Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iso terve lapsi lojottaa rattaissa bussissa - ärsyttääkö?

Vierailija
10.09.2013 |

Vai onko ihan sama? Jos olet itse pienen lapsesi kanssa tulossa rattailla bussiin, etkä mahdu, koska siellä on jo kahdet rattaat ja toisissa yli-iso muksu, ottaako päähän?

Näin tänään sellaisen 5-6-vuotiaan näköisen, täysin terveen oloisen tytön rattaissa bussissa. Lojotti kyllästyneen ja ylimielisen näköisenä eikä äiti pyytänyt nousemaan, vaikka kyytiin pyrki lisää rattaita. Minua ärsytti kyllä ko. penska äiteineen, vaikka itse ilman rattaita kuljinkin.

Oma muksuni oli rattaissa n. 3,5 -vuotiaaksi, 4-vuotiaana ei enää halunnut enkä olisi viitsinyt isoa poikaa polvet suussa niissä raijatakaan. Saa kävellä ja pyöräillä sen ikäinen jo. 

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 11:57"]

Tämä on tällainen ikuisuusaihe vauvapalstoilla. Tämän saman aiheen monta kertaa lukeneena, antakaas kun referoin:

Ensin joku lapseton liikkuu Helsingissä julkisilla ja sitä ärsyttää suuresti ne ilmatteeksi kulkevat äidit lapsineen. Vaihtoehtoisesti keskustelun aloittaa joku esikoisvauvan äiti, joka kauhistelee kun isokokoinen taaperoikäinen herätti sen ihanan vauvan bussissa, tai vielä pahempaa: sen taaperon takia ei mahtunut lainkaan vauvansa kanssa bussiin. Esikoisvauvan äidin silmissä se isokokoinen taapero on joti iso lapsi hei. (Odotas vaan...)

Sitten keskusteluun liittyy aina joku supermamma, jonka lapset on luopuneet rattaista jo 1,5-vuotiaana ja joiden kolmevuotias osaa ajaa jo ilman apupyöriä viiden kilsan lenkkejä - loskakeleilläkin.

Seuraavaksi joku maalainen änkee keskusteluun mukaan ja nauraa typerille Hesalaisille (huomaa iso alkukirjain), et hei, täällä ei oo mitään ilmaisa linkkuja, että te Hesalaiset ootte hemmoteltuja. Täällä kolmevuotiaat hiihtää sata kilsaa päivässä.

Sitten joku erityislapsen äiti muistuttaa omasta tilanteestaan. Tällainen pokkeus sallitaan, okei, sairas lapsi asia erikseen, mutta ne MUUT!!

Todellisuudessa aika usein ne, joiden 1,5-vuotiaat on jo luopuneet rattaista, on myös niitä, jotka kulkevat kaikki vähänkään pidemmät matkat autolla. Se 1,5-vuotias kävelee itse ehkä lähipuistoon tai muuten vaan leppoisan kävelylenkin ajan, se lähipuistoilukin tai kävelylenkki on ajoitettu sellaiseen aikaan, että lapsi on virkeimmillään. Sen sijaan jos käydään yhtään pidemmällä vaikka kaupassa, lääkärissä, kerhossa saatikka päiväkodissa, siis missään aikataulutetussa arkitapahtumassa, valitaan auto. Ja aika usein automatkat ajoitetaan vielä niin kätevästi, että väsynyt lapsi voi sinne nukahtaa. Ei tule julkisia väsähdyskohtauksia katos.

Itse olen entinen helsinkiläinen, nykyään asun n. 100km Helsingistä pohjoiseen. Täällä ei tosiaan rattaita näy yhtään isommilla lapsilla, MUTTA katsos kun se auto valitaan kaikkeen aikataulutettuun toimintaan. Lapset kävelee ja pyöräilee, joo, lyhyitä matkoja, kun ei ole kiire minnekään. Mut esim. kirkonkerhon parkkipaikka on aina aivan täysi autoja, kun äidit saapuvat lapsineen sen 1-3 kilometrin matkan autolla. Mut pääasia ettei käytetä rattaita, eikös?

[/quote]

Täsmälleen näin. Ja ihminen, joka käy ilman lastakin alle kilometrin päässä autolla, paheksuu kun isoa lasta kuljetetaan rattaissa. Kylläpä on sekin nähty, että pururadalle mennään n. kilometrin matka autolla juoksemaan. Ok syy se, ettei asfaltilla voi juosta...ei voi sitten kävellä? 

Vierailija
22/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ärsyttäisi, jos näkisin. Meilläpäin busseihin ei mahdu rattaat sisälle, ne pitää taitella matkalaukkukonttiin. Muistan joskus jopa maksaneeni ylimääräistä siitä, vaikka ne itse sinne pakkasin. En käytä busseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsyttäisi, mutta eipä ole koskaan silmiinkään sattunut.

Vierailija
24/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen ihmetellyt, mutta ajatellut että varmaan sille on syynsä (vammaisuus tmv.)

Vierailija
25/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En mä silti tiedä, onko se lapsi erityislapsi vai ei, vaikka näyttäisi miten "terveeltä" hyvänsä.

Vierailija
26/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Etkä voi tietää, minkä ikäinen lapsi oikeasti on. Jotkut näyttävät pari vuotta vanhemmilta.

Vierailija
27/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä 3-vuotiastakaan enää rattaissa kuljettaisi.

Vierailija
28/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tänään kun nainen lähti leipäjonosta lapsensa kanssa (n. 6v) ja hänellä oli sitten rattaat täynnä erinäistä kamaa ja lapsi ei ollut edes rattaissa. Pokkana vaan keskiovista maksamatta sisään, yksi äiti jäi vaunujensa kanssa kyydistä kun ei mahtunut. Ärsyttää kyllä tommoinen. Ilmeisesti tosi vähävaraista porukkaa kun leipäjonostakin tulivat mutta on toi silti jo vähän törkeää touhua..ok ottaa rattaat jos ei tavaroitaan saa kannettua mutta sitten että ei käy edes omaa matkaansa rattaiden varjolla maksamassa..

Vierailija
29/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmevuotiaankin kanssa voi olla aika hasardia bussissa ilman rattaita kun nuo bussit tuppaa lähtemään kopeasti liikkeelle jne, varsinkin jos on itellä paljon kantamuksia/muita lapsia vahdittavana niin kolmevuotiaan on kyllä turvallisempaa olla rattaissa kun pöllöillä pitkin bussin käytäviä bussin kiihdyttäessä/jarruttaessa. Valitettavasti se tietysti aiheutaa när sellaisissa ihmisissä joiden oma lapsi ei vielä kävele. 

Itseä pännii se tyyli että kärryt on tupattu täyteen ostoksia ja 5-7v ikäinen lapsi kävelee rattaiden vieressä. Silläkin tavalla saa ilmaisen kyydin.

Vierailija
30/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kuitenkin äidillä saattaa olla matkakortti, vaikka ison näköinen lapsi istuisikin rattaissa :) Ei pidä luulla jos ei tiedä....

Vierailija
31/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alle 7v saa viedä bussissa rattaissa. Kaverin 4v luultiin aina koululaiseksi. 6vuotiaana hän joutui aina todistamaan ikänsä bussissa. Eli he kuljettivat passia aina mukan. Toinen kaveri vei isoa 6vuotiasta rattaissa aina sairaalasta hoidosta tullessa. Lapsi ei hoidon jälkeen tosiaan jaksanut kävellä eikä taksiin ollut varaa. Ilkeistä kommenteistä äiti sai itkeä monet itkut. Siihen päälle vielä lapsen sairaus.

Joskus kyllä ihmiset voisivat luottaa muiden omia asioita koskeviin ratkaisuihin. 

Minä voisin paheksua perheoitä ostoksilla. Mitä kaksi vanhempaa ja lapset tekevät ruokaostoksilla? toinen vanhempi voisi olla kotona lasten kanssa. 

Vierailija
32/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lojottaa, ethän tiedä,  jos lapsella oli joku sairaus.. Ei enää 13-vuotiaana istu kuitenkaan rattaissa, vaan ehkä rullatuolissa. Ehkä jotkut ovat kateellisia, kun lapsista pidetään huolta, en ymmärrä, miten muutoin tämmöinen asia voi olla sivullisen ongelma. 

Vierailija
33/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin ei ole tuollaista ongelmaa. Täällä maakunnissa ei nähkääs ole sellaista asiaa kuin joukkoliikenne.

Vierailija
34/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:44"]

Minä voisin paheksua perheoitä ostoksilla. Mitä kaksi vanhempaa ja lapset tekevät ruokaostoksilla? toinen vanhempi voisi olla kotona lasten kanssa. 

[/quote]

Miksi lapset eivät saisi osallistua perheen arkeen, myös ruokaostosten muodossa? Kun olemme koko perheen voimin liikenteessä, käymme kotimatkalla myös kaupassa kaikki yhdessä.

Vierailija
35/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen joka aamu töihin samalla bussilla muuan iskän kanssa, joka ronttaa isoluista lastaan rattaissa, kiskoo kärrin bussiin, tyttö pomppaa ylös, menee istumaan penkille ja palaa siitä rattaisiin ennen kuin jäävät pois. Ei juttujensa ja ulkonäkönsä perusteella vaikuta miltään erityislapselta. Taitaa olla (vähän vanhemman puoleisen) isin silmäterä..

Menee varmaan ensi syksynä kouluun. Ja varmaan rattaissa :D Helppo elämä edessä!

Vierailija
36/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen yksi tuttu, jonka lapsi sai päivittäin epilepsiakohtauksia ja sitä piti sen takia kuljettaa rattaissa kuusivuotiaana. On varmaan näyttänyt ihan terveeltä ja reippaalta kohtausten välissä.

Vierailija
37/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutullani on ihan päälle päin terveennäköinen poika (5-vuotias). Mutta totuus onkin ihan muuta. Rattaat tulevat todellakin tarpeeseen

Vierailija
38/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse enää käytä joukkoliikennettä, mutta ei minua ärsytä jos rattaissa onkin isompi lapsi. Jos pysäkille on puoli kilometriä ja toiselta pysäkiltä taas matkaa päiväkotiin tai minne nyt ollaankin menossa, niin rattaat nopeuttavat siirtymiä helposti tunnilla tai kahdella. Ei se niin mene, että jos ei ole omaa autoa, on tehtävä kaikki sitten vaikeimman kautta ja kävellä taapertaa jokainen metri sen pienen ja ehkä päivästä väsyneenkin lapsen tahtiin. 

Vierailija
39/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä mä tiedän onko se terve? Kaverin skidillä on sydänvika eikä se näy päälle mutta lapsi väsyy ja rasittuu nopeasti ja siksi rattaat on edelleen käytössä.

Vierailija
40/84 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Sen sijaan kaikenmaailman nokkavat kaikkitietäjät saisivat mielestäni toimittaa jonnekin ahvenanmaan saarelle toisiaan kyräilemään.

Eikä osunut omaan nilkkaan - lapsi ei rattaissa ole istunut enää 3-vuotissyntymäpäivänä.