Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?

Vierailija
19.08.2020 |

Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?

Kommentit (363)

Vierailija
161/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sekasyöjä syö myös kasviksia, mutta periaatteessa ihan mielenkiintoinen kysymys. Mielestä AP on todella huomaavainen sekasyöjiä kohtaan, jos tarjoilee myös jtn lihapitoista ja kannustan häntä tekemään niin.

Vierailija
162/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä koulujen puuropäivät. Pitäisikö sellaisten lasten puuroon lisätä lihaa, jotka eivät ole kasvissyöjiä?

Tämä. Sekasyöjäjät ja lihaanit ovat kiltisti syöneet puuronsa kun ovat verorahoilla saaneet, eivätkä vetäneet itkupotkuraivareita kuten kasvissyöjät.

Puuro on kyllä maailman paskin lounas. Sehän on aamupala. Koulussa tuli puuropäivinä aina nälkä.

En ole syönyt puuroa sitten kun muutin kotoa pois. Puuro oli jotain pakkoruokaa aamupalalla enkä kehdannut sanoa, etten oikeasti sitä halua syödä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään huomioi. Poikamme on naimisissa mukavan ja fiksun vegaanitytön kanssa ja vieraillessamme heillä, MUTTA meille tarjotaan aina vegaaniruokaa, vaikka me eikä myöskään poikamme ole vegaani. Ja mikäs siinä jos olisikin jotain herkullista ja AIDOISTA kasviksista tehtyä kasvisruokaa, mutta kun on niitä tekolihoja, soijaa ja tofua ja muuta aika kamalan makuista jos suoraan sanon. Miniälle en tietenkään sano, vaan syömme aina ulkona kun vierailemme heillä, mutta he eivät tiedä sitä, luulevat meitä kamalan pieniruokaisiksi vaan.

Juurikin tämä! Kun vegaanit eivät tee oikeaa kasvisruokaa ollenkaan, vaan aina on tarjolla jotain seitania tai muuta vastaavaa, joka on epäeettisesti tuotettu toisella puolen maapalloa ja täynnä lisäaineita. Tai lähituotannon "lihankaltaisia" tuotteita, jotka ovat ihan kamalia minulle, joka en pidä lihasta vaikka olen sekaani, vaan teen aina mieluiten lähellä tuotetuista kasviksista ja juureksista ruokani.

Niinpä. Tuoreet kasviksethan ovat hyviä ja niistä valmistettu ruoka hyvää. Mutta ällöttää tuo ruoka, joka yrittää olla lihan kaltaista. Tätä minunkin kasvissyöjäystäväni usein tarjoaa, jotain härkistä tai muuta ällöttävää. Ja ne vegaani"juustotkin" on tehty pääasissa jostain kookosöljystä ja tärkkelyksestä. Yök!

Vierailija
164/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kasvissyöjä ja teen vieraille usein myös kanaa. Lihaa en oikein osaa kokata, niin kana helpompi.

MInä ainakin nautin kaverini kasvisruuista enkä kaipaa laisinkaan lihaa hänen aterioillaan. Syön ihan tarpeeksi lihaa jo muutenkin. Tuntuu vähän hullulta ettei yhtä ateriaa pystyisi olemaan ilman lihaa. Siinä ei ole kyseessä sekasyöjä vaan pelkästään erittäin kova  lihansyöjä. 

Kunpa saisikin oikeista kasviksista tehtyä ruokaa, mutta kun se on aina sitä tekolihaa, soijaa tai tofua tai seitania. Ne on ihan KAMALIA. 

Minä olen onneksi saanut tosi hyvää kasvisruokaa eikä ole tarjottu juuri noita soijaa, tofua ja seitania. En edes tiedä mitä tuo seitan on? Pitää googlata. 

Vierailija
165/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarjoan vain kasvisruokia mutta otan huomioon kaikki allergiat. Kukaan ei ole koskaan valittanut, mutta ystäväpiirini ei kuulukkaan idiootteja.

Vierailija
166/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 vuotias. Lopetin lihansyönnin melkein 40 vuotta sitten. Käytän luomumunia leivontaan, luomumaitoa kahviin ja joskus voin ostaa ja tarjota luomulihaa lihansyöjälle.

Ongelma minulle ei ole muiden lihansyönti vaan se millaiset olot niillä lihaksi päätyvillä eläimillä on. En itse söisi esim. metsästettyä lihaa, mutta tokihan se on eettisesti ajatellen paljon parempi vaihtoehto. Jos niin moni ei niin täysin kyseenalaistamatta hyväksyisi tehotuotannon eläinrääkkäystä, niin tuottajien olisi jossain vaiheessa tehtävä sille jotain.

Sekadyöjä pystyy vallan mainiosti syömään esim. vaikka kasvispastaruokia tai salaatteja.

Tämmöinen palstaöyhötys joltain makkarafanaatikolta on vain typerää ja lapsellista.

heh heh... vai että makkarafanaatikko. En ole mikään fanaatikko, teen itsekin toisinaan kasvisruokia. Silti pistää hieman ärsyttämään, kun aina yhteisiä illanviettoja ystävien kanssa suunniteltaessa porukan kasvissyöjä pitää itsestään selvänä sitä, että kaikille tehdään ruuaksi kasvisruokaa. Ap

Voiko selittää, että mikä tuossa on varsinaisesi se ongelma, etä kaikki syö samaa kasvisruokaa? Voit tietenkin ehdottaa myös, että illanviettoon tehdään sekä kasvisruoka, että liharuoka. Hommaa vain on näin suunnilleen puolet enemmän ja helposti tulee kalliimmaksikin tällä tavoin. Kuka kokkaa, kuka maksaa, jokainen osallistuja?

Ensinnäkin se on ongelma, että yksi kuvittelee, että kaikille automaattisesti kelpaa hänen ruokavalionsa. Sitten hän ehdottaa jotain nyhtökauraa tai soijarouhetta, jotka eivät ole edes hyviä. Tai pitsaa, johon tulee vaan niitä täytteitä, jotka hänelle kelpaavat. Puhtaat kasvikset kyllä ovat hyviä, ja minä olen aika kaikkiruokainen. Mutta on raivostuttavaa yrittää keksiä ruokia kasvissyöjän kanssa, jolle kaiken lisäksi ei kelpaa esimerkiksi sipuli tai feta.  Minä ehdotankin yleensä, että tehdään jotain ruokaa, jossa kaikki saavat kerätä lautaselleen mitä haluavat, esim. tacoja tai salaattia, joihin kukin voi ottaa lihaa, kasviksia tai härkiksiä makunsa mukaan.

Vierailija
167/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun tekemät vegeruoat ei jostain syystä kelpaa, voin tarjota sekaaneille vastavuoroisesti jo klassikoksi muodostuneen kombon; mustaa kahvia ja vaniljajäätelöä.

Vierailija
168/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 vuotias. Lopetin lihansyönnin melkein 40 vuotta sitten. Käytän luomumunia leivontaan, luomumaitoa kahviin ja joskus voin ostaa ja tarjota luomulihaa lihansyöjälle.

Ongelma minulle ei ole muiden lihansyönti vaan se millaiset olot niillä lihaksi päätyvillä eläimillä on. En itse söisi esim. metsästettyä lihaa, mutta tokihan se on eettisesti ajatellen paljon parempi vaihtoehto. Jos niin moni ei niin täysin kyseenalaistamatta hyväksyisi tehotuotannon eläinrääkkäystä, niin tuottajien olisi jossain vaiheessa tehtävä sille jotain.

Sekadyöjä pystyy vallan mainiosti syömään esim. vaikka kasvispastaruokia tai salaatteja.

Tämmöinen palstaöyhötys joltain makkarafanaatikolta on vain typerää ja lapsellista.

heh heh... vai että makkarafanaatikko. En ole mikään fanaatikko, teen itsekin toisinaan kasvisruokia. Silti pistää hieman ärsyttämään, kun aina yhteisiä illanviettoja ystävien kanssa suunniteltaessa porukan kasvissyöjä pitää itsestään selvänä sitä, että kaikille tehdään ruuaksi kasvisruokaa. Ap

Voiko selittää, että mikä tuossa on varsinaisesi se ongelma, etä kaikki syö samaa kasvisruokaa? Voit tietenkin ehdottaa myös, että illanviettoon tehdään sekä kasvisruoka, että liharuoka. Hommaa vain on näin suunnilleen puolet enemmän ja helposti tulee kalliimmaksikin tällä tavoin. Kuka kokkaa, kuka maksaa, jokainen osallistuja?

Ensinnäkin se on ongelma, että yksi kuvittelee, että kaikille automaattisesti kelpaa hänen ruokavalionsa. Sitten hän ehdottaa jotain nyhtökauraa tai soijarouhetta, jotka eivät ole edes hyviä. Tai pitsaa, johon tulee vaan niitä täytteitä, jotka hänelle kelpaavat. Puhtaat kasvikset kyllä ovat hyviä, ja minä olen aika kaikkiruokainen. Mutta on raivostuttavaa yrittää keksiä ruokia kasvissyöjän kanssa, jolle kaiken lisäksi ei kelpaa esimerkiksi sipuli tai feta.  Minä ehdotankin yleensä, että tehdään jotain ruokaa, jossa kaikki saavat kerätä lautaselleen mitä haluavat, esim. tacoja tai salaattia, joihin kukin voi ottaa lihaa, kasviksia tai härkiksiä makunsa mukaan.

Jos olette tekemässä yhteistä ruokaa niin silloin sen on kelvattava kaikille, eli jos joukossa on kasvissyöjä sen on oltava kasvisruokaa. Mitä ihmeellistä tässä nyt on?

Muuten on aina pakko tehdä juuri ehdottamallasi tavalla että jokainen saa valita?

Ei kai kasvissyöjä nyt ehdota että tehdään pekonipastaa..

Vierailija
169/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tarjoan vain kasvisruokia mutta otan huomioon kaikki allergiat. Kukaan ei ole koskaan valittanut, mutta ystäväpiirini ei kuulukkaan idiootteja.

Aika harva varmaan kehtaisi päin naamaa sanoakaan mitään.

Vierailija
170/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kelpaa myös kasvisruoat.

Ja mullekin, kunhan ne on aitoa kasvista tai juuretsa eikä jossain riistokasvetettua tofua tai soijaa tms sellaista joka maistuu kaiken lisäksi pahalta ja on lisäaineellista.

Vierailija
171/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kasvisvaihtoehtoa tarjotaan sekasyöjien juhlissa, mikäli ruokavalio on tiedossa. Täten on siis kohteliasta huomioida toisinkin päin. Se on vieraiden kunnioittamista ja huomioonottamista, ellei teemana vallan ole kasvisviikot.

Vierailija
172/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Olen kasvissyöjä, ja on itsestäänselvää, että tarjoan vieraille myös jotain, missä on lihaa. Eikä sen tarvitse olla edes mitkään juhlat, vaan vaikka tulisi vain muuten käymään.

Miksi? Miksi et vaan tee sellaista ruokaa missä olet hyvä? Ystäväsi varmaan ymmärtävät, että mieluummin teet kasvisruokaa kuin jotain liharuokaa. Ei luulisi ketään sekasyöjää haittaavan, jos sitä nyt lihaa ei saisikaan sillä kertaa.

Ymmärsinkö nyt oikein, että koska minä olen expertti grillaamaan lihaa ja muiden ruokien suhteen on peukalo keskellä kämmentä, niin on sinunkin mielestä ok, että tarjoan vierailleni vain grillattuja kokolihapihvejä?

No tietenkin pihvimestarille tullaan syömään pihviä ja ei kai sitä muuta odotakaan. 

Mitä muuta ruokaa yleensä tarjoat mikä on tehty peukalo keskellä kämmentä? 

Vierailija
173/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun tekemät vegeruoat ei jostain syystä kelpaa, voin tarjota sekaaneille vastavuoroisesti jo klassikoksi muodostuneen kombon; mustaa kahvia ja vaniljajäätelöä.

Aika epäterveelliset ruokatottumukset sulla. Kahvi ja jäätelö on jäkiruoka, ei pääruoka. Sekaanina rakasta aidoista lähikasviksista ja juureksista tehtyjä hyviä ruokia. Mutta tekolihat maistuvat kamalilta semminkin kun en lihasta pahemmin pidä. Riista ja kala on tietty herkkua!

Vierailija
174/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioin minulle etukäteen ilmoitetut toiveet. Jos joku ilmoittaa olevansa sekasyöjä, tarjoan kasvisruokaa, koska se sopii sekasyöjälle. Jos joku erikseen ilmoittaisi haluavansa nimenomaan lihaa ruokaansa, voisin hankkia jotain lihaa. Kukaan tosin ei ole koskaan maininnut edes tuosta sekasyönnistä. Mutta ei kannata odottaa saavansa lihaa, jos sitä ei erikseen pyydä. En minäkään odota saavani kasvisruokaa, jos en ole erikseen ruokavaliotani ilmoittanut. Lihaa haluavan pitää vain avata suu ja sanoa "minulla on ruokavalio, jossa haluan syödä lihaa joka aterialla" kun pyydetään ilmoittamaan erikoisruokavalioita, eikä olettaa enää vuonna 2020 lihan olevan automaatio.

Vierailija
175/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Kysymykseesi ei ole yhtä oikeaa vastausta. Riippuu niin monesta asiasta: Millaiset juhlat, keitä on kutsuttu ja ennen kaikkea: Kuka yksilö juhlat järjestää (ja järjestääkö yksin vai yhdessä perheen tai kaverien kanssa). Kas, kun kasvissyöjätkin ovat ihan yksilöitä, persoonia.

Yksin minun järjestämissä juhlissa ei olisi lihavaihtoehtoa, en syö enkä käsittele lihaa. Jos juhlat olisivatkin minun ja mieheni yhdessä järjestämät, mukana olisi myös riistaruoka.

Vierailija
176/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit voivat huomioida tarjoamalla kasviksia, ei lyhytaikaiseen lihattomuuteen kuole. Parempi tarjota hyvä ja yksinkertainen salaatti vaikka leivän kera kuin alkaa tarjota soijaa tai lisäaineita täynnä olevia feikkilihatuotteita. 

Tässä ei mielestäni olekaan nyt kyse lihattomuudesta vaan siitä että vegaanit eivät tarjoa sitä hyvää salaattia tai kasvisruokaa tai juuresruokaa vaan niitä kamalia lihankorvikkeita! Niitä en kyllä halua syödä.

Vierailija
177/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvissyöjä, ja on itsestäänselvää, että tarjoan vieraille myös jotain, missä on lihaa. Eikä sen tarvitse olla edes mitkään juhlat, vaan vaikka tulisi vain muuten käymään.

Miksi? Miksi et vaan tee sellaista ruokaa missä olet hyvä? Ystäväsi varmaan ymmärtävät, että mieluummin teet kasvisruokaa kuin jotain liharuokaa. Ei luulisi ketään sekasyöjää haittaavan, jos sitä nyt lihaa ei saisikaan sillä kertaa.

Ymmärsinkö nyt oikein, että koska minä olen expertti grillaamaan lihaa ja muiden ruokien suhteen on peukalo keskellä kämmentä, niin on sinunkin mielestä ok, että tarjoan vierailleni vain grillattuja kokolihapihvejä?

Kyllä minä lähden mieluummin syömään sinun luokse grillattua lihaa kuin jotain linssikeittoa, joka on kokattu keskellä peukaloa.

Eli mieluummin tarjoa niitä kokolihapihvejä äläkä mitään muuta. Tosin osaat varmaan jotain kasviksia myös grillata, jos lihankin grillaus onnistuu? 

Vierailija
178/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä vaadi yhtään mitään. Jos syön ulkona, niin valitsen ilman muuta ravintolan, jossa on ruokaa josta pidän (jos saan valita). Onneksi jopa pihviravintolassa on nykyisin vaihtoehtoja kasvissyöjillekin, sillä perheeni tykkää käydä semmoisessa, jos juhlistetaan jotain. Voin mainiosti vältellä niitä ruokia mitä en syö, jos olen juhlissa eikä ruokavaliotani ole huomioitu. Melkein aina löydän jotain minulle kelpaavaa syötävää silti. Mutta, jos ruokarajoitteista kysytään, niin kerron olevani kasvissyöjä ja olen hyvin otettu, jos emännöivä taho on huomioinut tämän tarjoiluissaan.

Inhottavinta mitä olen kokenut on, kun minulle puoliväkisin tuputettiin eräissä grillijuhlissa grillimakkaraa pitkän aikaa niin, että se oli melkeinpä eräänlainen ohjelmanumero. Lopulta minulle naurettiin, kun en millään suostunut ja arvojani vähäteltiin saatesanoin "ei me oltais kellekään kerrottu" (niinkuin sillä olisi minulle mitään merkitystä??) Se latisti tunnelman minun osalta ja olin aika kiusaantunut ja pahantuulinen juhlien ajan.

Minulla on ystävä joka ei voi sietää vuohenjuustoa ja toinen joka ei syö sieniä. Eräs lapseni ystävistä ei syö sianlihaa ja äitini ei pysty syömään tulista ruokaa. Minulla on lapsi joka inhoaa sipulia ja sukulainen joka on allerginen pähkinöille. Isoäitini voi syödä vain pehmoisia ruokia.

Kyllä tottakai otan tarjoilussa nämä huomioon, jos nämä henkilöt on kutsuttu. Haluan kaikkien nauttivan ja viihtyvän. En tee numeroa heidän ruokarajoitteistaan.

Mieheni laittaa usein meidän liharuuat ja minä hoidan kasvispuolen. Koko perhe ei olla kasvissyöjiä, joten meidän juhlista löytyy melkeinpä aina jotain lihaa.

Vierailija
179/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä tarjoilen vieraille myös lihaa koska tiedän että siitä pidetään. Haluan tarjoilla vierailleni hyviä ruokia, myös liharuokia vaikken niitä itse syökään. 

Vierailija
180/363 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit voivat huomioida tarjoamalla kasviksia, ei lyhytaikaiseen lihattomuuteen kuole. Parempi tarjota hyvä ja yksinkertainen salaatti vaikka leivän kera kuin alkaa tarjota soijaa tai lisäaineita täynnä olevia feikkilihatuotteita. 

Tässä ei mielestäni olekaan nyt kyse lihattomuudesta vaan siitä että vegaanit eivät tarjoa sitä hyvää salaattia tai kasvisruokaa tai juuresruokaa vaan niitä kamalia lihankorvikkeita! Niitä en kyllä halua syödä.

No en kyllä itse syö mitään lihankorvikkeita, miksi söisin, kalliita ja niin, oikeasti pahoja. Uunijuureksia, täytettyjä kesäkurpitsoita, kasvispihvejä, raikasta salaattia, keitettyjä pottuja tai pottumuusia, grillijuhlissa kasvisvartaita....