Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS kertoo avoimesti tutkimuksesta: Raharikkaat jättävät Helsingin, sinne jää vain pienituloiset ja tuella elävät

Vierailija
24.08.2020 |

Valitettavasti

Kommentit (609)

Vierailija
541/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap samaa mieltä. Asumme ihan hyvällä pientaloalueella Helsingissä mutta koulun aloitteen luokalla on silti ns sosiaalitapausten lapsia ja vieraskielisiä jotka ovat sitten myös kiusaajia:/ Segregaatio, kun joka puolelle tungetaan Hekan asuntoja. Olen itse syntyperäinen stadilainen, ja yhdessä Eu suurkaupungissa asuin yli 10 v. Silmään pistää se että Helsingissä ei voi valita keskiluokkaisena hyvää aluetta jossa on hyvä koulu, aina löytyy alueelta paitsi Kuusisaaresta johon ei ole varaa, ne huonommat taloyhtiötkin. Monissa muissa Eu maissa asuinalueen voi oikeasti valita niin että se on hyvä, huonoilla asuvat kielitaidottomat ja päihdeongelmaiset. Kyllä, haluamme lapsille turvallisen ympäristön kasvaa.

Mutta, emme ole keksineet, mikä se kunta/ kaupunki olisi? Ehdottakaa kivaa paikkaa n 50-80 km Helsingistä? Mies voi tehdä etätöitä ( tekniikan tohtori),itse olen varhaiskasvatuksen opettaja joten monilta paikkakunnilta Uudellamaalla löytyy töitä. Viimeistään keväällä haluamme pois Helsingistä.

Ja niille jotka ilmiötä arvostelevat, pysykää ihmeessä Stadissa, mutta antakaa muiden tehdä omat ratkaisunsa. Ja kyllä, olen nähnyt väestöennusteen jonka mukaan vieraskielisten osuus tulee olemaan 40-50 tulevina vuosikymmeninä, jopa niin että joka kolmas helsinkiläinen puhuu.muuta kuin suomea äidinkielenään. Ja ei, muuttajat eivät ole välttämättä koulutettuja työntekijöitä muualta Euroopasta.

Segregaatio on selvästikin liian vaikea termi joillekuille, vaikka tässäkin ketjussa sitä on selitetty.

Vierailija
542/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehätiet paljon parempia kun perheelliset työntekijät pääsevät autolla työpaikalle.

Jep. Sen lisäksi että säästää työntekijöiden hermoja. Säästää samalla polttomoottorillisen auton moottoria, vaihteistoa ja  voimansiirtoa, jäähdytysjärjestelmää(lämpörasitus), jousitusta suuremmalta rasitukselta pidentäen auton hieman käyttöikää. 15min kaupungin keskustassa ajamisessa usein tapahtuva pysähtyminen, uudelleen liikkeelle lähteminen kuluttaa auton osia enemmän kuin 30min ajaminen moottoritiellä, moottoriliikennetiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden avulla Hki muuttuu yhä m.mu-valtaisemmaksi. Muut muuttavat pois. Paitsi opiskelijat. Jää enää muutama ei-ma.mu-alue eli Ullanlinna, Katajanokka, Krunikka. Osa Eirasta.

Katajanokalle on jo kaavoitettu anti-segrekaatio asuminen. Wait and see. Eräs  suomalaisten impivaaralaisuudesta kovasti ääntäpitävä kirjailijakin saa mitä tilannut. Toivottavasti maistuu. Ennenkuin ostimme asunnon kantakaupungista pohdin tätä aspektia todella tarkoin. Krunikka, Ullanlinna, Töölö ja Eira näyttävät toistaiseksi pysyvän ennallaan. 

Katajanokka olisi ollut vuositasolla 150-250 miljoonan tuloveroeuron paikka Helsingille, kun rakennettaisiin todella luksusmerenrantaasumista pelkillä kovan rahan asunnoilla. Olisi varmaankin Espoosta ja muualta Suomesta löytynyt riittävän varakkaat asukkaat muuttamaan Helsinkiin. No saadaan kuitenkin tasa-arvoa. Kiva sekin.

Katajanokalla on aina asunut kaikenlaista väkeä. Jos olet tosistadilainen, tiedät että Katajanokka oli alkujaan kalastajakylä. Lisäksi tietäisit että siellä on vuosikausia ollut mm. vammaisasuntoja sekä kaupungin vuokra-asuntoja.

On itse asiassa vaikea löytää keskustan ulkopuolelta asuinaluetta Helsingistä, jossa ei olisi stadin asuntoja tai jotain muuta sosiaalista asumista. Tämän yleensä oikeasti stadissa asuvat tietävät. Sinä et, hmmm?

Vierailija
544/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Sen lisäksi että säästää työntekijöiden hermoja. Säästää samalla polttomoottorillisen auton moottoria, vaihteistoa ja  voimansiirtoa, jäähdytysjärjestelmää(lämpörasitus), jousitusta suuremmalta rasitukselta pidentäen auton hieman käyttöikää. 15min kaupungin keskustassa ajamisessa usein tapahtuva pysähtyminen, uudelleen liikkeelle lähteminen kuluttaa auton osia enemmän kuin 30min ajaminen moottoritiellä, moottoriliikennetiellä.

^pidentäen hieman auton käyttöikää.

Vierailija
545/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään kantasuomalaista joka olisi valmis muuttamaan itähelsinkiin. Mistäköhän se kertoo?

Olen itse itähelsinkiläinen taustaltani, korkeakoulutettu ja olisin valmis muuttamaan sinne takaisin milloin vaan. Monet tuttavat asuvat siellä edelleen ja viihtyvät. Mistäköhän se kertoo?

Anna mä arvaan, sun korkeakoulutetut kaverit viihtyy jossain marjaniemessä tai Vuosaaressa Aurinkolahdessa niiden uusien omistusasuntojen kattojen alla, joihin meillä kuolevaisilla minimi-keskituloisilla ei olis ikinä varaa? Mites ois Kontulan, Pihliksen, Vesalan tai vaikkapa sen Vuosaaren kaupungin vuokrakämppä? Sinne säkin varmaan muuttaisit riemusta kiljuen takas,milloin vaan?Eiks nii?

Ensinnäkin Pihlis ei ole Itä-Helsingissä ja Vesala on aika viehättävää omakotitaloaluetta, eli et ole kovin tuttu tuon alueen kanssa.

Toiseksi, tämä sun luettelo on yhtä vääntämällä väännetty, kuin nämä listaamasi "paremmatkin" asuinalueet. Tuo edellinen sanoi, ettei kukaan tuttu kantasuomalainen muuttaisi Itä-Helsinkiin, ei puhunut mitään valituista asuinalueista, tai kaupungin kämpistä, eikä edes vuokrakämpistä yleensäkään. Ei ne kunnan vuokrakämpät mitään helmiä ole siellä "maalla" myöskään, eli täällä logiikalla siis koko maaseutu on ihan kamalaa nistikylää silmän kantamattomiin.

Vierailija
546/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Tulevaisuuden Helsinkiä rakennetaan paljon tämän kelagold-kulttuurin varaan. Ennuste on, että seuraavien vuosikymmenten väestönkasvu pohjautuu pitkästi Suomen ulkopuolelta tuleviin henkilöihin. 20% alkaa olla se kriittinen raja, jolloin kantaväestö nostaa viimeistään kytkintä. Nyt sen ovat jo tehneet ne, joilla on siihen riittävät taloudelliset resurssit.
</p>

<p>Väestönkasvussa pitää muistaa, ettei se ole aina positiivista. Kyseessä ei ole mikään etniseen taustaan ym. liittyvä asia, vaan yksinkertaisesti se, että sosiaalisesti ongelmaisten ihmisten kasautuessa tietylle alueelle, hyväosaiset siirtyvät toisaalle.[/quote kirjoitti:

Kiinnostavaa tässä valkopaossa on se, että jatkavatko nämä poismuuttajat samaa äänetyskäyttäytymistä, kun muuttavat rauhallisemmille alueille asumaan.

Äänestävätkö samojen ongelmien kehittymisen puolesta kuin aikaisemmin?

No tästä ja vain tästä syystä en tässä enkä toisessakaan ketjussa paljasta, minne meidän perhe täältä muuttaa. Maailmanhalaajat hajotkoon paskaansa, ei sitä paskaa tarvitse ympäri Suomea alkaa levittämään.

Kumma. Alatyylisen kielenkäyttösi ja aggressiivisen asenteesi perusteella kuulostat henkilöltä, joka sopisi jonnekin ghettoon -- esität kumminkin muka paremmin toimeentulevaa. Ei taida oikein mennä läpi.

Vierailija
547/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki pääkaupunkina on jo alusta asti ollut outo valinta nimenomaan sen takia ettei sillä ollut luontaisia kasvumahdollisuuksia siihen vaan Helsingistä väkipakolla tehtiin aikanaan pääkaupunki ja sen jälkeen kaikki valtion suunnitelmat asumisen ja työpaikkojen kannalta on tehty Helsinkiä varten. Jotta ihmiset pysyisivät siellä. Ei ole koskaan hyvä asia että pääkaupunkia vaihdetaan tuolla tavalla. Pääkaupungin pitäisi olla se kaupunki jolla on luonnostaan kasvumahdollisuudet olleet aikanaan. Suomea on muutenkin ihan turhaan levitetty talouden saralla koko Suomea kattavaksi. Hirvittävän paljon turhaa energiaa ja rahanmenoa siihen että tehdään hankalista paikoista asuinkelpoisia.

Niin se vaan on että Suomi sellaisena kuin se nykyään on ei tule pysymään. Länsi-Suomi on aina luonnollisesti ollut vaurasta ja asuinkelpoista ja niin se tulee olemaan tulevaisuudessakin.

Varsinais-Suomi, Satakunta ja Pirkkala. Muu on mitä on. 

Olet oikeassa  että Turku olisi parempi pääkaupunki, jos se olisi saanut jatkaa, mutta Venäjän keisarin mielestä se ei käynyt päinsä.

Niinpä. Asun itse ulkomailla ja minulla on paljon ulkomaalaisia ystäviä jotka ovat asuneet Suomessa. He eivät ymmärrä miten Helsingistä on koskaan voinut tulla pääkaupunki sijaintinsa puolesta..Suomen pääkaupungin luonnollinen sijainti on Euroopan puolella ja vihreä Turku kuulemma tunnelmaltaan ja kaupunkikuvaltaan eurooppalaisempi kuin harmaa Helsinki.

Höpölöpö.

Helsinki saaristoineen ei todellakaan ole harmaa. Tuskin olet siellä käynytkään.

Nostan.

Meni taas asiattomaksi Helsingin haukkumiseksi koko ketju, ja sitä harjoittavat ne, joiden kommenteista paistaa tietämättömyys H.gin alueista.

Pk-seutu pärjää kyllä - aina on ollut muuttoliikettä kehyskuntiin ja myös paluumuuttoa.

Sellaista maata ei olekaan, joka maakunnista ja kylistä käsin pärjää kilvassa suuren maailman kaupunkien kanssa.

Vierailija
548/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden avulla Hki muuttuu yhä m.mu-valtaisemmaksi. Muut muuttavat pois. Paitsi opiskelijat. Jää enää muutama ei-ma.mu-alue eli Ullanlinna, Katajanokka, Krunikka. Osa Eirasta.

Katajanokalle on jo kaavoitettu anti-segrekaatio asuminen. Wait and see. Eräs  suomalaisten impivaaralaisuudesta kovasti ääntäpitävä kirjailijakin saa mitä tilannut. Toivottavasti maistuu. Ennenkuin ostimme asunnon kantakaupungista pohdin tätä aspektia todella tarkoin. Krunikka, Ullanlinna, Töölö ja Eira näyttävät toistaiseksi pysyvän ennallaan. 

Katajanokka olisi ollut vuositasolla 150-250 miljoonan tuloveroeuron paikka Helsingille, kun rakennettaisiin todella luksusmerenrantaasumista pelkillä kovan rahan asunnoilla. Olisi varmaankin Espoosta ja muualta Suomesta löytynyt riittävän varakkaat asukkaat muuttamaan Helsinkiin. No saadaan kuitenkin tasa-arvoa. Kiva sekin.

Katajanokalla on aina asunut kaikenlaista väkeä. Jos olet tosistadilainen, tiedät että Katajanokka oli alkujaan kalastajakylä. Lisäksi tietäisit että siellä on vuosikausia ollut mm. vammaisasuntoja sekä kaupungin vuokra-asuntoja.

On itse asiassa vaikea löytää keskustan ulkopuolelta asuinaluetta Helsingistä, jossa ei olisi stadin asuntoja tai jotain muuta sosiaalista asumista. Tämän yleensä oikeasti stadissa asuvat tietävät. Sinä et, hmmm?

Katajanokalla on myös aina tuulista ja pari huonoa asuntohotellia, niissä huono palvelu. 

Vierailija
549/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tällainen tutkimus tai sen tulokset on esitelty? Otsikko sanoo IS mutta en kyllä löytänyt?

Vierailija
550/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

me maksetaan kirjoitti:

yli suuri asumistuki on vääristänyt asunto markkinat. tuki pitää porrastetusti poistaa kokonaan. kaupunkien keskustojen asunnot ovat narkit ja ulkomaan apinat vallanneet kokonaan sit ihmetellään kun keskustat kuolevat. eihän keski tuloisella veron maksajalla rahat riitä. he asuvat 5-10 km päässä ja auto on pakko olla. lopetetaan työssä käynti ja lähdetään loisimaan keskustojen luksus asuntoihin.

Missä Helsingin keskustassa asuu "narkkeja" ja "ulkomaalaisia"?

Eihän suurin osa näistä tässä ketjussa kommentoivista ole koskaan edes asunut Helsingissä, tai välttämättä edes käyneet, mutta tässä vaan käy se sama, niin kuin jokaisessa näistä ketjuista: joku maakuntalainen tekee mielestään terävän aloituksen Helsingistä ja muut maakuntalaiset tulevat purkamaan sitä selittämätöntä Helsinki-kaunaansa. 

Kyllä mä ainakin helsinkiläisenä ymmärrän jos joku haluaa siellä muualla asua, eikä mulla ole mitään tarvetta tulla uskottelemaan, kuinka siellä maalla on niin hirveetä. Makuja on kuitenkin monia, mutta sitä ei näiden ketjujen perusteella maalaiset ymmärrä, kun aina tulee samat viestit ja tuulesta temmatut väitteet. Mikä teitä niin risoo? 

Lapsuuteni Helsingissä asuneena tää Helsinki-viha tuli ainakin mulle ihan yllätyksenä. Kyllä Helsingissäkin jotain landevitsejä heitellään, mutta ne tuleekin monesti itse muualta muuttaneiden suusta. Joskus aikuisena, kun alkoi tapaamaan enemmän ihmisiä muualta maasta se kyräilyn määrä oli ihan järkyttävää. Opiskelukaveri on kotoisin pienestä keski-suomalaisesta kunnasta, ja jossain Oulun seudulla häntä oltiin kutsuttu Helsinkiläiseksi, koska on "sieltä päin". Ei kelvannut selitys, että kotoa on lähes ihan yhtä pitkä matka sinne oulun seudulle, kun Helsinkiin :D 

Ennestään hyvä kuva ns. maalaisista on kyllä vaihtunut aika paljon, kun on tullut tämä totuus havaittua, eikä tää palstan lukeminen yhtään helpota asiaa. Mulle ainakin ihan selvää, että viha on täysin yksipuolista, mutta en oikeen vieläkään tiedä mistä se tulee.

Vierailija
551/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään kantasuomalaista joka olisi valmis muuttamaan itähelsinkiin. Mistäköhän se kertoo?

Olen itse itähelsinkiläinen taustaltani, korkeakoulutettu ja olisin valmis muuttamaan sinne takaisin milloin vaan. Monet tuttavat asuvat siellä edelleen ja viihtyvät. Mistäköhän se kertoo?

Anna mä arvaan, sun korkeakoulutetut kaverit viihtyy jossain marjaniemessä tai Vuosaaressa Aurinkolahdessa niiden uusien omistusasuntojen kattojen alla, joihin meillä kuolevaisilla minimi-keskituloisilla ei olis ikinä varaa? Mites ois Kontulan, Pihliksen, Vesalan tai vaikkapa sen Vuosaaren kaupungin vuokrakämppä? Sinne säkin varmaan muuttaisit riemusta kiljuen takas,milloin vaan?Eiks nii?

Arvaat väärin vain tukeaksi omaa asennevammaasi.

Näkee myös ettet ole stadilainen. Pihlis ei ole itähelsinkiläinen lähiö ;)

Vuosaaressa olen kasvanut, asunut siellä useassa otteessa elämäni aikana ja Kontulassa paljon käynyt 2000-luvulla koska paras kaverini asui silloin siellä.

Aika lähellä Pihlistä asun nyt :)

Vierailija
552/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, Marjaniemen kolmikerroksisissa uima-altaalla varustetuissa lukaaleissa asuu ainoastaan sossuelättejä ja niin myös Vartiokylän omakotitaloissa. 

Tämä kertoo siitä, että et ole koskaan käynyt Itä-Helsingissä. Pitää vaan aina väkisin saada se ma*hanmu*tto esille joka ketjussa.

TÄMÄ!

Vierailija
553/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

exstadifani kirjoitti:

Sinnemäkeen kyllästyneille: moottoritien varrella ovat Porvoo, Pernaja ja Loviisa. Sinne vaan. Menisin itsekin, mutta puolison duuni jarruttelee tätä haavetta.

Ja Sipoo on vielä lähempänä Helsinkiä kuin noi paikkakunnat.:-) T: Oma isäni asuu Sipoossa naisystävänsä kanssa ja molemmat käy töissä Sipoon ulkopuolella

Vierailija
554/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö Is.n juttuun linkkiä? Toisessa ketjussa alettiin jo haukkumaan harhaiseksi kun ei voi mielikuvituslinkkiä laittaa juttuun :D

Vierailija
555/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap samaa mieltä. Asumme ihan hyvällä pientaloalueella Helsingissä mutta koulun aloitteen luokalla on silti ns sosiaalitapausten lapsia ja vieraskielisiä jotka ovat sitten myös kiusaajia:/ Segregaatio, kun joka puolelle tungetaan Hekan asuntoja. Olen itse syntyperäinen stadilainen, ja yhdessä Eu suurkaupungissa asuin yli 10 v. Silmään pistää se että Helsingissä ei voi valita keskiluokkaisena hyvää aluetta jossa on hyvä koulu, aina löytyy alueelta paitsi Kuusisaaresta johon ei ole varaa, ne huonommat taloyhtiötkin. Monissa muissa Eu maissa asuinalueen voi oikeasti valita niin että se on hyvä, huonoilla asuvat kielitaidottomat ja päihdeongelmaiset. Kyllä, haluamme lapsille turvallisen ympäristön kasvaa.

Mutta, emme ole keksineet, mikä se kunta/ kaupunki olisi? Ehdottakaa kivaa paikkaa n 50-80 km Helsingistä? Mies voi tehdä etätöitä ( tekniikan tohtori),itse olen varhaiskasvatuksen opettaja joten monilta paikkakunnilta Uudellamaalla löytyy töitä. Viimeistään keväällä haluamme pois Helsingistä.

Ja niille jotka ilmiötä arvostelevat, pysykää ihmeessä Stadissa, mutta antakaa muiden tehdä omat ratkaisunsa. Ja kyllä, olen nähnyt väestöennusteen jonka mukaan vieraskielisten osuus tulee olemaan 40-50 tulevina vuosikymmeninä, jopa niin että joka kolmas helsinkiläinen puhuu.muuta kuin suomea äidinkielenään. Ja ei, muuttajat eivät ole välttämättä koulutettuja työntekijöitä muualta Euroopasta.

Segregaatio on selvästikin liian vaikea termi joillekuille, vaikka tässäkin ketjussa sitä on selitetty.

Ootko sää se manselainen?

Vierailija
556/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

me maksetaan kirjoitti:

yli suuri asumistuki on vääristänyt asunto markkinat. tuki pitää porrastetusti poistaa kokonaan. kaupunkien keskustojen asunnot ovat narkit ja ulkomaan apinat vallanneet kokonaan sit ihmetellään kun keskustat kuolevat. eihän keski tuloisella veron maksajalla rahat riitä. he asuvat 5-10 km päässä ja auto on pakko olla. lopetetaan työssä käynti ja lähdetään loisimaan keskustojen luksus asuntoihin.

Eihän suurin osa näistä tässä ketjussa kommentoivista ole koskaan edes asunut Helsingissä, tai välttämättä edes käyneet, mutta tässä vaan käy se sama, niin kuin jokaisessa näistä ketjuista: joku maakuntalainen tekee mielestään terävän aloituksen Helsingistä ja muut maakuntalaiset tulevat purkamaan sitä selittämätöntä Helsinki-kaunaansa. 

Kyllä mä ainakin helsinkiläisenä ymmärrän jos joku haluaa siellä muualla asua, eikä mulla ole mitään tarvetta tulla uskottelemaan, kuinka siellä maalla on niin hirveetä. Makuja on kuitenkin monia, mutta sitä ei näiden ketjujen perusteella maalaiset ymmärrä, kun aina tulee samat viestit ja tuulesta temmatut väitteet. Mikä teitä niin risoo? 

No niinpä.

Olen itse asunut vuosikymmenen ulkomailla suurkaupungeissa ympäri maailmaa. Kyllä oli paras päätös palata stadiin. Onhan tää aivan järjettömän hieno kaupunki.

Vierailija
557/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

exstadifani kirjoitti:

Sinnemäkeen kyllästyneille: moottoritien varrella ovat Porvoo, Pernaja ja Loviisa. Sinne vaan. Menisin itsekin, mutta puolison duuni jarruttelee tätä haavetta.

Ja Sipoo on vielä lähempänä Helsinkiä kuin noi paikkakunnat.:-) T: Oma isäni asuu Sipoossa naisystävänsä kanssa ja molemmat käy töissä Sipoon ulkopuolella

Porvoo, Pernaja ja Loviisassa on se kieliongelma, ruotsinkieliset jyrää. Sipoo taas on tylsä ja ruma, en ihan ilman mitään palveluja halua olla.

Kiinnostaa suomenkieliset pikkukaupungit Uudellamaalla:) Jossa siis myös palveluita ja harrastusmahdollisuuksia. Millainen on Riihimäki, Mäntsälä, Lohja jne? Hämeenlinna taitaa olla nounou? Samoin Lahti?

Vierailija
558/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sana kirjoittaa ja ymmärtää, etenkin yllä olevalle opettajalle :) Toivottavasti edes se tekniikan tohtorimies osaa selittää mitä se tarkoittaa.

Vierailija
559/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehätiet paljon parempia kun perheelliset työntekijät pääsevät autolla työpaikalle.

Miksi Helsingin keskustassa edes pitäisi ajaa omalla autolla?

Vierailija
560/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

me maksetaan kirjoitti:

No niinpä.

Olen itse asunut vuosikymmenen ulkomailla suurkaupungeissa ympäri maailmaa. Kyllä oli paras päätös palata stadiin. Onhan tää aivan järjettömän hieno kaupunki.

Oletko perheellinen? Siinä vaiheesss kun se lapsi menisi asuinalueesi lähikouluun ja liikkuisi itseksee, olisitko edelleen tyytyväinen? Itse asuin vuosikymmenen pois, ja olen kahden sukupolven stadilainen. Paluumuuttajana oli mukavaa asua täällä mutta niin se mieli muuttuu kun saa omaa jälkikasvua.

Kommenttisi ei oikeastaan kuulu tähän keslusteluun ellet ole perheellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi