Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon saat asumistukea? Tulosi, vuokra, montako lasta?

Vierailija
26.08.2013 |

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloni 1948 euroa brutto, nettoan noin 1450 euroa/kk

lapsilisä 150, lapsen eläke 150 (noin)

Vuokra 690 euroa

ei asumistukea

Vierailija
2/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 20:58"]

Vuokra 690 euroa

ei asumistukea

[/quote] Miten on mahdollista, ettet saa asumistukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:00"]

Vuokra 690 euroa

ei asumistukea

[/quote]

Liian hyvät tulot:D Aina ihmettelen näitä "yksinhuoltajia tuetaan kultalusikalla juttuja":) Mutta no, parempi näin, ei pääse kukaan itkemään.

Vierailija
4/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäiväraha 594 bruttoa, nettona 496/kk, yksi lapsi josta lapsilisä 150 (50e yksinhuoltajalisä), 150 elatustuki kelalta (isältä ei tule mitään). 

Vuokra 682e

Asumistukea saan 409 euroa kuussa

Huonosti tota rahaa tulee varsinkii kun marraskuussa loppuu äitiysloma ja äitiyspvraha.. että tiukkaa tekee yh-äideillä joiden lasten isät eivät maksele. Onneks kuitenkin on kela että edes jotenkii elää

Vierailija
5/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

bruttopalkka 1900. vuokra 645€. yhden lapsen yksinhuoltaja ja asumistuki 110€. Lomarahojaen lisännyt tuohon summaan

Vierailija
6/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä yllätyin itse suunnattomasti kun mulle on myönnetty asumistukea;

tulot brutto 2650 euroa, 2 lasta, vuokra 780 euroa/kk. Asumistukea n. 190e/kk.

Vierailija
7/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot brutto 1300e, 2 lasta, vuokra 865e, asumistuki 570e.

Vierailija
8/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tulot n. 1300-1400e (jää verojen jälkeen), lapsilisä n. 140e ja 2 lapsen elatustuet yhteensä n. 320e  Meillä vuokra 660e ja saan asumistukea 291e

Vierailija
9/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot n. 40 000 vuodessa, vuokra 870, kaksi lasta, ei asumistukea. Espoo.

Vierailija
10/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 21:00"]

Vuokra 690 euroa

ei asumistukea

[/quote]

Liian hyvät tulot:D Aina ihmettelen näitä "yksinhuoltajia tuetaan kultalusikalla juttuja":) Mutta no, parempi näin, ei pääse kukaan itkemään.

[/quote]

No mutta jäähän siitä vielä 1000€ käyttöön yhdelle aikuiselle ja lapselle vuokran ja sähkön jälkeen (jos sähkö on n. 50€) Ei nyt niin huonosti mutta ei hyvinkään kuitenkin enemmän kun työttömänä jäisi.

Vierailija
11/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mulla ei oo lasta, mutt vastaan nyt silti. tulot 500/kk, vuokra 310, en saa asumistukea.

Vierailija
12/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen 970;-, ylläpitokorvaus 180;-, asumistuki 337;-, vuokra 675;-, 1 lapsi josta saan yh-korotuksen ja Kelan elarit.

Vierailija
13/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot kotihoidontuki brutto n. 840€, netto 620€. 1 aikuinen ja 3 lasta, asumistuki 690€. Vuokra 900€. Lisäksi lapsilisät 500€ ja elatustuet 450€.

Lapsilisiä ja elatustukiahan ei lasketa tuloihin asumistukea laskettaessa. Sinänsä hassua sillä jos joku saa yhdestä lapsesta 500€ ja on työtön niin saa asumistukea ihan yhtä paljon kun samaa työttömyyskorvausta saava joka saa yhdestä lapsesta elaria vain 150€.

Monet ovat varmaan törmänneet asumistuen ärsyttäviin sääntöihin joihin kuuluu määrätyt maksimineliömäärät mitkä hyväksytään minkäkin kokoiselle perheelle. Tämä aiheuttaa sen että jos vaikka nelihenkinen perhe asuu 90 neliömetriä sisältävässä asunnossa jonka vuokra on 1000€ siihen saa paljon enemmän tukea kun jos olisi 120 neliömetrinen asunto jonka vuokra on sama vaikka tuo isompi asunto olisi edullisempi per neliö. Tämä sen takia että ylimenevistä neliöistä rangaistaan eli niitä ei oteta huomioon asumistukea laskettaessa.

Tai tilanne voi olla se että halvempi asunto ei tule yhtään halvemmaksi kun kalliimpi sen takia että jos halvemmassa asunnossa on liikaa neliöitä niin siihen saa huonosti tukea kun taas kalliimmassa asunnossa hyväksytään kaikki neliöt jos se on säännösten mukaisen kokoinen.

Olisi tavallaan reilumpaa jos otettaisiin huomioon vain maksimivuokrat per henkilömäärä. Ei neliöitä. Tilanne on nimittäin nykyään se että se kalliimpi asunto johon saa enemmän asumistukea voi tulla tukien saajalle edullisemmaksi tai saman hintaiseksi kun se edullisempi asunto ja tämän takia valtio joutuu vain maksamaan enemmän asumistukea koska kalliimpi asunto on ylensä parempikuntoinen ja uudempi. Mitä turhaa ottaa halvempaa kun se ei tule halvemmaksi kuitenkaan koska siihen saa vain vähemmän tukea.

Vierailija
14/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kans ymmärrä sitä logiikkaa että uuteen asuntoon saa paremmin asumistukea kuin vanhaan. #13

Vierailija
15/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saada senttiäkään ei vuokraa kun oma talo, kuluja kyllä muttei velkaa, ei kyllä ole koskaan haettu eikä haeta. Maksellaan vaan niitä toisten asumistukia jotka minun puolestani voisi lopettaa kokonaan.

Vierailija
16/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttäviä summia ihmisille annetaan avustuksia eivätkä tee mitään sen eteen!

Vierailija
17/59 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin hämärä tuo neliö juttu... Lisäksi asumistukeen vaikuttaa esimerkiksi talossa suoritetut peruskorjaukset yms.. maksimi vuokrat/hlö minustakin paremmat

18/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 23:49"]

Ei saada senttiäkään ei vuokraa kun oma talo, kuluja kyllä muttei velkaa, ei kyllä ole koskaan haettu eikä haeta. Maksellaan vaan niitä toisten asumistukia jotka minun puolestani voisi lopettaa kokonaan.

[/quote]

Kerroppas mulle millä mä maksaisin itseni ja lapseni elämisen kun ilman asumistukea bruttotulot yhteensä noin 800e/kk ja vuokra 685e/kk. tuloista jäisi siis vuokran ja sähkön jälkeen noin 75 euroa/kk. Tämäkin vielä vähenee kun äitiysloma loppuu ja opiskelua pitäis jatkaa. En ihan tarkalleen tiedä mitä toi kotihoidon tuki on mutta veikkaisin jotain 300 luokkaa, jolloin tulot tippuis 500.. Ja jos yhtään osaat laskea, huomaat ettei se riitä edes vuokran maksamiseen! 

Hieno homma sinulle jos olet syntynyt kultalusikka persuksissa tai perinyt asuntosi, tai mahdollisesti elelet puolisosi tuloilla!! Mutta ei onnistu kaikilta.. ja mulla ainakin tää tilanne on vaan väliaikainen, kun saan koulut loppuun ja pääsen töihi (jos siis töitä vaan on, sekään ei ole itsestään selvyys) lopetan kyllä saman tien asumistuen hakemisen

Vierailija
19/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 23:48"]

Mä en kans ymmärrä sitä logiikkaa että uuteen asuntoon saa paremmin asumistukea kuin vanhaan. #13

[/quote]

Niin siis unohtui mainita vielä siitä että kun asumistuessa rangaistaan siitä että on liikaa neliöitä vaikka vuokra olisi kohtuullinen niin samalla asunnon rakennusvuosi vaikuttaa ratkaisevasti eli jos asut samankokoisessa ja samanhintaisessa asunnossa saat siihen uudempaan tietenkin enemmän asumistukea ja joissain tapauksissa vaikka sen vanhemman samankokoisen asunnon vuokra olisi halvempi niin uudempaan tulee sen verran enemmän että siitä tulee loppujen lopuksi edullisempi.

Tätähän on selitetty sillä että valtio ei halua tukea sitä että joku vetäisi vanhasta asunnosta lähes samaa neliövuokraa kun uudesta.

Eli kertauksena: jos haluaa maksimoida asumistuen kannattaa ottaa asunto joka neliömäärältään ei ylitä sallittua neliömäärää. Vuokralla ei ole väliä kunhan se ei ylitä maksimineliövuokraa mikä on määrätty kyseiselle rakennusvuodelle. En muista paljon se on tällä hetkellä esim. uudelle asunnolle mutta sanotaan että uskoisin että n. 1000€ vuokra hyväksytään esim. 90 neliömetrin asunnolle jos kyseessä on uudehko rakennus. Ja tuo 90 oli max. neliömäärä neljän hengen perheelle. Jos otat halvemman ja vanhemman tai pienemmän et säästä siinä välttämättä yhtään mitään. Valitettavasti.

Vierailija
20/59 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle 19..ei ole peritty, ihan omalla työllä hankittu talo ja maksettu, muutama lapsikin siinä kasvatettu. Olen sitä mieltä että jokainen elelköön omillaan ja hankkikoon lapsia jos on siihen varaa. Mutta ei hätää, tukiaisiin taatusti tulossa kiristyksiä kun maalla menee niin huonosti..luulisi että hävettäisi teitä mankujia, minusta olisi häpeä jos joutuisin menemään johonkin köyhäinhuoltoon, en kyllä sillä kehuisi. Me muut veronmaksajat sen kustannamme.