipaamia esimerkkejä tulee ihan roppakaupalla. :)
[/quote]
Jokainen nainen kohtaa seksististä huutelua ja nimittelyä, jopa minä. Ja esimerkkejä juuri pyysin ja sainkin mielestäni. ap
[/quote]
No minä en kyllä ole kovin paljoa tuollaista huutelua kohdannut elämäni aikana (nyt 35). Ennen kaikkea en ole ikinä kohdannut sitä siksi, että kävelen kadulla rakastamani ihmisen kanssa käsi kädessä. Eikä kukaan ole ehdottanut, etten ole saanut tarpeeksi munaa ja olen siksi vääränlainen. Koska olen hetero. Toisin on lesbokavereillani, jopa Helsingissä.
Minulla ei saa olla sama sukunimi kuin puolisollani ja lapsellamme.