Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?

Vierailija
19.08.2020 |

Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?

Kommentit (363)

Vierailija
201/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät he tarjoa, sillä eihän sitä nyt iik voi! Kaikkien pitää mättää samaa salaattia.

Omat eväät mukaan siis.

Niin tuo "samaa salaattia" on kyllä niin totta. Salaattiin heitetään pari palaa tofua ja kuvitellaan, että ruoka on riittävän proteiinipitoinen isolle miehelle. 

Kuka kuvittelee? Kerro siitä tapauksesta, kun joku niin kuvitteli, äläkä kuvittele muiden kuvittelevan. Mutta et voi kertoa, kun sinulle ei ole koskaan tuollaista tapahtunut.

Vierailija
202/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomiovatko laktoosi-intolerantit minun laktoosia sisältävän ruokavalion tarjoiluissaan???

Olet lapsellinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöskään vegaaneilla ei pääsääntöisesti ole minkäänlaista estettä syödä liharuokia, hän vain ei halua tehdä niin. Edelleen, miksi ainoastaan vegaanien halut tulee huomioida? Miksi lihan syöjällä, tai seksasyöjällä ei ole oikeutta haluta tietynlaista ruokaa?

Vähän niinkun ei muilla kuin p edofiileillakaan oo mitään estettä hyväksikäyttää lapsia, me vaan ei haluta tehdä niin.

Niin vegaanikin vois tappaa, se vaan ei halua.

En onnistu käsittämään, kuinka tää ois sama, kuin se, että on hirvee halu tappaa, mut joutuu joskus jossain tilanteessa olemaan tappamatta. Jos tätä eroa ei ymmärrä, kannattaa opiskella lisää filosofiaa ja loogista argumentointia.

Vaatimus jonkin tekemättä jättämisestä ei ole koskaan sama, kun vaatimus jonkin tekemisestä.

Vierailija
204/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvissyöjä, koska minusta tuntuu yksinkertaisesti väärältä tukea eläinrääkkäystä omilla kulutustottumuksillani. En osta siksi myöskään juhliini eläinten raatoja missään muodossa. Allergiat ja vaikkapa keliakian toki huomioin ilman muuta. Jos joku haluaa välttämättä syödä lihaa, saa toki tuoda omat ruokansa, en pahastu. Eläimet ovat minulle tärkeämpää kuin jonkun lihansyöjän mahdollinen loukkaantuminen valitsemistani tarjoiluista.

Vierailija
205/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kasvissyöjänä en tarjoaisi liharuokia pitämässäni juhlassa. Minua ällöttää liha, en halua siihen koskea enkä halua sitä valmistaa. En myöskään halua antaa rahojani lihatuotantoon. Sekasyöjällä ei ole mitään estettä kasvisruoan syömiseen.

Vierailija
206/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä syö myös kasviksia eikä kuole lihattomuuteen.

Mutta kasvissyöjä kuolee, jos makaroonilaatikon seassa on kananmunaa ja jauhelihaa.

En kuole, mutta tulen kipeäksi. Kun elimistö ei ole 25 vuoteen käsitellyt lihaa, se todennäköisesti reagoisi siihen tavalla tai toisella. Makaronilaatikossa on usein myös maitoa. Jos siinä on laktoosia, istun vessassa loppuillan. Jos se on laktoositonta, yskin ja eritän limaa.

Mikä muiden ihmisten kasvissyönnissä jaksaa pistää vinkumaan vuodesta toiseen? Miten se on sinulta pois, että minä, sinulle ventovieras ihminen, olen kasvissyöjä? En ole tulossa luoksesi syömään, et joudu tekemään minulle minkäänlaisia erityisaterioita. Ja jos sinulla on hankalia ystäviä, niin muista, että ihan itse jokainen ystävänsä valitsee. Älä kutsu ihmisiä, joita et kotiisi halua tai joille et halua laittaa ruokaa.

Ihan vastaavalla tavalla minä tulen kipeäksi, jos joudun syömään tiettyjä kasviksia ja kasviproteiineja, kun en niitä terveyssyistä ruokavaliossani pysty käyttämään. Kumma kyllä asiaa ei tahdota oikein ymmärtää näin päin.

Vierailija
207/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Ei ole.

Vierailija
208/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kasvissyöjä kuolee, jos makaroonilaatikon seassa on kananmunaa ja jauhelihaa.

En kuole, mutta tulen kipeäksi. Kun elimistö ei ole 25 vuoteen käsitellyt lihaa, se todennäköisesti reagoisi siihen tavalla tai toisella. Makaronilaatikossa on usein myös maitoa. Jos siinä on laktoosia, istun vessassa loppuillan. Jos se on laktoositonta, yskin ja eritän limaa.

Mikä muiden ihmisten kasvissyönnissä jaksaa pistää vinkumaan vuodesta toiseen? Miten se on sinulta pois, että minä, sinulle ventovieras ihminen, olen kasvissyöjä? En ole tulossa luoksesi syömään, et joudu tekemään minulle minkäänlaisia erityisaterioita. Ja jos sinulla on hankalia ystäviä, niin muista, että ihan itse jokainen ystävänsä valitsee. Älä kutsu ihmisiä, joita et kotiisi halua tai joille et halua laittaa ruokaa.

Ihan vastaavalla tavalla minä tulen kipeäksi, jos joudun syömään tiettyjä kasviksia ja kasviproteiineja, kun en niitä terveyssyistä ruokavaliossani pysty käyttämään. Kumma kyllä asiaa ei tahdota oikein ymmärtää näin päin.

Niin? Jos olisimme ystäviä ja kutsuisin sinut luokseni syömään, niin kertoisit varmaan mitä voit tai et voi syödä? Eli mikä olisi ongelma? Minä söisin kasviksia ja sinulle tekisin sellaista ruokaa, mitä sinä syöt.

Kerro viimeisimmästä tapauksesta, kun joku ystävistäsi ei tahtonut ymmärtää asiaa; miten kerroit sen ja mikä hänen reaktionsa oli?

Vierailija
209/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Ei ole.

Olisi asiallista kertoa tällaiset vastaukset minä-muodossa eli sinun olisi kannattanut kirjoittaa, että "Ei minun juhlissani."

Vierailija
210/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tarjoa lihaa. Jos menen kylään eikä ole kasvisvaihtoehtoa, se on myös ok ja otan vain sellaista, mikä kuuluu ruokavaliooni.

Vierailija
211/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa syödä ennen lähtöä tuhti ateria, niin voi olla vaan hiljaa sen ajan mitä kekkerit kestää:-D

"Maatalousministeriön alainen Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittaa vaihtoesteröityjä uusrasvoja sisältävien margariinien ja kasvirasvalevitteiden vaihtoehdotonta käyttöä esimerkiksi lasten päiväkodeissa. Suositusta noudatetaan laajasti maamme kunnissa. Edes lasten vanhemmat eivät saa tuoda lapsilleen valinnaiseksi voi-kasviöljyseoksia tai voita. Tällainen valtiovallan johtama perusteeton pakkosyöttö ei kuulu nyky-yhteiskuntaan.

"Aiemmin margariinin valmistuksessa kasvirasvat kovetettiin osittaishydrausprosessilla. Sen havaittiin kuitenkin tuottavan haitallisia trans-rasvoja, jotka aiheuttivat sydän- ja verisuonisairauksia. Margariiniteollisuus luopui menetelmästä mutta Salminen pelkää, että sen korvannutta menetelmää ei ole tutkittu tarpeeksi

----Prosessissa kasviöljyjen luontainen kemiallinen rakenne rikotaan täysin ja kootaan uudelleen kiinteiksi uusrasvoiksi", Salminen kirjoittaa.

"Prosessista riippuen margariineihin ja kasvirasvalevitteisiin syntyy kymmeniä keinotekoisia uusrasvoja. Näillä uusrasvoilla ei ole enää mitään yhteistä luontaisten kasviöljyjen kanssa. Suurta osaa niistä ole ravinnossamme koskaan aikaisemmin ollut." -Kiitos, Kari Salminen, M.T. 4.3.2016-

Olikohan tuossa uutta enää kenellekään, mutta margariiniin en koske nikkeliallergian takia.

Vierailija
212/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihansyöjät ovat sekasyöjiä, he voivat tyytyä ihan vege tarjoiluihin.

Jos tuutte inisemään jotain niin olen pahoillani teidän puolesta että ette ole saaneet syödä maittavaa vegeruokaa. Tai sitten olette keskenkasvuisia moukkia.

Vierailija
213/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisesti kiinnittänyt huomiota lihaan tai sen puuttumiseen kyläpaikoissa. Perheemme on ihan hyvin voinut syödä kasviksia - tai sitä mitä on ollut tarjolla, aina on ollut hyvää. Sukulaisissa ja tuttavissa on kasvissyöjiä, joten taatusti on ollut kertoja, ettei lihaa ole ollut tarjolla. Vegaanitarjottavatkin ovat uponneet hyvin. Ei ole tarvinnut tehdä numeroa asiasta eikä meillä ole vakaumusta, että lihaa pitäisi saada ravinnoksi joka aterialla. Kotioloissakin syömme joskus kasvisruokaa.

Vierailija
214/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekasyöjät ovat niitä pahimpia nipottajia. Häissä on yleensä kasvissyöjille vain jotain hikistä ja vetistä salaattia. Kukaan ei vaivaannu tekemään esim. ratatouillea tai kasvispyöryköitä. Aina vaan sanotaan, että onhan tuossa salaattia.

Vierailija
215/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ap:lle tämä asia täytyy näköjään vääntää rautalangasta, niin kokeilepa miettiä asiaa raaka-ainepohjalta. Saattaa helpottaa asian ymmärtämistä.

On täysin eri asia vaatia jotain tiettyä raaka-ainetta tarjottaviin kuin jonkin pois jättämistä. Itse laitan kotona lämpimiin ruokiin melkeinpä aina sipulia ja valkosipulia, mutta en minä siihen kuole, jos niitä ei jonkun muun laittamissa ruoissa ole. Vaikea uskoa, että kotona aina lihaa laittavakaan kuolisi siihen, ettei kyläpaikassa ole lihaa.

Ilmoita siis kylään mennessäsi ne jutut, mitä et syö. Niin kuin vegaanitkin ilmoittavat, etteivät syö eläinperäisiä tuotteita. Olen itse sekasyöjä, joka syö kaikkea muuta paitsi nautaa, sikaa ja siivekkäitä. Mieheni on keliaakikko, joka ei tykkää raa'asta tomaatista tai sipulista. Tästä lähdetään aina ruokia laitettaessa liikkeelle, eli ylläolevat jätetään pois. Sitten kun on tulossa vieraita, niin kysyn kaikilta vielä allergia- ja inhokkiraaka-aineet ja jätän nämäkin pois. Ainakin avokado- ja kala-allerginen löytyy lähipiiristä. Samoin laktoosi-intolerantteja. Tiedän myös olla laittamatta sieniä, papuja, vuohenjuustoa ja valkosipulia silloin kun niitä inhoavia on tulossa. Vegaania varten jätän eläinperäiset tuotteet pois. No problem. Jäähän tuossa vielä vaikka minkälaisia raaka-aineita käytettäviksi. Kaupoissa on elintarvikepuolella satoja.

Yllämainituillakin spekseillä saa tehtyä kaikenlaista, jos ei ole avuton. Jos on, niin ostaa valmista. Jos ei muuten keksi kaikille sopivaa, niin hyvä vaihtoehto on tapas-pöytä, josta jokainen voi noukkia mielensä mukaan. Tai ne jonkun jo mainitsemat tortillat täytteineen. Jälkkäriksi sopisi vaikka hedelmäsalaatti, ja onhan noita gluteenittomia ja vegaanisia makeita reseptejäkin vaikka kuinka.

Olut ja perus perunalastutkin ovat vegaanisia, ja niistä ei kyllä ole raavaskaan mies koskaan valittanut.

Vierailija
216/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä nyt voi pöydässä olla kaikenlaista. Jos on vain vegaaniruokaa tarjolla niin tulee mieleen, että koittaako tuo nyt tuputtaa omaa elämänkatsomustaan. En minäkään vaadi häntä lausumaan ruokarukousta. Parempi pitää ruoka ruokana ja elämänkatsomukset elämänkatsomuksina. Vatsat täyteen ja hyvä mieli kaikille. Pingottajista ei kukaan tykkää.

Vierailija
217/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjaimellisesti lihansyöjä. Syön pelkkää lihaa.

Vierailija
218/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ap:lle tämä asia täytyy näköjään vääntää rautalangasta, niin kokeilepa miettiä asiaa raaka-ainepohjalta. Saattaa helpottaa asian ymmärtämistä.

On täysin eri asia vaatia jotain tiettyä raaka-ainetta tarjottaviin kuin jonkin pois jättämistä. Itse laitan kotona lämpimiin ruokiin melkeinpä aina sipulia ja valkosipulia, mutta en minä siihen kuole, jos niitä ei jonkun muun laittamissa ruoissa ole. Vaikea uskoa, että kotona aina lihaa laittavakaan kuolisi siihen, ettei kyläpaikassa ole lihaa.

Ilmoita siis kylään mennessäsi ne jutut, mitä et syö. Niin kuin vegaanitkin ilmoittavat, etteivät syö eläinperäisiä tuotteita. Olen itse sekasyöjä, joka syö kaikkea muuta paitsi nautaa, sikaa ja siivekkäitä. Mieheni on keliaakikko, joka ei tykkää raa'asta tomaatista tai sipulista. Tästä lähdetään aina ruokia laitettaessa liikkeelle, eli ylläolevat jätetään pois. Sitten kun on tulossa vieraita, niin kysyn kaikilta vielä allergia- ja inhokkiraaka-aineet ja jätän nämäkin pois. Ainakin avokado- ja kala-allerginen löytyy lähipiiristä. Samoin laktoosi-intolerantteja. Tiedän myös olla laittamatta sieniä, papuja, vuohenjuustoa ja valkosipulia silloin kun niitä inhoavia on tulossa. Vegaania varten jätän eläinperäiset tuotteet pois. No problem. Jäähän tuossa vielä vaikka minkälaisia raaka-aineita käytettäviksi. Kaupoissa on elintarvikepuolella satoja.

Yllämainituillakin spekseillä saa tehtyä kaikenlaista, jos ei ole avuton. Jos on, niin ostaa valmista. Jos ei muuten keksi kaikille sopivaa, niin hyvä vaihtoehto on tapas-pöytä, josta jokainen voi noukkia mielensä mukaan. Tai ne jonkun jo mainitsemat tortillat täytteineen. Jälkkäriksi sopisi vaikka hedelmäsalaatti, ja onhan noita gluteenittomia ja vegaanisia makeita reseptejäkin vaikka kuinka.

Olut ja perus perunalastutkin ovat vegaanisia, ja niistä ei kyllä ole raavaskaan mies koskaan valittanut.

Oluet eivät kyllä ole yleensä vegaanisia koska kirkastamiseen käytetään usein eläinperäisiä aineita kuten kalaliimaa, liivatetta tai kaseiinia. 

Vierailija
219/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinhän se on täällä ymmärretty. Lähes jokainen kysyy ne inhokit/allergiat/ym aineet mitä EI voi syödä ja valmistaa ne kasvisruuat sen mukaan että sekasyöjäkin saa masunsa täyteen.

Vierailija
220/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisesti kiinnittänyt huomiota lihaan tai sen puuttumiseen kyläpaikoissa. Perheemme on ihan hyvin voinut syödä kasviksia - tai sitä mitä on ollut tarjolla, aina on ollut hyvää. Sukulaisissa ja tuttavissa on kasvissyöjiä, joten taatusti on ollut kertoja, ettei lihaa ole ollut tarjolla. Vegaanitarjottavatkin ovat uponneet hyvin. Ei ole tarvinnut tehdä numeroa asiasta eikä meillä ole vakaumusta, että lihaa pitäisi saada ravinnoksi joka aterialla. Kotioloissakin syömme joskus kasvisruokaa.

Niin. 90 prosenttia ihmisistä hiljaisesti hyväksyy äänekkäiden tekemät muutokset, ettei vain pahottaisi kenenkään mieltä, ja heräävät liian myöhään siihen, ettei heidän tuntemaansa maailmaa enää ole. Näin se menee, on se sitten hyvä tai paha. Ilman tätä maailma ei koskaan muuttuisi. Äänekkäät omien oikeuksiensa puolustajat voittavat aina, hiljaiset sopeutuvat tai kuolevat. Ja maailma matkaa radallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan