Iso terve lapsi lojottaa rattaissa bussissa - ärsyttääkö?
Vai onko ihan sama? Jos olet itse pienen lapsesi kanssa tulossa rattailla bussiin, etkä mahdu, koska siellä on jo kahdet rattaat ja toisissa yli-iso muksu, ottaako päähän?
Näin tänään sellaisen 5-6-vuotiaan näköisen, täysin terveen oloisen tytön rattaissa bussissa. Lojotti kyllästyneen ja ylimielisen näköisenä eikä äiti pyytänyt nousemaan, vaikka kyytiin pyrki lisää rattaita. Minua ärsytti kyllä ko. penska äiteineen, vaikka itse ilman rattaita kuljinkin.
Oma muksuni oli rattaissa n. 3,5 -vuotiaaksi, 4-vuotiaana ei enää halunnut enkä olisi viitsinyt isoa poikaa polvet suussa niissä raijatakaan. Saa kävellä ja pyöräillä sen ikäinen jo.
Kommentit (84)
Laiskaksi en syyttäisi. Missäs ne isät on, kun äidit "laiskoina" hoitaa asioita ja lapsia.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:41"]
Näin tänään kun nainen lähti leipäjonosta lapsensa kanssa (n. 6v) ja hänellä oli sitten rattaat täynnä erinäistä kamaa ja lapsi ei ollut edes rattaissa. Pokkana vaan keskiovista maksamatta sisään, yksi äiti jäi vaunujensa kanssa kyydistä kun ei mahtunut. Ärsyttää kyllä tommoinen. Ilmeisesti tosi vähävaraista porukkaa kun leipäjonostakin tulivat mutta on toi silti jo vähän törkeää touhua..ok ottaa rattaat jos ei tavaroitaan saa kannettua mutta sitten että ei käy edes omaa matkaansa rattaiden varjolla maksamassa..
[/quote]
Säännöissähän sanotaan, että lastenrattaiden kanssa matkustava päsee matkustamaan ilmaiseksi, joten miksipä ei hyödyntää sitä kunnolla? Ei missään määrätä, että siellä sisällä pitäisi olla lapsikin. Itsenikin pitäisi hommata rattaat ja tehdä ruokaostokset nillä niin pääsisin bussilla ilmaiseksi :D Muutenkaan en tajua, miksi koko sääntö on olemassa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 21:49"]
Muutenkaan en tajua, miksi koko sääntö on olemassa.
[/quote]
Yhteiskunta paapoo lapsellisia, siksi.
Ei kiinnosta vähääkään. Kustkatkoon vittu vaikka mummoaan rattaissa jos on niin tärkeää säästää pari euroa. Ihan saman se matka kuitenkin maksaa minulle.
En ottaisi ilmaisen matkan toivossa edet muovikassia ylimääräisenä mukaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 22:00"]
Muutenkaan en tajua, miksi koko sääntö on olemassa.
[/quote]
Yhteiskunta paapoo lapsellisia, siksi.
[/quote]
Ei, vaan turvallisuuden vuoksi. Vähän sujuvuudenkin, varmaan. Ei haluta että matkakortiton huoltaja jättää lapsen yksin vaunuissa keskiosaan ja lähtee tunkemaan ostamaan kuljettajalta lippua. Jos olisi lapsiperheiden paapomista, niin silloin varmaan pääsisi ilmaiseksi lapsen kanssa ilman rattaitakin? Esim. kantoliinassa tai ilman.
Erityislapsen äitinä en valituksia kuuntele. Poikani täytti juuri 4 v ja on 6 v pojan keskipituuden mittainen. Välillä aamut ovat hyvin hankalia, vähintään kerran viikossa joudumme ottaa vaunut ja myöskin silloin tulemme niillä takaisin.
Lisäksi minulla on laukussa kk-lippu.
Älkää mammat marmattako ihan jokaisesta asiasta.
No onhan siinä järkeä, että rattailla pääsee ilmaiseksi. Ei siksi ettei lapsellisten tarvitse maksaa vaan siksi, että kun tulee keskiovesta sisään, voi olla työlästä mennä eteen maksamaan. Etenkin ruuhkabussissa olisi kiva sulloutua siitä käytävältä ihmisten ohi maksamaan ja sitten vielä takaisin - ja bussi seisoo koko tämän ajan. Toinen asia on tietenkin pienen lapsen jättäminen yksin rattaisiin. Vaikka välimatka onkin vain pari metriä, olisi ainakin minulle todella inhottavaa jättää lapsi sinne yksin, jos bussissa olisi paljon ihmisiä. Usein myös rattaissa kulkee mukana kaikenlaista tavaraa, mikä aika nopsasti saattaisi hävitä sieltä jos ei ole itse vahtimassa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:41"]
Näin tänään kun nainen lähti leipäjonosta lapsensa kanssa (n. 6v) ja hänellä oli sitten rattaat täynnä erinäistä kamaa ja lapsi ei ollut edes rattaissa. Pokkana vaan keskiovista maksamatta sisään, yksi äiti jäi vaunujensa kanssa kyydistä kun ei mahtunut. Ärsyttää kyllä tommoinen. Ilmeisesti tosi vähävaraista porukkaa kun leipäjonostakin tulivat mutta on toi silti jo vähän törkeää touhua..ok ottaa rattaat jos ei tavaroitaan saa kannettua mutta sitten että ei käy edes omaa matkaansa rattaiden varjolla maksamassa..
[/quote]
Säännöissähän sanotaan, että lastenrattaiden kanssa matkustava päsee matkustamaan ilmaiseksi, joten miksipä ei hyödyntää sitä kunnolla? Ei missään määrätä, että siellä sisällä pitäisi olla lapsikin. Itsenikin pitäisi hommata rattaat ja tehdä ruokaostokset nillä niin pääsisin bussilla ilmaiseksi :D Muutenkaan en tajua, miksi koko sääntö on olemassa.
[/quote]
Kyllä siellä sanotaan, että lapsi pitää olla mukana. Lapsen ei tarvitse kuitenkaan istua rattaissa. Voithan laittaa sinne vauvanuken ruokien joukkoon. Minun puolesta aivan vapaasti. Ei edes käy kateeksi.
Itse ihmettelin erästä isää joka kuljetti isoa tyttöä rattaissa. Näin heitä usein kauppakeskuksessa. En koskaan ole nähnyt tyttöä naisen kanssa. Nykyään näen isän työntävän tyttöä pyörätuolissa. En aikaisemmin tajunnut lapsen olevan vammainen. Rattaat vaihtuivat pyörätuoliin varmaan, kun tyttö oli n.8 vuotias.
Mun 5v on 123 cm pitkä... En kehtais rattaisiin tunkea :) Ja arvatenkin näytti liian vanhalle ollessaan vähän alle 3v kun viimeksi istui niissä. Oli niin iso silloinkin. Nyt polkee helposti pyörällä 10 km ja kävelee päivittäin pari kolme kilometriä eskari, kauppa ym matkoja. Mulla kulkee ihan vaan vauva vaunuissa... Olisko pitänyt tuplat hankkia :D On kyllä uskomatonta porukkaa jos isot lapset istuu kärryissä!
Ei harmita yhtään. Miksi pitäisi?
Mitäs sitten, hyvä kun käyttävät julkista liikennettä. Kyllä sinne bussiin parit rattaat hyvin mahtuu.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 22:24"]
Mun 5v on 123 cm pitkä... En kehtais rattaisiin tunkea :) Ja arvatenkin näytti liian vanhalle ollessaan vähän alle 3v kun viimeksi istui niissä. Oli niin iso silloinkin. Nyt polkee helposti pyörällä 10 km ja kävelee päivittäin pari kolme kilometriä eskari, kauppa ym matkoja. Mulla kulkee ihan vaan vauva vaunuissa... Olisko pitänyt tuplat hankkia :D On kyllä uskomatonta porukkaa jos isot lapset istuu kärryissä!
[/quote]
Mutku halvaantunut ei kulje pyörällä yhtään mihinkään. Katsokaa pyörätuolilla liikkuvia aikuisia, näettekö te heidän vammaansa useinkaan mistään muualta kuin siitä pyörätuolista. Usein on niin, kuten joku oli havainnut, että vammaisilla rattaat vaihtuu pyörätuoliin juuri sitten kouluiässä, kun tarpeeksi tukevia rattaita ei enää ole.
Minua taas ärsyttää jotkut vastaajat. Ne joiden lapset ei tarvitse rattaita , vaippoja, ei kitise eikä käyttäydy huonosti. Ainakaan yli 1,5vuotiaina. Ja sit ne aikuiset osaa kieliopinkin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 21:46"]
Terveen 4-vuotiaan lapsen ei todellakaan kuulu enää mennä rattaissa, vaan kävellä. Vanhempien tehtävä on suunnitella päivä niin, ettei lapselle sitä kävelyä tulisi välttämättä sitä 5 kilsaa enempää päivälle. Karaistusta tämä kansa vaatii, se on vissi!
[/quote]
No, kerropa minulle miten hoidan 4-vuotiaani kanssa sen tilanteen, että saatamme aamulla sisaruksen eskariin 1,5 km päähän, palaamme kotiin. Lähdemme kerhoon 2 km päähän ja sieltä luonnollisesti kerhon loputtua kotiin ilman, että kävelymatkaa kertyy yli 5 km. Ja mikäli lapsella ei ole kerhoa niin hän myös joutuu menemään sisarusta vastaan eskarille sinne 1,5 km päähän. Kävelyä kertyy siis viitenä päivänä viikossa vähintään 6-7 km ja siihen päälle muut kävelyt. Ja bussi ei todellakaan ole vaihtoehto näin lyhyille yksittäisille matkoille eikä talvipyöräily keskustassa myöskään. Haluaisin siis tietää miten nämä matkat hoidetaan talvella. Nyt vielä periaatteessa onnistuu pyöräily.
Ei ärsytä. Sain kuulla kommentteja mummeleilta kun lapseni istui rattaissa , "noin iso ja vielä rattaissa". Noh, meillä oli kauppaan 2 kilometriä, ei autoa ei julkista liikennettä niin kyllä kolme vuotiaan kanssa saa mennä rattailla kauppaan vaikka se olisi ekaluokkalaisen kokoinen,. Nyt lapseni ovat aikuisia ja poika on 194 cm pitkä. Meidän lapset vaan on isoja. Mun mielestä välillä näyttää siltä kuin kolme vuotiaat olisi heitteillä kylällä kun ne kävelee suuri reppu selässä KOULUUN!
Lellityt Helsinkiläiset täällä huutelee!!! Tulkaa tänne vähän pohjoisemmaksi, ei istu isot lapset rattaissa kun kyyti ei ole ilmaista rattaan työntäjälle!!!! Näyttää köyhien isot lapset istua rattaissa :)
Ei ärsytä lapsia on erikokoisia. Ei se että on lyhyt kasvuinen oikeuta istumaan rattaissa sen emempää kuin pitkäkasvuisiakaan.
Välillä ärsyttää, mutta en jää asiaa vatvomaan tai ajattele pahaa niistä lapsista tai heidän vanhemmista. Meidän kaupungissa pääsee busilla ilmaiseksi lastenrattailla, ja välillä näkee niinkin noloja tapauksia että bussia odottaessa minun arvion mukaan 5-6v lapsi seisoo äitinsä vieressä, ja kun bussi tulee äitinsä käskee sen istumaan rattaisiin. Siinä tulee kyllä kieltämättä mieleen että miten on pokkaa.. Maahanmuuttajataustaisilla naisilla ymmärrän tämän (ei ole rahaa, kun mies hallitsee kaikkia rahoja), mutta kyllä se laittaa miettimään että missä mennään kun ihan ok pukeutuneen suomalaisen naisen täytyy pyytää lapsensa istumaan rattaisiin jotta pääsee ilmaiselle bussikyydille.
Terveen näköinen ei tarkoita että terve. Esim. poikani luokalla on ollut alaraajahalvaantunut tyttö, täysin normaali henkiseltä kehitykseltään. Ei hän istuessaan näytä mitenkään sairaalta. Ei ärsytä, kun ei ulkonäöstä voi kenenkään sairauksia tietää. Tänään näin terveen näköisen, kaikki raajat omaavan n. kaksikymppisen miehen pyörätuoilssa, ärsyttäisikö kenties ap:ta?