Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.

Vierailija
25.08.2020 |

Vaikka ovat niin vanhoja?

Kommentit (752)

Vierailija
461/752 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lasketaanko vanhuksiksi, mutta 7-kymppiset vanhempani käyvät vielä lapissa erämaavaelluksilla, myös talvella, ja etelämpänä kanoottiretkillä.

Vierailija
462/752 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä voisi nämä nykypäivän 23 vuotiaat , masentuneet , uniikkilumihiutaleet ottaa mallia. Jos tulee joku kansallinen hätätila, tartteeko sekin hoitaa näiden kahdeksankymppisten toimesta, kun nuoria ja terveitä, ahistaa.

Mitä marinaa tämä on vai onko se sarkasmia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/752 |
23.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

72-vuotias isäni juoksee puolimaratoneja nopeammin kuin keskiverto kolmekymppinen. Rakensi kesällä yhden varaston, remppasi mökin katon, vaihtoi yhden seinän laudoituksen ja kotona laittoi uusiksi kylpyhuoneen. Kaatoi kevättalvella pari isoa puuta ja pisti haloiksi, laski laiturin vesille ja nosti syksyllä pois. Putsasi kaivon ja en edes tiedä mitä kaikkea muuta. Koko ajan tekee jotain... valitettavasti jälkikasvu ei ole näin aikaansaavaa. Mahtaa olla kova pala jos joskus on siinä tilanteessa että ei enää pystykään.

Mun isä on samanikäinen, raivaa metsää, tekee polttopuut kotiin ja kahdelle mökille, remontoi mökkiä, haluaa kaikki tuollaiset tehdä itse, ja ylipäänsä aina joku projekti menossa. En kyllä pidä tuon ikäistä vielä minään vanhuksena. Jos kymmenen vuoden päästä yhtä paljon vielä touhuaa, niin sitten on aika super.

Vierailija
464/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa 80 v mummo tekee lumitöitä hehtaarin kokoisella pihalla. Hyvin jaksaa.

Vierailija
465/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan niitä suvussa ja tuttavapiirissä. Harvoin seitsemänkymppinen on raihnainen. Tunnen monia ysikymppisiä jotka marjastaa ja lenkkeilee. Kaupassa vanhemmat ihmiset ovat kyllä usein hitaita jos korttia käyttävät maksuvälineenä. Muutamien kymmenien vuosien päästä ikäihmyset ovat enemmistö.

Vierailija
466/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi on kohta 50v ja se pystyy käymään vielä pienillä juoksulenkeillä eli se taitaa olla kans yks näistä supervanhuksista.

Vierailija
467/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän iän ja reippauden lähteet ovat ruokavaliossa ja liikunnassa. Nykyinen kasvis, vegaaninen ruokavalio on aivan perseestä ja tekee nuorista ihmisistä ameeboja jo ennen nelikymppisiä. 

Ystävättäreni ryhtyi 80-luvulla joogaamaan ja siirtyi samalla vegaaniksi. Nyt yli 80-vuotiaana erittäin hyvässä kunnossa ja hoikka ja notkea. Tekee töitä osa-aikaisesti ja paljon hyväntekeväisyyshommia. Vegaaniruokavalio ei takaa sitä että syö terveellisesti. Eihän sekasyöntikään takaa sitä: toiset vetää monityydyttynyttä rasvaa sisältäviä lihiksiä ja jauhomakkaroita ja ottaa sipsejä ja olutta jälkkäriksi, toiset syö kasviksia ja vähärasvaista kanaa tai 7% paistijauhelihaa.

Vierailija
468/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo, 93v. on oikea teräsmuori, joka asuu kesät saaressa pienessä mökissään ja kerää hirveät määrä marjoja ja sieniä, kanntaa vedet kaivosta ja polttopuut liiteristä. Talvet asuu kerrostalossa, mutta hoitaa kaikki asiansa itsenäisesti (myös verkkopankkiasioinnit ym.), seuraa uutisisa ja muita ajankohtaisia asioita, kuuntelee äänikirjoja ja käy aktiivisesti parissakin kerhossa.

Ja auta armias jos joku erehtyy päivittelemään hänen ikäänsä tai omatoimisuuttaan - siinä ei hyvä heilu!

Vierailija
469/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkän iän ja reippauden lähteet ovat ruokavaliossa ja liikunnassa. Nykyinen kasvis, vegaaninen ruokavalio on aivan perseestä ja tekee nuorista ihmisistä ameeboja jo ennen nelikymppisiä. 

Ystävättäreni ryhtyi 80-luvulla joogaamaan ja siirtyi samalla vegaaniksi. Nyt yli 80-vuotiaana erittäin hyvässä kunnossa ja hoikka ja notkea. Tekee töitä osa-aikaisesti ja paljon hyväntekeväisyyshommia. Vegaaniruokavalio ei takaa sitä että syö terveellisesti. Eihän sekasyöntikään takaa sitä: toiset vetää monityydyttynyttä rasvaa sisältäviä lihiksiä ja jauhomakkaroita ja ottaa sipsejä ja olutta jälkkäriksi, toiset syö kasviksia ja vähärasvaista kanaa tai 7% paistijauhelihaa.

Niin ja itse syön käytännössä vegaanista ruokaa kotona, en käytä lihaa, kalaa, kanamunia tai maitotuotteita. Juustoa syön joskus harvoin. Ulkona syödessä olen "pelkkä kasvissyöjä" käytännön syistä, helpompi löytää syötävää ravintoloista. Olen 45 v ja kokonaiskolesterolini on 3.

Vierailija
470/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipaikkakunnalla oli aikoinaan yli 100-vuotias vaari joka kulki pyörällä ja kävi metsätöissä. Meni naimisiinkin 70-vuotiaan nuorikon kanssa.

Vierailija
471/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

Olen 65 mutta en koe olevani vanhus : )

Vierailija
472/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ikäraja supervanhukselle?

50v

Vierailija
473/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja isäni

Vierailija
474/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitat siis tavallisia vanhuksia, jotka ovat tottuneet elämään omillaan, eivätkä ole koko elämäänsä loisinut tuilla vuokra-asunnossa.

Vierailija
475/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat jo 60-vuotiaita ja laittavat vielä itse ruokansa!

Vierailija
476/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joe Biden on USAn presidentti, 80v

477/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on kuollut 35 vuotta sitten, mutta kummittelee yhä ahkerasti.

Vierailija
478/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mutsi on kohta 50v ja se pystyy käymään vielä pienillä juoksulenkeillä eli se taitaa olla kans yks näistä supervanhuksista.

Heh heh. T. Toinen 50v mutsi.

Vierailija
479/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni yli 80v, hiihtää, kalastaa, marjastaa, urheilee

Vierailija
480/752 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 69 v. - en todellakaan tunne itseäni vanhukseksi ja suuttuisin tulisesti, jos joku uskaltaisi itseäni vanhukseksi kutsua.

Puolisoni 75 v. oli syyskuun lopulla lonkkaleikkauksessa ja siinäpä huushollin hoidon, siivousten, pyykkien, ruuanlaiton, leipomisten yms askareiden ohella tuli hänetkin hoidettua ja kuntoutettua niin, että nyt tekee jo lumityöt pihalla (ok-talo). 1 v 10 kk vilkas koirammekin on saanut päivittäiset lenkkeilynsä.

En aio missään vaiheessa - toivon - siirtyä itse laitetuista ruuista eineksiin tai vastaaviin.

Kesää ja pääsyä mökkisaareen odottelemme innolla, sillä suurempaa mielihyvää kuin sienestys korvasienistä suppilovahveroihin ja kaikkeen siltä väliltä marjastuksen ja kalastuksen ohella ei taida olla. Koiruuskin nauttii suuresti, kun pääsee vapaana juoksemaan ja uimaan...

Piparitaikinan tein eilen ja viikonloppuna aloitan porkkana-, palsternakka- ja lanttulaatioiden teon.

Lempeää joulun aikaa kaikille :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi