Esikoisromaani nostaa esiin lestadiolaisäidin uupumuksen
Hienoa että romaani on näin näkyvästi huomioitu. Hatunnosto Pauliina Rauhalalle.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288597119927.html#comments-anchor
Oululainen Pauliina Rauhala tarttuu esikoisromaanissaanTaivaslaulu arkaan aiheeseen: vanhoillislestadiolaisen perheen äiti väsyy ja sairastuu vakavaan uupumukseen. Raskaus toisensa jälkeen vie voimat.
"Olen vatsani vanki, enkä pysty suunnittelemaan elämää yhdeksää kuukautta edemmäs. Ainoa kalenterini on kuukautiskierto. Minä vuodan verta, minä lakkaan vuotamasta, minä kannan lasta, minä lakkaan kantamasta ja vuodan taas, ja siinä on kaikki, mitä minun on lupa odottaa."
Pauliina Rauhala arvioi, että lestadiolaisliikkeessä naisten uupumus on yhä vaiettu asia.
- Naisilla on lämmin ja lohduttava ymmärrys toinen toistaan kohtaan varsinkin, kun väsymys pysyy jollain tavalla hallinnassa. Sen sijaan totaalinen uupumuksen tila on aika vaativa puheenaihe etenkin, jos sille pitäisi tehdä jotakin, Rauhala sanoo.
Hän itse on kasvanut liikkeen piirissä ja jo pikkutytöstä lähtien miettinyt uskoon, rakkauteen ja äitiyteen liittyviä kysymyksiä.
- Tarkkailin seurapenkissä perheitä ja mietin, miksi toiset perheet ovat iloisia ja miksi toiset näyttävät aina surullisilta. Minua on askarruttanut pitkään, kuinka voimakkaasti usko on naisen kehossa.
Rauhala kertoo, että lestadiolainen liike on hänelle yhä tärkeä. Hän ei kuitenkaan ole enää aktiivisesti sen toiminnassa mukana.
Kritiikille väylä netissä
Taivaslaulu-kirja kertoo lestadiolaisparin Viljan ja Aleksin fiktiivisen tarinan.
Haaveet ja arjen todellisuus eivät kohtaa uskonyhteisön tiukkojen sääntöjen keskellä. Kuudes raskaus on Viljalle liikaa.
Kirjassa lestadiolaisliikkeen kipukohtia käsitellään myös blogikirjoitusten kautta. Niissä tulee esille muun muassa uskonyhteisön hoitokokoukset, ehkäisykielto ja pedofiilikohu.
Rauhala halusi nostaa blogikirjoitukset romaaniin ajankuvana.
- Liikkeen piirissä kriittisen keskustelun mahdollisuus on aika olematon. Väylä on löytynyt netistä.
Vaikka Taivaslaulu tuo esiin vaikeita asioita, se on myös rakkausromaani. Aleksi on osallistuva perheenisä, joka tukee vaimoaan. Hän tekee ratkaisuja, joiden hän toivoo helpottavan perheen arkea.
- Perhekeskeisen ja sitoutuvan rakkauden ideaali on sinänsä kaunis. Vaikka usko vaatii naiselta ja perheeltä paljon, se voi samalla tuoda turvan ja lohdun.
Kommentit (114)
VL-miehet jättävät uskon huomattavasti useammin, joten siksi naisia on enemmän sinkkuina. Uskovista miehistä on kova kilpailu. Naimisissa oleva nainen on kuitenkin yhteisössä arvostetumpi, sinkkunaisen osa ei ole häävi.
63: Millä tavalla tämä arvostus tulee esille? Entä sinkkunaisen "epäarvostus"?
Mun elämä on kyllä monella mittarilla ihan häävi ja hääviä parempikin. Ehkä jopa jonkun perheellisen silmissäkin kadehdittava. Mutta se on selvä, että äidit hengailee enemmän keskenään ja perheettömät sitten keskenään. On enemmän yhdistäviä tekijöitä.
t. vl-'sinkku', joka ei ole epätoivon partaalla tai murheen alhossa
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:57"]
63: Millä tavalla tämä arvostus tulee esille? Entä sinkkunaisen "epäarvostus"?
[/quote]
En ole huomannut, koska olen vain yksinkertainen, typerä, halveksittu perheetön. Ehkä ne paremmat piirit tietävät, miten halveksivat meitä keskenään siellä ympyröissä, joihin meitä ei oteta, kun ei kelvata.
t. kaikesta ymmärtämätön vl-'sinkku'
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 18:50"]
Olen viiden lapsen kotiäiti, en kylläkään vl. Aikaa on lapsille, eikä kenenkään tarvitse mennä ennen eskari-ikää päivähoitoon (en laittaisi omiani)
Paljon tehdään ja touhutaan perheenä ja minä lasten kanssa.
Illalla kun olen lukenut lapsille iltasadun ja jokaiselle halit ja hyvät yöt toivotettu sänkyihin niin lähden itsekseni lenkille. Sitten tulen hiljaiseen kotiin ja rakkaat nukkuu sängyissään. Se iltalenkki on mulle voimavara, huolehdin siinä niin henkisestä kuin fyysisestä hyvinvoinnistani.
Päivät tulee oltua lasten kanssa ja aina lauantaisin käyn kaupassa ja jossain kahvilassa jätskillä vain yhden kanssa, no, nuorimmainen 6kk, ei vielä ole mukana ollut.
Mutta jos mulla olisi 12 lasta niin tilanne olisi toki ihan eri.
[/quote]
Mikä on lastesi ikähaarukka ja oletko vaikuttanut siihen itse?
Vai onko lapsesi esim. 6 v, 4v 3v 2v 1v ja vauva, mikä olisi lestaperheessä ihan mahdollista.
Mitäpä se ketään auttaa, että te muka lesta naisia puolustavat täälä haukutte ja mollaatte heidän asioitaan, eikö olisi fiksumpaa jutella näiden naisten kanssa heidän tilanteestaan. Ja toisaalta miksi noin kauhea yleistys? Joku päivitteli sitä, että ei voi kuulua kirkkoon, kun lestat kuuluu. Miksi? Onko kaikki evl-kirkkoon kuuluvat sun mielestä hyviä ihmisiä paitsi lestat? Eiköhän hyvän ja pahan jakautuminen määrity muun, kuin lahkon (tai kansalaisuuden, aattenjne.) mukaan. Tuskin pystyt rajaamaan pelkästään yhtä ihmisryhmää niin, että siinä ei ole yhtää epätsaarvoisuutta, pahuutta ym.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 23:45"]
Olen onnellinen 10 lapsen äiti. Vaikka perheessämme on paljon lapsia, meillä ei ole yhtään ylimääräistä. Lasten koulumenestykset ovat hyviä. Ylioppilaita, on kohta kolmas, vanhimmasta päästä lukemassa tulevaisuuden ammateihin. Itse olen esimies ammatissa ja mieheni on yrittäjä. Lapsilla on aina ruokaa, puhtaat vaatteet, kotimme on aina siisti.(allergiankin vuoksi) Lapsemme rakastavat ja pitävät huolta toisistaan sekä vahemmistaan sekä Rakastamme ja huolehdimme lapsistamme. ja toisistamme Meillä ei ole velkaa, asumme n. 300 neliön omakotitalossa joka on varustettu isolla puutarhalla. ym. Monet tahot ( esim. Neuvola, Lääkärit, Koulun opettajat, Rehtorit ym) ovat sanoneet miten hyvin kasvatamme lapsemme. Me olemme lestadiolaisia. En häpeä olla uskovainen. Jos ihminen on uskovainen sehän on ihmiselle hyve ei pahe. Tämän kaikki olemme saaneet lahjaksi Jumalalta. Haluaisin lisää lapsia, mutta... ikää alkaa olla jo 50+. täytyy sanoa, että raskauden loppuvaiheet ovat olleet tukalaa jos lapsi on ollut kovin rinnan alla. Mutta on maailman ihaninta aikaa hoitaa pientä lasta. imettää ja helliä vauvaa. MIKÄ IHMEEN LAPSENTEKOKONE? Voiko joku olla ylen tyhmä, kun ei tajua miten ihania kaikki lapset on. Väsymys? uupumus? lapsistahan sitä lisä virtaa saa omaan elämään. Lapsethan syntyvät rakkauden lahjoina aviopuolisoiden välisestä rakastelusta. Se on herkkä ja arvokas asia. Ei niitä kukaan käske " tehdä". Eikö oikeasti ihmiset tajua ihan normaalia elämää? Elämä on muutenkin arvokasta ja ihanaa. Pitääkö joku vielä mennä lapsen synnyttämistä mustamaalaamaan?
[/quote]
Miten sun tekstistäsi paistaakin noin selkeästi läpi heikkolahjaisuuden ja uskonnollisen aivopesun pyhä liitto...
Varsinkin kun juttukin on puhdasta paskaa. Kukaan ei ole missään "esimies ammatissa", koska esimies ei ole mikään ammatti, vaan voit olla jossain ammatissa esimiestehtävissä, joka muuten on yhdyssana, kuten olisi esimiesammattikin, jos sellainen olisi edes olemassa.
Lisäksi itsekin selitit kuinka on ihanaa hoitaa vauvaa/pientä lasta, vaan kuten yleensä lestaperheissä, eipä niitä isompia lapsia ( yleens jo 2-v on iso) sitten enää hoidetakaan, vaan laitetaan hommiin ja jätetään omilleen.
Muuhun en edes jaksa enää ottaa kantaa, muuta kuin että sääliksi käy jokainen, joka joutuu sinun kaltaisesi äidin lapsena kasvamaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 15:21"]
Samaa mieltä 57n kanssa. Naiset huutaa tasa-arvon ja arvostuksen perään ja samaan aikaan alentuvat kutsumaan toisia erilaisessa elämäntilanteessa eläviä naisia synnytyskoneiksi, hävetkää!
[/quote]
Eihän tuo synnytyskone- termi ole tarkoitettu sinänsä loukkaamaan kyseisiä naisia, vaan tuomaan esiin sen, millaiseen asemaan uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen heidät ajaa.
Ja kun joku kysyi mitä tapahtuisi jos ehkäisykielto kumottaisiin, niin aivan sataprosenttisen varmasti lestadiolaisperheiden lapsiluku pienenisi dramaattisesti.
Siinä sitä sitten voisi oikeasti siirtyä kunnon itsetutkiskeluun kuinka ihanaa se joka vuosi kasvava perhe oikeasti onkaan, ja kuinka vapaan tahdon tuotos.
Niinpä, uskonnollinen 'aivopesu' on tuomittavaa, mutta sitten pakottaminen vallitseviin normeihin ei olekaan enää aivopesua vaan vapauttava ele.
Eiköhän nyt kuitenkin anneta jokaisen pohtia itse itselleen sopivat arvot omaan elämäänsä ja anneta myös vapaus elää niiden mukaisesti. Ei kai kukaan voi muutenkaan väittää, että yleistäen kaikki vl-naiset elää kurjaa elämää ja kaikki ei vl:t vallan loistavaa, menestyvää ja huoletonta. Eiköhän niitä kurjia ihmiskohtaloita ole molemmissa puolissa ja niitä onnellisia ja elämäänsä tyytyväisiä myös.
Mielestäni sana "synnytyskone" viittaa siihen, että nainen on kuin tahdoton kone, jolla ei saa olla mielipiteitä oman kehonsa käytöstä. Ja näinhän se on vl-yhteisössä. Usko on kiinni naisen kohdusta, ei päästä ja ajatuksista. Naimisissa olevalle naiselle on vain yksi tie, joka on vanhojen miesten määräämä.
Ymmärrettävästi monet lestadiolaiset ovat hyvin herkkiä kritiikille liikettään kohtaan ja innokkaista todistelemaan, että heidän perheessään kaikki on hyvin. Mutta on aivan selvää, että suuri osa ihmisistä, uskosta riippumatta, ei jaksa hoitaa hyvin montaa lasta vuoden-parin ikäeroilla. Sen takia ihan näin ulkopuolelta katsottuna tilanne on aika kamala monille naisilla (ja miehille). Vaikka on näitä hyvin pärjääviäkin.
Se mitä en oikein voi ymmärtää on, että miksi liikkeen johto "määrää" ehkäisystä. Eikö asiaa voisi jättää kaikkien omantunnon varaan? Silloin ne, jotka kokevat ehkäisyn vääräksi, voisivat olla ilman, ja ne, joille se ei ole rikos uskoa vastaan, voisivat sitä käyttää?
Jotenkin vieras ajatus, että joku muu kuin ihminen itse tietäisi paremmin ihmisen jumalasuhteesta ja uskosta.
Meillä on suuri perhe ja minua ahdistaa lestaadiolaiseksi leimautuminen.
Kaikki tuntemattomatkin kauhistelevat lasten määrää ja sitä "loputonta uupumusta" mitä lapset muka aiheuttavat.
Ei, emme ole uupuneita vaan rakastamme lapsia.
Ei, emme kuulu mihinkään lahkoon vaan olemme agnostikkoja.
Saamme lapsistamme iloa ja energiaa.
Eikös ole jokaisen terveen, aikuisen ihmisen oma päätös montako lasta haluaa tehdä? Miksi kaikkien pitää yrittää tuputtaa sitä 1,8 lapsen maagista "normiarvoa" jota ei saisi ylittää leimautumatta lestaadiolaiseksi, kun ehkäisykin on kerta keksitty?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:14"]
Tällä palstalla on valtava määrä kahden lapsen äitejä, jotka ovat uupuneita arjessaan, jossa isompi on hoidossa ja vauva kotona, mies tekee kotityöt ja anoppi hoitaa lapsia viikonloput. Heidän uupumuksensa on hienoa ja jaloa, turvaverkkoa itketään neuvolasta ja sukulaisista, mutta kun kuuden lapsen äiti uupuu, se on jotenkin eksoottista ja ihmeellistä?
[/quote]
Ei tietenkään ole ihmeellistä. Mutta nämä kahden lapsen uupujat ovat niin pellejä, että kukahan moisista viitsisi lukea kirjaa.
[/quote]
täällä yhden lapsen äiti alkoi eilen yhtäkkiä itkemään keskellä päivää, lähes ilman syytä. JOtkut lapset ovat vaan helppoja ja jotkut imevät kaiken mukanaan.
Ei määrä ole mikään mittari. Jos äiti on hyvin kouluttanut lapset, hoitaa vanhempi nuorempaa ja itse saa peukaloita pyörittää.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:14"]
Tällä palstalla on valtava määrä kahden lapsen äitejä, jotka ovat uupuneita arjessaan, jossa isompi on hoidossa ja vauva kotona, mies tekee kotityöt ja anoppi hoitaa lapsia viikonloput. Heidän uupumuksensa on hienoa ja jaloa, turvaverkkoa itketään neuvolasta ja sukulaisista, mutta kun kuuden lapsen äiti uupuu, se on jotenkin eksoottista ja ihmeellistä?
[/quote]
Ei tietenkään ole ihmeellistä. Mutta nämä kahden lapsen uupujat ovat niin pellejä, että kukahan moisista viitsisi lukea kirjaa.
[/quote]
täällä yhden lapsen äiti alkoi eilen yhtäkkiä itkemään keskellä päivää, lähes ilman syytä. JOtkut lapset ovat vaan helppoja ja jotkut imevät kaiken mukanaan.
Ei määrä ole mikään mittari. Jos äiti on hyvin kouluttanut lapset, hoitaa vanhempi nuorempaa ja itse saa peukaloita pyörittää.
[/quote]
Sillä vanhemmalla lapsellako ei ole oikeutta lapsuuteen? Hänen pitää hoitaa äidin ja isän tehtäviä, kun vanhemmat eivät ehdi ja jaksa.
Joku siunuakin riistää, usko pois =D
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 14:14"]
Tällä palstalla on valtava määrä kahden lapsen äitejä, jotka ovat uupuneita arjessaan, jossa isompi on hoidossa ja vauva kotona, mies tekee kotityöt ja anoppi hoitaa lapsia viikonloput. Heidän uupumuksensa on hienoa ja jaloa, turvaverkkoa itketään neuvolasta ja sukulaisista, mutta kun kuuden lapsen äiti uupuu, se on jotenkin eksoottista ja ihmeellistä?
[/quote]
Ei tietenkään ole ihmeellistä. Mutta nämä kahden lapsen uupujat ovat niin pellejä, että kukahan moisista viitsisi lukea kirjaa.
[/quote]
täällä yhden lapsen äiti alkoi eilen yhtäkkiä itkemään keskellä päivää, lähes ilman syytä. JOtkut lapset ovat vaan helppoja ja jotkut imevät kaiken mukanaan.
Ei määrä ole mikään mittari. Jos äiti on hyvin kouluttanut lapset, hoitaa vanhempi nuorempaa ja itse saa peukaloita pyörittää.
[/quote]
Sillä vanhemmalla lapsellako ei ole oikeutta lapsuuteen? Hänen pitää hoitaa äidin ja isän tehtäviä, kun vanhemmat eivät ehdi ja jaksa.
[/quote]
Jos tilanne on tämä, silloin pitäisi sen vanhemman lapsen saada päättää siitäkin tuleeko vauvoja lisää. Ei niin, että vanhemmat vain tehtailevat hänelle lisää töitä mitään kysymättä. Voihan se sisaruskin uupua.
No ei monet niitä kahtakaan lasta jaksa hyvin hoitaa! Suomessa lapset keskimäärin välinpitämättömiä,koska jo pienet koululaiset kulkee koulumatkoja yksin (joo, turvallinen reitti ja pieni mahdollisuus, että joku sairas kidnappaa, mutta se mahdollisuus on!)
Monet menee jo pieninä, vuodenkin ikäisiä hoitoon ja 1ja2.luokalta ollaan ip-kerhossa tai sitten yksin iltapäivät kotona ja 3.luokalta ollaankin itsekseen kotona iltapäivät.
Suomessa lapset melko vapaita netin käytön ja median suhteen (joissain itä-euroopan maissa oli vain vapaampaa tällä saralla)
Suomessa vanhemmat eivät suojele lapsiaan tarpeeksi.
Noin niinkuin yleis eurooppalaittain ajatellen
siis lasten vanhemmat välinpitämättömiä
80
No eiköhän se ole vähän niin kuin käytännön sanelema juttu olla sinkkuna, kun niitä miehiä ei riitä, jos nyt yhtään ymmärrät lukemaasi. Harva (tuskin kukaan) sitä jättää menemättä naimisiin, jos on sopiva kumppani löytynyt.
t. vl-'sinkku'