Esikoisromaani nostaa esiin lestadiolaisäidin uupumuksen
Hienoa että romaani on näin näkyvästi huomioitu. Hatunnosto Pauliina Rauhalalle.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288597119927.html#comments-anchor
Oululainen Pauliina Rauhala tarttuu esikoisromaanissaanTaivaslaulu arkaan aiheeseen: vanhoillislestadiolaisen perheen äiti väsyy ja sairastuu vakavaan uupumukseen. Raskaus toisensa jälkeen vie voimat.
"Olen vatsani vanki, enkä pysty suunnittelemaan elämää yhdeksää kuukautta edemmäs. Ainoa kalenterini on kuukautiskierto. Minä vuodan verta, minä lakkaan vuotamasta, minä kannan lasta, minä lakkaan kantamasta ja vuodan taas, ja siinä on kaikki, mitä minun on lupa odottaa."
Pauliina Rauhala arvioi, että lestadiolaisliikkeessä naisten uupumus on yhä vaiettu asia.
- Naisilla on lämmin ja lohduttava ymmärrys toinen toistaan kohtaan varsinkin, kun väsymys pysyy jollain tavalla hallinnassa. Sen sijaan totaalinen uupumuksen tila on aika vaativa puheenaihe etenkin, jos sille pitäisi tehdä jotakin, Rauhala sanoo.
Hän itse on kasvanut liikkeen piirissä ja jo pikkutytöstä lähtien miettinyt uskoon, rakkauteen ja äitiyteen liittyviä kysymyksiä.
- Tarkkailin seurapenkissä perheitä ja mietin, miksi toiset perheet ovat iloisia ja miksi toiset näyttävät aina surullisilta. Minua on askarruttanut pitkään, kuinka voimakkaasti usko on naisen kehossa.
Rauhala kertoo, että lestadiolainen liike on hänelle yhä tärkeä. Hän ei kuitenkaan ole enää aktiivisesti sen toiminnassa mukana.
Kritiikille väylä netissä
Taivaslaulu-kirja kertoo lestadiolaisparin Viljan ja Aleksin fiktiivisen tarinan.
Haaveet ja arjen todellisuus eivät kohtaa uskonyhteisön tiukkojen sääntöjen keskellä. Kuudes raskaus on Viljalle liikaa.
Kirjassa lestadiolaisliikkeen kipukohtia käsitellään myös blogikirjoitusten kautta. Niissä tulee esille muun muassa uskonyhteisön hoitokokoukset, ehkäisykielto ja pedofiilikohu.
Rauhala halusi nostaa blogikirjoitukset romaaniin ajankuvana.
- Liikkeen piirissä kriittisen keskustelun mahdollisuus on aika olematon. Väylä on löytynyt netistä.
Vaikka Taivaslaulu tuo esiin vaikeita asioita, se on myös rakkausromaani. Aleksi on osallistuva perheenisä, joka tukee vaimoaan. Hän tekee ratkaisuja, joiden hän toivoo helpottavan perheen arkea.
- Perhekeskeisen ja sitoutuvan rakkauden ideaali on sinänsä kaunis. Vaikka usko vaatii naiselta ja perheeltä paljon, se voi samalla tuoda turvan ja lohdun.
Kommentit (114)
On se lestojen Jumala kyllä tarkka! Ajatelkaa, se vartioi lakkaamatta, ettei vaan joku lestapari käytä kortsuja! Tai ettei lestanainen laita reikiä korviinsa taikka huulikiillon asemasta sipaise huulipunaa...tai jos kynsilakka ei olekaan väritöntä vaan siinä on hiven persikkaa! helvetin lieskat odottaa :DDD
Luuleeko porukka tosiaan, että jotkut viisi miestä srk:ssa päättää kymmenien tuhansien puolesta, miten pitää olla ja elää. Jos ihan tosiaan olisi näin, niin tottahan toki sitä nousisi vastarinta näitä paria ukkoa vastaan vai millaisia ihmekykyjä luulette näiden johtoryhmän jäsenten omaavan ison ihmismassan joukkosuggerointiin!
Jokainen vanhoillislestadiolainen joutuu kyllä tarkkaan tutkimaan mieltään ja sydäntään, tässä ja ihan kaikissa muissakin asioissa. Ja sieltä se halu tulee toimia tai olla toimimatta. Surullisia tapauksia ovat ne, jotka mieleltään ovat jo 'maailmassa', mutta yrittävät vielä rimpuilla uskossaan joten kuten ja sitten uupuvat ja katkeroituvat ja vaikka mitä. Kun ihminen saa vapaasti tehdä vapaassa maassa vaikka kahdeksan lasta, on se väsymys fyysistä, arvojen ristiriita johtaa henkiseen uupumiseen.
Mielenterveysongelmista eivät myöskään lestadiolaiset ole vapautettuja. Prosentuaalisesti suuri osa suomalaisista käy läpi masennuksia ja uupumisia elämänsä varrella, myös uskovaiset.
Minusta oli jotenkin järkyttävä ja surullinenkin juttu uusimmassa päivämiehessä perheestä, jossa esikoinen kehitysvammainen ja tämä asui hoitolaitoksessa. Oli muuttanut hoitolaitokseen toisen lapsen syntyessä.
Tämän ensimmäisen vammaisen lapsen jälkeen perheeseen on syntynyt joka vuosi terve lapsi, eikä perheen äiti jaksa esikoista kotona hoitaa.
Sanoivatkin haastattelun lopussa, että "lasta ei tule liikaa mietittyä kun kotona on kiirettä toisten lasten kanssa"
Se oli järkyttävää luettavaa, koska tätä yhtä ei jaksettu/pystytty/haluttu kotona pitää ja sitten kuitenkin vuosittain syntyi uusia lapsia, terveitä
Surullista tuon lapsen takia.
Ei laitoksessa voi olla sama asia kasvaa kuin kotona
Eikö olisi ollut järkevämpi ehkäistä ja hoitaa tuo yksi kotona kuin vuosittain synnyttää?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:50"]
Minusta oli jotenkin järkyttävä ja surullinenkin juttu uusimmassa päivämiehessä perheestä, jossa esikoinen kehitysvammainen ja tämä asui hoitolaitoksessa. Oli muuttanut hoitolaitokseen toisen lapsen syntyessä.
Tämän ensimmäisen vammaisen lapsen jälkeen perheeseen on syntynyt joka vuosi terve lapsi, eikä perheen äiti jaksa esikoista kotona hoitaa.
Sanoivatkin haastattelun lopussa, että "lasta ei tule liikaa mietittyä kun kotona on kiirettä toisten lasten kanssa"
Se oli järkyttävää luettavaa, koska tätä yhtä ei jaksettu/pystytty/haluttu kotona pitää ja sitten kuitenkin vuosittain syntyi uusia lapsia, terveitä
Surullista tuon lapsen takia.
Ei laitoksessa voi olla sama asia kasvaa kuin kotona
Eikö olisi ollut järkevämpi ehkäistä ja hoitaa tuo yksi kotona kuin vuosittain synnyttää?
[/quote]
En ole lukenut ko. juttua, mutta jos kyseessä on syvästi kehitysvammainen ns. vegetatiivisessa tilassa oleva lapsi, voi nykyinen ratkaisu olla varsin ymmärrettävä.
Mun lapsuuden kaveri oli vl- perheestä. Hän oli nuorin 15 lapsesta. Hän ei juurikaan tuntenut aivan vanhimpia sisaruksiaan, koska olivat jo muuttaneet aikaa sitten kotoa ja tehneet itse lapsia. Hän muisti kaikkien nimet vain rimpsusta, jonka oli opetellut. Tuli usein meille syömään ja katsomaan tv:tä. Annoin hänelle myös vaatteita, koska hänen vaatteensa olivat puhkikierrätetty ja vanhan aikaisia.
Kun oltiin heillä, lapset olivat vaan keskenään. Vanhemmat tapasin ehkä kerran vilaukselta. Ruokaa ei koskaan tarjottu.
Et en mä mitään hyvää kuvaa saanut. Jotenkin olivat vieraita toisilleenkin siinä perheessä..
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:50"]
Luuleeko porukka tosiaan, että jotkut viisi miestä srk:ssa päättää kymmenien tuhansien puolesta, miten pitää olla ja elää. Jos ihan tosiaan olisi näin, niin tottahan toki sitä nousisi vastarinta näitä paria ukkoa vastaan vai millaisia ihmekykyjä luulette näiden johtoryhmän jäsenten omaavan ison ihmismassan joukkosuggerointiin!
Jokainen vanhoillislestadiolainen joutuu kyllä tarkkaan tutkimaan mieltään ja sydäntään, tässä ja ihan kaikissa muissakin asioissa. Ja sieltä se halu tulee toimia tai olla toimimatta. Surullisia tapauksia ovat ne, jotka mieleltään ovat jo 'maailmassa', mutta yrittävät vielä rimpuilla uskossaan joten kuten ja sitten uupuvat ja katkeroituvat ja vaikka mitä. Kun ihminen saa vapaasti tehdä vapaassa maassa vaikka kahdeksan lasta, on se väsymys fyysistä, arvojen ristiriita johtaa henkiseen uupumiseen.
Mielenterveysongelmista eivät myöskään lestadiolaiset ole vapautettuja. Prosentuaalisesti suuri osa suomalaisista käy läpi masennuksia ja uupumisia elämänsä varrella, myös uskovaiset.
[/quote]
No kukahan sen on määritellyt, että ehkäisyä käyttävä on mieleltään maallinen? Kyllä ne on ne liikkeen johtavat miehet (naisiahan siellä ei johdossa ole), jotka nuo kyseisen uskon raamit on päättäneet. Se on sinun oma häpeäsi jos et edes tiedä mistä noudattamasi uskon opit on peräisin. Raamattu ei puhu mitään ehkäisystä, joten ei sen kieltäminenkään tai maallisena pitäminen sieltä tule.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:14"]
Tällä palstalla on valtava määrä kahden lapsen äitejä, jotka ovat uupuneita arjessaan, jossa isompi on hoidossa ja vauva kotona, mies tekee kotityöt ja anoppi hoitaa lapsia viikonloput. Heidän uupumuksensa on hienoa ja jaloa, turvaverkkoa itketään neuvolasta ja sukulaisista, mutta kun kuuden lapsen äiti uupuu, se on jotenkin eksoottista ja ihmeellistä?
[/quote]
Ei tietenkään ole ihmeellistä. Mutta nämä kahden lapsen uupujat ovat niin pellejä, että kukahan moisista viitsisi lukea kirjaa.
[/quote]
Näinhän se menee, lapset hoitaa toisiaan ja varmistaa sillä vanhemmilleen taivaspaikan. Viis niistä lapsista, se taivaspaikka on tärkeämpi.
täällä yhden lapsen äiti alkoi eilen yhtäkkiä itkemään keskellä päivää, lähes ilman syytä. JOtkut lapset ovat vaan helppoja ja jotkut imevät kaiken mukanaan.
Ei määrä ole mikään mittari. Jos äiti on hyvin kouluttanut lapset, hoitaa vanhempi nuorempaa ja itse saa peukaloita pyörittää.
[/quote]
Sillä vanhemmalla lapsellako ei ole oikeutta lapsuuteen? Hänen pitää hoitaa äidin ja isän tehtäviä, kun vanhemmat eivät ehdi ja jaksa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 13:30"]
Meillä on suuri perhe ja minua ahdistaa lestaadiolaiseksi leimautuminen.
Kaikki tuntemattomatkin kauhistelevat lasten määrää ja sitä "loputonta uupumusta" mitä lapset muka aiheuttavat.
Ei, emme ole uupuneita vaan rakastamme lapsia.
Ei, emme kuulu mihinkään lahkoon vaan olemme agnostikkoja.
Saamme lapsistamme iloa ja energiaa.
Eikös ole jokaisen terveen, aikuisen ihmisen oma päätös montako lasta haluaa tehdä? Miksi kaikkien pitää yrittää tuputtaa sitä 1,8 lapsen maagista "normiarvoa" jota ei saisi ylittää leimautumatta lestaadiolaiseksi, kun ehkäisykin on kerta keksitty?
[/quote]
Mutta kun se nimenomaan EI ole vl-naisen eikä hänen miehensä oma päätös se lapsiluku. Sen päättää liikkeen johtomiehet. Lapsia on tehtävä jotta olet kunnon uskovainen ja saat pysyä porukassa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:50"]
Luuleeko porukka tosiaan, että jotkut viisi miestä srk:ssa päättää kymmenien tuhansien puolesta, miten pitää olla ja elää. Jos ihan tosiaan olisi näin, niin tottahan toki sitä nousisi vastarinta näitä paria ukkoa vastaan vai millaisia ihmekykyjä luulette näiden johtoryhmän jäsenten omaavan ison ihmismassan joukkosuggerointiin!
Jokainen vanhoillislestadiolainen joutuu kyllä tarkkaan tutkimaan mieltään ja sydäntään, tässä ja ihan kaikissa muissakin asioissa. Ja sieltä se halu tulee toimia tai olla toimimatta. Surullisia tapauksia ovat ne, jotka mieleltään ovat jo 'maailmassa', mutta yrittävät vielä rimpuilla uskossaan joten kuten ja sitten uupuvat ja katkeroituvat ja vaikka mitä. Kun ihminen saa vapaasti tehdä vapaassa maassa vaikka kahdeksan lasta, on se väsymys fyysistä, arvojen ristiriita johtaa henkiseen uupumiseen.
Mielenterveysongelmista eivät myöskään lestadiolaiset ole vapautettuja. Prosentuaalisesti suuri osa suomalaisista käy läpi masennuksia ja uupumisia elämänsä varrella, myös uskovaiset.
[/quote]
No kukahan sen on määritellyt, että ehkäisyä käyttävä on mieleltään maallinen? Kyllä ne on ne liikkeen johtavat miehet (naisiahan siellä ei johdossa ole), jotka nuo kyseisen uskon raamit on päättäneet. Se on sinun oma häpeäsi jos et edes tiedä mistä noudattamasi uskon opit on peräisin. Raamattu ei puhu mitään ehkäisystä, joten ei sen kieltäminenkään tai maallisena pitäminen sieltä tule.
[/quote]
Kylllä se ihan on yhteinen ymmärrys asiasta. Ette kai todella kuvittele että pari ukkoa voi keksiä itse juttuja ja laittaa muut tekemään, jos muut eivät ole ollenkaan samoilla linjoilla.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:50"]
Luuleeko porukka tosiaan, että jotkut viisi miestä srk:ssa päättää kymmenien tuhansien puolesta, miten pitää olla ja elää. Jos ihan tosiaan olisi näin, niin tottahan toki sitä nousisi vastarinta näitä paria ukkoa vastaan vai millaisia ihmekykyjä luulette näiden johtoryhmän jäsenten omaavan ison ihmismassan joukkosuggerointiin!
Jokainen vanhoillislestadiolainen joutuu kyllä tarkkaan tutkimaan mieltään ja sydäntään, tässä ja ihan kaikissa muissakin asioissa. Ja sieltä se halu tulee toimia tai olla toimimatta. Surullisia tapauksia ovat ne, jotka mieleltään ovat jo 'maailmassa', mutta yrittävät vielä rimpuilla uskossaan joten kuten ja sitten uupuvat ja katkeroituvat ja vaikka mitä. Kun ihminen saa vapaasti tehdä vapaassa maassa vaikka kahdeksan lasta, on se väsymys fyysistä, arvojen ristiriita johtaa henkiseen uupumiseen.
Mielenterveysongelmista eivät myöskään lestadiolaiset ole vapautettuja. Prosentuaalisesti suuri osa suomalaisista käy läpi masennuksia ja uupumisia elämänsä varrella, myös uskovaiset.
[/quote]
No kukahan sen on määritellyt, että ehkäisyä käyttävä on mieleltään maallinen? Kyllä ne on ne liikkeen johtavat miehet (naisiahan siellä ei johdossa ole), jotka nuo kyseisen uskon raamit on päättäneet. Se on sinun oma häpeäsi jos et edes tiedä mistä noudattamasi uskon opit on peräisin. Raamattu ei puhu mitään ehkäisystä, joten ei sen kieltäminenkään tai maallisena pitäminen sieltä tule.
[/quote]
Kylllä se ihan on yhteinen ymmärrys asiasta. Ette kai todella kuvittele että pari ukkoa voi keksiä itse juttuja ja laittaa muut tekemään, jos muut eivät ole ollenkaan samoilla linjoilla.
[/quote]
Mitään yhteistä ymmärrystä ei olisi ilman että se on ensin määritelty mikä se on ja mitä mieltä pitää olla.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:50"]
Luuleeko porukka tosiaan, että jotkut viisi miestä srk:ssa päättää kymmenien tuhansien puolesta, miten pitää olla ja elää. Jos ihan tosiaan olisi näin, niin tottahan toki sitä nousisi vastarinta näitä paria ukkoa vastaan vai millaisia ihmekykyjä luulette näiden johtoryhmän jäsenten omaavan ison ihmismassan joukkosuggerointiin!
Jokainen vanhoillislestadiolainen joutuu kyllä tarkkaan tutkimaan mieltään ja sydäntään, tässä ja ihan kaikissa muissakin asioissa. Ja sieltä se halu tulee toimia tai olla toimimatta. Surullisia tapauksia ovat ne, jotka mieleltään ovat jo 'maailmassa', mutta yrittävät vielä rimpuilla uskossaan joten kuten ja sitten uupuvat ja katkeroituvat ja vaikka mitä. Kun ihminen saa vapaasti tehdä vapaassa maassa vaikka kahdeksan lasta, on se väsymys fyysistä, arvojen ristiriita johtaa henkiseen uupumiseen.
Mielenterveysongelmista eivät myöskään lestadiolaiset ole vapautettuja. Prosentuaalisesti suuri osa suomalaisista käy läpi masennuksia ja uupumisia elämänsä varrella, myös uskovaiset.
[/quote]
No kukahan sen on määritellyt, että ehkäisyä käyttävä on mieleltään maallinen? Kyllä ne on ne liikkeen johtavat miehet (naisiahan siellä ei johdossa ole), jotka nuo kyseisen uskon raamit on päättäneet. Se on sinun oma häpeäsi jos et edes tiedä mistä noudattamasi uskon opit on peräisin. Raamattu ei puhu mitään ehkäisystä, joten ei sen kieltäminenkään tai maallisena pitäminen sieltä tule.
[/quote]
Kylllä se ihan on yhteinen ymmärrys asiasta. Ette kai todella kuvittele että pari ukkoa voi keksiä itse juttuja ja laittaa muut tekemään, jos muut eivät ole ollenkaan samoilla linjoilla.
[/quote]
Mitään yhteistä ymmärrystä ei olisi ilman että se on ensin määritelty mikä se on ja mitä mieltä pitää olla.
[/quote]
Ja tottakai sinusta tuntuu että se käsitys ehkäisyn pahuudesta tulee sinusta itsestäsi, kun sinut on nuoresta asti siihen opetettu.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:50"]
Luuleeko porukka tosiaan, että jotkut viisi miestä srk:ssa päättää kymmenien tuhansien puolesta, miten pitää olla ja elää. Jos ihan tosiaan olisi näin, niin tottahan toki sitä nousisi vastarinta näitä paria ukkoa vastaan vai millaisia ihmekykyjä luulette näiden johtoryhmän jäsenten omaavan ison ihmismassan joukkosuggerointiin!
Jokainen vanhoillislestadiolainen joutuu kyllä tarkkaan tutkimaan mieltään ja sydäntään, tässä ja ihan kaikissa muissakin asioissa. Ja sieltä se halu tulee toimia tai olla toimimatta. Surullisia tapauksia ovat ne, jotka mieleltään ovat jo 'maailmassa', mutta yrittävät vielä rimpuilla uskossaan joten kuten ja sitten uupuvat ja katkeroituvat ja vaikka mitä. Kun ihminen saa vapaasti tehdä vapaassa maassa vaikka kahdeksan lasta, on se väsymys fyysistä, arvojen ristiriita johtaa henkiseen uupumiseen.
Mielenterveysongelmista eivät myöskään lestadiolaiset ole vapautettuja. Prosentuaalisesti suuri osa suomalaisista käy läpi masennuksia ja uupumisia elämänsä varrella, myös uskovaiset.
[/quote]
No kukahan sen on määritellyt, että ehkäisyä käyttävä on mieleltään maallinen? Kyllä ne on ne liikkeen johtavat miehet (naisiahan siellä ei johdossa ole), jotka nuo kyseisen uskon raamit on päättäneet. Se on sinun oma häpeäsi jos et edes tiedä mistä noudattamasi uskon opit on peräisin. Raamattu ei puhu mitään ehkäisystä, joten ei sen kieltäminenkään tai maallisena pitäminen sieltä tule.
[/quote]
Kylllä se ihan on yhteinen ymmärrys asiasta. Ette kai todella kuvittele että pari ukkoa voi keksiä itse juttuja ja laittaa muut tekemään, jos muut eivät ole ollenkaan samoilla linjoilla.
[/quote]
Mitään yhteistä ymmärrystä ei olisi ilman että se on ensin määritelty mikä se on ja mitä mieltä pitää olla.
[/quote]
Ja tottakai sinusta tuntuu että se käsitys ehkäisyn pahuudesta tulee sinusta itsestäsi, kun sinut on nuoresta asti siihen opetettu.
[/quote]
Itse asiassa ei ole opetettu nuoresta asti. Olen ihan keskiverrosta suomalaisesta perheestä ilman kosketuspintaa mihinkään herätysliikkeeseen. Tein sitten omat ratkaisuni jossain vaiheessa aikusuuttani.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:50"]
Luuleeko porukka tosiaan, että jotkut viisi miestä srk:ssa päättää kymmenien tuhansien puolesta, miten pitää olla ja elää. Jos ihan tosiaan olisi näin, niin tottahan toki sitä nousisi vastarinta näitä paria ukkoa vastaan vai millaisia ihmekykyjä luulette näiden johtoryhmän jäsenten omaavan ison ihmismassan joukkosuggerointiin!
Jokainen vanhoillislestadiolainen joutuu kyllä tarkkaan tutkimaan mieltään ja sydäntään, tässä ja ihan kaikissa muissakin asioissa. Ja sieltä se halu tulee toimia tai olla toimimatta. Surullisia tapauksia ovat ne, jotka mieleltään ovat jo 'maailmassa', mutta yrittävät vielä rimpuilla uskossaan joten kuten ja sitten uupuvat ja katkeroituvat ja vaikka mitä. Kun ihminen saa vapaasti tehdä vapaassa maassa vaikka kahdeksan lasta, on se väsymys fyysistä, arvojen ristiriita johtaa henkiseen uupumiseen.
Mielenterveysongelmista eivät myöskään lestadiolaiset ole vapautettuja. Prosentuaalisesti suuri osa suomalaisista käy läpi masennuksia ja uupumisia elämänsä varrella, myös uskovaiset.
[/quote]
No kukahan sen on määritellyt, että ehkäisyä käyttävä on mieleltään maallinen? Kyllä ne on ne liikkeen johtavat miehet (naisiahan siellä ei johdossa ole), jotka nuo kyseisen uskon raamit on päättäneet. Se on sinun oma häpeäsi jos et edes tiedä mistä noudattamasi uskon opit on peräisin. Raamattu ei puhu mitään ehkäisystä, joten ei sen kieltäminenkään tai maallisena pitäminen sieltä tule.
[/quote]
Kylllä se ihan on yhteinen ymmärrys asiasta. Ette kai todella kuvittele että pari ukkoa voi keksiä itse juttuja ja laittaa muut tekemään, jos muut eivät ole ollenkaan samoilla linjoilla.
[/quote]
Mitään yhteistä ymmärrystä ei olisi ilman että se on ensin määritelty mikä se on ja mitä mieltä pitää olla.
[/quote]
Ja tottakai sinusta tuntuu että se käsitys ehkäisyn pahuudesta tulee sinusta itsestäsi, kun sinut on nuoresta asti siihen opetettu.
[/quote]
Itse asiassa ei ole opetettu nuoresta asti. Olen ihan keskiverrosta suomalaisesta perheestä ilman kosketuspintaa mihinkään herätysliikkeeseen. Tein sitten omat ratkaisuni jossain vaiheessa aikusuuttani.
[/quote]
Joten olet jäävi sanomaan mitään niiden puolesta, jotka ovat vl-sukuun ja perheeseen syntyneet. Sinä olet tehnyt itse päätöksen, mutta muut on siihen kasvatettu.
Jos lapsia ei synny tarpeeksi nopeasti hääyön jälkeen ja tarpeeksi pienillä ikäeroilla, voi käydä niin, että muut lestadiolaiset eivät enää toivota Jumalan tervettä. Tuon toivotuksen "unohtaminen" on lestadiolaisten kätevä tapa ilmaista se, että he eivät katso uskonveljen olevan enää aidosti uskomassa vaan matkalla helvettiin. Vastenmielistä hengellistä väkivaltaa siis.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:50"]
Luuleeko porukka tosiaan, että jotkut viisi miestä srk:ssa päättää kymmenien tuhansien puolesta, miten pitää olla ja elää. Jos ihan tosiaan olisi näin, niin tottahan toki sitä nousisi vastarinta näitä paria ukkoa vastaan vai millaisia ihmekykyjä luulette näiden johtoryhmän jäsenten omaavan ison ihmismassan joukkosuggerointiin!
Jokainen vanhoillislestadiolainen joutuu kyllä tarkkaan tutkimaan mieltään ja sydäntään, tässä ja ihan kaikissa muissakin asioissa. Ja sieltä se halu tulee toimia tai olla toimimatta. Surullisia tapauksia ovat ne, jotka mieleltään ovat jo 'maailmassa', mutta yrittävät vielä rimpuilla uskossaan joten kuten ja sitten uupuvat ja katkeroituvat ja vaikka mitä. Kun ihminen saa vapaasti tehdä vapaassa maassa vaikka kahdeksan lasta, on se väsymys fyysistä, arvojen ristiriita johtaa henkiseen uupumiseen.
Mielenterveysongelmista eivät myöskään lestadiolaiset ole vapautettuja. Prosentuaalisesti suuri osa suomalaisista käy läpi masennuksia ja uupumisia elämänsä varrella, myös uskovaiset.
[/quote]
No kukahan sen on määritellyt, että ehkäisyä käyttävä on mieleltään maallinen? Kyllä ne on ne liikkeen johtavat miehet (naisiahan siellä ei johdossa ole), jotka nuo kyseisen uskon raamit on päättäneet. Se on sinun oma häpeäsi jos et edes tiedä mistä noudattamasi uskon opit on peräisin. Raamattu ei puhu mitään ehkäisystä, joten ei sen kieltäminenkään tai maallisena pitäminen sieltä tule.
[/quote]
Kylllä se ihan on yhteinen ymmärrys asiasta. Ette kai todella kuvittele että pari ukkoa voi keksiä itse juttuja ja laittaa muut tekemään, jos muut eivät ole ollenkaan samoilla linjoilla.
[/quote]
Mitään yhteistä ymmärrystä ei olisi ilman että se on ensin määritelty mikä se on ja mitä mieltä pitää olla.
[/quote]
Ja tottakai sinusta tuntuu että se käsitys ehkäisyn pahuudesta tulee sinusta itsestäsi, kun sinut on nuoresta asti siihen opetettu.
[/quote]
Itse asiassa ei ole opetettu nuoresta asti. Olen ihan keskiverrosta suomalaisesta perheestä ilman kosketuspintaa mihinkään herätysliikkeeseen. Tein sitten omat ratkaisuni jossain vaiheessa aikusuuttani.
[/quote]
Ei lestadiolaisuuteen liitytä. Et koskaan tule olemaan yksi heistä. Voit kyllä hengata mukana, mutta he pitävät sinua kuitenkin ulkopuolisena.
Tässä ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa (nauru tuli kyllä), kun näitä ns. asiantuntijoiden juttuja lukee. Kyllä minun lisäkseni muutkin ovat tehneet oman henkilökohtaisen valinnan uskoa. Ja ne, joilta tämä on jäänyt jotekin vaiheeseen, ovat niitä, jotka eivät oikein tiedä ehkäistäkö vai ei tai meikatako vai ei. Ja vaikalta tuntuu, taatusti.
Kyllä kuulkaa ihan jokaikinen tämän maapallon asukas voi liittyä lestadiolaisuuteen ja sillä sekunnilla häntä rakastavat kaikki kuin omaa sisartaan tai veljeään. Raamatun sanoin, enkelitkin taivaassakin iloitsevat kun yksikin syntinen kääntyy.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:32"]
Tässä ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa (nauru tuli kyllä), kun näitä ns. asiantuntijoiden juttuja lukee. Kyllä minun lisäkseni muutkin ovat tehneet oman henkilökohtaisen valinnan uskoa. Ja ne, joilta tämä on jäänyt jotekin vaiheeseen, ovat niitä, jotka eivät oikein tiedä ehkäistäkö vai ei tai meikatako vai ei. Ja vaikalta tuntuu, taatusti.
Kyllä kuulkaa ihan jokaikinen tämän maapallon asukas voi liittyä lestadiolaisuuteen ja sillä sekunnilla häntä rakastavat kaikki kuin omaa sisartaan tai veljeään. Raamatun sanoin, enkelitkin taivaassakin iloitsevat kun yksikin syntinen kääntyy.
[/quote]
Niin niin. Tiedät itsekkin ettei se ihan noin mene.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 20:32"]
Tässä ei kyllä tiedä itkeäkö vai nauraa (nauru tuli kyllä), kun näitä ns. asiantuntijoiden juttuja lukee. Kyllä minun lisäkseni muutkin ovat tehneet oman henkilökohtaisen valinnan uskoa. Ja ne, joilta tämä on jäänyt jotekin vaiheeseen, ovat niitä, jotka eivät oikein tiedä ehkäistäkö vai ei tai meikatako vai ei. Ja vaikalta tuntuu, taatusti.
Kyllä kuulkaa ihan jokaikinen tämän maapallon asukas voi liittyä lestadiolaisuuteen ja sillä sekunnilla häntä rakastavat kaikki kuin omaa sisartaan tai veljeään. Raamatun sanoin, enkelitkin taivaassakin iloitsevat kun yksikin syntinen kääntyy.
[/quote]
Jep, tuo on just sitä vl-ajattelua. Jos ehkäiset tai meikkaat et ole oikea uskovainen. Olet joko luopumassa uskosta tai et ole sitä vielä löytänyt.
Mistä sinä muiden uskon tiedät? Mistä? Et sinä voi tietää kuin oman uskosi. Ja mikä sinä olet muita tuomitsemaan? Ainoa joka voi tuomita on Jumala itse. Sinäkö olet siis Jumala?
Voi huokaus. Uskoohan tässäkin maassa moni ja tapoja uskoa on lähes yhtä monta. Mutta jos et usko tietyllä tavalla, et ole buddhalainen, lestadiolainen, jehovantodistaja jne. Eli eikös se aina ole jotenkin edellytys, että uskoo kuten yhteinen näkemys on, jotta voi olla ko. uskon edustaja. Totta kai jokainen uskoo oman uskonsa olevan oikea, miksi muuten uskoisi niin!
Niistä syvemmistä merkityksistä voi olla vähän turha käydä vääntämään tällä palstalla.
No sehän on kiva, että on myös hyvinjaksavia vl-perheiden äitejä. Itsekin tunnen yhden sellaisen ja lapsia on 14. Heillä on aina suht siisti koti, on ruokaa (tosin minusta aika ankeaa; puuroa, maitoperunakeittoa, hyvin usein keittoa, mutta kyllähän tiukkaa on monella muullakin), puhtaat lapset ja ok vaatteet. Mutta vanhemmat lapset ovat kovilla, varsinkin tytöt, ei heille paljon omaa aikaa jää. Ja 10-vuotias hoitelee vauvaa parikin tuntia, kun äiti on jossain ystäväpiirissä vai mikä se olikaan ja isä on tietysti töissä, kuten melkein aina. Kuri on kova ja varmaan sen takia lapset kyllä käyttäytyvät ihan hyvin. Kolme vanhinta lasta on muuttanut pois kotoa ja kaikki luopuneet samantien uskostaan.
Mutta kaikki muut tuntemani vl-äidit, joilla on paljon lapsia, ovat vuorollaan olleet ns. latauksilla. En sano pahalla, ymmärrän oikein hyvin ja suon heille kaiken avun. Mutta en vain voi olla ihmettelemättä, että miten se uskonjohtajien sanelema ehkäisykielto menee lähes kaiken edelle. Ja mieluummin poistetaan vaikka kohtu kuin käytetään ehkäisyä. Tunnetusti vl-naisille tehdään paljon kohdunpoistoja ja minusta se jos mikä on sairasta. Mutta siis ilmeisesti mitä vaan muuta kuin se pahapaha ehkäisy.
Jotkut jaksaa isomman perheen kanssa ja jotkut väsyy pienenkin perheen kanssa. Siksi pitäisi olla aito valinnanvapaus, uskon että ihan taatusti vl-perheiden lapsiluku vähenee, kun ehkäisykielto tullaan tulevaisuudessa purkamaan. Ihmettelen suuresti, ettei vl-naiset (ja miehetkin) aja näkyvästi ja kuuluvasti tätä asiaa!