Esikoisromaani nostaa esiin lestadiolaisäidin uupumuksen
Hienoa että romaani on näin näkyvästi huomioitu. Hatunnosto Pauliina Rauhalalle.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288597119927.html#comments-anchor
Oululainen Pauliina Rauhala tarttuu esikoisromaanissaanTaivaslaulu arkaan aiheeseen: vanhoillislestadiolaisen perheen äiti väsyy ja sairastuu vakavaan uupumukseen. Raskaus toisensa jälkeen vie voimat.
"Olen vatsani vanki, enkä pysty suunnittelemaan elämää yhdeksää kuukautta edemmäs. Ainoa kalenterini on kuukautiskierto. Minä vuodan verta, minä lakkaan vuotamasta, minä kannan lasta, minä lakkaan kantamasta ja vuodan taas, ja siinä on kaikki, mitä minun on lupa odottaa."
Pauliina Rauhala arvioi, että lestadiolaisliikkeessä naisten uupumus on yhä vaiettu asia.
- Naisilla on lämmin ja lohduttava ymmärrys toinen toistaan kohtaan varsinkin, kun väsymys pysyy jollain tavalla hallinnassa. Sen sijaan totaalinen uupumuksen tila on aika vaativa puheenaihe etenkin, jos sille pitäisi tehdä jotakin, Rauhala sanoo.
Hän itse on kasvanut liikkeen piirissä ja jo pikkutytöstä lähtien miettinyt uskoon, rakkauteen ja äitiyteen liittyviä kysymyksiä.
- Tarkkailin seurapenkissä perheitä ja mietin, miksi toiset perheet ovat iloisia ja miksi toiset näyttävät aina surullisilta. Minua on askarruttanut pitkään, kuinka voimakkaasti usko on naisen kehossa.
Rauhala kertoo, että lestadiolainen liike on hänelle yhä tärkeä. Hän ei kuitenkaan ole enää aktiivisesti sen toiminnassa mukana.
Kritiikille väylä netissä
Taivaslaulu-kirja kertoo lestadiolaisparin Viljan ja Aleksin fiktiivisen tarinan.
Haaveet ja arjen todellisuus eivät kohtaa uskonyhteisön tiukkojen sääntöjen keskellä. Kuudes raskaus on Viljalle liikaa.
Kirjassa lestadiolaisliikkeen kipukohtia käsitellään myös blogikirjoitusten kautta. Niissä tulee esille muun muassa uskonyhteisön hoitokokoukset, ehkäisykielto ja pedofiilikohu.
Rauhala halusi nostaa blogikirjoitukset romaaniin ajankuvana.
- Liikkeen piirissä kriittisen keskustelun mahdollisuus on aika olematon. Väylä on löytynyt netistä.
Vaikka Taivaslaulu tuo esiin vaikeita asioita, se on myös rakkausromaani. Aleksi on osallistuva perheenisä, joka tukee vaimoaan. Hän tekee ratkaisuja, joiden hän toivoo helpottavan perheen arkea.
- Perhekeskeisen ja sitoutuvan rakkauden ideaali on sinänsä kaunis. Vaikka usko vaatii naiselta ja perheeltä paljon, se voi samalla tuoda turvan ja lohdun.
Kommentit (114)
On se kyllä niin jännä että voi tulla tänne Av-palstalle lukeen millasta elämää sitä lesta-äitinä elää. Jotenki kummalista että te liikkeen ulkopuoliset ja ex-lestat ootte suunapäänä täällä kertomassa "faktoja" vl-äitien elämästä. Kun se mun naapurin kummin kaiman kämppis on lesta ja niillä oli niin hirveetä elämää että täytyyhän niin olla kaikilla muillakin 100 000 lestalla...Hoh hoijaa!
Harmittaa teitä varmasti ihan hirveesti kun kerron että elän onnellista, turvallista, tavallista ja tasapainoista lapsiperheen arkea ihanan miehen ja lapsien kanssa viihtyisässä kodissa. Seksiäkin harrastan ihan silloin kuin mieli tekee mieheni kanssa, lapsia oon synnyttänyt muutaman ja toivottavasti saan vielä synnyttääkin.. Kukaan EI PAKOTA mua elämään näin, joten säälin voitte jättää sitä tarvitsiville!
Ja voin kertoa että laajasta ystävä/tuttavapiiristäni näin elää suurin osa, toki sinne mahtuu niitä onnettomiakin kuten niitä kuuluu kaikkiin yhteisöihin!
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 22:58"]
Minäpä tiedän miten saadaan selville lestojen uskonkestävyys ehkäisyn suhteen: lopetetaan lapsilisät. Aivan satavarmasti lapsilykky heikkenee. Ei ole enää siunausta, ei.
Huvittavinta lestoissa on se, että toistensa seurassa ovat niin uskovaisia ja kun paikalla on ei-lestoja, puhutaan järkyttävän rivoja, kiroillaan ja useimmat tunnustavat käyttävänsä ehkäisyä, katsovansa telkkaa. Kaikki tietokonekorjaajat ym. tietävät, että lestamiesten koneet menee tukkoon lähinnä sinne ladatusta pornosta. Työmatkoilla lestamiehet juopottelevat ja pettävät vaimojaan aivan yleisesti. Ei siinä mitään tuohan on kaikki aivan "normaalia" nykymaailman menoa, mutta kun sitten sunnuntaina mennään ry:lle lapsilauman ja maha pystyssä olevan riutuneen vaimon kanssa ja ollaan niin uskovaista. Ette ymmärrä miten hölmöltä tuo teatteri näyttää.
[/quote] Sinä kuulostat tosi vihaiselta ihmiseltä. Ja erittäin ennakkoluuloiselta.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 22:58"]
Minäpä tiedän miten saadaan selville lestojen uskonkestävyys ehkäisyn suhteen: lopetetaan lapsilisät. Aivan satavarmasti lapsilykky heikkenee. Ei ole enää siunausta, ei.
Huvittavinta lestoissa on se, että toistensa seurassa ovat niin uskovaisia ja kun paikalla on ei-lestoja, puhutaan järkyttävän rivoja, kiroillaan ja useimmat tunnustavat käyttävänsä ehkäisyä, katsovansa telkkaa. Kaikki tietokonekorjaajat ym. tietävät, että lestamiesten koneet menee tukkoon lähinnä sinne ladatusta pornosta. Työmatkoilla lestamiehet juopottelevat ja pettävät vaimojaan aivan yleisesti. Ei siinä mitään tuohan on kaikki aivan "normaalia" nykymaailman menoa, mutta kun sitten sunnuntaina mennään ry:lle lapsilauman ja maha pystyssä olevan riutuneen vaimon kanssa ja ollaan niin uskovaista. Ette ymmärrä miten hölmöltä tuo teatteri näyttää.
[/quote]
Sielläpä taas kaikkitietävä totuudentorvi kertoo "minä tiedän faktoja" :) Mikä on saanut sinut lestoille noin katkeraksi että viittit tollasta skeidaa täällä kirjotella?
Varmasti on onnellisia perheitä,siinä missä onnettomiakin. Mietin miten yhteisössä on tilaa uupuneille,jotka kuitenkin ystäviä ja uskoa muutoin tarvitsisi. Jos jotkut väsyneet vanhemmat julkisesti myöntävät ehkäisevänsä,niin miten muut heihin suhtautuvat? Joskus jaksamisen raja voi tulla vastaan,eikä se korjaannu muutoin kuin sillä,että elämä helpottuu..
Niihin uupuneisiin suhtaudutaan varmasti paremmin kuin esim tämän ketjun 22v. Toki häneenkin suhtauduttaisiin hyvin siinä tapauksessa että haluaisi jättää ehkäisyn taakseen.
Hulluja hourupäitä. Navetan taa.
Tällä palstalla on valtava määrä kahden lapsen äitejä, jotka ovat uupuneita arjessaan, jossa isompi on hoidossa ja vauva kotona, mies tekee kotityöt ja anoppi hoitaa lapsia viikonloput. Heidän uupumuksensa on hienoa ja jaloa, turvaverkkoa itketään neuvolasta ja sukulaisista, mutta kun kuuden lapsen äiti uupuu, se on jotenkin eksoottista ja ihmeellistä?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:14"]
Tällä palstalla on valtava määrä kahden lapsen äitejä, jotka ovat uupuneita arjessaan, jossa isompi on hoidossa ja vauva kotona, mies tekee kotityöt ja anoppi hoitaa lapsia viikonloput. Heidän uupumuksensa on hienoa ja jaloa, turvaverkkoa itketään neuvolasta ja sukulaisista, mutta kun kuuden lapsen äiti uupuu, se on jotenkin eksoottista ja ihmeellistä?
[/quote]
Ei tietenkään ole ihmeellistä. Mutta nämä kahden lapsen uupujat ovat niin pellejä, että kukahan moisista viitsisi lukea kirjaa.
Varmasti ihan hyvä kirja,ehkä ei itsellä kuitenkaan tule tuota luettua.
Eiköhän suurin osa vl-perheistä lapsensa hoida ihan hyvin ja äiditkin jaksaa.
Mutta toki poikkeuksiakin on kuten myös pienemmissä perheissä
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:45"]
Olen onnellinen 10 lapsen äiti. Vaikka perheessämme on paljon lapsia, meillä ei ole yhtään ylimääräistä. Lasten koulumenestykset ovat hyviä. Ylioppilaita, on kohta kolmas, vanhimmasta päästä lukemassa tulevaisuuden ammateihin. Itse olen esimies ammatissa ja mieheni on yrittäjä. Lapsilla on aina ruokaa, puhtaat vaatteet, kotimme on aina siisti.(allergiankin vuoksi) Lapsemme rakastavat ja pitävät huolta toisistaan sekä vahemmistaan sekä Rakastamme ja huolehdimme lapsistamme. ja toisistamme Meillä ei ole velkaa, asumme n. 300 neliön omakotitalossa joka on varustettu isolla puutarhalla. ym. Monet tahot ( esim. Neuvola, Lääkärit, Koulun opettajat, Rehtorit ym) ovat sanoneet miten hyvin kasvatamme lapsemme. Me olemme lestadiolaisia. En häpeä olla uskovainen. Jos ihminen on uskovainen sehän on ihmiselle hyve ei pahe. Tämän kaikki olemme saaneet lahjaksi Jumalalta. Haluaisin lisää lapsia, mutta... ikää alkaa olla jo 50+. täytyy sanoa, että raskauden loppuvaiheet ovat olleet tukalaa jos lapsi on ollut kovin rinnan alla. Mutta on maailman ihaninta aikaa hoitaa pientä lasta. imettää ja helliä vauvaa. MIKÄ IHMEEN LAPSENTEKOKONE? Voiko joku olla ylen tyhmä, kun ei tajua miten ihania kaikki lapset on. Väsymys? uupumus? lapsistahan sitä lisä virtaa saa omaan elämään. Lapsethan syntyvät rakkauden lahjoina aviopuolisoiden välisestä rakastelusta. Se on herkkä ja arvokas asia. Ei niitä kukaan käske " tehdä". Eikö oikeasti ihmiset tajua ihan normaalia elämää? Elämä on muutenkin arvokasta ja ihanaa. Pitääkö joku vielä mennä lapsen synnyttämistä mustamaalaamaan?
[/quote]
Tämä on just tätä, luuletko sinä että joku äiti ajattelisi jonkun lapsistaan olevan ylimääräinen? Ei taatusti vaikka lapsia olisi sata. Sinulla menee elämässi hyvin ja olet onnellinen. Tämä on hieno asia. On hyvin paljon kaltaisiasi lestadiolaisia perheenäitejä. Mutta sitten on se asian toinen puoli. On sellainen perheenäiti jolla on paljon lapsia, hän on jatkuvasti raskaana, lapset sairastelee, perheellä on taloudellisia vaikeuksia, ehkä työttömyyttä, sairautta, uupumusta ja masennusta..huonot välit perheenjäsenten kesken, riitoja ja ikäviä uutisia päivästä toiseen, väsymystä.. tilanne on aivan toinen kuin sinun tilanteesi. Tälläisessa tilanteessa ei ihminen todellakaan ole valmis raskauteen ja ottamaan vastuun uudesta pienokaisesta. Ehkä se uusi raskaus olisi se viimenen pisara koko soppaan. Kun taas käyttämällä ehkäisyä tämän äidin ei tarvitsi pelätä uutta raskautta ja hän saisi aikaa laittaa yhdessä perheensä kanssa elämää parempaan kuntoon..
Vauvan syntymä on aina ihmeellinen ja kaunis asia. Pienet lapset ovat viattomia, suloisia ja ainutlaatuisia. Siksi toivoisin jokaisen tähän maailmaan syntyvän lapsen saavan syntyä sellaiseen perheeseen, sellaisille vanhemille joilla on kaikki asiat hyvin. On ikävää että lapsia synnytetään vaikka jo olemassa olevia ei jakseta huolehtia ja rakastaa niin kuin lasta kuuluisi.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 22:58"]
Minäpä tiedän miten saadaan selville lestojen uskonkestävyys ehkäisyn suhteen: lopetetaan lapsilisät. Aivan satavarmasti lapsilykky heikkenee. Ei ole enää siunausta, ei.
Huvittavinta lestoissa on se, että toistensa seurassa ovat niin uskovaisia ja kun paikalla on ei-lestoja, puhutaan järkyttävän rivoja, kiroillaan ja useimmat tunnustavat käyttävänsä ehkäisyä, katsovansa telkkaa. Kaikki tietokonekorjaajat ym. tietävät, että lestamiesten koneet menee tukkoon lähinnä sinne ladatusta pornosta. Työmatkoilla lestamiehet juopottelevat ja pettävät vaimojaan aivan yleisesti. Ei siinä mitään tuohan on kaikki aivan "normaalia" nykymaailman menoa, mutta kun sitten sunnuntaina mennään ry:lle lapsilauman ja maha pystyssä olevan riutuneen vaimon kanssa ja ollaan niin uskovaista. Ette ymmärrä miten hölmöltä tuo teatteri näyttää.
[/quote]
Minä olen 14 lapsisesta perheestä. Aikoinaan kun me olimme pieniä, ei Suomessa ollut lapsilisiä. Jossain vaiheessa tuli muutaman satasen lisät. Ja silti meillä on 14 lasta. Ruokaa ja vaatetta oli tarpeeksi. Köyhää oli, mutta aika monella suomalaisella on samat lähtökohdat rahallisesti.
Siskollani on 17 lasta ja hän ei ole koskaan kokenut burnoutia. Väsynyt on ollut... Uskon kuitenkin totaali lasahduksen tulevan oli lapsia eli ei. Psyykehän siihen vaikuttaa.
Tässä viestiketjussa on kamalasti vääriä oletuksia erosta, ehkäisystä jne. Erota voi, jos isä on väkivaltainen tms muita ongelmia. Ehkäistä voi, jos on sairas (fyysisesti tai henkisesti). Lestat eivät käytä ehkäisyä ihan omasta tahdostaan. Heidät on opetettu ja kasvatettu siihen, että Jumala haluaa kaikkien lasten syntyä.
Itse en ole enää lesta. Kolme lasta riittää mulle. Siksi koska en usko enää lestojen Jumalaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 23:02"]
Tämä kirja on todella tarpeellinen ja toivon sille mahdollisimman paljon lukijoita. On kuitenkin syytä kysyä, miten tämä palvelee uupuneita vl-liikkeen äitejä ? Miten romaani parantaa heidän elämänlaatuaan ?
[/quote]
Ei kai sen mikään terapiakirja tarvitsekaan olla? Harvasta muustakaan kaunokirjallisesta teoksesta kysytään että miten se palvelee ryhmää x tai y?
En ole vielä kirjaa lukenut mutta olettaisin että joku lestadiolaisäiti siitä kuitenkin voisi itselleen ja ajatuksilleen, kokemuksilleen saada samaistumisen pohjaa ja sitä kautta tukea, ehkä rohkeutta tuoda omia tunteitaan enemmän esille. Tai sitten vastareaktion: ei se noin mene. Joka tapauksessa kirja lisää ja on jo lisännyt keskustelua aiheesta, ja se aina hyödyttää jotakuta. Mutta yleistäminen, etenkin kyseisen ryhmän ulkopuolelta, on kyllä aina turhauttavaa eikä johda muuhun kuin pahaan mieleen.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 05:47"]
Siskollani on 17 lasta ja hän ei ole koskaan kokenut burnoutia. Väsynyt on ollut... Uskon kuitenkin totaali lasahduksen tulevan oli lapsia eli ei. Psyykehän siihen vaikuttaa.
[/quote]
Nykykäsityksen mukaan useimmat psyykkiset sairaudet puhkeaa perityn taipumuksen ja ympäristötekijöiden yhteisvaikutuksesta, eli kyllä se ulkoinen kuormitus vaikuttaa. Uskoahan toki voi mitä haluaa, mutta tämä on tieteellinen käsitys tällä hetkellä.
Voi kuulkaa. Itse olen lestadiolainen äiti. Mulla on vain yksi asia mikä harmittaa. Se, että joka paikassa, täälläkin, ihmiset yleistää, että kaikki lestadiolaiset on samanlaisia. 15 lasta ja eivät niitä hoida. Äidit synnytyskoneita.. Hohhoi. Oletteko te oikeasti noin typeriä että luulette, että me olemme ihan kahjoja, ja johdettavissa johonkin? Asia ei todellakaan ole niin. Me jokainen elämme niin ku itse tahdomme. Nämä jotka päätyy julkisuuteen, on niitä tapauksia, jotka eivät osaa iloita elämästään, eivät ole onnellisia elämässään. Ja näitä tapauksiahan on joka uskonnossa, ja ei niissäkin, jotka eivät ole missään uskossa. Nämä lestadiolaisäidit vain kiinnostaa mediaa ja muita, koska tämä on muutenki niin kamala uskonto, teidän mielestä.
Minä ainakin vain elän niin ku haluan, en mieti edes tämmöisiä asioita, eikä tarvikaan.172