Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?
Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?
Kommentit (363)
Juu, jos on sekasyöjä voi ihan hyvin ottaa kasvisruokaa, tai vaikka gluteenitonta yms. Kasvissyöjä ei syö lihaa, mutta voi syödä kaikkea muuta. Samoin laktoosi-intolerantikko, hän vain tarvitsee laktoositonta ruokaa. Vegaani ei syö mitään eläinperäistä, ja pähkinäallergikko taas ei syö pähkinöitä. Pähkinäallergikko voi siis ottaa vaikka vegaanista tai laktoositonta kasvisruokaa yms. kunhan ruuassa ei ole pähkinää. Jos taas gluteenitonta ruoka valiota noudattava on allerginen kananmunalle, hän voi syödä gluteenitonta ruokaa, kunhan siinä ei ole kananmunaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarjotaan kasvisruokaa, niin se on hienoa, nam! Mutta jos tarjotaan lisäksi näkemystä siitä, että kasvissyöjä on jotenkin parempi kuin joku muu, niin yök.
Pakko sanoa, että kasvisruoka ei ole aina ole nam.
Eräät juhlat järjestettiin oikein kasvisravintolassa ja etukäteen ajattelin, että nyt tämmönen sekasyöjä pääsee kerrankin syömään herkkuja. Ja pazkat.
Ruokalajeja buffetissa oli varmaan toistakymmentä. Kaikkia maistoin, mutta vain yksi oli syötävää. Mitään ruokarajoitteita mulla ei ole. Kyse oli pelkästään mausta.
Mulla on kaveripiirissä sellanen outo mikälie-syöjä. Välillä on vegaani, mutta syö juustoa. Sitten on vegaani, mutta syö kaikkea millä ei ole jalkoja (kyllä, itse keksinyt tällaisen nimityksen) eli kalaa ilmeisesti syö, koska se ei ilmeisesti ole eettisesti väärin. Huutelee kaikilla Facebook palstoilla kuitenkin kaiken lihansyönnin olevan helvetistä, ja eläinten hyväksikäyttöä. Vaikka syö vähän mitä sattuu.
No, tämän ihmisen kaikissa juhlissa, lasten synttäreillä yms. On ihan helkkarin pahaa, hänen, omalle etiikalleen sopivaa syötävää. Ja pelkästään sellaista. Mun mielestä hemmetin itsekästä syöttää sellaista. olisi nyt edes jotaki järkeviä vaihtoehtoja. Kukaan vieras ei ikinä ota ruokaa lisää, ja kaikki kohottelevat kulmiaan, kun eivät ole perillä mitä nyt sitten on muka eettistä syödä. Ja sitten tämä emäntä mainostaa niitä leipomuksiaan kovaan ääneen, kuinka nyt tämäkin on tehty tällaisella reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä syö myös kasviksia eikä kuole lihattomuuteen.
eikä vegaani kuole lihaan
Tähänkin on jo vastattu. En haluaisi olla juhlissa, joissa tulen kipeäksi. Mutta hei, ongelmaan on helppo ratkaisu: kerrot jo kutsussa tarjoiluista ja minä joko kysyn sinulta, toivotko minun tuovan omat evääni. Jos se on sinusta häiritsevää, piipahdan juhlissasi syömättä. Jos sekään ei sovi, en tule.
Kuinka usein tämä kysymys on sinulle ajankohtainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähänkin on jo vastattu. En haluaisi olla juhlissa, joissa tulen kipeäksi. Mutta hei, ongelmaan on helppo ratkaisu: kerrot jo kutsussa tarjoiluista ja minä joko kysyn sinulta, toivotko minun tuovan omat evääni. Jos se on sinusta häiritsevää, piipahdan juhlissasi syömättä. Jos sekään ei sovi, en tule.
Sähän voit ottaa omat eväät juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko, mitä kirjoitin? "kysyn sinulta, toivotko minun tuovan omat evääni"
Vierailija kirjoitti:
Minä vaadin, että tarjolla pitää olla kaikkia olemassaolevia ruokia. Tuleehan se vähän kalliiksi, mutta minkä sille voi, kun olen kaikkiruokainen.
Ei vegaani tai kasvissyjäkään vaadi tarjolle kaikkia olemassaolevia ruokia!
Eiköhän se ole niin, että hyvillä käytöstavoille varustettu emäntä/isäntä kattaa tarjolle kaikkea sellaista mitä jokainen voi huoletta syödä (ei sellaista mitä jokainen haluaa).
Sekasyöjä tietääkseni voi syödä myös kasviksia ilman mitään tunnontuskia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös vieraana itse ainakin on kohteliasta kunnioittaa toisen arvoja jos ei syö lihaa esimerkiksi eettisistä syistä.
Miksei kasvissyöjän sitten tarvitse koskaan kunnioittaa esim. metsästäjän eettisiä arvoja, jolle on tärkeää että kaikki ruoka on itse pyydettyä lähiruokaa?
Mahdollisuus törmätä tuollaiseen metsästäjään on pieni, käytännössä olematon. Tuskin hän syö pelkästään itse kaatamaansa riistaa, joten lähitilan porkkanat kelpaavat hänelle hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap
Olisi aika tekopyhää olla vegaani ja ostaa lihaa!
Meille tulevat vieraat tietävät, että minun toimesta ei eläin kärsi, eikä kuole, eli maukasta kasvisruokaa on tarjolla runsaasti 👍
Jokainen pystyy varmastikin yhden päivän/muutaman tunnin elämään ilman lihaa!
No entäs kun kylään tulee kaveri, joka ei juo kahvia. Olettaa itsestäänselvänä, että kahvinjuojan kotoa löytyy teetä ja vieläpä useampaa sorttia. Kun itse menet kylään paikkaan, missä ei juoda kahvia, niin ei sitä sinullekkaan keitetä vaan oletusarvona on, että tee maistuisi kaikille. Monenkaan teen juojan kotoa ei löydy edes kahvinkeitintä. Mielestäni aikuinen fiksu ihminen pystyy juomaan kumpaa tahansa kupillisen tekemäti asiasta isompaa numeroa ja näin kahvinjuojat tekevätkin, juovat kohteliaasti kiittäen teetä kyläillessään paikassa jossa teetä juodaan. Teen juoja ei koskaan juo kahvia jos teetä ei ole tarjolla.
Olen vegaani ja jos tulet kylään ja haluat syödä lihaa nii omat pihvit mukaan. Ei ole ollut kellekään ongelma tähän mennessä. Allergiat ja yliherkkyydet otan aina huomioon, esimerkiksi eräs tuttavani ei voi gluteenia syödä, joten kun hän tulee kylään on kaikki ruoka gluteenitonta ja vegaanista.
Yleensä tarjoan vieraille itsetehdyn leivoksen ja kahvin, kaikille on tähän mennessä maistunut. Ainoa asia mikä minua ärsyttää on kommentti "täähän on sittenkin ihan tosi hyvää vaikka onkin vegaaninen", joka kuuluu joka _ ikinen _ kerta. Tietysti se on hyvää, mä olen kymmenen vuotta leiponu ja laittanu nii kyl mä osaan. Ei pitäis etenkää perheelle tulla minään yllätyksenä enää et mä osaan leipoo. Musta se on huonon leipurin merkki jossei ilman kananmunaa osaa tehä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaani ja jos tulet kylään ja haluat syödä lihaa nii omat pihvit mukaan. Ei ole ollut kellekään ongelma tähän mennessä. Allergiat ja yliherkkyydet otan aina huomioon, esimerkiksi eräs tuttavani ei voi gluteenia syödä, joten kun hän tulee kylään on kaikki ruoka gluteenitonta ja vegaanista.
Yleensä tarjoan vieraille itsetehdyn leivoksen ja kahvin, kaikille on tähän mennessä maistunut. Ainoa asia mikä minua ärsyttää on kommentti "täähän on sittenkin ihan tosi hyvää vaikka onkin vegaaninen", joka kuuluu joka _ ikinen _ kerta. Tietysti se on hyvää, mä olen kymmenen vuotta leiponu ja laittanu nii kyl mä osaan. Ei pitäis etenkää perheelle tulla minään yllätyksenä enää et mä osaan leipoo. Musta se on huonon leipurin merkki jossei ilman kananmunaa osaa tehä.
Kun tulet meille, ota omat porkkanat mukaan. Ei siis ongelmaa!
Olen sekasyöjä ja myös metsästän, sienestän, marjastan ja kasvatan mm. perunaa ja porkkanaa sekä lanttua omiksi tarpeiksi. Sekä liha- että kasvisruoasta saa sekä hyvää että pahaa. Riippuu tosi paljon tekijästä. Väitän, että keskimäärin on helpompi tehdä hyvää liharuokaa kuin hyvää kasvisruokaa. Kasvisruoka siis vaatii kokilta enemmän taitoa kuin liharuoka. Mitä tulee juhlien ja muiden tarjottaviin, olen todennut, että kätevintä ovat erilaiset tortilla-tyyppiset tarjottavat, joissa jokaisella on sama lähtökohta (esim. tortillälätty), mutta sitten muuten jokainen voi sen muokata mieleisekseen ja päättää haluaako siihen, kasviksia, punaista lihaa, kalaa, kanaa vai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas vegaanisuus on vain ja ainoastaan minun valintani, puolisoni on sekasyöjä. Minä valmistan useimmiten hänenkin ruokansa.
Ei tarvi olla teurastettua eläintä, mutta joku juusto vaikka voisi olla ihan kiva, että tulee sellainen tunne että myös muutkin kuin vegaanit ovat arvostettuja ja tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tulet meille, ota omat porkkanat mukaan. Ei siis ongelmaa!
Oho, lihansyöjä, joka ei syö mitään kasvikunnan tuotteita. Lihaa aamusta iltaan, kyllä suolisto tykkää.
Olen maailman onnellisin siitä, kuinka hyvin nykyään on vegaanista ruokaa tarjolla! ! En ole itse vegaani, mutta syön paljolti vegaanisesti. Lapseni on maito -ja kananmuna-allerginen, joten vegaaniset tuotteet sopivat hänelle täydellisesti (esim. jogurtit, juusto jne.) Ostamme siis lähes kaiken vegaanisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko, mitä kirjoitin? "kysyn sinulta, toivotko minun tuovan omat evääni"
Ja minä kirjoitin, että sinähän voit ottaa omat eväät? Missä ongelma?