Miten ja missä teidän perhe viettää joulua? :)
Kommentit (13)
Me ollaan pitkästä aikaa mummulassa. Yksi lapsi, 9-vuotias.
Ensimmäinen joulu oman perheen kesken. Lapset 6- ja 3-vuotiaat. Aiemmat joulut ollaan vietetty aamu miehen äidillä ja iltapäivä mummollani. Mummoni kuitenkin nukkui pois lokakuussa ja miehen äiti katkaisi välit viikko sitten, joten kotosalla saadaan viettää.
Aatto kotona, miehen vanhemmat tulee myös. Joulupäivänä käydään mun sukulaisten luona, tapaninpäivä perheen kesken kotona. Kolme lasta, 14v, 13v ja 8v.
Ihan vaan kotosalla omalla porukalla (kuten viimeiset 11 vuotta). Lapset 18, 17, 16, 11 ja 9
Kotona tietysti, niin kuin aina.Lapset 17v, 15v ja 13v.
Olen viimeksi viettänyt joulua muualla kuin kotona 1985. Silloin olin lapsuudenkodissani. Sitä edellisen joulun anoppilassa. Ja sitä edeltävät joulut lapsuudenkodissani...
Enimmäkseen mummolassa (minun vanhemmat) koska siskoni perhekin tulee toiselta puolelta Suomea sinne, halutaan viettää aikaa yhdessä. (miehen puolen mummolassa ei ole serkkuja lapsille niin siksi päädyimme olemaan epätasapuolisia ja olla taas meidän mummolassa -ja sitäkin on kokeiltu että oltais vaan oman perheen kesken, mutta koettiin että kiva olla isommalla porukalla)
Lapset 5v ja 2,5v.
Ja miten? Aika perinteisesti kai.. aattona syödään puuroa ja vähän maistellaan kinkkua, käydään haudoilla ja aattohartaudessa, saunassa, sitten pukki käy.. Joulupäivänä vaan syödään,syödään ja syödään kaikkea jouluruokaa. Tapanina ehkä kyläillään jo muidenkin luona.
2 aikuista sekä 13 ja 15 -vuotiaat lapset. Dominikaanisessa lomailemme tällä kerralla
Jouluaattona olemma isoveljeni luona, sinne tulee myös äitini ja miehensä, isäni ja vaimonsa, ja pikkuveljeni, 2kpl. Isoveljellä on kaksi lasta, 5v ja 3v, vanhemmalla pikkuveljellä on yksi lapsi, 4v, ja minulla on kaksi lasta, 2v ja 7kk.
Joulupäivänä menemme anoppilaan.
Vuorottelemme aatot, joka toinen joulu isoveljeni luona, ja joka toinen anoppilassa.
Aatto ollaan aina mun vanhempien luona, jonne yleensä tulee mun sisarukset perheineen, lapset 19v ja 2x4v. Joulupäivänä tai tapanina käydään miehen äidin luona, riippuen miehen työvuoroista, nytkin taitaa miehellä olla työvuoro joulupäivänä. Lapset on olleet aaton mun vanhempien luona koko ikänsä jokainen joulu, esikoinen ei osaa edes kuvitella joulua muualla kuin siellä, itse olen tainnut kerran olla joulun kokonaan omassa kotonani, se oli outoa. Joululahjojen jako ja avaaminen ei oikein tunnu miltään jos ei ole isompaa porukkaa paikalla, se lasten ilo on niin ihana katsoa.
Vietämme joulua perinteisesti anoppilassa yli 500 kilometrin päässä kotoa. Joulunviettoon kokoontuu myös miehen molemmat siskot perheineen eli yhteensä meitä on sitten 7 aikuista ja 7 lasta. Omat lapset (3 kpl) ovat iältään 8-13 v. ja serkut ovat hyvin saman ikäisiä, joten lapsilla on paljon tekemistä ja hauskaa yhdessäoloa (kuten myös aikuisilla).
Mieheni kanssa kaksistaan jouluaatto ilta. Päivällä käymme molempien vanhemmilla. Lapsia ei ole vielä, toivottavasti joskus. Syömme illalla herkkuja, juomme punkkua ja glögiä, käymme jouluyön messussa kävellen jonka jälkeen joulusauna. Ihanaa laatuaikaa kaksistaan :)
Aatto vajaa 3v kanssa minun äidilläni, ollaan siellä yötä kun isi on pukille kuskina ja illalla baarissa. Joulupäivä minun isälläni koko perheellä ja Tapaninpäivä anopilla koko perheellä.
Kerro ensin itse!