Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi: “Joillakin kolmekymppisillä juna lasten saantiin on jo mennyt”

Vierailija
18.08.2020 |

Yrittäkää nyt ymmärtää, että lapset tulee tehdä nuorena!

https://yle.fi/uutiset/3-11228907

"Hedelmällisyys voi laskea, vaikka vaihdevuosiin olisi vielä pitkä aika.

– Valitettavasti joillakin kolmekymppisillä juna lasten saannin suhteen on jo mennyt. Nelikymppisillä se on jo hyvin yleistä, sillä naisen hedelmällisyys alkaa laskea voimakkaasti 35-vuotiaana, sanoo lapsettomuuteen erikoistunut naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Paula Kuivasaari-Pirinen."

"50-vuotiaan munasarja kolmekymppisellä

Moni luulee, että hyvä terveys ja hyvä kunto ja terveet elintavat ovat suoraan tae hedelmällisyyden säilymisestä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan iän vaikutus hedelmällisyyteen on armoton.

Valtaosalla kolmekymppisistä naisista munasarjat toimivat vielä täydellä teholla, mutta joskus gynekologi tapaa vastaanotolla naisia, joiden munasarjat ovat saman näköiset kuin 50-vuotiaalla."

Niin. Että mitkä on ne syyt parinkympin ikävuosina lykätä lastenhankintaa, jos lapsia haluaa ja jos puitteet on muuten kunnossa? Kun tekee mieli bilettää ja matkustella? Ei ole hyvä syy! Matkustella voi lastenkin kanssa ja sitten taas itsekseenkin, kun lapset ovat täysi-ikäisiä tai riittävän vanhoja muuten, mutta hedelmällistä ikää ei voi lykätä myöhemmäksi. Kun tekee mieli kouluttautua, tehdä töitä, luoda uraa, eikä ole rahaa? Ei kelpaa syyksi! Ehdit kouluttautua, tehdä töitä ja luoda uraa myöhemminkin, mutta hedelmällistä ikääsi et edelleenkään voi lykätä myöhäisemmäksi. Eikä rahakaan ole ongelma, sitä kun saa viime sijassa Kelasta.

Kommentit (284)

Vierailija
1/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo please, älkää matkustelko niiden kanssa.

T. Kanssamatkustajat lentokoneissa

Vierailija
2/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakaan lapset eivät olleet niin kaiken muun ohi menevä prioriteetti, että olisin halunnut lapsia ilman hyvää isäehdokasta.

Bilettelin, matkustelin, kouluttauduin, tein töitä ja tapasin lasteni isän kolmekymppisenä. Sain toivomani määrän lapsia eli kolme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

27v yksityislääkäriaseman gynekologi sanoi etten saa enää lapsia. 35 vuotiaana sain luomuna lapsen.

Vierailija
4/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi kun olin 29 ja kuopus kun olin 38.

Kaikki meni loistavasti ja lapset terveitä.

Vierailija
5/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no joillain miehillä juna lasten saantiin on mennyt jo nollavuotiaana. Näin meidänkin tapauksessamme, valitettavasti.

Vierailija
6/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei todellakaan kannata tehdä sillä ajatuksella, että Kelasta saa tukia.

Ennen lastenhankintaa pitää olla vakaa taloudellinen tilanne, riittävästi säästöjä ja molemmilla puolisoilla sen verran hyvä palkka, että pienituloisempikin pystyy tarvittaessa elättämään perheen yksin.

Vierailija
7/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallinen uutinen. Jos mahdollista, niin onhan se järkevämpää tehdä lapset nuorena/nuorempana. Mä olen aina toivonut lasta. 27-vuotiaana tapasin nykyisen mieheni ja sain suostutella häntä liki pari vuotta lapsentekoon. Ei kuulunut heti.. Meni 8 kk ennenkuin tulin raskaaksi. Ensin mun piti saada lapseni 29-vuotiaana, mutta tulikin keskenmeno.. Lopulta sain esikoiseni juuri ja juuri 30-vuotiaana ennenkuin täytin 31. Toinen lapsista ilmoittikin tulostaan melko pian (ei käytetty varsinaisesti ehkäisyä kun oli fiilis, että jos taas kestää). Toisen lapsen syntyessä olinkin 32. Enempää ei tule.

Nyt on ikää 40 ja lapset koululaisia. Mielestäni siis asiallinen muistutus!

Vierailija
8/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, biologiselta kannalta ymmärrän riehumisesti, mutta oletko tullut ajatelleeksi että moni ei vain tapaa sitä sopivaa ihmistä kaksikymppisenä? Haluaisitko että ihmiset hankkivat lapsen sellaisen kumppanin kanssa jota eivät rakasta, jonka kanssa tapellaan ja lopulta erotaan?

Vierailija
9/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei todellakaan kannata tehdä sillä ajatuksella, että Kelasta saa tukia.

Ennen lastenhankintaa pitää olla vakaa taloudellinen tilanne, riittävästi säästöjä ja molemmilla puolisoilla sen verran hyvä palkka, että pienituloisempikin pystyy tarvittaessa elättämään perheen yksin.

Niitäkin toki on tässä maassa ja paljonkin, jotka tekevät sillä ajatuksella lapsia, että Kelasta saa tukia. No, heidän lapsistaan valitettavan usein ei veronmaksajia tulekaan. Ei, en väitä, etteikö yhdestäkään heistä tulisi veronmaksajaa, mutta tilastot puhuvat karua kieltään osoittaen sen, että tukielättien lapsilla on huomattavasti suurempi todennäköisyys tulla tukieläteiksi itsekin.

Eli juu, aletaan kaikki vaan tekemään lapsia sillä ajatuksella, että saahan Kelasta rahaa, niin loppuu parin kolmen sukupolven päästä silloinkin veronmaksajat! Tosin siinä tapauksessa kyseessä ei ole liian pieni syntyvyys, vaan valloilla oleva esimerkki "saahan Kelasta aina rahaa".

Vierailija
10/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi aina adoptoida, jos sitä kuollakseen tahtoo yli kolmevitosena

Vierailija
11/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v jo, hups. En aio epätoivoisesti etsiä miestä, joten lapsia ei tule. 

Vierailija
12/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielsin itseni itse asiassa lapsettomaksi n. 27-vuotiaaksi asti. Tapasin mieheni 26-vuotiaana, ja nyt olen jo 30+v. Mieleni lapsettomuudesta on muuttunut, ja tällä hetkellä kallistumassa siihen, että haluankin lapsia mieheni kanssa. Hän ei itsekään alun perin halunnut lapsia, ja mielemme ovat muuttuneet jotenkin yhtä matkaa.

Emme kuitenkaan ole lapsia tekemässä tässä, vaikka minun munasarjat tikittäisivätkin, koska taloudellisesti emme voi tarjota lapselle sellaista elämää, jonka itse haluamme lapselle tarjota. En tosiaan aio elättää yhtäkään lasta Kelan etuuksilla, eikä miehenikään mistään hinnasta, sillä hän eli lapsuutensa elämäntapatyöttömien ja toimeentuella elävien perheessä.

Täytynee vain toivoa, että munasarjani taistelevat vielä pari vuotta :D

Vierailija
13/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia pitää tehdä vain jos itse niitä haluaa, ei mistään muusta syystä.

Ja se että lapsia ei sitten tule kun vaikka 35v aloittaa niin se on kyllå vale. Kaikki tuntemani naiset on saaneet lapsen ihan luomusti kun sen ovat halunneet vaikka ikää on ollut jo låhes 40 tai jopa yli niin kuin ystävä joka sai juuri esikoisen 42-vuotiaana.

Ja moni nainen ei nykyään edes halua lapsia, ei edes sitä yhtå.

Vierailija
14/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta aika moni 35v hakee jälkiehkäisypilleriä ja aborttia, joten jos joillakin jotain, niin ei kaikilla kaikkea!

Vierailija
15/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27v yksityislääkäriaseman gynekologi sanoi etten saa enää lapsia. 35 vuotiaana sain luomuna lapsen.

Onnittelen, mutta tämäkö todistaa ettei lääketieteeseen voi luottaa?

Vierailija
16/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Rahaa saa Kelasta”

🙄

Vierailija
17/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapset nuorena. Sain 1. Lapsen 23-vuotiaana ja toisen 28-vuotiaana. Ei ole kadottanut. Matkustelu on riittävästi. Baareissa en ole koskaan bilettänyt. Nuorena jaksaa paremmin. Suosittelen.

Vierailija
18/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähän tahtiin oikeasti tehtäisiin lapsia kuin täällä puhutaan, niin suomi olisi täynnä pellava päitä

mies52v

Vierailija
19/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia pitää tehdä vain jos itse niitä haluaa, ei mistään muusta syystä.
Ja se että lapsia ei sitten tule kun vaikka 35v aloittaa niin se on kyllå vale. Kaikki tuntemani naiset on saaneet lapsen ihan luomusti kun sen ovat halunneet vaikka ikää on ollut jo låhes 40 tai jopa yli niin kuin ystävä joka sai juuri esikoisen 42-vuotiaana.

Ja moni nainen ei nykyään edes halua lapsia, ei edes sitä yhtå.

Hohhoijaa... Ei se ole vale, vaan tutkittu tilastollinen tosiasia, että hedelmällisyys on keskimäärin jo huomattavasti laskenut tuossa iässä. Tutkijoilla on tarkasteltavanaan hiukan suurempi otos naisia, kuin teillä jotka kerrotte siskojenne ja kumminkaimojenne raskautumisista.

Vierailija
20/284 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiajattelemalta tuntuu tosi oudolta ajatukselta, ettei ihminen saisi lasta edes neljäkymppisenä. Onko jotain perustavanlaatuista muuttunut ihmisten lisääntymiskyvyn sitten vanhan maailman? Ennen oli ihan normaalia saada ne viimeiset vielä viidenkympin paikkeilla eikä kukaan nostanut haloota (koska ei ollut ehkäisymahdollisuuksia). Nykyään ihmiset pelkää omaa peilikuvaansakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi