Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?
Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?
Kommentit (363)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kasvissyöjä ja teen vieraille usein myös kanaa. Lihaa en oikein osaa kokata, niin kana helpompi.
Sori, mutta tästä tulee mieleen, että ajattelet liharuuasta pitävien haluavan syödä lihaa oli se mitä sitten olikaan makunautinnoista huolimatta. Ihan sama miltä maistuu, kunhan se on vain lihaa.
Et varmaan sitä kanakaan osaa kokata kuitenkaan, mutta se on mielestäsi nyt jotenkin helpompi kokata kuin punaista lihaa. Jätä suosiolla myös ne kanan kokkaukset pois ja keskity täysillä siihen kasvisruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle sekasyöjistä kasvisruoka kelpaa siinä missä lihaa sisältävä ruoka. Ei kai nyt ruoasta pidetä tai olla pitämättä sen perusteella onko siinä lihaa vai ei. Esim. itse ottaisin mielummin kahvipöydässä kasvispiirakkaa kuin kinkkupiirakkaa, kun taas ravintolassa tilaisin mielummin pekonipastan kuin kasvispastan. Teen ystävilleni (kaikki sekasyöjiä) vaihtelevasti kaikenlaista ruokaa enkä todellakaan ajattele, että en olisi ottanut ystävieni ruokavaliota huomioon, jos tarjoankin joku kerta vaikkapa falafeleja tai palak paneeria.
Olisi muuten kiva kuulla näiden liharuokaa vaativien suusta, että missä se loukkaantumisen raja menee eli minkälaisissa tilaisuuksissa liharuokaa on oltava tarjolla tai muuten ei ole ottanut huomioon sekasyöjän ruokavaliota? Meneekö raja siinä onko tarjolla vain makeaa vai (myös) suolaista? Jos tarjolla on suolaista, niin siitä on ilmeisesti ainakin pakko löytyä lihavaihtoehto? Entäs jos onkin vain makeaa, vaikkapa pelkkä mansikkakku, loukkaannutteko ettei kakussa ollut lihaa? Vai koskeeko tämä vain ns. lämmintä ruokaa? Kertokaa joku!
Eikös tuo boldattu pitäisi koskea ihan kaikkia syöjiä, siis myös vegaaneja? Eli lähtökohtaisesti kaikki pitäisi kelvata kaikille. Kyse on siis vain siitä, mitä haluaa syödä. Jos sekasyöjä haluaa joka atrialle lihaa, niin miksi hänellä ei saisi olla oikeus haluta lihaa joka aterialle? Miksi vain vegaaneilla on oikeus vaatia juuri sellaisia ruokia, mitä on tottunut syömään?
Koska lihaa ei pidä syödä minkään suosituksen mukaan päivän jokaisella aterialla, eikä edes joka toisella.
Edelleen kasvissyöjän ruokavalio koostuu vain kasvisruoasta, sekasyöjän ruokavalioon kuuluu sekä kasvisruoka, että liharuoka. Jos juhliin tulee molempia, niin mitäpä luulet kumpaa ruokaa on helpompi tehdä? Sitä mitä voi syödä kaikki vai sitä mitä syö vain osa?
Myöskään vegaaneilla ei pääsääntöisesti ole minkäänlaista estettä syödä liharuokia, hän vain ei halua tehdä niin. Edelleen, miksi ainoastaan vegaanien halut tulee huomioida? Miksi lihan syöjällä, tai seksasyöjällä ei ole oikeutta haluta tietynlaista ruokaa?
Sinäkö et sekasyöjänä yksinkertaisesti syö yhtään mitään kasvisruokaa? Kaikessa mitä suustasi alas pistät on lihaa tai muita eläinperäisiä osia?
Kun on ollut vuosia syömättä lihaa niin ei ole kyse enää pelkästään halusta, ettei sitä lihaa syö edes kohteliaisuuttaan. Vatsakivut on aikamoiset sen jälkeen. Sinulle toki tulee samat oireet kaikesta missä ei ole lihaa?
Onko sinulla pahakin lukihäiriö? Missä kohtaa väitin mitään tuollaista? Ensinnäkään en puhunut itsestäni yhtään mitään. Minä syön ihan mitä vaan nälkääni, vaikka pieniä kiviä. Minulla ei ole yhtään mitään kasvisruokia vastaan. Syön ja teen niitä itsekin.
Mistä se vuosikausia lihaa syömätön tietää vatsaoireistaan mitään, jos ei siitä ole minkäänlaista kokemusta? Eri asia, jos siihen vegaaniuteen on jo lähtökohtaisesti ollut joku terveydellinen syy. Siksi minulla olikin ihan boldattuna tuo pääsääntöisesti, että tyhmempikin ymmärtäisi, että tietenkään ei kenenkään kuulu syödä mitään sellaista, josta saa saa jonkinlaisia terveydellisiä oireita.
Se miksi olen tässä keskustelussa mukana on se, että olen henkeen ja vereen tasa-arvon kannattaja ja mielestäni jokaisen pitää olla vaatimuksissaan samalla viivalla, ellei vaatimuksiin liity jotain henkilökohtaisia terveydellisiä syitä. Minua vaan suunnattomasti tökkii se, että vain yksi ryhmä saa nostaa itsensä muiden yläpuolelle vaatimuksillaan ja muiden on oltava hiljaa omista mielihaluistaan.
No aika erikoista, minä en tykkää esim. sienistä, eikä kukaan ole koskaan pakottanut minua syömään sieniä. Ei meillä kyllä kasvisruokavaliolla olevatkaan itse mitään "vaadi", syövät vaan sitten tarjolla olevasta ruuasta sen mitä pystyy, mutta tottakai kohteliaisuuteen kuuluu huomioda vieraidenkin mieltymykset, esim. jos joku ei kertakaikkiaan tykkää valkosipulista, niin sitten ei tehdä valkosipulillista ruokaa (tai pistetään valkosipuli erikseen tarjolle halukkaille).
Mielestäni tasa-arvo kyllä toteutuu tässä vallan mainiosti, se on sitten taas sinun ongelmasi, jos et esim. kehtaa sanoa ääneen mieltymyksiäsi kun pelkäät että sinut leimataan nirsoksi.
Se taas on ihan höpöä, että joka ruuassa pitäisi olla lihaa, iha kuten sekin olisi, että joku vaatisi että jokaisessa ruuassa pitäisi olla niitä sieniä.
Sinulla todella taitaa olla luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia. Edelleen: minä syön ihan mitä vaan, enkä koskaan esitä minkäänlaisia vaatimuksia minkään suhteen. Jos jotain sellaista on, jota jostain syystä en halua syödä (äärimmäisen harvoin on), niin sitä sitten en syö, mutta en tietenkään syömättä jättämisestäni minkäänlaista numeroa tee.
Minä en todellakaan vaadi, että jokaisessa ruuassa lihaa pitäisi olla, se nyt kaiketi jo äärimmäisen idiootille tollollekin kävi teksteistäni selville moneen kertaan. Sen sijaan jos nyt joku "himokarppaaja" niin tekee, niin mielestäni hänen pitäisi olla vaatimuksissaan tismalleen samalla viivalla, kuin senkin, joka vaatii äärimmäisen ehdotonta lihattomuutta joka aterialla. Eli molempien mielihalut otettaisiin, tai oltaisiin ottamatta tasavertaisesti huomioon. Ei ole oikein, että yksi ryhmää saa sanella vapaasti vaatimuksiaan ja muiden toiveita katsotaan vinoon.
Karppaajakin voi syödä muutakin kuin lihaa. Minä en vain kertakaikkiaan keksi yhtään syytä miksi jonkun olis pakko saada sitä lihaa, tai en ainakaan yhtään sen parempaa syytä, kuin miksi jonkun pitäis saada niitä väkisin niitä sieniä ruokaansa. Sori.
Ja olen siis itse sekasyöjä.
Miksi sitten on ihan pakko saada kasviksia joka ruokaan?
Kenen juhliin pitää esittää toiveita tarjottavista ruuista? Kai nyt huomioonottava emäntä/ isäntä järjestää monipuoliset tarjottavat, jotta jokaiselle on jotain. Tai sitten voi kutsuessaan sanoa, että meillä on tällainen itujen maisteluilta, jos haluat tulla. Teemaillat siis erikseen, muuoin on kohteliasta huomioda kaikki vieraat. Eiks se ole ihan kunnia-asia järjestää monipuolinen tarjoilu. Koskee myös juomia, ei kaikki tykkää viineistä!
Mielenkiintoinen keskustelu. Mun mielestä tässä on kaksi eri näkökulmaa, eli käytännön järjestely ja sitten kasvissyöjän moraalinen ajatusmaailma.
Eli esim. karppaajalla ei ole mitään moraalista syytä olla tarjoamatta kaverilleen hiilaripitoista ruokaa, mutta käytännön syistä haluaa ehkä tehdä vaan yhden ruoan, joka passaa kummallekin.
Kasvissyöjällä on myös ehkä preferenssi olla syömättä lihaa, mutta todennäköisesti tärkeämpi tekijä on moraalinen vakaumus olla tukematta lihateollisuutta, ja jättää siksi lihatuotteen ostamatta. Ja jos ei halua ostaa lihaa itselleen, niin mun mielestä ymmärrettävää, ettei halua ostaa lihaa myöskään muille.
Mulla itsellä ei ole mitään moraalista tai uskonnollista vakaumusta olla juomatta alkoholia, mutta oon silti absolutisti. Ja kun mietin asiaa, niin mulle olis tosi outoa ostaa kaverille vodkapullo esim. lahjana tai tuliaisena. Mun mielestä etanoli on myrkkyä, niin se olisi jopa tavallaan epärehellistä ostaa toiselle sellaista, mitä itse ei suostuisi juomaan.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni kasvisvaihtoehtoa tarjotaan sekasyöjien juhlissa, mikäli ruokavalio on tiedossa. Täten on siis kohteliasta huomioida toisinkin päin. Se on vieraiden kunnioittamista ja huomioonottamista, ellei teemana vallan ole kasvisviikot.
Mutta kun monet sekasyöjät, määritelmän mukaisesti, syövät niin kasvisruokia kuin liharuokiakin. Molempia aivan samanarvoisesti. Minulle huomioon ottamista ja kunnioittamista on, että minulle tarjotaan ruokaa, riippumatta siitä sattuuko sen raaka-aineet sisältämään lihaa, kalaa tai kasviksia. Ei minun ruokavalioni tarkoita, että minulla olisi pakottavaa tarvetta syödä kaikkia ruokavaliossani olevia ruoka-aineita joka aterialla.
Vai pitääkö tässä sekasyöjänä ja ei allergisena alkaa erikseen ilmoittamaan erikoisruokavalioksi, että voin syödä lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia ja sieniä sekä maitoa laktoosilla ja ilman, viljoja gluteenilla tai ilman, mutta minulle tarjottavan ruoan ei kuitenkaan tarvitse sisältää näitä kaikkia. Eikö olisi ihan vaan helpompaa, että jos ei ilmoita mitään rajoitteita, se tarkoittaa, että kaikki kelpaa. Ja ne joiden pitää tai haluavat rajoittaa ruokavaliotaan, ilmoittavat siitä erikseen. Antakaa meidän oikeasti aidosti kaikkiruokaisten olla sitä rauhassa, älkääkä yrittäkö väittää meidän puolestamme, että meille pitää olla jotain ruoka-aineita vain siksi että itse haluatte niitä.
Kasvissyöjät huomioivat sekasyöjät tarjoamalla kasvisruokaa. Kasvisruoka kun kuuluu sekasyöjän ruokavalioon.
Lapsen oikeus isään ja äitiin?
!
Paksua ja suonikasta lihaa, sellaista jossa on punertavia karvoja puoleen varteen pitää olla saatavilla!
Vierailija kirjoitti:
Paksua ja suonikasta lihaa, sellaista jossa on punertavia karvoja puoleen varteen pitää olla saatavilla!
Omnomnomnomnomm... vähän ylöspäin käyränä ja mämmihunnulla... omnomnom...
Nami lihaa...ja tietysti miesmaitia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mun tekemät vegeruoat ei jostain syystä kelpaa, voin tarjota sekaaneille vastavuoroisesti jo klassikoksi muodostuneen kombon; mustaa kahvia ja vaniljajäätelöä.
Aika epäterveelliset ruokatottumukset sulla. Kahvi ja jäätelö on jäkiruoka, ei pääruoka. Sekaanina rakasta aidoista lähikasviksista ja juureksista tehtyjä hyviä ruokia. Mutta tekolihat maistuvat kamalilta semminkin kun en lihasta pahemmin pidä. Riista ja kala on tietty herkkua!
Kyse olikin siitä, että tätä komboa on mulle tarjottu monet kerrat sekaanien juhlissa.
Itse sekasyöjänä en kyllä kehtaisi vaatia, mutta en varmaan ihan heti oiskaan menossa syömään kasvissyöjän luokse. Ei siis oo yhtään mitään kasvissyöntiä vastaan, ainoa ongelma on se että oon ihan äärimmäisen nirso ihminen ja en pidä suurimmasta osasta kasviksia, eikä se ois sitä kasvissyöjää kohtaan kovin mukavaa mennä syömään sinne ja sitten jättää syömättä kun ei tykkää... Parempi siis jättää menemättä kokonaan. :D
Erityisesti vegaaneilla toimii ns. kaksoisstandardit ja uhriutuvat jos heitä ei huomioida mutta itse olettavat että kaikki voivat syödä ilmanmuuta vegaaniruokaa. Itse olen mm. pavuille ja soijalle allerginen ja omasta mielestäni eettisistä ja ekologisinta on syödä kotimaisista raaka-aineista tehtyä sekaruokaa.
Teen puolisolleni lähes päivittäin liha- tai kalaruokaa, päättele siitä.
T. Lähes täysin vegaanisesti syövä
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä syö myös kasviksia eikä kuole lihattomuuteen.
Mutta kasvissyöjä kuolee, jos makaroonilaatikon seassa on kananmunaa ja jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät he tarjoa, sillä eihän sitä nyt iik voi! Kaikkien pitää mättää samaa salaattia.
Omat eväät mukaan siis.
Niin tuo "samaa salaattia" on kyllä niin totta. Salaattiin heitetään pari palaa tofua ja kuvitellaan, että ruoka on riittävän proteiinipitoinen isolle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjä syö myös kasviksia eikä kuole lihattomuuteen.
Mutta kasvissyöjä kuolee, jos makaroonilaatikon seassa on kananmunaa ja jauhelihaa.
En kuole, mutta tulen kipeäksi. Kun elimistö ei ole 25 vuoteen käsitellyt lihaa, se todennäköisesti reagoisi siihen tavalla tai toisella. Makaronilaatikossa on usein myös maitoa. Jos siinä on laktoosia, istun vessassa loppuillan. Jos se on laktoositonta, yskin ja eritän limaa.
Mikä muiden ihmisten kasvissyönnissä jaksaa pistää vinkumaan vuodesta toiseen? Miten se on sinulta pois, että minä, sinulle ventovieras ihminen, olen kasvissyöjä? En ole tulossa luoksesi syömään, et joudu tekemään minulle minkäänlaisia erityisaterioita. Ja jos sinulla on hankalia ystäviä, niin muista, että ihan itse jokainen ystävänsä valitsee. Älä kutsu ihmisiä, joita et kotiisi halua tai joille et halua laittaa ruokaa.
Huomiovatko laktoosi-intolerantit minun laktoosia sisältävän ruokavalion tarjoiluissaan???
Karppaajakin voi syödä muutakin kuin lihaa. Minä en vain kertakaikkiaan keksi yhtään syytä miksi jonkun olis pakko saada sitä lihaa, tai en ainakaan yhtään sen parempaa syytä, kuin miksi jonkun pitäis saada niitä väkisin niitä sieniä ruokaansa. Sori.
Ja olen siis itse sekasyöjä.