Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi: “Joillakin kolmekymppisillä juna lasten saantiin on jo mennyt”

Vierailija
18.08.2020 |

Yrittäkää nyt ymmärtää, että lapset tulee tehdä nuorena!

https://yle.fi/uutiset/3-11228907

"Hedelmällisyys voi laskea, vaikka vaihdevuosiin olisi vielä pitkä aika.

– Valitettavasti joillakin kolmekymppisillä juna lasten saannin suhteen on jo mennyt. Nelikymppisillä se on jo hyvin yleistä, sillä naisen hedelmällisyys alkaa laskea voimakkaasti 35-vuotiaana, sanoo lapsettomuuteen erikoistunut naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Paula Kuivasaari-Pirinen."

"50-vuotiaan munasarja kolmekymppisellä

Moni luulee, että hyvä terveys ja hyvä kunto ja terveet elintavat ovat suoraan tae hedelmällisyyden säilymisestä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan iän vaikutus hedelmällisyyteen on armoton.

Valtaosalla kolmekymppisistä naisista munasarjat toimivat vielä täydellä teholla, mutta joskus gynekologi tapaa vastaanotolla naisia, joiden munasarjat ovat saman näköiset kuin 50-vuotiaalla."

Niin. Että mitkä on ne syyt parinkympin ikävuosina lykätä lastenhankintaa, jos lapsia haluaa ja jos puitteet on muuten kunnossa? Kun tekee mieli bilettää ja matkustella? Ei ole hyvä syy! Matkustella voi lastenkin kanssa ja sitten taas itsekseenkin, kun lapset ovat täysi-ikäisiä tai riittävän vanhoja muuten, mutta hedelmällistä ikää ei voi lykätä myöhemmäksi. Kun tekee mieli kouluttautua, tehdä töitä, luoda uraa, eikä ole rahaa? Ei kelpaa syyksi! Ehdit kouluttautua, tehdä töitä ja luoda uraa myöhemminkin, mutta hedelmällistä ikääsi et edelleenkään voi lykätä myöhäisemmäksi. Eikä rahakaan ole ongelma, sitä kun saa viime sijassa Kelasta.

Kommentit (284)

Vierailija
81/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi näin, onneksi ehdin tehdä lapset ensin.

Silti se, että on olemassa pieni mahdollisuus, ettei kolmekymppisenä voi enää saada lapsia ei ole riiträvä syy niitä hankkia.

Lapset hankitaan sitten, kun niitä haluaa ja elämäntilanne sen sallii. Toisille tämä voi valitettavasti tarkoittaa lapsettomuutta, mutta on sekin parempi kuin pilata elämänsä parikymppisenä hankkimalla yksin lapset "varmuuden vuoksi", niitä varsinaisesti vielä haluamatta.

Vierailija
82/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon niitä säästöjä pitää olla, että lapsen kehtaa tehdä?

10-20t euroa per lapsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuopus täyttää ensi kuussa 18v. Olen itse 39v sinkku. Mulla on vielä ihana oma elämä edessä. Muut saman ikäiset tuttavani vasta suunnittelee lasten hankintaa tai elävät pikkulapsihelvetissä. Mun ei enää tarvitse, se kaikki on jo ohi!

Pikkulapsihelvetti? Kiitos en halua moiseen nuorena enkä vanhana. T. Velanainen

Vierailija
84/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi näin, onneksi ehdin tehdä lapset ensin.

Silti se, että on olemassa pieni mahdollisuus, ettei kolmekymppisenä voi enää saada lapsia ei ole riiträvä syy niitä hankkia.

Lapset hankitaan sitten, kun niitä haluaa ja elämäntilanne sen sallii. Toisille tämä voi valitettavasti tarkoittaa lapsettomuutta, mutta on sekin parempi kuin pilata elämänsä parikymppisenä hankkimalla yksin lapset "varmuuden vuoksi", niitä varsinaisesti vielä haluamatta.

Tähän lisäyksenä:

Pilata sekä oma elämänsä että mahdollisesti myös niiden omien lastensa elämä.

-eri

Vierailija
85/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi paljon enemmän lapsia, jos miehet lopettaisivat sen "sitten joskus myöhemmin" -pelleilyn. He eivöät oikeasti halua lapsia, mutta vedättävät naista niin kauan, että tämän hedelmälliset vuodet ovat menneet tai siinä ehtii tehdä korkeintaan yhden lapsen.

Meillä on kaksi lasta ja kummankin kohdalla minun piti suostutella miestä kaksi vuotta. Olisin halunnut kolmannen, mutta en jaksanut enää vääntää aiheesta. Arvatkaas, mitä mies sanoi, kun minulta oli jo poistettu kohtu? "Olisi se kolmas lapsi pitänyt sittenkin tehdä." Oli lähellä etten kuristanut miestä.-

Valitettavan totta. Naisille vinkiksi kun 3 kypää lähestyy annatte 2 vuotta aikaa mahan pystyyn saamiseen tai mies vaihtoon.

mies52v

Vierailija
86/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennytkään, että gyne näkee ihmisen iän munasarjoja katsomalla! Siis onko niin, et viisikymppisen munasarja on eri näköinen kuin kolmikybäsen vaikka molemmat ovat hedelmällisiä? Millä tavalla? Onko ne kutistuneet?

Vierailija
87/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki nuoret naiset hep!

TEHKÄÄ lapset (ensin poika, sitten tyttö... muut 1-2... ihan sama) äkkiä!

Onhan varmasti jo juhlava lukaali uima-altaineen ja lapsenTEKOtehtaineen katsottuna?

Muistakaa, että 60-vuotiskuvassanne, jonka otatatte hienossa kuvaamossa, on iso joukko ympärillä.

Hymyilette.

Ja sieltä se sovinismi taas tulee. Nainen on vaan summytysnauta jotta mies saa pojan. Todella monissa maissa naisia painostetaan tuomaan maailmaan vain poikia. Tässä on yksi syy miksi en lapsia halua. En halua että yhteiskunta ja miehet voivat sanella millaisia ihmisiä minun kehoni tulee luoda. En halua poikaa, joten miksi poikien tekoa saa työntää? Sieltä E heteroiden kansanmur*a-asenne taas tulee esiin.

Vierailija
88/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, biologiselta kannalta ymmärrän riehumisesti, mutta oletko tullut ajatelleeksi että moni ei vain tapaa sitä sopivaa ihmistä kaksikymppisenä? Haluaisitko että ihmiset hankkivat lapsen sellaisen kumppanin kanssa jota eivät rakasta, jonka kanssa tapellaan ja lopulta erotaan?

Toisaalta kun ajattelee että nykyään sen oikean/sopivan tapaaminen on helpompaa kuin ikinä niin ehken se suurin ongelma onkin nuorten (ja hieman vanhempienkin) asenteessa? Jotenkin on mennyt ehkä hieman ylikin se ajatusmalli, että kuka vaan voi ja saa haluta mitä vaan ja että ihan kaiken saamiseen on jokaisella oikeus ilman että mistään tarvitsee luopua. Enkä siis meinaa sitä etteikö saa ja pidäkin olla unelmia tai etteikö nuorta saisi tsempata niiden tavoittelussa, mutta jotenkin tuntuu että liiankin moni kuvittelee ettei niiden tavoitteluun kuluva aika olisi pois omasta elämästä vaan että elämä olisi jotenkin pausella sen aikaa ja sitten myöhemmin ehtii aloittaa uudelleen alusta ties kuinka monta kertaa.. Ja etenkin siinä tapauksessa että ne "tärkeämmät" tavoitteet osoittautuukin ajan kanssa ei-niin-tarpeelliseksi tai muuten vaan niissä jää pää vetävän käteen.

Sitä kun on nopeammin kuin huomaakaan 30-vuotias ja perheenperustamisella alkaakin olla aika prunmoinen kiire vaikka koko ikänsä on saanut kuulla kuinka ei vaan pidä hätäillä ja sitoutua ekaan vastaantulijaan, koska nuorella on aikaa ja vaihtoehtoja ja nuorena pitää kokeilla muitakin ja nuorena pitää.. blaablaablaa..

Se perheen perustaminen väärän kanssa kun ei ole +30-vuotiaana yhtään sen järkevämpää kuin 20-vuotiaanakaan mutta jostain syystä siitä ei pidetä yhtään sellaista mekkalaa kuin "liian nuorena" sitoutumisesta.

N43

Sen oikean löytäminen on nykypäivänä kyllä vakeampaa kuin ennen juri arvojen muutoksenkin takia.

Mutta tosiaan, kun ura, jatkuva koulutus, matkustelu, bileet, harrastukset yms.  ovat vain mielessä - niin monelta unohtuu se, että jos vain näihin panostaa, niin saattaa oma perhe jäädä ikuisesksi haaveeksi.

Eikä esim. biletys enää välttämättä nappaa sitten enää 4-kymppisinä, mutta toisaalta mahdollisuus perheeseenkin on jo mennyt. 

Nuorille paras ohje on, että elämä on todella lyhyt, siis se tärkeiden ratkaisujen aika - älä kulje onneksi ohi, vaan mieti, mitä oikeasti haluat elämätä ja jos haluat lapsia, on niitä myös tehtävä ajoissa!

Sepä just oli pointti. Arvomaailma on nykynuorilla hieman vturallaan kun sopivaa ei mukamas löydy sitten millään. Ei vaikka nyt se oikean/sopivan löytäminen toiselta puolen maailmaakin on vaan muutaman klikkauksen päässä eli enää ei tosiaan tarvitse rakastua siihen naapuritalon/-kylän ainoaan ikätoveriin..

Eikä lapsentekoon tarvitse tietenkään yo-juhlien jälkeen ryhtyä vaan tietenkin saa matkustella/bilettää/opiskella ja luoda uraakin, mutta kyllä nuo kaikki on mahdollista vaikka olisikin jo nuorena sitoutunut sopivaan ihmiseen. Sitten se perheenperustaminenkin on ainakin pikkuisen iisimpää ja vakaammalla pohjalla kun vierellä on tuttu kumppani jonka kanssa on jo kasvanut yhteen koko nuoren aikuisuutensa. Ei tarvitse hätiköidä/panikoida ja yrittää tutustua toiseen muutamassa kuukaudessa.

Nykyään tuntuu, ettei sitä oikeaa/sopivaa edes haluta tavata (ja jos tavataankin se passeli niin keksitään 10 tekosyytä miksi just nyt ei sovi) vielä parikymppisenä ja tämän asennemallin muuttamiseen kannattaisi kenties panostaa aika isostikin jos kerran niitä vauvoja pitäisi syntyä suomalaisille enemmän..

Juu, tämän sun listasi mukaisesti tapasin juuri parikymppisenä oikein kunnollisen isämatskumiehen. Oltiin koko nuoruus siinä sitten, tutustuttiin juu ja oli oikein mukavan arkista, sellaista kuin sun lista antaa ymmärtää, sellaista kunnollista tyytymiselämää. Sitten tulikin ero kun olin reilu kolmekymmentä. Voi ei, meni hieno suunnitelma kunnollisesta ja oikeaoppisesta elämästä ihan kankkulan kaivoon, eikä ehtinyt edes lapsia hankkia tämän nuorena hankitun kunnon miehen kanssa, kun molemmilla pätkätyöt yms.

Niin että kun aina ei elämä mene sillä tavalla, tätiseni. Aikaa ei saa takaisin. Varmaan pitää luovuttaa ja päättää päivänsä kun ei saanut lapsia nuoruuden rakastetun kanssa vakaisiin oloihin. Sillä tavalla kunnollisesti.

Kertomasi perusteella sä olet meistä kahdesta se täti, oikein kunnon tantta itseasiassa ja iästä riippumatta. Menisit jostain sukkaa kutovasta sokeasta mummosta marisevan elämänasenteesi kanssa, mutta kun sössit elämäsi niin ei susta raukasta tule ikinä edes äitiä. Onneksi.

So long sucker! 

Oho, onpas aggressiivista tekstiä. Oot varmaan tyytyväinen omaan elämääsi ja ydinperheeseesi. En marise vaan pointti oli osoittaa että vaikka kuinka olisi tehnyt noiden hyvien neuvojen mukaan, heti sitoutunut vaan kun suunnilleen täysipäinen tulee vastaan, kaikki ei silti aina mene suunnitelmien mukaan. Neuvosi kuulostivat naiivisti siltä kuin jokainen voisi vain valita ja ottaa tässä elämässä ihan mitä haluaa ja omaa tyhmyyttä on jos niin ei tee ja tule onnelliseksi. Mutta kun vaikkapa parisuhteessa on kaksi osapuolta joista molempien toiveet ja kehitys pitää ottaa huomioon. Ja ihan elämässäkin sattuu asioita.

Vierailija
89/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai mieskin saa tähän vastata?

Olen velamies koska minua ei lapset kiinnosta enkä ole tyytyväinen suomeen.

En ole edes koskaan seurustellut.

Lapsia voisin tehdä jos kulttuuri ja asenteet olisivat erilaisia, vaikka 1800-luvun asenteet takas.

Olen 30v.

Vierailija
90/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei todellakaan kannata tehdä sillä ajatuksella, että Kelasta saa tukia.

Ennen lastenhankintaa pitää olla vakaa taloudellinen tilanne, riittävästi säästöjä ja molemmilla puolisoilla sen verran hyvä palkka, että pienituloisempikin pystyy tarvittaessa elättämään perheen yksin.

Yh saa tukia puhtaana käteen huomattavasti enemmän kuin töistä tienaisi. Hyvä bisnes tuo lasten teko

Vierailija
91/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko monen gynekologin leipäpuu uhattuna, kun monet eivät enää halua lapsia? Vai eivätkö he vain ymmärrä ihmisten toiveiden muuttuneen?

Aika usein näissä pelotteluartikkeleissa on tavoitteena kaupata munasolujen pakastusta ja hedelmällisyyshoitoja. Että 25-vuotiaana pitäisi maksaa 10+ vuoden kylmäsäilyttämisestä kun kerran kolmevitosena on jo auttamatta munasarjat muumioituneet ja lapsia ei ole mahdollista saada.

Vaiettu totuus on, että myös miesten sperman laatu vaikuttaa ratkaisevasti lapsen saantiin eikä sekään säily priimana kovin pitkään. Miehillä on harhaluulo sen suhteen että he voivat saada terveitä lapsia vielä 70-vuotiaana, vaikka monessa parisuhteen lapsettomuustapauksessa on kyse miehen surkeista siittiöistä. 

Vierailija
92/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Tästä pitäisi puhua enemmän. Niitä oikeita faktoja ja syitä, miksi näin on. On luotu omituinen kupla tämän asian ympärille, että ehtii myöhemminkin. Se on tehty bisnesmielessä, sillä hoidot ovat oikeasti ison rahan kierrätystä. Tämä tuleekin sitten monelle yllätyksenä, kun lasta ei kuulukaan.

Hauskinta on, että ulkomaalaistaustaisille kela maksaa kymppitonnien hoidot yksityisellä, mutta perinneväestö maksaa viulut itse, julkisella saa hoitoja, mutta jonotus on pitkä ja ikää tulee...

Vierailija
93/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosalla kolmekymppisistä naisista munasarjat toimivat vielä täydellä teholla

Vierailija
94/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Tästä pitäisi puhua enemmän. Niitä oikeita faktoja ja syitä, miksi näin on. On luotu omituinen kupla tämän asian ympärille, että ehtii myöhemminkin. Se on tehty bisnesmielessä, sillä hoidot ovat oikeasti ison rahan kierrätystä. Tämä tuleekin sitten monelle yllätyksenä, kun lasta ei kuulukaan.

Hauskinta on, että ulkomaalaistaustaisille kela maksaa kymppitonnien hoidot yksityisellä, mutta perinneväestö maksaa viulut itse, julkisella saa hoitoja, mutta jonotus on pitkä ja ikää tulee...

Juu. Tottakai ulkomaalaistaustaisille tämäkin on helpompaa.

En tiedä mikä näihin harhoihin auttaisi. Tuskinpa mikään, koska maailmankuva on niin vääristynyt.

Vierailija
95/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun gynekologini käski minun pitää puhuttelun lapsilleni, että jos useamman kuin 1 lapsen meinaa tehdä, niin 27 on hyvä ikä aloitta. Jos tyytyy yhteen, niin kolmikymppiseksi voi odottaa.

Syitä oli monia. Hedelmällisyyden lasku tietysti suurimpia. Mutta asioita, joita moni ei tiedä tai tule ajatelleeksi:

Mitä vanhempana saat lapsesi, sitä vanhempia ovat isovanhemmat, jotka eivät kenties sitten enää jaksa auttaa niin paljon (joo, tiedän, tämä palsta on täynnä ihmisiä, jotka toivottavat sekä omat että appivanhemmat hemmetin kuuseen).

Itse jaksaa yövalvomiset sun muut paremmin nuorempana, ei myöskään ole paras vaihtoehto pitää talossa yhtaikaa teinimurkkuhirviötä ja vaihvevuosiongelmaista.

Rintasyöpäriski lisääntyy, kun lapset saa vasta myöhemmin. Samoin se lisääntyy iän myötä. Ja jos sen sitten saa lisääntyneen riskin myötä, on se usein agressiivinen johtuen hormoneista, kun lapset ovat vasta tehtyjä ja pienet lapset pahimmassa tapauksessa jäävät ilman äitiä. Jne, jne.

Kerroin gynekologini terveiset ja faktat lapsilleni ja sanoin, että sanon tämän asian vain kerran enkä siihen tule palaamaan.

Omat lapseni olen saanut 24-30-vuotiaana ja näin on ollut hyvä. Sitä ennen ehdin bilettää ja reissata jo paljon, lasten kanssa tuli myös kierrettyä maailmaa ja he ovat olleet monessa mukana. Olin kuitenkin alle viisikymppinen, kun nuorinkin muutti pois kotoa ja jaksoin ja jaksan edelleen tehdä kaikkea kivaa, mm. matkustaminen on suuri intohimoni. Rahaa riittää kaikkeen mukavasti nyt ja vuosia on toivottavasti vielä paljon edessä.

Gynekologi käski pitää puhuttelun ja sinä pidit?

Aika uskomatonta soopaa. Eiköhän se ole niiden aikuisten ihmisten asia hankkivatko lapsia. Tai seurustelevatko. Tai seurustelevatko samaa sukupuolta olevan kanssa.

Tyttäreni nauraisi minut ulos, jos alkaosin tyrkyttää hänelle tällaista soopaa. Hän on nyt 20-vuorias. Hakee edelleen opiskelemaan, ei seurustele tietääkseni. Muttei ainakaan elämäntavoitteisiin kuulu saada lapsia nuorena. Hänen ikäluokastaan ainoat, joiilla on jo lapsia, ovat erittäin heikossa tilanteessa, kaikintavoin.

Minulle asia on yhdentekevä. Mitä tahansa valintoja hän tekee, minä tuen. Mutten koskaan ala puhutteluja pitämään.

Vierailija
96/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi aina adoptoida, jos sitä kuollakseen tahtoo yli kolmevitosena

Ei voi aina.

Jos yksin asuva mies niin turha edes haaveilla, heti luulevat ties miksi.

Sitten antavat tietyille uskonnollisille perheille joiden miehet on juurikin sellaisia.

Vierailija
97/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei todellakaan kannata tehdä sillä ajatuksella, että Kelasta saa tukia.

Ennen lastenhankintaa pitää olla vakaa taloudellinen tilanne, riittävästi säästöjä ja molemmilla puolisoilla sen verran hyvä palkka, että pienituloisempikin pystyy tarvittaessa elättämään perheen yksin.

Yh saa tukia puhtaana käteen huomattavasti enemmän kuin töistä tienaisi. Hyvä bisnes tuo lasten teko

Lopetan heti palkkatyöni, jos kela tosiaan maksaa minulle tukia enemmän kuin, mitä 5000 €/kk -palkkaisesta työstäni jää käteen. Onko huomattavasti enemmän 50 % vai vieläkin enemmän, löytyykö kelan sivuilta tulolaskuria asiaan?

Vierailija
98/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä haluaa?? Hyi hel***...

Vierailija
99/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hommata kaikki taudit. Sitten ei ainakaan saa lapsia.

Vierailija
100/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän otsikko pitäisi olla näin pilaat elämäsi. Eli väkisellä pitää hankkia lapsi vain koska hedelmällisyys näin vaatii?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi