Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon saat asumistukea? Tulosi, vuokra, montako lasta?

Vierailija
26.08.2013 |

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 00:12"]

Sinulle 19..ei ole peritty, ihan omalla työllä hankittu talo ja maksettu, muutama lapsikin siinä kasvatettu. Olen sitä mieltä että jokainen elelköön omillaan ja hankkikoon lapsia jos on siihen varaa. Mutta ei hätää, tukiaisiin taatusti tulossa kiristyksiä kun maalla menee niin huonosti..luulisi että hävettäisi teitä mankujia, minusta olisi häpeä jos joutuisin menemään johonkin köyhäinhuoltoon, en kyllä sillä kehuisi. Me muut veronmaksajat sen kustannamme.

[/quote]

Ihan ensiksi voisi poistaa verovähennysoikeuden asuntolainasta. Tämä kysymys on esitetty jo ylemmiltä tahoilta: miksi valtion pitäisi tukea ihmisten oman omaisuuden kartuttamista? Tähän menee vuositasolla miljoonia. Monissa maissa ei ole tällaista systeemia ollenkaan.

22/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle 19..ei ole peritty, ihan omalla työllä hankittu talo ja maksettu, muutama lapsikin siinä kasvatettu. Olen sitä mieltä että jokainen elelköön omillaan ja hankkikoon lapsia jos on siihen varaa. Mutta ei hätää, tukiaisiin taatusti tulossa kiristyksiä kun maalla menee niin huonosti..luulisi että hävettäisi teitä mankujia, minusta olisi häpeä jos joutuisin menemään johonkin köyhäinhuoltoon, en kyllä sillä kehuisi. Me muut veronmaksajat sen kustannamme.

[/quote]

En kyllä todellakaan kehuskele tilaanteellani. Sanon vaan ettei kaikki oo yhtä onnekkaita. Olet juuri yksi niistä surullisista tapauksista jotka ovat sitä mieltä "että jokainen elelkööt omillaan". Kyllä kanssa-ihmisiä pitää auttaa silloin kun he apua tarvitsevat. ymmärrän kyl jos ei kiinnosta maksella pultsareitten perjantaipulloja mut mun tillanne nyt kyllä ei ole se. Mitäs oisit ite tehny mun tilanteessa? abortoinnu lapses koska ei nyt ole vakituista työtä? Kyllä mä aijon ihan maksaa saamani taksin tälle yhteiskunnalle ja moninkerroin jos mahollista mut just nyt ei pysty. Varmasti kaikilla on sellasia tilanteita.

Ei ole mustakaan ole kovin kivaa siellä kelassa ramppaa mutta jollain on perhe elätettävä. Lisäksihän mulle kuuluis varmasti vielä toimeentulotuki, mutta en oo halunnut hakea kun yritän pärjätä mahollisimman vähällä.

Harmi että noin ajattelevia on.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="mama94" time="27.08.2013 klo 00:38"]

[/quote]

En kyllä todellakaan kehuskele tilaanteellani. Sanon vaan ettei kaikki oo yhtä onnekkaita. Olet juuri yksi niistä surullisista tapauksista jotka ovat sitä mieltä "että jokainen elelkööt omillaan". Kyllä kanssa-ihmisiä pitää auttaa silloin kun he apua tarvitsevat. ymmärrän kyl jos ei kiinnosta maksella pultsareitten perjantaipulloja mut mun tillanne nyt kyllä ei ole se. Mitäs oisit ite tehny mun tilanteessa? abortoinnu lapses koska ei nyt ole vakituista työtä? Kyllä mä aijon ihan maksaa saamani taksin tälle yhteiskunnalle ja moninkerroin jos mahollista mut just nyt ei pysty. Varmasti kaikilla on sellasia tilanteita.

Ei ole mustakaan ole kovin kivaa siellä kelassa ramppaa mutta jollain on perhe elätettävä. Lisäksihän mulle kuuluis varmasti vielä toimeentulotuki, mutta en oo halunnut hakea kun yritän pärjätä mahollisimman vähällä.

Harmi että noin ajattelevia on.. 

[/quote]

Juu totta! Ja kyllähän niitä verorahoja käytetään paljon turhempaankin! Meidän kotikaupungissa ainakin (n.40 000 asukasta) on ainakin 8 puistoa joissa kaikissa on hemmetin rumaa ja kallista taidetta... ilmankin oisi pärjätty.. 

Ensin mun mielestä hoidetaan työttömyys yms kuriin ennen kuin penniäkään laitetaan kulttuuriin yms. "ylimääräiseen"

Vierailija
24/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä ei tuloja koska nollasoppari vuokrafirmalla ja just nyt luen aikuislukiossa ylppäreihin ni en oo keikkoja ottanut ku panostan kirjotuksiin. aikuislukiossahan ei opintotukiin ole oikeutettu.

vuokra on 738e 60 neliön kaksiosta jossa yksin asun ei lapsia (lemmikkejä tosin kyl).

Asumistukea tulee n. 350e/kk ja joku muutama sentti siihen päälle.  lokakuussa tarkotus taas paiskii urakalla duunia niin tarkistutan tuen eli varmasti pienenee pian. amis loppu tossa keväällä ja jännäilin kovasti tulenko saamaan tukia siinä säästöjen huvetessa kesäkuun aikana aika pitkälle pois kun eipä sitä paljoo oltu  saatu säästeltyä...

Vierailija
25/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähihoitajan palkka lisineen (=n. 2300€), lapsilisä 100€. Miehellä ei minkäänlaisia tuloja. 1 lapsi, asutaan 60 neliön kaksiossa, vuokra 680. Ei asumistukea, liian hyvät tulot...

Vierailija
26/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sain asumistukea kun opiskelin 90-luvulla, sen jälkeen olen käynyt töissä ja maksanut itse menoni niinkuin aikuinen tekee

Vierailija
27/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoidontuki 580e, miehen opintotuki 220e, työtulot 300e, lapsilisät 219e = 1319e/kk. Kaksi lasta, vuokra 1000e. Asumistuki 470e/kk. Yhteesä 1789/kk nelihenkiseltä perheeltä josta 1000e menee vuokraan. Jospa saisin jo sitä työtä ja mies valmistuisi!

Vierailija
28/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot työmarkkinatuki 603, lapsilisä 150, asumistukea 448 ja vuokra 700e. Käteen jää 503 e kuukaudessa. Todellakin, kyllähän tässä yksinhuoltajana oikein JUHLII tuon rahan kanssa. Elatustukea en saa, pitäisi hakea.

Vierailija
29/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 07:18"]

Lastenhoidontuki 580e, miehen opintotuki 220e, työtulot 300e, lapsilisät 219e = 1319e/kk. Kaksi lasta, vuokra 1000e. Asumistuki 470e/kk. Yhteesä 1789/kk nelihenkiseltä perheeltä josta 1000e menee vuokraan. Jospa saisin jo sitä työtä ja mies valmistuisi!

[/quote]

Te varmaan saisitte toimeentulotukeakin tilanteessanne ...

Vierailija
30/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 07:33"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 07:18"]

[/quote]

Te varmaan saisitte toimeentulotukeakin tilanteessanne ...

[/quote]

Joo, mutta kun mies ei suostu sitä nostamaan.

Vierailija
31/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:06"]

Äitiyspäiväraha 594 bruttoa, nettona 496/kk, yksi lapsi josta lapsilisä 150 (50e yksinhuoltajalisä), 150 elatustuki kelalta (isältä ei tule mitään). 

Vuokra 682e

Asumistukea saan 409 euroa kuussa

Huonosti tota rahaa tulee varsinkii kun marraskuussa loppuu äitiysloma ja äitiyspvraha.. että tiukkaa tekee yh-äideillä joiden lasten isät eivät maksele. Onneks kuitenkin on kela että edes jotenkii elää

[/quote]

Menisit luuska töihin ja huolehtisit ehkäisystä, niin ei tarvitsisi muiden äpäröitäsi elätellä.

Vierailija
32/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen kokopäiväisesti töissä ja asun omistusasunnossa, mutta vielä keväällä opiskelin ja asuin vuokralla. Tässä siis kevään tilanne:

Tulot 1100 €

vuokra 935 €

asumistuki 560 €

Lapsia kolme, olen yh. Opintotukea en enää saanut, mutta lapsilisät toki olivat tärkeä tulonlähde minulle.

Vierailija
33/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 2600e, johon laskettu lapsilisät reilu 200e ja asumistuki 150e. Vuokra 1000e/kk ja lapsia 2 kipaletta.

Vierailija
34/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloja miehellä on yhteensä 800 € kuukaudessa, minulla 9 €, tukea emme saa yhtään. Lapsia ei ole.

Vierailija
35/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko alkuvuoden tammikuusta kesäkuuhun luin yliopiston pääsykokeisiin, tienasin keikkatyöllä kuudessa kuukaudessa yhteensä 300euroa taskurahaa. En nostanut mitään tukia.

Minulla oli säästöjä lukioaikana palkoista säästämäni 4000e. (Lukion ohessa kävin töissä ja maksoin itse vaatteet, matkat, huvit ja matkalipun. Sain kuitenkin myös opintotukea noin satasen kuussa.)

Minulle jäi siis 4300euron budjetti käyttöön puoleksi vuodeksi, jotta voisin rauhassa päntätä. Vuokra oli 300e/kk, matkalippu julkisilla 100e/kk. 4300e-(6x400e)=1900e. Ostin hinta-laatu-suhteeltaan edullisimman valmennuskurssin, se maksoi 700 euroa. (1900e-700e = 1200e) 

Minulla oli siis 6kk, ja vuokran, matkalipun sekä valmennuskurssin jälkeen 1200euroa käytettävissä. Se tekee 200euroa käsirahaa kuukaudessa. Siitä maksoin puhelinlaskun (10e/kk) ja ruuat. Onneksi olen täysi kasvissyöjä joten ruokavalioni tulee halvaksi ja maksaa vain n.100e/kk.

Pääsin kuin pääsinkin opiskelemaan haluamaani ainetta Helsingin yliopistoon, ja tuntuu takuulla paremmalta kun tiedän että onnistuin ihan omin avuin ainakin taloudellisesti. Toki olisin voinut olla ottamatta valmennuskurssia tai tehdä enemmän töitä kevään aikana, mutta se olisi heikentänyt mahdollisuuksiani suhteessa niihin viiteensataan hakijaan joiden varakkaat perheet avustavat heitä. Lisäksi olin hirveän väsynyt ja stressaantunut koko kevään, enkä vain jaksanut tehdä enempää työkeikkoja.

Jos olisin syntynyt ruotsinkieliseksi, olisivat mahdollisuuteni sisäänpääsyyn olleet kolminkertaiset. Heille kun aloituspaikkoja samalla linjalla Helsingissä on n. 30, kun suomenkielisille on n. 20...

Sain hirveästi henkistä tukea avokilta ja rakkaalta perheeltäni, sain aina ruokaa mukaan äidin luona käydessäni ja joskus lounasseteleitä. Äiti on todella pienituloinen ja tukee toisessa kaupungissa opiskelevaa siskoani joka elää tiukalla opiskelijabudjetilla, äidin rakkaan koiran lääkärikuluihin menee myös pieni omaisuus. Perheeltä en siis pyydä rahallista apua ellei ole todellinen hätätilanne. Isä on poissa kuvioista.

En silti koe että olisin joutunut elämään kevään kurjasti, vaikka sosiaalista elämää hiukan "köyhäily" rajoittikin. Olen elänyt paljon vähemmälläkin ennen, kun olin vielä sen ikäinen etten päässyt itse töihin. Saan elää itsenäistä elämää, ja minulla sentään on perhe. Monessa Euroopan maassa keskipalkka ei ole enempää kuin n. 300-400euroa kuukaudessa.

Nyt minulla alkaa ihana opiskeluaika yliopistossa, ja saan opintotukea.

Se että rahaa ei ole aina ylimääräistä ei huoleta yhtään, enemmän huolettaa se miten raha menee periaatteiden ja moraalin edelle niin monessa asiassa. Suomalaisen mittapuun köyhyys ei ole alibi elää epäekologista elämää, jokaisella aikuisella on vastuu ympäristöstään ja ostovalinnoistaan.

Yksilönoikeudet eivät ole argumentti, jos ne ovat toisten oikeuksista pois.

Naudanlihapihvien syöminen on tulevaisuuden nakertamista omien lasten tai lastenlasten jalkojen alta, mutta ennen kaikkea riistettyjen maiden lasten elinehtojen kuluttamista. Naudanlihakilon tuottamiseen tarvitaan 16 000 litraa puhdasta vettä, muista resursseista puhumattakaan. Ja resurssithan eivät ole rajattomia, saati vain länsimaalaisten masuille tarkoitettuja.

Nyt rakkaat ihmiset miettikää, kenellä on viime kädessä muita päteviä argumentteja lihansyönnille kuin oma mielihyvä ja tottumus? Eettisesti kestävä syöminen on tehty äärettömän helpoksi täällä ja nykyisin, ja kirsikkana kakun päällä se säästää sinut oikein toteutettuna kaikilta tavallisimmilta elintasosairauksilta. Se on myös paras syöpää ehkäisevä ruokavalio, kun lihasta luopumisen ohella vaihtaa ainakin lehmänmaidon kasvimaitoihin. (nimim. lapsena syövän sairastanut)

Suosittelen avoimin mielin asiaan perehtymistä :)

Vierailija
36/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:23"]

Tulot brutto 1300e, 2 lasta, vuokra 865e, asumistuki 570e.

[/quote]

No vau. Aika hurja vuokra sulla. Miksi et mene halvempaan? Saako asumistuea edes noin paljoa? Luulin, että siinä on joku 400 euron katto.

Vierailija
37/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka nettona 1700€/kk, lapsilisät ja elatusmaksut yht. 630, asumistuki 58€.

Uusiin ja peruskorjattuihin asuntoihin saa enemmän tukea siksikin, että halutaan tukea rakennuskannan uusiutumista ja huoltoa.

Asumistuki on hyvä juttu, kun se on tarpeen eikä sitä käytetä väärin. Silti heti, kun aletaan taktikoida ja asua mahd. leveälti itse vain vähän kustannuksiin osallistuen, aletaan liikkua kyseenalaisella alueella.

Kela maksaa isot tuet suoraan asuntosijoittajien taskuun. Järjestelmää voisi hyvin miettiä uudelleen.

Vierailija
38/59 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulot brutto 1300e, 2 lasta, vuokra 865e, asumistuki 570e.

Helvetti, kiva maksaa mun 5000€ tuloista 2000€ veroja sun asumiseen!

Vierailija
39/59 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähihoitajan palkka lisineen (=n. 2300€), lapsilisä 100€. Miehellä ei minkäänlaisia tuloja. 1 lapsi, asutaan 60 neliön kaksiossa, vuokra 680. Ei asumistukea, liian hyvät tulot...

Siis, eikö miehesi saa työttömyyskorvausta?

Vierailija
40/59 |
01.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä saan 160 euroa kk.

1 lapsi

Palkka bruttona 1640