Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomioivatko kasvissyöjät sekasyöjien ruokavalion tarjoiluissaan?

Vierailija
19.08.2020 |

Sekasyöjät! Jos menette vegaanin tai kasvissyöjän luokse kylään, vaikka syömään, tarjoaako hän teille lihaa? Vai onko kaikki hänen oman ruokavalionsa mukaista?

Kommentit (363)

Vierailija
221/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisesti kiinnittänyt huomiota lihaan tai sen puuttumiseen kyläpaikoissa. Perheemme on ihan hyvin voinut syödä kasviksia - tai sitä mitä on ollut tarjolla, aina on ollut hyvää. Sukulaisissa ja tuttavissa on kasvissyöjiä, joten taatusti on ollut kertoja, ettei lihaa ole ollut tarjolla. Vegaanitarjottavatkin ovat uponneet hyvin. Ei ole tarvinnut tehdä numeroa asiasta eikä meillä ole vakaumusta, että lihaa pitäisi saada ravinnoksi joka aterialla. Kotioloissakin syömme joskus kasvisruokaa.

Niin. 90 prosenttia ihmisistä hiljaisesti hyväksyy äänekkäiden tekemät muutokset, ettei vain pahottaisi kenenkään mieltä, ja heräävät liian myöhään siihen, ettei heidän tuntemaansa maailmaa enää ole. Näin se menee, on se sitten hyvä tai paha. Ilman tätä maailma ei koskaan muuttuisi. Äänekkäät omien oikeuksiensa puolustajat voittavat aina, hiljaiset sopeutuvat tai kuolevat. Ja maailma matkaa radallaan.

Ok.

Vierailija
222/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole erityisesti kiinnittänyt huomiota lihaan tai sen puuttumiseen kyläpaikoissa. Perheemme on ihan hyvin voinut syödä kasviksia - tai sitä mitä on ollut tarjolla, aina on ollut hyvää. Sukulaisissa ja tuttavissa on kasvissyöjiä, joten taatusti on ollut kertoja, ettei lihaa ole ollut tarjolla. Vegaanitarjottavatkin ovat uponneet hyvin. Ei ole tarvinnut tehdä numeroa asiasta eikä meillä ole vakaumusta, että lihaa pitäisi saada ravinnoksi joka aterialla. Kotioloissakin syömme joskus kasvisruokaa.

Niin. 90 prosenttia ihmisistä hiljaisesti hyväksyy äänekkäiden tekemät muutokset, ettei vain pahottaisi kenenkään mieltä, ja heräävät liian myöhään siihen, ettei heidän tuntemaansa maailmaa enää ole. Näin se menee, on se sitten hyvä tai paha. Ilman tätä maailma ei koskaan muuttuisi. Äänekkäät omien oikeuksiensa puolustajat voittavat aina, hiljaiset sopeutuvat tai kuolevat. Ja maailma matkaa radallaan.

Onpa todella dramaattista, kun kasvissyöjä tarjoaa vierailleen kasvisruokaa. Eihän teille voi kun nauraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarjoa, koska SEKAsyöjän ruokavalioon kuuluu kaikki aina kasviksista maitotuotteisiin.

Jos joku kertoo, että elää elämäntapaa, jossa jokaikisellä aterialla jostain syystä pitää olla lihaa, niin sitten toki voin tarjota. Mutta ei tälläisiä ihmisiä oikein ole, onneksi.

Vierailija
224/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Miksi pitäisi? Onko sinulla jokin syy siihen että sinun on saatava lihaa joka aterialla?

Ei ole. Teen itsekin toisinaan kasvisruokaa. Mietin vaan muidenkin kuin omien mieltymysten huomioimista tarjoiluissa.

Minä otan kyllä muiden mieltymykset ja ruokavaliot huomioon. En laita sipulia, jos tiedän että jollekin tulee siitä vatsa kipeäksi, tai en laita oliivejä, jos tiedän jonkun inhoavan niitä. Mutta jos sekasyöjä on oletetusti aika kaikkiruokainen, niin olisihan se aika epärealistinen ajatus, että tarjolla pitäisi olla jokaista mahdollista ruoka-ainetta. Ja veikkaan, ettei lihansyöjä edes tykkäisi kasvissyöjän taitamattomasti tekemästä liharuuasta - esim. itse en ole ikinä tehnyt liharuokia, joten en todellakaan edes osaa valmistaa niitä. Voisi olla myös riski tarjota ja syödä niitä, kun pahimmassa tapauksessa liha voisi jäädä vaikka ra'aksi. ja mitä järkeä siinä on, että kaikille muille olisi hyvin tehtyjä kasvisruokia ja salaatteja, mutta sekasyöjä (joka voisi syödä näitäkin) ei saisi ottaa niitä, vaan hänelle olisi joku lämmitetty lenkkimakkara tai Saarioisen lihapullia? Eikös se olisi jo vähän ilkeilyä? Kuten sekin, että lihansyöjälle ojennettaisiin eineksiä sanoen, että "sinulle kun ei kuitenkaan tuo kasvisruoka riitä, niin ota nyt tästä vähän lihaakin".

Vierailija
225/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti vegaaneilla toimii ns. kaksoisstandardit ja uhriutuvat jos heitä ei huomioida mutta itse olettavat että kaikki voivat syödä ilmanmuuta vegaaniruokaa. Itse olen mm. pavuille ja soijalle allerginen ja omasta mielestäni eettisistä ja ekologisinta on syödä kotimaisista raaka-aineista tehtyä sekaruokaa.

Edelleenkin, turhaa valittamista, mitä vaan jotkut ahdasmieliset sekasyöjät itse jauhavat...kaikkien pitää syödä kaikkea koska minäkin! Sinä itsehän siinä kuulostat itsekkäältä ja rasittavalta. Vaikka kuinka monta kertaa tässäkin keskustelussa on kasvissyöjät sanoneet etteivät tee tästä sen isompaa numeroa ja voivat ihan hyvin esim ottaa omat ruuat mukaan vieraisille mennessään.. nykyään ilmeisesti kyllä sekasyöjillekin tuntuu olevan niin hankala laittaa mitään syötävää että parasta olisi kaikkien kannalta kun kaikki ottaisi omat ruokansa mukaan aina tai syötäisiin ulkona!! Melkoista kun jokaiselle saisi valmistaa oman päivällisen... 😅

Vierailija
226/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on keskustelunaiheena samanlainen kuin treffeillä tarjoaminen. Kenelläkään ei ole kertoa omakohtaisia kokemuksia, kukaan ei törmää ongelmaan tosielämässä, mutta tällä palstalla hirveä öyhötys asiasta vuodesta toiseen.

Vierailija
227/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se tuttu maailma, joka on kadonnut? Olen itse lapsena syönyt lihaa, ja kasvoin ylempään keskiluokkaan kuuluneessa perheessä, eikä meilläkään ollut joka aterialla lihaa, vaikka olisi ollut siihen varaakin. Meillä syötiin kyllä lihaa, mutta MYÖS kasviskeittoja, kasvispiiraita, erilaisia salaatteja, ja kahvin kanssa ei KOSKAAN ollut lihaa, vaan pullaa, leivoksia, keksejä... Ja itse asiassa monet suomalaiset perinneruuathan ovat lihattomia. Yltiöpäinen lihanmättäminen tuli vasta elintason kasvaessa.

Jos kyläpaikassa on kahvitarjoilu, niin kuinka suurena ongelma pidätte sitä, jos tarjolla ei ole lihaa? Jos kyläpaikassa nyt sattuu olemaan pääruokana kavisruokaa, niin kuinka suuresti se järkyttää maailmaanne? Nykyisin kuitenkin lihaa syödään vielä ihan yleisesti, joten on lapsellista puhua tutun maailman katoamisesta. Pikemminkin lihan syönnin lisääntyminen on aikoinaan tehnyt vastaavanlaisen muutoksen, sillä ei aiemmin todellakaan koko ajan syöty lihapainotteisesti. Eipä siihen olisi ollut varaakaan suurimmalla osalla suomalaisia.

Vierailija
228/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos esimerkiksi kasvissyöjä pitää juhlat, onko tarjolla koskaan lihavaihtoehtoa? Ap

Ei ole.

Olisi asiallista kertoa tällaiset vastaukset minä-muodossa eli sinun olisi kannattanut kirjoittaa, että "Ei minun juhlissani."

En ole kasvissyöjä ja vastasin kokemusperäisesti.

100% niistä kasvissyöjien järjestämistä juhlista, joihin olen osallistunut, on tarjottu vain kasvisruokaa.

Vierailija
229/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarjotaan kasvisruokaa, niin se on hienoa, nam! Mutta jos tarjotaan lisäksi näkemystä siitä, että kasvissyöjä on jotenkin parempi kuin joku muu, niin yök.

Vierailija
230/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä nyt voi pöydässä olla kaikenlaista. Jos on vain vegaaniruokaa tarjolla niin tulee mieleen, että koittaako tuo nyt tuputtaa omaa elämänkatsomustaan. En minäkään vaadi häntä lausumaan ruokarukousta. Parempi pitää ruoka ruokana ja elämänkatsomukset elämänkatsomuksina. Vatsat täyteen ja hyvä mieli kaikille. Pingottajista ei kukaan tykkää.

Ruokarukoukseen verrattavaa olisi se, jos joutuisit kuuntelemaan paasausta ruokavaliosta. Ja mitä tulee siihen, pitäisikö pöydässä olla "kaikenlaista" - mitä tämä oikein tarkoittaa? Joskushan pöydässä on useita ruokalajeja, joskus ehkä vain yksi lämmin ruoka, salaattia ja leipää. Ei kylässä aina ole mitään noutopöytää useine ruokineen, ja sekin on ihan ok. Ja ihan jokaista ruokalajiahan pöydässä ei olisi mahdollista olla, eikä jokaiselle ruokavaliolle erikseen omaa versiota - järkevämpää tehdä yksi versio, joka käy kaikille. Miksi ihmeessä on tärkeää, että jossain kyläpaikassa täytyy olla jotain, mikä sisältää maitotuotteita, jotain mikä sisältää kalaa, jotain mikä sisältää lihaa, jotain mikä sisältää kanaa ja vielä jotain, mikä sisältää kananmunaa?

Vierailija
231/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Olisi asiallista kertoa tällaiset vastaukset minä-muodossa eli sinun olisi kannattanut kirjoittaa, että "Ei minun juhlissani."

En ole kasvissyöjä ja vastasin kokemusperäisesti.

100% niistä kasvissyöjien järjestämistä juhlista, joihin olen osallistunut, on tarjottu vain kasvisruokaa.

Miksi et vastannut niin? "Niissä kasvissyöjien juhlissa, joihin minä olen osallistunut, on tarjottu vain kasvisruokaa."

Koska sinä et voi puhua muiden puolesta. Minä olen vegaani ja tarjoan juhlissani liharuokaa, eli voisin yhtä lailla väittää, että kasvissyöjät tarjoavat aina juhlissaan myös liharuokaa.

Ei kovin järkevää keskustelua, jos käytetään tuollaisia yleistyksiä, eikö totta?

Vierailija
232/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjä syö myös kasviksia eikä kuole lihattomuuteen.

Mutta kasvissyöjä kuolee, jos makaroonilaatikon seassa on kananmunaa ja jauhelihaa.

En kuole, mutta tulen kipeäksi. Kun elimistö ei ole 25 vuoteen käsitellyt lihaa, se todennäköisesti reagoisi siihen tavalla tai toisella. Makaronilaatikossa on usein myös maitoa. Jos siinä on laktoosia, istun vessassa loppuillan. Jos se on laktoositonta, yskin ja eritän limaa.

Mikä muiden ihmisten kasvissyönnissä jaksaa pistää vinkumaan vuodesta toiseen? Miten se on sinulta pois, että minä, sinulle ventovieras ihminen, olen kasvissyöjä? En ole tulossa luoksesi syömään, et joudu tekemään minulle minkäänlaisia erityisaterioita. Ja jos sinulla on hankalia ystäviä, niin muista, että ihan itse jokainen ystävänsä valitsee. Älä kutsu ihmisiä, joita et kotiisi halua tai joille et halua laittaa ruokaa.

Ihan vastaavalla tavalla minä tulen kipeäksi, jos joudun syömään tiettyjä kasviksia ja kasviproteiineja, kun en niitä terveyssyistä ruokavaliossani pysty käyttämään. Kumma kyllä asiaa ei tahdota oikein ymmärtää näin päin.

Kyllä suurin osa ymmärtää. Ilmoitat vaan, mitkä ruoka-aineet eivät sovi sinulle, niin valtaosa kyllä ottaa ne huomioon.

Vierailija
233/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle sekasyöjistä kasvisruoka kelpaa siinä missä lihaa sisältävä ruoka. Ei kai nyt ruoasta pidetä tai olla pitämättä sen perusteella onko siinä lihaa vai ei. Esim. itse ottaisin mielummin kahvipöydässä kasvispiirakkaa kuin kinkkupiirakkaa, kun taas ravintolassa tilaisin mielummin pekonipastan kuin kasvispastan. Teen ystävilleni (kaikki sekasyöjiä) vaihtelevasti kaikenlaista ruokaa enkä todellakaan ajattele, että en olisi ottanut ystävieni ruokavaliota huomioon, jos tarjoankin joku kerta vaikkapa falafeleja tai palak paneeria.

Olisi muuten kiva kuulla näiden liharuokaa vaativien suusta, että missä se loukkaantumisen raja menee eli minkälaisissa tilaisuuksissa liharuokaa on oltava tarjolla tai muuten ei ole ottanut huomioon sekasyöjän ruokavaliota? Meneekö raja siinä onko tarjolla vain makeaa vai (myös) suolaista? Jos tarjolla on suolaista, niin siitä on ilmeisesti ainakin pakko löytyä lihavaihtoehto? Entäs jos onkin vain makeaa, vaikkapa pelkkä mansikkakku, loukkaannutteko ettei kakussa ollut lihaa? Vai koskeeko tämä vain ns. lämmintä ruokaa? Kertokaa joku!

Eikös tuo boldattu pitäisi koskea ihan kaikkia syöjiä, siis myös vegaaneja? Eli lähtökohtaisesti kaikki pitäisi kelvata kaikille. Kyse on siis vain siitä, mitä haluaa syödä. Jos sekasyöjä haluaa joka atrialle lihaa, niin miksi hänellä ei saisi olla oikeus haluta lihaa joka aterialle? Miksi vain vegaaneilla on oikeus vaatia juuri sellaisia ruokia, mitä on tottunut syömään?

Koska lihaa ei pidä syödä minkään suosituksen mukaan päivän jokaisella aterialla, eikä edes joka toisella. 

Edelleen kasvissyöjän ruokavalio koostuu vain kasvisruoasta, sekasyöjän ruokavalioon kuuluu sekä kasvisruoka, että liharuoka. Jos juhliin tulee molempia, niin mitäpä luulet kumpaa ruokaa on helpompi tehdä? Sitä mitä voi syödä kaikki vai sitä mitä syö vain osa?

Myöskään vegaaneilla ei pääsääntöisesti ole minkäänlaista estettä syödä liharuokia, hän vain ei halua tehdä niin. Edelleen, miksi ainoastaan vegaanien halut tulee huomioida? Miksi lihan syöjällä, tai seksasyöjällä ei ole oikeutta haluta tietynlaista ruokaa?

Sinäkö et sekasyöjänä yksinkertaisesti syö yhtään mitään kasvisruokaa? Kaikessa mitä suustasi alas pistät on lihaa tai muita eläinperäisiä osia? 

Kun on ollut vuosia syömättä lihaa niin ei ole kyse enää pelkästään halusta, ettei sitä lihaa syö edes kohteliaisuuttaan. Vatsakivut on aikamoiset sen jälkeen. Sinulle toki tulee samat oireet kaikesta missä ei ole lihaa?

Onko sinulla pahakin lukihäiriö? Missä kohtaa väitin mitään tuollaista? Ensinnäkään en puhunut itsestäni yhtään mitään. Minä syön ihan mitä vaan nälkääni, vaikka pieniä kiviä. Minulla ei ole yhtään mitään kasvisruokia vastaan. Syön ja teen niitä itsekin.

Mistä se vuosikausia lihaa syömätön tietää vatsaoireistaan mitään, jos ei siitä ole minkäänlaista kokemusta? Eri asia, jos siihen vegaaniuteen on jo lähtökohtaisesti ollut joku terveydellinen syy. Siksi minulla olikin ihan boldattuna tuo pääsääntöisesti, että tyhmempikin ymmärtäisi, että tietenkään ei kenenkään kuulu syödä mitään sellaista, josta saa saa jonkinlaisia terveydellisiä oireita.

Se miksi olen tässä keskustelussa mukana on se, että olen henkeen ja vereen tasa-arvon kannattaja ja mielestäni jokaisen pitää olla vaatimuksissaan samalla viivalla, ellei vaatimuksiin liity jotain henkilökohtaisia terveydellisiä syitä. Minua vaan suunnattomasti tökkii se, että vain yksi ryhmä saa nostaa itsensä muiden yläpuolelle vaatimuksillaan ja muiden on oltava hiljaa omista mielihaluistaan.

No aika erikoista, minä en tykkää esim. sienistä, eikä kukaan ole koskaan pakottanut minua syömään sieniä. Ei meillä kyllä kasvisruokavaliolla olevatkaan itse mitään "vaadi", syövät vaan sitten tarjolla olevasta ruuasta sen mitä pystyy, mutta tottakai kohteliaisuuteen kuuluu huomioda vieraidenkin mieltymykset, esim. jos joku ei kertakaikkiaan tykkää valkosipulista, niin sitten ei tehdä valkosipulillista ruokaa (tai pistetään valkosipuli erikseen tarjolle halukkaille).

Mielestäni tasa-arvo kyllä toteutuu tässä vallan mainiosti, se on sitten taas sinun ongelmasi, jos et esim. kehtaa sanoa ääneen mieltymyksiäsi kun pelkäät että sinut leimataan nirsoksi.

Se taas on ihan höpöä, että joka ruuassa pitäisi olla lihaa, iha kuten sekin olisi, että joku vaatisi että jokaisessa ruuassa pitäisi olla niitä sieniä.

Sinulla todella taitaa olla luetun ymmärtämisen kanssa ongelmia. Edelleen: minä syön ihan mitä vaan, enkä koskaan esitä minkäänlaisia vaatimuksia minkään suhteen. Jos jotain sellaista on, jota jostain syystä en halua syödä (äärimmäisen harvoin on), niin sitä sitten en syö, mutta en tietenkään syömättä jättämisestäni minkäänlaista numeroa tee.

Minä en todellakaan vaadi, että jokaisessa ruuassa lihaa pitäisi olla, se nyt kaiketi jo äärimmäisen idiootille tollollekin kävi teksteistäni selville moneen kertaan. Sen sijaan jos nyt joku "himokarppaaja" niin tekee, niin mielestäni hänen pitäisi olla vaatimuksissaan tismalleen samalla viivalla, kuin senkin, joka vaatii äärimmäisen ehdotonta lihattomuutta joka aterialla. Eli molempien mielihalut otettaisiin, tai oltaisiin ottamatta tasavertaisesti huomioon. Ei ole oikein, että yksi ryhmää saa sanella vapaasti vaatimuksiaan ja muiden toiveita katsotaan vinoon.

Karppaajakin voi syödä muutakin kuin lihaa. Minä en vain kertakaikkiaan keksi yhtään syytä miksi jonkun olis pakko saada sitä lihaa, tai en ainakaan yhtään sen parempaa syytä, kuin miksi jonkun pitäis saada niitä väkisin niitä sieniä ruokaansa. Sori.

Ja olen siis itse sekasyöjä.

Miksi sitten on ihan pakko saada kasviksia joka ruokaan?

Ei minun ainakaan ole. Voin ihan hyvin syödä vaikka leipää. En myöskään koe, että jonkun kyläpaikassa tarjoillut ruuan täytyy olla niin olennainen osa omaa ravitsemustani, että saan jonkun kriisin siitä, jos nyt sillä aterialla kaikki ei mene ravintosuositusten mukaan. Lihaa tosin en syö, eli sellaiset jätän väliin, mutta en myöskään edellytä kaikkia lempiruokalajejani löytyvän jonkun toisen tarjoiluista.

Vierailija
234/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään, eikä se kuulu vieraanvaraisuuteen. Talo elää tavoillaan, vieras käypi ajallaan.

En ole syönyt lihaa pariin kymmeneen vuoteen, mutta koskaan en ole tehnyt numeroa tai edes toivonut minulle hen.koht. vierastarjoilua, sillä aina on löytynyt tarjottavissa jotakin syötävää.

Ei kait kukaan syö pelkkää lihaa tarjoiluna, vaan se on pieni osa muista lisukkeista.

Vierailija
235/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse uskon, että ylivoimaisesti suurimmalle osalle sekasyöjistä kasvisruoka kelpaa siinä missä lihaa sisältävä ruoka. Ei kai nyt ruoasta pidetä tai olla pitämättä sen perusteella onko siinä lihaa vai ei. Esim. itse ottaisin mielummin kahvipöydässä kasvispiirakkaa kuin kinkkupiirakkaa, kun taas ravintolassa tilaisin mielummin pekonipastan kuin kasvispastan. Teen ystävilleni (kaikki sekasyöjiä) vaihtelevasti kaikenlaista ruokaa enkä todellakaan ajattele, että en olisi ottanut ystävieni ruokavaliota huomioon, jos tarjoankin joku kerta vaikkapa falafeleja tai palak paneeria.

Olisi muuten kiva kuulla näiden liharuokaa vaativien suusta, että missä se loukkaantumisen raja menee eli minkälaisissa tilaisuuksissa liharuokaa on oltava tarjolla tai muuten ei ole ottanut huomioon sekasyöjän ruokavaliota? Meneekö raja siinä onko tarjolla vain makeaa vai (myös) suolaista? Jos tarjolla on suolaista, niin siitä on ilmeisesti ainakin pakko löytyä lihavaihtoehto? Entäs jos onkin vain makeaa, vaikkapa pelkkä mansikkakku, loukkaannutteko ettei kakussa ollut lihaa? Vai koskeeko tämä vain ns. lämmintä ruokaa? Kertokaa joku!

Eikös tuo boldattu pitäisi koskea ihan kaikkia syöjiä, siis myös vegaaneja? Eli lähtökohtaisesti kaikki pitäisi kelvata kaikille. Kyse on siis vain siitä, mitä haluaa syödä. Jos sekasyöjä haluaa joka atrialle lihaa, niin miksi hänellä ei saisi olla oikeus haluta lihaa joka aterialle? Miksi vain vegaaneilla on oikeus vaatia juuri sellaisia ruokia, mitä on tottunut syömään?

Koska lihaa ei pidä syödä minkään suosituksen mukaan päivän jokaisella aterialla, eikä edes joka toisella. 

Edelleen kasvissyöjän ruokavalio koostuu vain kasvisruoasta, sekasyöjän ruokavalioon kuuluu sekä kasvisruoka, että liharuoka. Jos juhliin tulee molempia, niin mitäpä luulet kumpaa ruokaa on helpompi tehdä? Sitä mitä voi syödä kaikki vai sitä mitä syö vain osa?

Myöskään vegaaneilla ei pääsääntöisesti ole minkäänlaista estettä syödä liharuokia, hän vain ei halua tehdä niin. Edelleen, miksi ainoastaan vegaanien halut tulee huomioida? Miksi lihan syöjällä, tai seksasyöjällä ei ole oikeutta haluta tietynlaista ruokaa?

Sinäkö et sekasyöjänä yksinkertaisesti syö yhtään mitään kasvisruokaa? Kaikessa mitä suustasi alas pistät on lihaa tai muita eläinperäisiä osia? 

Kun on ollut vuosia syömättä lihaa niin ei ole kyse enää pelkästään halusta, ettei sitä lihaa syö edes kohteliaisuuttaan. Vatsakivut on aikamoiset sen jälkeen. Sinulle toki tulee samat oireet kaikesta missä ei ole lihaa?

Onko sinulla pahakin lukihäiriö? Missä kohtaa väitin mitään tuollaista? Ensinnäkään en puhunut itsestäni yhtään mitään. Minä syön ihan mitä vaan nälkääni, vaikka pieniä kiviä. Minulla ei ole yhtään mitään kasvisruokia vastaan. Syön ja teen niitä itsekin.

Mistä se vuosikausia lihaa syömätön tietää vatsaoireistaan mitään, jos ei siitä ole minkäänlaista kokemusta? Eri asia, jos siihen vegaaniuteen on jo lähtökohtaisesti ollut joku terveydellinen syy. Siksi minulla olikin ihan boldattuna tuo pääsääntöisesti, että tyhmempikin ymmärtäisi, että tietenkään ei kenenkään kuulu syödä mitään sellaista, josta saa saa jonkinlaisia terveydellisiä oireita.

Se miksi olen tässä keskustelussa mukana on se, että olen henkeen ja vereen tasa-arvon kannattaja ja mielestäni jokaisen pitää olla vaatimuksissaan samalla viivalla, ellei vaatimuksiin liity jotain henkilökohtaisia terveydellisiä syitä. Minua vaan suunnattomasti tökkii se, että vain yksi ryhmä saa nostaa itsensä muiden yläpuolelle vaatimuksillaan ja muiden on oltava hiljaa omista mielihaluistaan.

Olet nyt käsittänyt jotain väärin. Missä ja keneltä vegaanit tai kasvissyöjät nyt erikseen vaativat jotain? Se, että ilmoitttaa ruokavaliostaan, ei ole VAATIMUS saada mitään tietynlaista ruokaa. On sekä vieraalle että isäntäväelle tavattoman kiusallista, jos tarjottu ruoka ei syystä tai toisesta sovi ruokavalioon, ja ainakin itseäni harmittaisi, jos EN olisi saanut tietää etukäteen, jos jokin ruokaaines ei toiselle käy. Aika harva edes haluaisi tarjota lihaa kasvissyöjälle, mutta se voisi olla ärsyttävämpää, jos olisi nähnyt vaivaa ruuan eteen ja vasta jälkikäteen kävisi ilmi, että toinen onkin kasvissyöjä. Itse yritän aina muistaa kysyä ruokarajoitteista, ja itselleni on ihan sama, johtuuko rajoite allergiasta, mieltymyksestä vai vakaumuksesta - huomioin kaikki. En koe niitä vaatimuksiksi.

Vierailija
236/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta ja kyllä meidän perheen juhlissa, kuten synttäreillä tai rippijuhlissa tms. tarjoillaan myös lihapitoisia tarjottavia. Meillä eivät kaikki ole perheessä kasvissyöjiä muutenkaan. En tiedä sitten, jos järjestäisin omat synttärit tms., tarjoaisinko lihaa, ehkä en. Olen tosin vähentänyt lihatarjottavien määrä juhlissa kyllä runsaasti. Se johtuu siitä, että lihaa syövät innostuvat aina juhlissa syömään niitä kasvistarjottavia, ja sitten ne hupenevat. Joutuu sitten tekemään aivan älyttömät määrät niitä kasvisvaihtoehtoja, kun pitää olla niin paljon ylimääräistä. On yksinkertaisempaa tehdä kaikki sellaisia, jotka käyvät kaikille, niin osaa vähän arvioida määriäkin.

Vierailija
237/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 54 vuotias. Lopetin lihansyönnin melkein 40 vuotta sitten. Käytän luomumunia leivontaan, luomumaitoa kahviin ja joskus voin ostaa ja tarjota luomulihaa lihansyöjälle.

Ongelma minulle ei ole muiden lihansyönti vaan se millaiset olot niillä lihaksi päätyvillä eläimillä on. En itse söisi esim. metsästettyä lihaa, mutta tokihan se on eettisesti ajatellen paljon parempi vaihtoehto. Jos niin moni ei niin täysin kyseenalaistamatta hyväksyisi tehotuotannon eläinrääkkäystä, niin tuottajien olisi jossain vaiheessa tehtävä sille jotain.

Sekadyöjä pystyy vallan mainiosti syömään esim. vaikka kasvispastaruokia tai salaatteja.

Tämmöinen palstaöyhötys joltain makkarafanaatikolta on vain typerää ja lapsellista.

heh heh... vai että makkarafanaatikko. En ole mikään fanaatikko, teen itsekin toisinaan kasvisruokia. Silti pistää hieman ärsyttämään, kun aina yhteisiä illanviettoja ystävien kanssa suunniteltaessa porukan kasvissyöjä pitää itsestään selvänä sitä, että kaikille tehdään ruuaksi kasvisruokaa. Ap

Voiko selittää, että mikä tuossa on varsinaisesi se ongelma, etä kaikki syö samaa kasvisruokaa? Voit tietenkin ehdottaa myös, että illanviettoon tehdään sekä kasvisruoka, että liharuoka. Hommaa vain on näin suunnilleen puolet enemmän ja helposti tulee kalliimmaksikin tällä tavoin. Kuka kokkaa, kuka maksaa, jokainen osallistuja?

Ensinnäkin se on ongelma, että yksi kuvittelee, että kaikille automaattisesti kelpaa hänen ruokavalionsa. Sitten hän ehdottaa jotain nyhtökauraa tai soijarouhetta, jotka eivät ole edes hyviä. Tai pitsaa, johon tulee vaan niitä täytteitä, jotka hänelle kelpaavat. Puhtaat kasvikset kyllä ovat hyviä, ja minä olen aika kaikkiruokainen. Mutta on raivostuttavaa yrittää keksiä ruokia kasvissyöjän kanssa, jolle kaiken lisäksi ei kelpaa esimerkiksi sipuli tai feta.  Minä ehdotankin yleensä, että tehdään jotain ruokaa, jossa kaikki saavat kerätä lautaselleen mitä haluavat, esim. tacoja tai salaattia, joihin kukin voi ottaa lihaa, kasviksia tai härkiksiä makunsa mukaan.

Tuo sinun ehdotuksesihan on oikein hyvä. Ja pitsaongelmankin voi ratkaista niin, että ostatte sellaisia pikkupitsapohjia (tai teette itse niitä) ja ostatte yhdessä ne perustäytteet, jotka käyvät kaikille, ja jos joku haluaa jotain extraa pitsaansa, hän voi tuoda sitten omat lisukkeet mukanaan. Tuollaista se vaan joskus on. Eikä tuohon törmätä vain kasvissyöjien kanssa, vaan myös moniallergisten tai sellaisten, joilla on vaan hyvin tarkkaan rajatut mieltymykset. Mutta tuohan ei ole ylipääsenmätön ongelma, kuten itsekin olet huomannut. Tacot ja salaatti on oikein hyvä vaihtoehto illanistujaisiin. Voit sitten joidenkin muiden kavereiden kanssa kokkailla niitä liharuokia.

Vierailija
238/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas taas hassunhauska omaperäinen aloitus ja aivan hulvattomia kommentteja. SEKAsyöjä ei kuole siihen, jos joka aterialla ei ole teurastettua eläintä. Kunhan allergiat otetaan huomioon. Sen sijaan kasvissyöjälle on kovat vatsavaivat tiedossa, jos hänelle syötetään liharuokaa. Onneksi lähipiirissäni ei ole ketään niin idioottia, että kuvittelisi näiden olevan millään tavalla verrannollinen asia saati että pitäisi ruokaa niin isossa osassa tapahtumia, että jaksaisi alkaa siitä napisemaan. Hyvien tapojen mukaista on tarjota jokaiselle jotakin huomioiden ruokarajoitteet. En ole tähän mennessä vielä yhtään ihmistä tavannut, jonka ruokavalio koostuisi pelkästä lihasta tai pelkistä eläintuotteista. Jokaisen ruokavalioon kuuluu kyllä joitain kasvikunnan tuotteita. 

Vierailija
239/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni myös vieraana itse ainakin on kohteliasta kunnioittaa toisen arvoja jos ei syö lihaa esimerkiksi eettisistä syistä.

Miksei kasvissyöjän sitten tarvitse koskaan kunnioittaa esim. metsästäjän eettisiä arvoja, jolle on tärkeää että kaikki ruoka on itse pyydettyä lähiruokaa?

Vierailija
240/363 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni myös vieraana itse ainakin on kohteliasta kunnioittaa toisen arvoja jos ei syö lihaa esimerkiksi eettisistä syistä.

Miksei kasvissyöjän sitten tarvitse koskaan kunnioittaa esim. metsästäjän eettisiä arvoja, jolle on tärkeää että kaikki ruoka on itse pyydettyä lähiruokaa?

Jos minun luokseni tulee joskus kylään metsästäjä, jonka kaikki ruoka on itse pyydettyä lähiruokaa, lupaan kunnioittaa hänen arvojaan. Tosin ystäväpiiriini ei kuulu yhtäkään metsästäjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi