Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologi: “Joillakin kolmekymppisillä juna lasten saantiin on jo mennyt”

Vierailija
18.08.2020 |

Yrittäkää nyt ymmärtää, että lapset tulee tehdä nuorena!

https://yle.fi/uutiset/3-11228907

"Hedelmällisyys voi laskea, vaikka vaihdevuosiin olisi vielä pitkä aika.

– Valitettavasti joillakin kolmekymppisillä juna lasten saannin suhteen on jo mennyt. Nelikymppisillä se on jo hyvin yleistä, sillä naisen hedelmällisyys alkaa laskea voimakkaasti 35-vuotiaana, sanoo lapsettomuuteen erikoistunut naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Paula Kuivasaari-Pirinen."

"50-vuotiaan munasarja kolmekymppisellä

Moni luulee, että hyvä terveys ja hyvä kunto ja terveet elintavat ovat suoraan tae hedelmällisyyden säilymisestä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan iän vaikutus hedelmällisyyteen on armoton.

Valtaosalla kolmekymppisistä naisista munasarjat toimivat vielä täydellä teholla, mutta joskus gynekologi tapaa vastaanotolla naisia, joiden munasarjat ovat saman näköiset kuin 50-vuotiaalla."

Niin. Että mitkä on ne syyt parinkympin ikävuosina lykätä lastenhankintaa, jos lapsia haluaa ja jos puitteet on muuten kunnossa? Kun tekee mieli bilettää ja matkustella? Ei ole hyvä syy! Matkustella voi lastenkin kanssa ja sitten taas itsekseenkin, kun lapset ovat täysi-ikäisiä tai riittävän vanhoja muuten, mutta hedelmällistä ikää ei voi lykätä myöhemmäksi. Kun tekee mieli kouluttautua, tehdä töitä, luoda uraa, eikä ole rahaa? Ei kelpaa syyksi! Ehdit kouluttautua, tehdä töitä ja luoda uraa myöhemminkin, mutta hedelmällistä ikääsi et edelleenkään voi lykätä myöhäisemmäksi. Eikä rahakaan ole ongelma, sitä kun saa viime sijassa Kelasta.

Kommentit (284)

Vierailija
121/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oma junani on ihan aikataulussa, sillä tulin 34-vuotiaana kierukan läpi raskaaksi. En aio hankkia lapsia, joten ei yhtään haittaisi, vaikka juna olisi jo mennyt. Päädyinkin keskeytykseen, enkä ole hetkeäkään katunut.

Elämässäni on muutakin sisältöä kuin biletys, mutta olisin kaikin tavoin huono äiti, enkä jaksaisi kahlata läpi sitä informaatiosuota, miten sitä lasta hoidetaan oikein. En osaisi kouluttaa edes koiraa, sillä olen niin epäjohdonmukainen, saati sitten antaa hyvät eväät elämään lapselle.

Voin vain kuvitella, miten uhkailisin turhautuneena kaiken maailman rangaistuksilla, joita en koskaan toteuta. Sitten kun lapsi haluaisi pitää kaverisynttärit, joutuisin sanomaan, että tänä vuonna ei onnistu, kun Kelan raha ei ole vielä tullut.

Vierailija
122/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä hakeutui julkiselle puolelle lapsettomuushoitoihin, kun ei tullut vuoden sisään raskaaksi 28-vuotiaana. Julkisella eivät ottaneet edes tutkimuksiin nuoren iän takia.  Vakuuttivat vaan että aikaa on vaikka kuinka, jatkakaa vaan yrittämistä.

Yksityisellä tutkittiin ja selvisi, että hänen munasarjansa olivat 40v naisen tasolla. AMH-hormoni oli alle 1 ja munasoluja oli vähän.

Hedelmällisin ikä hänellä oli siis ollut joskus murrosiässä. Vaihdevuodet ennustettiin alkavasti jo 40v! Pääsi samantien munasolujen keräykseen miehensä kanssa ja saivat talteen muutaman munasolun, josta koeputkihedelmöityksen avulla siitettiin sitten lopulta terve lapsi. Ainoaksi kuitenkin jää, koska ei ole enää aikaa. 

Jos kaveri ei olis ollut itse aktiivinen ja uskonut julkisen puolen lääkäreitä, olisi jäänyt lapsettomaksi.

Mä kävin samantien tutkituttamassa oman hedelmällisyyteni ja luojan kiitos kaikki on ikäiseni tasolla, oikeastaan jopa paremmalla tolalla. Suosittelen tätä: https://www.ovumia.fi/hedelmallisyyskatsastus/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, biologiselta kannalta ymmärrän riehumisesti, mutta oletko tullut ajatelleeksi että moni ei vain tapaa sitä sopivaa ihmistä kaksikymppisenä? Haluaisitko että ihmiset hankkivat lapsen sellaisen kumppanin kanssa jota eivät rakasta, jonka kanssa tapellaan ja lopulta erotaan?

Munasolut kannattaa kerätä talteen alle 30v myöhempää käyttöä varten. Felicitas ainakin pakastaa niitä ja sitten kun on aika, voi tehdä koeputkihedelmöityksen. Mitä nuorempi nainen, sen terveemmät munasolut.

Vierailija
124/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on jos lapsia haluaa. Minun puolestani on se ja sama koska ihmiset lapsensa tekevät ja jäävätkö ilman jos eivät aloita ajoissa.

Vierailija
125/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin vasta 37-vuotiaana sellaisen kumppanin, jonka kanssa edes uskallan harkita lapsien yrittämistä.

Yksin on vaikea tulla raskaaksi.

Vierailija
126/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo please, älkää matkustelko niiden kanssa.

T. Kanssamatkustajat lentokoneissa

Sama hotelleissa. Vttu niitä naapurihuoneissa yötä päivää rääkyviä kakaroita. Vanhemmillakin varmaan todella rentouttava loma kun muksut raahattu mukaan?

Vierailija
127/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun gynekologini käski minun pitää puhuttelun lapsilleni, että jos useamman kuin 1 lapsen meinaa tehdä, niin 27 on hyvä ikä aloitta. Jos tyytyy yhteen, niin kolmikymppiseksi voi odottaa.

Syitä oli monia. Hedelmällisyyden lasku tietysti suurimpia. Mutta asioita, joita moni ei tiedä tai tule ajatelleeksi:

Mitä vanhempana saat lapsesi, sitä vanhempia ovat isovanhemmat, jotka eivät kenties sitten enää jaksa auttaa niin paljon (joo, tiedän, tämä palsta on täynnä ihmisiä, jotka toivottavat sekä omat että appivanhemmat hemmetin kuuseen).

Itse jaksaa yövalvomiset sun muut paremmin nuorempana, ei myöskään ole paras vaihtoehto pitää talossa yhtaikaa teinimurkkuhirviötä ja vaihvevuosiongelmaista.

Rintasyöpäriski lisääntyy, kun lapset saa vasta myöhemmin. Samoin se lisääntyy iän myötä. Ja jos sen sitten saa lisääntyneen riskin myötä, on se usein agressiivinen johtuen hormoneista, kun lapset ovat vasta tehtyjä ja pienet lapset pahimmassa tapauksessa jäävät ilman äitiä. Jne, jne.

Kerroin gynekologini terveiset ja faktat lapsilleni ja sanoin, että sanon tämän asian vain kerran enkä siihen tule palaamaan.

Omat lapseni olen saanut 24-30-vuotiaana ja näin on ollut hyvä. Sitä ennen ehdin bilettää ja reissata jo paljon, lasten kanssa tuli myös kierrettyä maailmaa ja he ovat olleet monessa mukana. Olin kuitenkin alle viisikymppinen, kun nuorinkin muutti pois kotoa ja jaksoin ja jaksan edelleen tehdä kaikkea kivaa, mm. matkustaminen on suuri intohimoni. Rahaa riittää kaikkeen mukavasti nyt ja vuosia on toivottavasti vielä paljon edessä.

Tämän on pakko olla täydellinen trolli. 

Sain lapsen, kun olin 32. Ja tämäkin oli sellainen tuurinkantamoinen, tapasin yhtäkkiä ihanan ja minulle täydellisen lapsikuumeisen omanikäisen miehen, joka oli valmis jäämään lapsen kanssa kotiin ja jopa muuttamaan perässäni ulkomaille. Enpä olisi ikinä uskonut, että tällainen onni käy omalle kohdalle. Olen ehtinyt uraa rakentamaan siinä määrin, että vaikka isovanhemmat ovat tuhansien kilometrien päässä, on meillä varaa palkata apua silloin, kun siltä tuntuu. Minä myös elätin perheen sen ajan, kun mies oli vauvan kanssa kotona (harvassa maassa on Suomen kaltaisia äitiyslomia, saati vanhempainvapaita) palkattomana ja tuettomana. Eipä olisi tällainen tullut kyseenseenkään nuorempana. Asioilla on todellakin monta puolta ja niitä lapsiakin voi tehdä, vaikkei tukiverkoista olisi tietoakaan. 

Eikä minulle ole mtään isoja suunnitelmia sinne 50 vuotiaalle minulle. Mieluusti nautin sitten niistä teini-ikäisistä ja teen asioita, joista haaveilen, kuten kokkaan omalle perheelle omasta puutarhastani. Ei ole mikään kiire saada lapsia maailmalle, päinvastoin. Mieluumminhan nuo lapsettomat vuodet elää nuorena kuin tuolloin, ainakin itselleni tämä on päivänselvää.

Omille lapsilleni en tule kyllä asiasta saarnaamaan edes sitä yhtä kertaa. Jos nyt enempää lapsia saan, jos en niin ei haittaa. Olen sen yhden saanut ja saanut elää sen kokemuksen. Se on ihan riittävä, vaikka toista varmaan yritänkin sitten 36-38 vuotiaana. 

Vierailija
128/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensiajattelemalta tuntuu tosi oudolta ajatukselta, ettei ihminen saisi lasta edes neljäkymppisenä. Onko jotain perustavanlaatuista muuttunut ihmisten lisääntymiskyvyn sitten vanhan maailman? Ennen oli ihan normaalia saada ne viimeiset vielä viidenkympin paikkeilla eikä kukaan nostanut haloota (koska ei ollut ehkäisymahdollisuuksia). Nykyään ihmiset pelkää omaa peilikuvaansakin.

Samaa mietin, mutta asia ei koske yleisesti kaikkia, vaan ehkä lähinnä hormonaalista ehkäisyä käyttäviä?

Lestadiolaisnaisethan tykittelee edelleen parin vuoden välein lapsia sinne 40+ tai jopa lähemmäs viiskymppisiksi saakka.

Kolmikymppisinä se lasten saanti ei lopu käytännössä kellään.

Vierailija
129/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä naisen hedelmällisyydestä tuomiopäivän lukemia lukevat kuvittelevat oikein saavansa aikaan? Pahaa mieltä vain kaikille. Nainen hankkii sen lapsen, kun on siihen valmis. Joku on 18v valmis, toinen nelikymppisenä. Jokainen pyrkii sille lapselleen saamaan parhaat mahdolliset pelimerkit. Itse olin 42, kun sain ainokaiseni. Ihan luomuna tuli terve lapsi. Lapsiarki on ollut erittäin vaivatonta ja onnellista. En ymmärrä lapsiarjen demonisoivia puheita myöskään. Ei se rakettitiedettä ole eikä maailmanloppu. Ja kyllä niiden lastenkin kanssa voi matkustella. 

Vierailija
130/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ikä kaiken a ja o.

Juuri sai alle parikymppinen sukulaistyttö lapsen. Jaksoin vauva-arkea viikon verran, jonka jälkeen alkoi bemarilla huristelu bileisiin kiinnostaa enemmän kuin valvominen ja kakkavaipat. Nyt vauva sitten sijoituksessa.

Nuoret ovat luonnostaan itsekkäitä ja näin saa ollakin. Ennen ei ollut vaihtiehtoja, vaan piti olla vastuullinen aikuinen jo heti 18-vuotiaana.

Tästä syystä boomerit ovat niin katkeria ja vihaisia, eivätkä sallisi nykyajan nuorillekaan helppoa elämää.

Kaikki eivät edes halua lapsia, mulaan lukien minä itse.

Olisin kyllä hankkinut jos olisin tahtonut, mutta en ole niitä joiden mielestä elämän kuuluu olla mahdollisimman ankeaa ja vaikeaa.

En tunne syyllisyyttä halusta matkustella (ei korona-aikana) ja tehdä asioita joista saan nautintoa.

En tee lapsia vain siksi että "juna menee " ja vanhana kaduttaa. Eihän kukaan meistä voi tietää elinpäiviensä pituutta. Niksi siis surra jo valmiiksi yksinäistä vanhuutta, jota ei edes välttämättä tule?

Vierailija
131/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä naisen hedelmällisyydestä tuomiopäivän lukemia lukevat kuvittelevat oikein saavansa aikaan? Pahaa mieltä vain kaikille. Nainen hankkii sen lapsen, kun on siihen valmis. Joku on 18v valmis, toinen nelikymppisenä. Jokainen pyrkii sille lapselleen saamaan parhaat mahdolliset pelimerkit. Itse olin 42, kun sain ainokaiseni. Ihan luomuna tuli terve lapsi. Lapsiarki on ollut erittäin vaivatonta ja onnellista. En ymmärrä lapsiarjen demonisoivia puheita myöskään. Ei se rakettitiedettä ole eikä maailmanloppu. Ja kyllä niiden lastenkin kanssa voi matkustella. 

Joo, itsekin tunnen useita nelikymppisenä ensimmäiset lapsensa saaneita, sen lisäksi tietysti että vielä enemmän tunnen niitä joille on tullut nelikymppisenä lapsia ja ovat olleet jo äitejä.

Yksi sukulaisnainen sai esikoisensa 38-vuotiaana, ja kerkesi saada vielä neljä lasta.

Itse sain suunnittelemattoman lapsen 18-vuotiaana, enkä ole päässyt siitä ikinä oikein yli eli kadun.

Ja kadehdin niitä tuttuja, jotka ovat saaneet elää vapaan nuoruuden ja tulleet äidiksi 38-45-vuotiaana.

Vierailija
132/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensaanti on henkilökohtainen asia, se ei kuulu pätkääkään muille (tapahtui se ennemmin tai myöhemmin, ellei sitten koskaan). Sairaalloista ulkoistaa lisääntymishalut muihin.

Vierailija
133/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia on pakko katsella nuoria naisia.

M38

Vierailija
134/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta on, että ulkomaalaistaustaisille kela maksaa kymppitonnien hoidot yksityisellä, mutta perinneväestö maksaa viulut itse, julkisella saa hoitoja, mutta jonotus on pitkä ja ikää tulee...

Saisiko lähdettä tähän? Muutakin kuin ”kuulin naapurin kummin kaiman serkun koiralta”.

Vierailija
135/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isoäitini sain kuopuksensa (yhteensä yhdeksästä) 45-vuotiaana. Oli aivan normaalia 30-luvun Suomessa.

Vierailija
136/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, kuukauden päästä mittariin tulee 36 vuotta, niin ehkä ne perheenperustamiskyselyt vihdoin loppuvat kokonaan! Mahtavaa!

Vierailija
137/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BS kirjoitti:

Onkohan nämä "tehkää lapset nuorina" meuhkaajat niitä, ketkä itse tekivät ja menettivät nuoruutensa ja nyt todistelevat loppuelämän itselleen (ja muille), ettei se haittaa? 

Ei vaan sitä, että elämä on valintoja. Kaikkea ei voi saada.

Jos bilettää, elää yhteiskunnan tuilla tai opiskelee hömppää ja pyörii karusellisessa nuoruuden parhaat vuodet, niin ihan turha itkeä jos lasten saanti ei enää onnistu.

Siellä yks katkera teini-äiti jota ei miehet enää vilkaisekkaan :D Oletko vielä yh?

Vierailija
138/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa Saara sai lapsen 90-vuotiaana.

Vierailija
139/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään uutinen että on naisia jotka ei saa enää lapsia 3kymppisenä. Luultavasti he eivät olisi saaneet lapsi nuorempanakaan. Lapsettomuus ei riipu iästä.

Vierailija
140/284 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Abraham ja Saara? Saara sai Iisakin 99-vuotiaana.

Mikään ei ole Jumalalle mahdotonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän