Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Vierailija kirjoitti:
Aira Samulin on supervanhus. Hitto niin kauan kuin muistan, niin tuo ihminen on ollut aktiivinen ja todella vanha ja nykyään hän on jo 95v. Aina ollut tosi aktiivinen, en tiedä enää? Tosin, voisin kuvitella, että lähivuosina saamme kuulla hänenkin kuolemastaan.
Oliko se Veitola kun oli Airalla kylässä, pojan tytär asui hänen kanssaan ja Aira nukkui pitkään niinkuin vanhuksilla on tapana, värjätyt hiukset, vahva meikki ja hoikka vartalo ei tee supermummoksi.
Vierailija kirjoitti:
He on liikkuneet ja pitäneet huolta kunnostaan. Elämä on ollut kunnollista ja arjessa ollut aina riittävästi työtä ja lepoa.
Asiat on pyritty tekemään ajallaan. Aikaisin menty nukkumaan ja aikaisin herätty.T. Yksi mummi vain
Isäni eli hyvän ja aktiivisen elämän 95-vuotiaaksi. Hän jäi palkkatyöstään eläkkeelle 60-vuotiaana. Työelämän aikataulu oli hänelle yhtä piinaa, koska se pakotti hänet aikaiseen rytmiin. Hän oli luonnostaan illanvirkku. Hän meni nukkumaan puoliltaöin ja heräili klo 8 paikkeilla kun siihen oli mahdollisuus viimeiset yli 30 vuotta elämästään.
Tutkimustiedon mukaan ihmiset ovat vrk-rytmeiltään erilaisia eikä esim. iltavirkkuus tarkoita tehotonta elämää.
Jep.84-vuotias tätini ja miehensä (kummini). Tätini mm.kiersi juuri Pienen karhun kierroksen. Miehensä autta naapureita metsä- ja peltotöissä . Kummisetäni on hirvenmetsästysseurassa, kunnanvaltuustossa, kirkkokuorossa. Keräävät itse marjat , viljelevät perunat, mansikat, tomaatit, lantut, matkustavat pari kertaa vuodessa Lapppiin .
Käyvät vapaaehtoistöissä . Heillä on iso maatila.
Mummu olen 75v, mutta jotenkin vanhus ei tunnu oikealta. Juuri leivoin korvapuusteja liki 80 kpl. Lapsenlasta alkuviikon vastassa ja sairasta pari päivää hoitanut. Aamulla siivosimme liki 100 neliön asunnon. Koira lenkitetty ym. 1000 palan palapeliä kasaan. Joku viikko sitten kävin sisaren kanssa itäsuomessa mökkiä talviteloille laittamassa. Matkaa menop.nä 600km. Pidän ajamisesta.
Mieheni sairastaa luusyöpää. Nykyään on tbl hoidot.
Liike on se mikä pitää ihmisen kunnossa. Tätini oli hyvässä kunnossa ja aktiivinen 84v. kunnes putosi kerran tikkailta räystäitä puhdistaessaan. Siinä meni useita luita rikki ja pyörätuoliin.
Hän menehtyi kahdessa vuodessa ja luulen, että iso syy oli täydellinen liikunnan puute.
Appivanhemmat tekevät päivittäin 10 km lenkkejä, anoppi ui lisäksi vähintään kilometrin joka toinen päivä. Asuvat omakotitalossa, siivoavat (aina on paikat tip top), hoitavat isoa puutarhaa ja kasvihuonetta sekä kahta puutarhapalstaa, tekevät lumityöt ja anoppi leipoo leivät ja pullat itse leivinuunissa, appi tekee tietysti polttopuut. Lisäksi heillä on mökki 150 km päässä, jossa käyvät viikottain huhtikuusta lokakuuhun ja tietysti hoitavat siellä kaiken itse. Anoppi on 87v ja appi 85v.
Juuri olen vierailemassa sukulaisen luona. Sukulainen 92v. Paljon sairauksia, mutta mitä parhain isäntä/emäntä. Ruokaa tarjotaan koko aika, tietysti autetaan. Saunassa käytiin. Juotiin kuohuviiniä. Pelattiin muutama erä ristiseiskaa tässä illalla.
Näistä voisi nämä nykypäivän 23 vuotiaat , masentuneet , uniikkilumihiutaleet ottaa mallia. Jos tulee joku kansallinen hätätila, tartteeko sekin hoitaa näiden kahdeksankymppisten toimesta, kun nuoria ja terveitä, ahistaa.
Anne 60v. kirjoitti:
Vanhanakin on elämää. Ettäs tiedätte.
60v. ei vielä ole vanha.
Naapurin ukko noin 80...82 w.
Asuu talossa ja hoitaa pihan.
Käy verkoilla ja perkaa verkot.
Marjastaa.
Ennen myös metsästi.
Pari v sitten kävi kuntosalillakin.
Tämä vaikka on syöpä levinnyt alapäästä rintaan asti.
Enemmistö 10...50 v porukasta on laiskempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He on liikkuneet ja pitäneet huolta kunnostaan. Elämä on ollut kunnollista ja arjessa ollut aina riittävästi työtä ja lepoa.
Asiat on pyritty tekemään ajallaan. Aikaisin menty nukkumaan ja aikaisin herätty.T. Yksi mummi vain
Isäni eli hyvän ja aktiivisen elämän 95-vuotiaaksi. Hän jäi palkkatyöstään eläkkeelle 60-vuotiaana. Työelämän aikataulu oli hänelle yhtä piinaa, koska se pakotti hänet aikaiseen rytmiin. Hän oli luonnostaan illanvirkku. Hän meni nukkumaan puoliltaöin ja heräili klo 8 paikkeilla kun siihen oli mahdollisuus viimeiset yli 30 vuotta elämästään.
Tutkimustiedon mukaan ihmiset ovat vrk-rytmeiltään erilaisia eikä esim. iltavirkkuus tarkoita tehotonta elämää.
Minä ihmettelen tuota myös, pitää mennä aikaisin nukkumaan ja herätä aikaisin, entä jos ei tule uni ? Minun ns normaali unirytmi olisi nukkumaan n 2-3 aamuyöllä ja ylös 9:30-10:30, se on luontaisin eikä väsytä yhtään. Lenkkeilen koirani kanssa joka päivä 7-15 kilometriä, meillä menee noin tunti viiteen kilometriin. Siivoan, teen ruokaa jne. Ja kyllä unta en saa ajoissa, olen tehnyt 6-14 vuoroa neljä kuukautta, ikinä en saanut unta ennen puoltayötä.
Tässä juttua parista yli 80-vuotiaasta kattoremontoijasta.
Hommaan siivoojan sitten kun on sen aika plus ikkunat pesetän.
Tunnen 77 vuotiaan isäni. Eilen tukkimetällä 8 tuntia hänen kanssaan eli hämärästä hämärään. Tulos klo. 18 aikoihin. Hän läx iloisena saunaan reippain askelin. Minä selkä ja polvikivussa yritin vintille kotonani nukkumaan. Ei onnistunut. Nukuin yöni lattialla alakerrassa sohvatyynyjen päällä. Sohvalle en pitkänä sovi... ikää rapiat 50 v. Minulla. Ei taida tulla isäni kaltaista vanhuutta. Hän metsästää ja kalastaa. Kulkee kilometrejä viikossa luonnossa. Poimii puolukoita ym. Marjoja & sieniä sankokaupalla. Jakaa niitä tutuille jotka ei enää jaksa/pysty.
Sitten tunnen muutaman 87 vuotiaan, jotka elävät vähän samaan tyyliin eli apuja eivät tarvii. Jotkut heistä hakkaavat vielä polttopuunsa ja kantavat puut kärrylle josta sitten kotiin kasalle pienittäviksi.
Mutta tuo ruumiillinen työ on se syy siihen että tuon ikäisenä vielä elävät ja laukkaavat luonnossa kuin puput konsanaan!
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
69-vuotias ei ole vielä vanhus, ja jos on pitänyt itsensä kunnossa ja saanut elää terveenä, pitää pystyä vielä lenkkeilemäänkin ainakin kävellen pitkiäkin matkoja. Ystäväni on juuri tuollainen: golfaamme yhdessä, ja hän hoitaa yksinään omakotitalonsa, remontoi kesällä kylpyhuoneensa kokonaan.
Äitini täyttää pian 91 ja asuu yksinään kerrostalossa. Hän käy kaupassa, siivoaa ja laittaa ruokansa itse sekä lenkkeilee kävellen. Kotiapua ei käy. Minä käyn häntä noin joka toinen päivä katsomassa ja kuskaan lääkäriin, kun on tarvis. Hän leipoo minulle pullaa ja keittää kahvit sekä kutoo villasukkia lahjaksi myös lastenlapsilleen. Viikoittain pelaamme tietokilpailupeliä, jossa äitini pärjää hyvin. Hän myös seuraa aktiivisesti uutisia ja katsoo amerikkalaista tosi-TV:tä.
Mun isoäiti 84v. Tekee kaiken, hakkaa mökkiin puut, kiipeilee katossa pesemässä lamppuja (vaikka olen kieltänyt), pää pelittää paremmin kuin nuorisolla ja on kaiken muun lisäksi valveutunut. En tosiaan haluaisi häntä ikinä menettää.
Vierailija kirjoitti:
Anne 60v. kirjoitti:
60v. ei vielä ole vanha.
Riippuu ihmisestä. Olen 60v, työelämässä, ja tunnen itseni vanhaksi kyllä. Olen selvästi hitaampi kuin nuorena, vaikka ei ole reumaa eikä verenpainetautia. Monella ikäiselläni ja nuoremmallakin on jo kulumia nivelissä ja erilaisia fyysisiä sairauksia.