Muita ruoan laadusta nirsoilevia paikalla?
En puhu nyt sellaisesta nirsoilusta, mihin palstalla yleensä törmää eli "yök en syö kun näyttää/haisee oudolta", vaan enemmänkin laatukritiikistä. Aloin pohtimaan aihetta tänään kaupassa: leivoshyllyjen edustalla oli erään pienyrityksen maistattaja + tuotteita esittelyssä. Vilkaisin satunnaisen paketin tuoteselostetta, laitoin paketin samantien takaisin ja kävelin pois: kovetettua kasvirasvaa, E-koodeja iso kasa, aromeja, väriaineita- ei kiitos minulle. Suklaahyllyllä taas kesti pitkään löytää suklaa, jonka ensimmäinen valmistusaine ei olisi "sokeri". Olen pohjimmiltani laiska, joten olisin halunnut syödä jotain valmista herkkua mutta päädyin -taas kerran- tekemään sen lopulta itse, koska laatu kaupan tuotteissa oli ylitsevuotavan surkea (ja hinta silti pilvissä..?). :(
Minulla ei ole kamalasti rahaa enkä ole "oppinut" laatutietoiseksi lapsesta asti, mutta jotenkin tässä kolmenkympin lähestyessä olen kyllästynyt nykyruoan laatuun, raaka-aineiden luokattomuuteen jne. Meille myydään ykkösluokan mansikoita, jotka ovat todellisuudessa kolmoslaatua joka ei kelpaa muihin maihin (oikeasti priimalaatu viedään Japaniin, muut valtiot saavat tyytyä seuraavaksi parhaaseen ja Suomi saa rippeet huonoimmasta laadusta...esim. se, mitä täällä myydään tonnikalana kalatiskillä kalliiseen hintaan, on oikeasti surkeinta osaa kys. kalassa), pakkausten merkintöihin ei voi luottaa ja jopa kotimaisten pientuottajien tuotteet voivat olla täysin luokattomia (Hakaniemen torilla myytiin tomaatteja, jotka olivat itäneet sisältä). On täysin arpapeliä, mitä saa.
Yllämainituista seikoista johtuen olen alkanut vähentämään syömisiäni. Koska olen tosiaan laiska ruoanlaitossa eikä laatuun ole luottamista juuri missään, intohimoni ruokaa kohtaan on laskenut huomattavasti. Joskus kun jaksan, menen Helsinkiin ja ostan muutamasta luottamuksen arvoisesta paikasta kalliilla erityisherkkuja, jotka nautin suurella hartaudella. Mutta ei sekään mikään kestävä ratkaisu kyllä ole.
Kommentit (12)
Ei se ole nirsoilua vaan laatutietoisuutta. Kyllä olen tarkka. En syö huonolaatuista enkä pahanmakuista ruokaa. Teenkin pääsääntöisesti itse, leivon myös leivän useimmiten.
Täällä kanssa yksi. Kiltisti syön kyllä kaikkea mitä tarjotaan, mutta usein ihmetyttää se millaista paskaa ihmiset syö. Mulle ruuanlaitto on suuri intohimo, vaikka ei täälläkään rahaa ole liiaksi käyttää siihen. Kaikki teen kuitenkin alusta asti, nyt kesällä panostetaan vihanneksiin ja hedelmiin jne...
Miten olisit selvinnyt hengissä pula-aikana?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:32"]
[/quote]
Eiköhän jokainen syö pula-aikana mitä vaan hengissäpysyäkseen. Mutta se ei tarkoita, että silloinkin kun on valinnan mahdollisuuksia, täytyisi syödä mitä vaan.
2, kiva kun kirjoitit!
Minäkään en nirsoile vieraisilla enkä tosiaankaan oleta muiden ajattelevan ruoasta samoin kuin minä. Syön mielelläni vaikkapa niitä pahvinmakuisia Marie-keksejä ja väärin haudutettua, vanhalta maistuvaa pussiteetä. ;) Mutta itse en sellaisia osta.
Olet ihan oikeassa noista vihanneksista. Kaupasta ei viimeksi löytynyt kotimaisena juuri mitään mitä olisin halunnut ostaa ja muut vaihtoehdot näyttivät puolimädiltä. Ulkomaiset tuotteet olivat ulkoisesti virheettömän näköisiä, mutta kokemuksesta tiedän että niitä ei saa kypsytettyä kotioloissa ilman että mätänevät siinä samalla. Kyllä tuskastutti.
Hyvä pointti nuo oliivit! Ne ovat tosiaan usein värjättyjä ja kivikovia. Moni ostaakin luomukaupoista niitä, mutta eipä noidenkaan kauppojen tuotteissa pelkkiä virheettömyyksiä ole: esim. eksoottiselta kuulostavat erityisherkut on lähes aina tehty halvista raaka-aineista, mm. makeissa jutuissa taatelia voi olla 70% tuotteen painosta. :/
En nyt oikein tajua. Eikös tällä palstalla tavat yleensä vouhkata siitä, miten puhdasta ja hyvää suomalainen ruoka tai raaka-aineet on?
T. huvittunut ulkosuomalainen
Lisää vastauksia, kiitos niistä. :)
Pula-aikana olisin varmaan säilynyt hengissä ihan hyvin pettuleivällä ja puurolla- olivathan ne usein oman(tai ainakin kotimaisen) pellon tai metsän antimista tehtyjä. Ja esimerkiksi tuore, luomulaatuinen puuro tietynlaisista jyvistä on todellinen makuelämys vaikkapa itse kerättyjen marjojen kera. Ei siis todellakaan ole hinnasta kiinni, mikä on hyvää ja mikä ei.
Pureskelen tässä juuri purkkaa, jonka rakenne meni ihmeelliseksi mössöksi parissa minuutissa. En ole syönyt purkkaa vuosiin, mutta viimeksi kun n. kymmenen vuotta sitten sitä ostin, samaa purkkaa pystyi jauhamaan koko koulupäivän eikä se muuttunut tämmöiseksi. Voi surkeus.
Ravintoloissa olen hyvin tarkka ruuan hinta/laatusuhteesta. Samoin palvelun on oltava ystävällistä. Noutoruuassa ja kotiintilatuissa sama juttu tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:32"]
[/quote]
Pula-aikana nämä sokeriherkut ja E-koodit oli vähän harvemmassa...
[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 13:39"]
En nyt oikein tajua. Eikös tällä palstalla tavat yleensä vouhkata siitä, miten puhdasta ja hyvää suomalainen ruoka tai raaka-aineet on?
T. huvittunut ulkosuomalainen
[/quote]
Myyttihän tuo on. Toki Suomessa on hyviäkin tuotteita. Suomessa kasvaa hyviä kasviksia sen lyhyen kesäsesongin ajan milloin on satokausi. Lihakin on usein hyvää jos sen ostaa sellaisenaan eikä teollisissa marinadeissa. Kalakin olisi hyvää, jos olisi joku muu ostopaikka kuin valintamyymälän tiski, joissa ihan tutkimusten mukaan 50% näytteistä osoittaa jo mikrobiologisen pilaantumisen merkkejä.
Mutta sitten tosiaan on se kun täällä on niin lyhyt kasvukausi ja paljon ollaan kasvisten osalta tuonnin varassa. Kasviksia poimitaan raakana ja kuljetetaan pitkiä matkoja, kypsyttäen keinotekoisesti. Ei ne maistu valitettavasti samalta kuin tuoreeemmat ja auringossa kypsyneet. Ja mikä vielä pahempaa, minusta elintarvikkeiden jalostusteollisuus Suomessa pilaa lähes kaiken mihin se koskee. Broilerin marinadit on makeita ja tympeitä. Hienot metsämarjat pilataan liialla makeutuksella kun niistä tehdään hilloja. Todella monen valmisteen makumaailma on imelä ja omituinen, jopa silloin kun pohjana olisi joku hienokin raaka-aine.
Marinoidut kalat kanat yms pitäs kieltää
Täällä myös. En nirsoile jos vaikka vieraisilla tarjotaan, syön mitä vaan, mutta kun kotiin teen ruokaostoksia, en todellakaan osta mitään sakeuttamisaineista, keinotekoisista aromeista, arominvahventeista jne arominsa saanutta enkä muuta lisäainemoskaa. Teen ruoan mahdollisimman alusta asti raaka-aineista itse, koska moni kaupan valmist ai puolivalmis ruoka on huonolaatuista.
Ikävä puoli on se että myös esim. vihannekset on useinkin aika huonolaatuisia. Lähinnä siis ei järin tuoreita, liian kauan sitten korjattuja ja liiaan pitkään kuljetettuja ja säilytettyjä. Mauttomia. Joistain kaupoista esim. broileria on vaikea löytää muussa muodossa kuin inhottavissa valmismarinadeissa. Ja monen kaupan perusoliivit esimerkiksi - hyi, mustat oliivit kemikaaleilla pikakypsytettyjä ja värjättyjä vihreitä oliiveja.