IS kertoo avoimesti tutkimuksesta: Raharikkaat jättävät Helsingin, sinne jää vain pienituloiset ja tuella elävät
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap samaa mieltä. Asumme ihan hyvällä pientaloalueella Helsingissä mutta koulun aloitteen luokalla on silti ns sosiaalitapausten lapsia ja vieraskielisiä jotka ovat sitten myös kiusaajia:/ Segregaatio, kun joka puolelle tungetaan Hekan asuntoja. Olen itse syntyperäinen stadilainen, ja yhdessä Eu suurkaupungissa asuin yli 10 v. Silmään pistää se että Helsingissä ei voi valita keskiluokkaisena hyvää aluetta jossa on hyvä koulu, aina löytyy alueelta paitsi Kuusisaaresta johon ei ole varaa, ne huonommat taloyhtiötkin. Monissa muissa Eu maissa asuinalueen voi oikeasti valita niin että se on hyvä, huonoilla asuvat kielitaidottomat ja päihdeongelmaiset. Kyllä, haluamme lapsille turvallisen ympäristön kasvaa.
Mutta, emme ole keksineet, mikä se kunta/ kaupunki olisi? Ehdottakaa kivaa paikkaa n 50-80 km Helsingistä? Mies voi tehdä etätöitä ( tekniikan tohtori),itse olen varhaiskasvatuksen opettaja joten monilta paikkakunnilta Uudellamaalla löytyy töitä. Viimeistään keväällä haluamme pois Helsingistä.
Ja niille jotka ilmiötä arvostelevat, pysykää ihmeessä Stadissa, mutta antakaa muiden tehdä omat ratkaisunsa. Ja kyllä, olen nähnyt väestöennusteen jonka mukaan vieraskielisten osuus tulee olemaan 40-50 tulevina vuosikymmeninä, jopa niin että joka kolmas helsinkiläinen puhuu.muuta kuin suomea äidinkielenään. Ja ei, muuttajat eivät ole välttämättä koulutettuja työntekijöitä muualta Euroopasta.
Segregaatio on selvästikin liian vaikea termi joillekuille, vaikka tässäkin ketjussa sitä on selitetty.
Vaikea sana kirjoittaa ja ymmärtää, etenkin yllä olevalle opettajalle :) Toivottavasti edes se tekniikan tohtorimies osaa selittää mitä se tarkoittaa.
Hei bönde, kirjoitan puhelimella auringossa joten kirjoitusvirheitä voi tulla.
Taidat olla mode? Haluat pitääketjua ylhäällä? Tunnen tuon tyylin, heität väliin jonkun kommentin mikä ei oikeastaan vastaa mihinkään mutta mihin joku saattaa tarttua. Taidat olla Kouvolasta tms kotoisin? Stadi tuntuu hienolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
me maksetaan kirjoitti:
yli suuri asumistuki on vääristänyt asunto markkinat. tuki pitää porrastetusti poistaa kokonaan. kaupunkien keskustojen asunnot ovat narkit ja ulkomaan apinat vallanneet kokonaan sit ihmetellään kun keskustat kuolevat. eihän keski tuloisella veron maksajalla rahat riitä. he asuvat 5-10 km päässä ja auto on pakko olla. lopetetaan työssä käynti ja lähdetään loisimaan keskustojen luksus asuntoihin.
Missä Helsingin keskustassa asuu "narkkeja" ja "ulkomaalaisia"?
Eihän suurin osa näistä tässä ketjussa kommentoivista ole koskaan edes asunut Helsingissä, tai välttämättä edes käyneet, mutta tässä vaan käy se sama, niin kuin jokaisessa näistä ketjuista: joku maakuntalainen tekee mielestään terävän aloituksen Helsingistä ja muut maakuntalaiset tulevat purkamaan sitä selittämätöntä Helsinki-kaunaansa.
Kyllä mä ainakin helsinkiläisenä ymmärrän jos joku haluaa siellä muualla asua, eikä mulla ole mitään tarvetta tulla uskottelemaan, kuinka siellä maalla on niin hirveetä. Makuja on kuitenkin monia, mutta sitä ei näiden ketjujen perusteella maalaiset ymmärrä, kun aina tulee samat viestit ja tuulesta temmatut väitteet. Mikä teitä niin risoo?
No niinpä.
Olen itse asunut vuosikymmenen ulkomailla suurkaupungeissa ympäri maailmaa. Kyllä oli paras päätös palata stadiin. Onhan tää aivan järjettömän hieno kaupunki.
Oletko perheellinen? Siinä vaiheesss kun se lapsi menisi asuinalueesi lähikouluun ja liikkuisi itseksee, olisitko edelleen tyytyväinen? Itse asuin vuosikymmenen pois, ja olen kahden sukupolven stadilainen. Paluumuuttajana oli mukavaa asua täällä mutta niin se mieli muuttuu kun saa omaa jälkikasvua.
Kommenttisi ei oikeastaan kuulu tähän keslusteluun ellet ole perheellinen.
Mitä ihmettä selität?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on, näin lööpin.
Mä löysin jonkun artikkelin aiheesta, mutta se on 10 vuotta vanha...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään kantasuomalaista joka olisi valmis muuttamaan itähelsinkiin. Mistäköhän se kertoo?
Juu, Marjaniemen kolmikerroksisissa uima-altaalla varustetuissa lukaaleissa asuu ainoastaan sossuelättejä ja niin myös Vartiokylän omakotitaloissa.
Tämä kertoo siitä, että et ole koskaan käynyt Itä-Helsingissä. Pitää vaan aina väkisin saada se ma*hanmu*tto esille joka ketjussa.
TÄMÄ!
Säälittää aina ne jotka ovat idästä, olkoonkin jostain Vesalasta. Katso tilastoja pientalovaltaisuusesta ja omistusasumisesta, loistaako itä? No ei. Ihan sama se luksuskämppä jos ympäristö on ankea, ne idän pientaloalueet ovat todella pieniä vrt parempi puoli Stadista. Katso karttaa:)
Tuttu asui Vesalassa pientaloalueella, aika pikku pläntti se siellä on. Asuntojen hinnatkin kertovat jotain...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
me maksetaan kirjoitti:
yli suuri asumistuki on vääristänyt asunto markkinat. tuki pitää porrastetusti poistaa kokonaan. kaupunkien keskustojen asunnot ovat narkit ja ulkomaan apinat vallanneet kokonaan sit ihmetellään kun keskustat kuolevat. eihän keski tuloisella veron maksajalla rahat riitä. he asuvat 5-10 km päässä ja auto on pakko olla. lopetetaan työssä käynti ja lähdetään loisimaan keskustojen luksus asuntoihin.
Eihän suurin osa näistä tässä ketjussa kommentoivista ole koskaan edes asunut Helsingissä, tai välttämättä edes käyneet, mutta tässä vaan käy se sama, niin kuin jokaisessa näistä ketjuista: joku maakuntalainen tekee mielestään terävän aloituksen Helsingistä ja muut maakuntalaiset tulevat purkamaan sitä selittämätöntä Helsinki-kaunaansa.
Kyllä mä ainakin helsinkiläisenä ymmärrän jos joku haluaa siellä muualla asua, eikä mulla ole mitään tarvetta tulla uskottelemaan, kuinka siellä maalla on niin hirveetä. Makuja on kuitenkin monia, mutta sitä ei näiden ketjujen perusteella maalaiset ymmärrä, kun aina tulee samat viestit ja tuulesta temmatut väitteet. Mikä teitä niin risoo?
No niinpä.
Olen itse asunut vuosikymmenen ulkomailla suurkaupungeissa ympäri maailmaa. Kyllä oli paras päätös palata stadiin. Onhan tää aivan järjettömän hieno kaupunki.
Oletko perheellinen? Siinä vaiheesss kun se lapsi menisi asuinalueesi lähikouluun ja liikkuisi itseksee, olisitko edelleen tyytyväinen? Itse asuin vuosikymmenen pois, ja olen kahden sukupolven stadilainen. Paluumuuttajana oli mukavaa asua täällä mutta niin se mieli muuttuu kun saa omaa jälkikasvua.
Mitä ihmettä selität?
Tähän vastasin:) Ihan eri juttu asua Stadissa perheellisenä kuin sinkkuna. Er kertonut mitään, heitit vain irtokommentin. Jos jaksaisit lukea ketjua, huomaat kuinka poismuurtoa pohtivat juuri perheelliset. Tuskin sinkku kesliluokkalainen ihminen haluaa asumaan ok taloon vaikka sinne Loviisaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap samaa mieltä. Asumme ihan hyvällä pientaloalueella Helsingissä mutta koulun aloitteen luokalla on silti ns sosiaalitapausten lapsia ja vieraskielisiä jotka ovat sitten myös kiusaajia:/ Segregaatio, kun joka puolelle tungetaan Hekan asuntoja. Olen itse syntyperäinen stadilainen, ja yhdessä Eu suurkaupungissa asuin yli 10 v. Silmään pistää se että Helsingissä ei voi valita keskiluokkaisena hyvää aluetta jossa on hyvä koulu, aina löytyy alueelta paitsi Kuusisaaresta johon ei ole varaa, ne huonommat taloyhtiötkin. Monissa muissa Eu maissa asuinalueen voi oikeasti valita niin että se on hyvä, huonoilla asuvat kielitaidottomat ja päihdeongelmaiset. Kyllä, haluamme lapsille turvallisen ympäristön kasvaa.
Mutta, emme ole keksineet, mikä se kunta/ kaupunki olisi? Ehdottakaa kivaa paikkaa n 50-80 km Helsingistä? Mies voi tehdä etätöitä ( tekniikan tohtori),itse olen varhaiskasvatuksen opettaja joten monilta paikkakunnilta Uudellamaalla löytyy töitä. Viimeistään keväällä haluamme pois Helsingistä.
Ja niille jotka ilmiötä arvostelevat, pysykää ihmeessä Stadissa, mutta antakaa muiden tehdä omat ratkaisunsa. Ja kyllä, olen nähnyt väestöennusteen jonka mukaan vieraskielisten osuus tulee olemaan 40-50 tulevina vuosikymmeninä, jopa niin että joka kolmas helsinkiläinen puhuu.muuta kuin suomea äidinkielenään. Ja ei, muuttajat eivät ole välttämättä koulutettuja työntekijöitä muualta Euroopasta.
Segregaatio on selvästikin liian vaikea termi joillekuille, vaikka tässäkin ketjussa sitä on selitetty.
Vaikea sana kirjoittaa ja ymmärtää, etenkin yllä olevalle opettajalle :) Toivottavasti edes se tekniikan tohtorimies osaa selittää mitä se tarkoittaa.
Taidat olla mode? Haluat pitääketjua ylhäällä? Tunnen tuon tyylin, heität väliin jonkun kommentin mikä ei oikeastaan vastaa mihinkään mutta mihin joku saattaa tarttua. Taidat olla Kouvolasta tms kotoisin? Stadi tuntuu hienolta?
Olen stadissa syntynyt, suvussa pitkän linjan stadilaisia ja omistamme asunnon täältä, joka ollut meillä suvun omistuksessa siitä lähtien kun talo valmistui 1920-luvulla.
Eli nyt kyllä bönde iskit kirveen kiveen! :D
Olen etsinyt vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulta. Helsinki on kaunis ja kiinnostava kaupunki, johon mielelläni muuttaisin, mutta vuokrataso ei anna siihen mahdollisuutta. Maksan itse koko vuokran, tulot kun menevät hieman yli tulorajan. Eli kyllä se niin on, että kutakuinkin hyvälle asuinalueelle Helsinkiin on mahdollista muuttaa vain erittäin hyvätuloisten tai asumis- ja toimeentulotukea saavien. Jälkimmäisten mukana yleensä tulee asuinalueelle sosiaalisia ongelmia. Ikävää hienon kaupungin ja siellä asiallisesti asuvien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei rajoitu pelkästään ”raharikkaisiin”. Tässä kahden yli mediaanitulon tienaavan aikuisen kokemus. Asumme kohtuullisen keskeisellä sijainnilla vanhahkossa kerrostalossa. Lähelle vielä keskeisemmälle ja työssäkäynnin kannalta kätevämmälle sijainnille rakennettiin pari uutta melko näyttävää kerrostaloa, ja kiinnostus heräsi heti, että kenties voisimme vaihtaa asuntoa ja muuttaa niihin. No, pienen kolmion hinta oli noissa uudiskohteissa reilusti yli puoli miljoonaa euroa, joka oli jonkin verran yli budjetin, jonka haluaisimme asuntoon käyttää. Paljon suurempi ongelma oli kuitenkin se, millaisilla asukkailla nuo uudet talot alkoivat täyttyä jo ennen kuin rakennustyöt oli saatettu kokonaan päätökseen. Jätän kuvailematta tarkemmin, jotta viesti tai jopa koko ketju ei poistuisi. Kun nykyisin kävelemme noiden talojen ohi, ulos asti kantautuvan helvetillsien mölinän säestämänä kiitämme onneamme, ettemme menneet suinpäin tekemään asuntokauppoja. Seuraava osoite meillä tulee olemaan jokin kehyskunta.
Onko tosiaan niin, että kalliisiin uudiskohteisiin on kaupungilla mahdollisuus asuttaa vuokralle itse valitsemiaan kohderyhmiä?
Toisinsanoen kaupunkiko ostaa asuntoja verovaroilla nimenomaan kalliista ja työssäkäyvien kannalta parhaista kohteista asuttaakseen niihin sitten tulonsiirroilla eläviä? Tämä kehitys on kiinnostava, eikä ihme jos kaupungit hiljalleen tyhjenevät keskiluokkaisista työssäkäyvistä tai sitä varakkaammista.
Mistähän tulevat tulevaisuuden mällättävät verovarat kaupungille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
me maksetaan kirjoitti:
No niinpä.
Mitä ihmettä selität?
Tähän vastasin:) Ihan eri juttu asua Stadissa perheellisenä kuin sinkkuna. Er kertonut mitään, heitit vain irtokommentin. Jos jaksaisit lukea ketjua, huomaat kuinka poismuurtoa pohtivat juuri perheelliset. Tuskin sinkku kesliluokkalainen ihminen haluaa asumaan ok taloon vaikka sinne Loviisaan.
Näyt olevan hyvin subjektiivinen ihminen, joka ei kykene tarkastalemaan asioita muuta kuin omasta pienestä ahtaasta näkökulmastaan.
Jos ottaisit edes faktat selville, niin tietäisit esim. sen että 2000-luvulle asti Helsingissä perheelliset olivat yleensä muuttaneet lähiöihin, mutta sen jälkeen trendi kääntyi ja tuli muotiin asua lapsiperheensä aivan Helsingin keskustassa tai kantakaupungin alueella.
Tästä merkkinä on ollut mm. se, että Helsingin kaupunki joutui häthätää avaamaan uusia päiväkoteja lisää keskustaan. Esimerkiksi Kaisaniemen päiväkoti joka on avattu muutama vuosi sitten.
Selvästi jotkut perheelliset haluavat asua Helsingissä, jopa kaupungin keskustassa. Et selvästikään puhu minkään enemmistön suulla vaikka niin luulet.
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulta. Helsinki on kaunis ja kiinnostava kaupunki, johon mielelläni muuttaisin, mutta vuokrataso ei anna siihen mahdollisuutta. Maksan itse koko vuokran, tulot kun menevät hieman yli tulorajan. Eli kyllä se niin on, että kutakuinkin hyvälle asuinalueelle Helsinkiin on mahdollista muuttaa vain erittäin hyvätuloisten tai asumis- ja toimeentulotukea saavien. Jälkimmäisten mukana yleensä tulee asuinalueelle sosiaalisia ongelmia. Ikävää hienon kaupungin ja siellä asiallisesti asuvien kannalta.
Mistä päin etsit asuntoa, minkä kokoista ja mikä on kipuraja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kuinka sokeita ja manipuloituja ihmiset ovat kun tunkevat itsensä loukkuun satojentuhansien velat niskassaan.
Tarjolla on muutakin kuin betonibunkkerit, kaunista luontoa, pihoja, metsiä, kivoja naapureita, halvempaa elämistä.
Ihmiset ovat menettäneet oman tahtonsa.Ei kaikkien tarvitse ottaa velkaa. Suomessa on myös paljon hyvätuloisia, rikkaita, perijöitä, muuten vaan rikastuneita. Eivät he ole palaamassa luontoon, koska heillä on siellä jo mökki. Asuvat kantakaupungissa.
Tamperelaisena kiva lukea näitä maalaisfantasioita. Ehkä jokunen vähän köyhempi helsinkiläinen muuttaa vielä Tampereelle, koska tämä on oikeasti mahtava kaupunki, kunhan tietyöt joskus valmistuvat. Ja helsinkiläisen vinkkelistä hyvin edullinen ja elovenamainen.
Hyi ei sentään Tampereelle!Narkkeja ja päihdeongelmaisia tai crocs perheitä huppareineen. Ei sekään houkuta... Ei ainoa kriteeri oli kantasuomalaosuus vaan tietynlainen elämänasenne ja koulutus.
Aika vaikea löytää Suomesta Helsingin ulkopuolelta 'tietynlaista elämänasennetta ja koulutusta', jos jo tamperelaiset ovat liian juntteja. :D
Vierailija kirjoitti:
Olepa kiltti ja linkitä se. En löytänyt siis nimenomaan Helsingistä kertovaa juttua.
Vierailija kirjoitti:
Löysin vain tämän, toisen lehden jutun, jossa kaikki haluavat muuttaa Helsinkiin ja helsinkiläisistä 90% ei halua muuttaa täältä pois
https://www.rakennuslehti.fi/2020/03/helsinki-on-kaupungeista-houkuttel…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootsä böndellä? Ei stadissa paista aurinko vaan on pilvistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään kantasuomalaista joka olisi valmis muuttamaan itähelsinkiin. Mistäköhän se kertoo?
Juu, Marjaniemen kolmikerroksisissa uima-altaalla varustetuissa lukaaleissa asuu ainoastaan sossuelättejä ja niin myös Vartiokylän omakotitaloissa.
Tämä kertoo siitä, että et ole koskaan käynyt Itä-Helsingissä. Pitää vaan aina väkisin saada se ma*hanmu*tto esille joka ketjussa.
TÄMÄ!
Säälittää aina ne jotka ovat idästä, olkoonkin jostain Vesalasta. Katso tilastoja pientalovaltaisuusesta ja omistusasumisesta, loistaako itä? No ei. Ihan sama se luksuskämppä jos ympäristö on ankea, ne idän pientaloalueet ovat todella pieniä vrt parempi puoli Stadista. Katso karttaa:)
Tuttu asui Vesalassa pientaloalueella, aika pikku pläntti se siellä on. Asuntojen hinnatkin kertovat jotain...
Siellä on luontoa
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.hs.fi/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla mode? Haluat pitääketjua ylhäällä? Tunnen tuon tyylin, heität väliin jonkun kommentin mikä ei oikeastaan vastaa mihinkään mutta mihin joku saattaa tarttua. Taidat olla Kouvolasta tms kotoisin? Stadi tuntuu hienolta?Olen stadissa syntynyt, suvussa pitkän linjan stadilaisia ja omistamme asunnon täältä, joka ollut meillä suvun omistuksessa siitä lähtien kun talo valmistui 1920-luvulla.
Eli nyt kyllä bönde iskit kirveen kiveen! :D
Eli olet toisinsanoen jumissa täällä? Ei käy kateeksi. Pelko persiissä jos kämpän arvo romahtaa? No, kyllä sä vuokralaisen siihen saat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ!
Tuttu asui Vesalassa pientaloalueella, aika pikku pläntti se siellä on. Asuntojen hinnatkin kertovat jotain...Siellä on luontoa
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.hs.fi/…
Joo itä on tiiviisti rakennettu,luontoa on. Se ei silti muuta sitä pientalovaltaiseksi alueeksi. Mikäs siinä Rastilassa vaikka on asustellessa jos sellaisesta tykkää kun Kalllahti jne vieressä. Se ei silti ole viihtyisä pientaloalue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla mode? Haluat pitääketjua ylhäällä? Tunnen tuon tyylin, heität väliin jonkun kommentin mikä ei oikeastaan vastaa mihinkään mutta mihin joku saattaa tarttua. Taidat olla Kouvolasta tms kotoisin? Stadi tuntuu hienolta?Ootsä böndellä? Ei stadissa paista aurinko vaan on pilvistä.
Moi mode. Meillä paistaa... Katso ulos sieltä luolasta. Kivasti taas sait nostoa. Aika ankea duuni sulla
Voi olla ihan keksitty provoksi. Taisi toissapäivänä olla joku samanlainen aloitus eri aiheesta, mainittiin IS:n artikkeli, silloin tarkistin, mutta sellaista ei löytynyt.