Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS kertoo avoimesti tutkimuksesta: Raharikkaat jättävät Helsingin, sinne jää vain pienituloiset ja tuella elävät

Vierailija
24.08.2020 |

Valitettavasti

Kommentit (609)

Vierailija
521/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden avulla Hki muuttuu yhä m.mu-valtaisemmaksi. Muut muuttavat pois. Paitsi opiskelijat. Jää enää muutama ei-ma.mu-alue eli Ullanlinna, Katajanokka, Krunikka. Osa Eirasta.

Katajanokalle on jo kaavoitettu anti-segrekaatio asuminen. Wait and see. Eräs  suomalaisten impivaaralaisuudesta kovasti ääntäpitävä kirjailijakin saa mitä tilannut. Toivottavasti maistuu. Ennenkuin ostimme asunnon kantakaupungista pohdin tätä aspektia todella tarkoin. Krunikka, Ullanlinna, Töölö ja Eira näyttävät toistaiseksi pysyvän ennallaan. 

Ei pysy kauaa!

- Sinnetännetuho

Vierailija
522/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa maalla asuminen vaatiikin. Ainakin jos aikoo elää suht mukavasti. Kun pitää itse maksaa se iso ok-talo ja jokaisella pitää olla oma auto. Ja sen lisäksi kaikki on kovin hidasta ja vaivaloista kun palveluihin, jos niitä edes on, on pitkä matka. 

Päinvastoin. Maalla kaikki on halvempaa.

Asuminen,marjat ja sienet helposti tarjolla.

Kasvimaa-voi itse viljellä mitä haluaa.

Itse käytän polkupyörää.

Mä en nyt oikeen ymmärrä mikä estäisi helsinkiläisiä tekemästä näitä samoja asioita? Mulla (helsinkiläisellä) on suoraan tien toisella puolella metsä, josta saa niin paljon mustikkaa, kun jaksaa vaan kantaa, kasvimaankin multa löytyy omalta pihalta. 

Tässä taas tämä ajatus joltain kerran Helsingin rautatieasemalla käyneeltä, joka luulee, että Helsingissä kaikki asuu keskustassa. Eikä sieltä keskustastakaan ole kun 15min matka julkisilla niille marja- ja sienimetsille. 

Ymmärrät kai, että et asu kovin tyypillisessä helsinkiläisessä ympäristössä. Suurinosa helsinkiläisistä asuu kerrostaloissa (joissa ei ole mitään omaa pihaa, josta saa multaa) tiiviillä asuinalueella (mustikkametsiä ei löydy - ainakaa enää - tien toiseltä puolelta, koska siihen on rakennettu lisää taloja).

Missä kuvaamasi kaltainen asuinalue on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

me maksetaan kirjoitti:

yli suuri asumistuki on vääristänyt asunto markkinat. tuki pitää porrastetusti poistaa kokonaan. kaupunkien keskustojen asunnot ovat narkit ja ulkomaan apinat vallanneet kokonaan sit ihmetellään kun keskustat kuolevat. eihän keski tuloisella veron maksajalla rahat riitä. he asuvat 5-10 km päässä ja auto on pakko olla. lopetetaan työssä käynti ja lähdetään loisimaan keskustojen luksus asuntoihin.

Anteeksi, missä Helsingin keskustassa asuu suurin määrin ulkomaalaistaustaisia suurin joukoin?

Helsingissä asuessa 10 km päässä keskustastakaan ei todellakaan autoa tarvitse, vaan kyllä julkinen liikenne toimii.

Kuulostaa ettet ole Helsingissä käynytkään.

Vierailija
524/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnoista saa paremmat vuokratuotot Helsingin keskustassa, mitä Manhattanilta, joten kannattaa omaisuus laittaa vuokralle. Ullanlinnassa jo 75% asukkaista vuokralaisista ja sama kehitys jatkuu. Työnperässä muuttavat joutuvat kaikki vuokralle, kun asuntojen hinnat nousevat. Sama kehitys on ollut Lontoossa, Pariisissa ja Tukholmassa. Nyt kannattaa sen joka pystyy, niin ottaa maksimilainat ja ostaa kiinteistöjä Kalliosta, Alppiharjusta ja muualta Helsingistä, mistä saa vielä suht. koht. edullisesti asuntoja.

Tämä ei ole ihan näin yksinkertainen logiikka. Paremmat tuotot sijoitukselle saa toistaiseksi muualta.

Kiinteistöjä ei Kalliossa ole kaupan. Kiinteistö on se tontti. Rakennus on se, missä asutaan ja osakkeet ovat ne mitä ostat, jotta saat hallintaoikeuden huoneistoon.

Vierailija
525/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

me maksetaan kirjoitti:

yli suuri asumistuki on vääristänyt asunto markkinat. tuki pitää porrastetusti poistaa kokonaan. kaupunkien keskustojen asunnot ovat narkit ja ulkomaan apinat vallanneet kokonaan sit ihmetellään kun keskustat kuolevat. eihän keski tuloisella veron maksajalla rahat riitä. he asuvat 5-10 km päässä ja auto on pakko olla. lopetetaan työssä käynti ja lähdetään loisimaan keskustojen luksus asuntoihin.

Asumistuki ei ole vääristänyt, vaan se, että toimeentulotuki korvaa ylijäämän asumistuen jälkeen. Eihän asumistuki ole yksineläjällä kuin mitä 300-400e? 

Olikohan se 400 e ihan maksimi. Eli useimmilla enintään 300 e luokkaa. Ja eihän se kata vuokraa kokonaan. Mulla kattaa vain 73%.

Vierailija
526/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
</p>

<p>Tulevaisuuden Helsinkiä rakennetaan paljon tämän kelagold-kulttuurin varaan. Ennuste on, että seuraavien vuosikymmenten väestönkasvu pohjautuu pitkästi Suomen ulkopuolelta tuleviin henkilöihin. 20% alkaa olla se kriittinen raja, jolloin kantaväestö nostaa viimeistään kytkintä. Nyt sen ovat jo tehneet ne, joilla on siihen riittävät taloudelliset resurssit.
</p>

<p>Väestönkasvussa pitää muistaa, ettei se ole aina positiivista. Kyseessä ei ole mikään etniseen taustaan ym. liittyvä asia, vaan yksinkertaisesti se, että sosiaalisesti ongelmaisten ihmisten kasautuessa tietylle alueelle, hyväosaiset siirtyvät toisaalle.[/quote kirjoitti:

Kiinnostavaa tässä valkopaossa on se, että jatkavatko nämä poismuuttajat samaa äänetyskäyttäytymistä, kun muuttavat rauhallisemmille alueille asumaan.

Äänestävätkö samojen ongelmien kehittymisen puolesta kuin aikaisemmin?

No tästä ja vain tästä syystä en tässä enkä toisessakaan ketjussa paljasta, minne meidän perhe täältä muuttaa. Maailmanhalaajat hajotkoon paskaansa, ei sitä paskaa tarvitse ympäri Suomea alkaa levittämään.

Vierailija
527/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hienoa ostaa asunto uudesta talosta 500000€ ja toiset asuu samanlaisessa naapurissa kelan maksamana. Siinä se tehty työ palkitaan. Itse painat duunia hullunlailla ja toisilla riittää vapaa-aikaa.

Saat vielä kuulla päälle kuinka he omistavat paikan.

Tämä. Motivaatio nousee. Ja tämä tarina toteutuu Helsingissä joka päivä. Viereinen talo on kaupunginvuokratalo, kukaan ei maksa itse vuokraansa. Koska lapsia on paljon huoneisto on 6h+k ja isompia.

Vierailija
528/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään kantasuomalaista joka olisi valmis muuttamaan itähelsinkiin. Mistäköhän se kertoo?

Olen itse itähelsinkiläinen taustaltani, korkeakoulutettu ja olisin valmis muuttamaan sinne takaisin milloin vaan. Monet tuttavat asuvat siellä edelleen ja viihtyvät. Mistäköhän se kertoo?

Vierailija
529/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin Helsingissä, kerrostalokämpän vuokra 1400e/kk. Muutettiin maalle, ostettiin (neliöiltään tuplasti edelliseen asuntoon verrattuna) omakotitalo, kylppärirempan kanssa tuli maksamaan 120000e. Siitä voi ihan jokainen vaikka asuntolaskurilla laskea 20 vuoden laina-ajan ja lisätä huvikseen vaikka 100e vesilaskun ja vaikka superpakkasen aiheuttaman 400e sähkölaskunkin jos huvittaa. Muistelkaa sitten vaan, että meillä on noin 3 kunnon talvikuukautta(jos on, viime talvena ei ollut yhtään lämpötilan puolesta) täällä suunnilleen keskellä Suomea.. ja juu, lisätkää vaikka parisataa autolainan lyhennystäkin ihan rauhassa (mulla ei oo tarvetta ferrarilla ajella), ja vakuutuksetkin voitte lisätä. AI NIIN, kaiken tään saan sillä vanhan vuokran hinnalla, mut kyllä mulla piti olla silloinkin auto...sähkö joka tosin oli noin 1/4 nykyisestä..ja vesikin. Ja jos joku vinkuu rempoista, niin palatkaa taas siihen laskimen ääreen ja miettikää, kuinka paljon jää säästöön joka kuukausi rahaa, kyllä sillä remppalainoja makselee yhden jos toisenkin ja jää kyllä ihan ylikin. Ei ole mikään pakko viljellä yhtään mitään, ihan vaan tiedoksi, että täällä maalla on muutakin kuin maatiloja😂..ja hei, jos haluu lähemmäs palveluita, missä on julkinen liikenne jne, niin tosta kaupungin keskustasta saa 20-50 tonnilla esim. Kerrostalokaksioita, riippuu minkä kuntoista etsii.. se ei toki ole minusta enää "maalla", vaikka joku stadin ytimessä asuva vois näin ajatella. Kertokaas viisaammat, miten tää on nyt kalliimpaa täällä maalla asua? Töitä löytyi heti, montakin työpaikkaa, että ihan sai valita, kun ei oo liian kräntty. Bensaa menee enemmän, mutta voin luvata, ettei niin paljon, että olisin ikinä Helsinkiin jäänyt, tai että se olisi tullut halvemmaksi. Osan saan tietty verotuksessa takaisin. Puoli tuntia on isohkon kaupungin keskustaan, josta löytyy prismat, kauppakeskukset jne. Pysykää oikeesti vaan siellä Helsingissä, koska muuten meillä maalle haluavilla ei välttämättä olis varaa ostella näitä ihanuuksia täältä pois. Se, ettei itse halua muuttaa pois pk-seudulta, ei pitäis olla syy siihen, että yritetään vääristellä faktoja, että maalla asuminen olis kalliimpaa. Voi siitä toki tehdä kalliimpaa jos haluaa ostella timantteja kultasepänliikkeestä, mutta noin yleisesti ottaen, ei mistään näkökulmasta kyllä pidä paikkaansa.

Vierailija
530/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hienoa ostaa asunto uudesta talosta 500000€ ja toiset asuu samanlaisessa naapurissa kelan maksamana. Siinä se tehty työ palkitaan. Itse painat duunia hullunlailla ja toisilla riittää vapaa-aikaa.

Saat vielä kuulla päälle kuinka he omistavat paikan.

Olet varmaan joku landepaukku, sen verran pömpöösiä kuvitelmaa toi sun viesti on.

Miksi sinusta Kelan asumistukea saava ei sinun laillasi painaisi duunia hullunlailla? Yleisen asumistuen saajista lähes 60% on opiskelijoita tai työssäkäyviä. N. 5% asuu omistusasunnossa kuten sinä.

Vierailija
531/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketään kantasuomalaista joka olisi valmis muuttamaan itähelsinkiin. Mistäköhän se kertoo?

Olen itse itähelsinkiläinen taustaltani, korkeakoulutettu ja olisin valmis muuttamaan sinne takaisin milloin vaan. Monet tuttavat asuvat siellä edelleen ja viihtyvät. Mistäköhän se kertoo?

Anna mä arvaan, sun korkeakoulutetut kaverit viihtyy jossain marjaniemessä tai Vuosaaressa Aurinkolahdessa niiden uusien omistusasuntojen kattojen alla, joihin meillä kuolevaisilla minimi-keskituloisilla ei olis ikinä varaa? Mites ois Kontulan, Pihliksen, Vesalan tai vaikkapa sen Vuosaaren kaupungin vuokrakämppä? Sinne säkin varmaan muuttaisit riemusta kiljuen takas,milloin vaan?Eiks nii?

Vierailija
532/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinnemäkeen kyllästyneille: moottoritien varrella ovat Porvoo, Pernaja ja Loviisa. Sinne vaan. Menisin itsekin, mutta puolison duuni jarruttelee tätä haavetta.

Vierailija
533/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahaa maalla asuminen vaatiikin. Ainakin jos aikoo elää suht mukavasti. Kun pitää itse maksaa se iso ok-talo ja jokaisella pitää olla oma auto. Ja sen lisäksi kaikki on kovin hidasta ja vaivaloista kun palveluihin, jos niitä edes on, on pitkä matka. 

Päinvastoin. Maalla kaikki on halvempaa.

Asuminen,marjat ja sienet helposti tarjolla.

Kasvimaa-voi itse viljellä mitä haluaa.

Itse käytän polkupyörää.

Mä en nyt oikeen ymmärrä mikä estäisi helsinkiläisiä tekemästä näitä samoja asioita? Mulla (helsinkiläisellä) on suoraan tien toisella puolella metsä, josta saa niin paljon mustikkaa, kun jaksaa vaan kantaa, kasvimaankin multa löytyy omalta pihalta. 

Tässä taas tämä ajatus joltain kerran Helsingin rautatieasemalla käyneeltä, joka luulee, että Helsingissä kaikki asuu keskustassa. Eikä sieltä keskustastakaan ole kun 15min matka julkisilla niille marja- ja sienimetsille. 

Ymmärrät kai, että et asu kovin tyypillisessä helsinkiläisessä ympäristössä. Suurinosa helsinkiläisistä asuu kerrostaloissa (joissa ei ole mitään omaa pihaa, josta saa multaa) tiiviillä asuinalueella (mustikkametsiä ei löydy - ainakaa enää - tien toiseltä puolelta, koska siihen on rakennettu lisää taloja).

Mä asun myös alueella, jossa lähellä on metsäalueita, puistomaisia alueita, meillä on kerrostalossa sekä etu- että takapiha, jne. Sellaisella alueella asuin lapsena ja nuorenakin Helsingissä.

Missä sä asut?

Vierailija
534/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

me maksetaan kirjoitti:

Missä Helsingin keskustassa asuu "narkkeja" ja "ulkomaalaisia"?

Vierailija
535/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, Marjaniemen kolmikerroksisissa uima-altaalla varustetuissa lukaaleissa asuu ainoastaan sossuelättejä ja niin myös Vartiokylän omakotitaloissa. 

Tämä kertoo siitä, että et ole koskaan käynyt Itä-Helsingissä. Pitää vaan aina väkisin saada se ma*hanmu*tto esille joka ketjussa.

Vierailija
536/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihreiden avulla Hki muuttuu yhä m.mu-valtaisemmaksi. Muut muuttavat pois. Paitsi opiskelijat. Jää enää muutama ei-ma.mu-alue eli Ullanlinna, Katajanokka, Krunikka. Osa Eirasta.

Katajanokalle on jo kaavoitettu anti-segrekaatio asuminen. Wait and see. Eräs  suomalaisten impivaaralaisuudesta kovasti ääntäpitävä kirjailijakin saa mitä tilannut. Toivottavasti maistuu. Ennenkuin ostimme asunnon kantakaupungista pohdin tätä aspektia todella tarkoin. Krunikka, Ullanlinna, Töölö ja Eira näyttävät toistaiseksi pysyvän ennallaan. 

Mitä on segrekaatio? Oletko landepaukku kun et osaa kirjoittaa segregaatio ja puhut muuten scheissea stadista?

Vierailija
537/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustan pienet asunnot ovat menneet jo pitkään sijoittajille. Niissä asuu vuokralla ihmisiä, jotka saavat kelatukia, mm. asumistukea ja toimeentulotukea. Sijoittajat harvemmin haluavat itse asua tuollaisissa asunnoissa, vaan omat intressit kodin suhteen ovat melko päinvastaiset.

Tulevaisuuden Helsinkiä rakennetaan paljon tämän kelagold-kulttuurin varaan. Ennuste on, että seuraavien vuosikymmenten väestönkasvu pohjautuu pitkästi Suomen ulkopuolelta tuleviin henkilöihin. 20% alkaa olla se kriittinen raja, jolloin kantaväestö nostaa viimeistään kytkintä. Nyt sen ovat jo tehneet ne, joilla on siihen riittävät taloudelliset resurssit.

Väestönkasvussa pitää muistaa, ettei se ole aina positiivista. Kyseessä ei ole mikään etniseen taustaan ym. liittyvä asia, vaan yksinkertaisesti se, että sosiaalisesti ongelmaisten ihmisten kasautuessa tietylle alueelle, hyväosaiset siirtyvät toisaalle.

Ei ole kaukaakaan, kun uutisointiin, että Helsingin virastoissa kaavaillaan koulujen oppilasaineksen sekoittamista siten, että samoihin kouluihin tulisi oppilaita kaikista sosiaaliluokista.

Ajatus on kaunis, mutta kyllä tuollaisilla toimenpiteillä sanotaan viimeistään goodbye niille nettomaksajille.

Hyväosaiset ihmiset haluavat rauhaa ja turvallsuutta. Se on ilmeisesti ollut turhan vaikea käsittää useiden poliitikkonen ja tämäntyyppisiä muutoksia kaavailevien viranomaisten keskuudessa.

Niinpä - ja sekin on jännä, että tämäntyyppiset päätökset eivät kuitenkaan juuri ikinä kosketa niitä tehneiden poliitikkojen lapsia, ei ikinä. Joko penskat menevät kaiken maailman internstional schooleihin, painotusluokille tai sitten lopulta, kun päätökset on runnottu kaikissa instansseissa läpi, yksityiskouluihin.

Me olemme juurikin esikoisen koulunalkamisvuonna muuttamassa Helsingistä pienempään kaupunkiin, jonka asukkaista 95% on suomenkielisiä. Sekoitelkoot pois vain :D

En itsekään missään tapauksessa kasvattaisi lapsia nykyhelsingissä, paitsi korkeintaan eräillä hyvin valikoiduilla alueilla (joilla minulla ei käytännössä ole varaa asua). En ihmettele yhtään, että kollega toisensa jälkeen muuttaa kehyskuntiin kun lapset lähestyvät kouluikää.

Minä kasvatan lapseni täällä ihan mielelläni. Helsingin lapsiperheiden palvelut ovat maan parhaat. Puistoruokailut ja kaikki. Ja koulutusmahdollisuudet loistavat aina maan ykkösyliopistoa myöten.

No sittenhän sulla on asiat ihan hyvin. Vai että ihan ilmaista ruokaa puistoissa, vau.

Ja Helsingin yliopistoonhan ei voi paikkakunnan ulkopuolelta tulla opiskelemaan? No jopas nyt jotakin.

Auttaa se kun voi asua ilmaiseksi opiskeluaikansa. Kerrotko millaiset lapsiperheiden palvelut paikkakunnallasi on?

En ala erikseen erittelemään,mutta kun tuosta googlella nopeasti katsoin, kotikuntani on vuodesta toiseen top5 lapsiperheystävällisimpien kuntien joukossa (ajoittain 1 tai 2). Merkittävimmät tekijät ns yleinen turvallisuus ja palvelut.

"Ihme" että kunta on harvoja luonnollisen kasvun kuntia, jo ilman muuttovoittoa. Lisääntyjinä kantasuomalaiset, koulutetumpi/keskituloa hieman paremmin yksityiseltä sektorilta palkkansa saava väki.

(Eri)

Älä vaan kerro, mikä kunta.

Vierailija
538/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En täysin ymmärrä Vihreiden ajattelua. Ei kaupunkien valtaväyliä saisi sulkea autoilulta. Nyt pyörätiehömpötys on mennyt aivan överiksi Sörnäisissä.

Kaikki jotka voi ajaa autolla, tekee niin. Kun vielä parkkipaikkoja vähennetään, on selvä että muutetaan pois.

"Kaikki jotka voi(vat) ajaa autolla, teke(vät) niin" --- ei kyllä stadissa läheskään. Taidat olla juntti kun ei suju suomenkieli eikä faktatkaan osu kohdilleen.

Vierailija
539/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

me maksetaan kirjoitti:

Missä Helsingin keskustassa asuu "narkkeja" ja "ulkomaalaisia"?

Eihän suurin osa näistä tässä ketjussa kommentoivista ole koskaan edes asunut Helsingissä, tai välttämättä edes käyneet, mutta tässä vaan käy se sama, niin kuin jokaisessa näistä ketjuista: joku maakuntalainen tekee mielestään terävän aloituksen Helsingistä ja muut maakuntalaiset tulevat purkamaan sitä selittämätöntä Helsinki-kaunaansa. 

Kyllä mä ainakin helsinkiläisenä ymmärrän jos joku haluaa siellä muualla asua, eikä mulla ole mitään tarvetta tulla uskottelemaan, kuinka siellä maalla on niin hirveetä. Makuja on kuitenkin monia, mutta sitä ei näiden ketjujen perusteella maalaiset ymmärrä, kun aina tulee samat viestit ja tuulesta temmatut väitteet. Mikä teitä niin risoo? 

Vierailija
540/609 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustan pienet asunnot ovat menneet jo pitkään sijoittajille. Niissä asuu vuokralla ihmisiä, jotka saavat kelatukia, mm. asumistukea ja toimeentulotukea. Sijoittajat harvemmin haluavat itse asua tuollaisissa asunnoissa, vaan omat intressit kodin suhteen ovat melko päinvastaiset.

Tulevaisuuden Helsinkiä rakennetaan paljon tämän kelagold-kulttuurin varaan. Ennuste on, että seuraavien vuosikymmenten väestönkasvu pohjautuu pitkästi Suomen ulkopuolelta tuleviin henkilöihin. 20% alkaa olla se kriittinen raja, jolloin kantaväestö nostaa viimeistään kytkintä. Nyt sen ovat jo tehneet ne, joilla on siihen riittävät taloudelliset resurssit.

Väestönkasvussa pitää muistaa, ettei se ole aina positiivista. Kyseessä ei ole mikään etniseen taustaan ym. liittyvä asia, vaan yksinkertaisesti se, että sosiaalisesti ongelmaisten ihmisten kasautuessa tietylle alueelle, hyväosaiset siirtyvät toisaalle.

Ei ole kaukaakaan, kun uutisointiin, että Helsingin virastoissa kaavaillaan koulujen oppilasaineksen sekoittamista siten, että samoihin kouluihin tulisi oppilaita kaikista sosiaaliluokista.

Ajatus on kaunis, mutta kyllä tuollaisilla toimenpiteillä sanotaan viimeistään goodbye niille nettomaksajille.

Hyväosaiset ihmiset haluavat rauhaa ja turvallsuutta. Se on ilmeisesti ollut turhan vaikea käsittää useiden poliitikkonen ja tämäntyyppisiä muutoksia kaavailevien viranomaisten keskuudessa.

Niinpä - ja sekin on jännä, että tämäntyyppiset päätökset eivät kuitenkaan juuri ikinä kosketa niitä tehneiden poliitikkojen lapsia, ei ikinä. Joko penskat menevät kaiken maailman internstional schooleihin, painotusluokille tai sitten lopulta, kun päätökset on runnottu kaikissa instansseissa läpi, yksityiskouluihin.

Me olemme juurikin esikoisen koulunalkamisvuonna muuttamassa Helsingistä pienempään kaupunkiin, jonka asukkaista 95% on suomenkielisiä. Sekoitelkoot pois vain :D

En itsekään missään tapauksessa kasvattaisi lapsia nykyhelsingissä, paitsi korkeintaan eräillä hyvin valikoiduilla alueilla (joilla minulla ei käytännössä ole varaa asua). En ihmettele yhtään, että kollega toisensa jälkeen muuttaa kehyskuntiin kun lapset lähestyvät kouluikää.

Minä kasvatan lapseni täällä ihan mielelläni. Helsingin lapsiperheiden palvelut ovat maan parhaat. Puistoruokailut ja kaikki. Ja koulutusmahdollisuudet loistavat aina maan ykkösyliopistoa myöten.

No sittenhän sulla on asiat ihan hyvin. Vai että ihan ilmaista ruokaa puistoissa, vau.

Ja Helsingin yliopistoonhan ei voi paikkakunnan ulkopuolelta tulla opiskelemaan? No jopas nyt jotakin.

Auttaa se kun voi asua ilmaiseksi opiskeluaikansa. Kerrotko millaiset lapsiperheiden palvelut paikkakunnallasi on?

En ala erikseen erittelemään,mutta kun tuosta googlella nopeasti katsoin, kotikuntani on vuodesta toiseen top5 lapsiperheystävällisimpien kuntien joukossa (ajoittain 1 tai 2). Merkittävimmät tekijät ns yleinen turvallisuus ja palvelut.

"Ihme" että kunta on harvoja luonnollisen kasvun kuntia, jo ilman muuttovoittoa. Lisääntyjinä kantasuomalaiset, koulutetumpi/keskituloa hieman paremmin yksityiseltä sektorilta palkkansa saava väki.

(Eri)

Joku lestakylä vissiin.

Heitäkin on ja heidän määränsä on noussut juuri "lapsiperheparatiisin" maineen vuoksi, mutta kaukana ollaan perinteisestä "lestakylä"-määritelmästä, jos viitataan Oulun lähiseutuihin.

Henkloht, olen asunut Helsingissä vuoden ja ulkomailla 3v (Lontoo 1v, 0.5v Dusseldorf, 1.5v München). Vastenmielisin paikka näistä yli 500000 asukkaan kaupungeista on Helsinki, ja viimeaikaisten kuvaudten perusteella huonommaksi on mennyt.

Ei, kyllä Lontoo voittaa tuon kisan mennen tullen.

Hejsinki-vihaa ketju täynnä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan