Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sana -ketä- ärsyttää niin monia?

Vierailija
23.08.2013 |

Käytetäänhän täällä muutenkin murre sanoja. 

Murteissa ja muussa puhekielessä esiintyy yleisesti sana ”ketä” myös merkityksessä ’kuka’, esimerkiksi ”Ketä on syyllinen?” Kirjakielessä se ei ole hyväksyttävää. Se herättää häm­men­nys­tä, vaikka yleensä ei varsinaista väärinymmärryksen vaaraa ole.

Kyse ei ole yleisestä puhekielisyydestä samassa mielessä kuin esimerkiksi sanan ”se” käyt­tö ihmiseen viitattaessa tai sana ”mä”. Pikemminkin ”ketä” merkityksessä ’kuka’ on sa­mal­la tavalla paikallis­väritteinen kuin sana ”haastaa” merkityksessä ’puhua’ muuten murre­värit­tö­mäs­sä arki­puheessa. Se voi pistää pahasti sellaisen korvaan, joka on kotoisin alueelta, jossa ilmiötä ei esiinny.

Yleiskielessä siis ”ketä” on vain partitiivimuoto, jota käytetään esimerkiksi sellaisissa yh­teyk­sis­sä kuin ”Ketä pidät syyllisenä?”. Huolitellussa yleiskielessä se on vain yksikkömuoto, ja monikossa käytetään muotoa ”keitä”, esimerkiksi ”Keitä pidät syyllisinä?”.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miksikään :) ketä nyt toi sana ärsyttäisi, kysýn vaan ?

Vierailija
2/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan typerältä kuulostaa kun lauseessa pitäis olla kuka ja sanotaan ketä... Tiedän että toi on jollain alueilla ns. normaali puhetta, mutta ei suurimmalle osalle suomalaisista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska TURKU.

Vierailija
4/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää, kun äidinkieltä raadellaan tuolla tavalla. Kielikorva särähtää vähemmästäkin, ja noin väärän rakenteen käyttäjä valitettavasti leimautuu mielessäni idiootiksi.

Vierailija
5/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 16:56"]

Minua ärsyttää, kun äidinkieltä raadellaan tuolla tavalla. Kielikorva särähtää vähemmästäkin, ja noin väärän rakenteen käyttäjä valitettavasti leimautuu mielessäni idiootiksi.

[/quote]

se on murretta. Eikö sinua ärsytä tapa millä nykyään tehdään kysymys: kukaan nähnyt salkkareita? Ei kysymyssana jätetään alusta pois, se sitä raatelua on, murre rikastuttaa.

Vierailija
6/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos muuten puhuu kyseistä murretta, se ei ärsytä. kuitenkin yllättävän moni luulee sen olevan ihan yleiskielinen ilmaisu, ja silloin kyllä särähtää korvaan. aivan kuten edelliselle kirjoittajalle, minullekin tulee sanan käyttäjästä sellainen mielikuva, että hän on jotenkin tyhmä...

Vierailija
7/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään murretta ole, vitosen vajakkioppilaat pääkaupunkiseudulla huutelee toisiilleen että 'ketä lähtee röökille?'

Vierailija
8/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on juuri tuo yleiskielen kieliopin vastainen käyttö, mikä ärsyttää. Ketä on partitiivinen muoto, joten sen käyttö nominatiivissa on perusteetonta ja hämmentävää.

Vierailija
9/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 17:00"]

jos muuten puhuu kyseistä murretta, se ei ärsytä. kuitenkin yllättävän moni luulee sen olevan ihan yleiskielinen ilmaisu, ja silloin kyllä särähtää korvaan. aivan kuten edelliselle kirjoittajalle, minullekin tulee sanan käyttäjästä sellainen mielikuva, että hän on jotenkin tyhmä...

[/quote]

edellinen kirjoittaja = 5. joku ehtikin väliin 

t. 7

Vierailija
10/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 17:00"]

Se on juuri tuo yleiskielen kieliopin vastainen käyttö, mikä ärsyttää. Ketä on partitiivinen muoto, joten sen käyttö nominatiivissa on perusteetonta ja hämmentävää.

[/quote]

Nuo sijamuodot ei kiinnosta pätkääkään mutta "ketä haluiasit xxx..." on oikein kuten myös "kuka tietää missä xxx.... eli ketä- sana on ihan oikein kun se on oikeassa paikassa mutta tuo aiemmin oleva esimerkki "ketä lähtee röökille" on perseestä.

Vierailija
11/53 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 16:54"]

koska TURKU.

[/quote]

Olen tämän sanonut joskus ennenkin, mutta minä ainakin osaan käyttää kuka- ja ketä-sanoja ihan oikeasssa paikassa. Eikä tuttavapiirissäni ole ketään, joka sanoisi 'ketä' väärässä paikassa.

Taas yksi stereotypia turkulaisista, mikä ei pidä paikkaansa.

Vierailija
12/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli se tyyppi ketä keksi käyttää sitä ja muut perässä.

Vierailija
14/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon Hämeenlinnan seudulta ja aina käyttänyt ketä-sanaa kuka-sanan tilalla puhekielessä. Kesätyöpaikalla Mikkelissä savolaiset närkästyivät, kun kysyin "Ketä soitti?" "Ei saa sanoa ketä, vaan KUKA", sanoivat mikkeliläiset työkaverit. Pidin reaktiona outona, kun mulla ei ole tapana puhua KIRJAKIELTÄ, vaan rennommin...

Vierailija
15/53 |
06.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään turun murre sana ole, vaan Porin. Ei sitä täällä Turussa kuule, mutta kotikaupungissani kyllä viljellään. Siellä ketä sanan käyttö on enemmän sääntä kuin poikkeus.

Vierailija
16/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä päin puhutaan näin

Vierailija
17/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.11.2014 klo 01:21"]

Joskus vuosia sitten tv:ssä esitettiin tv-sarjaa nimeltä Twilight Zone. Yhdessä jaksossa päähenkilö törmäsi ilmiöön, jossa sanat alkoivat saada kokonaan uusia merkityksiä, esim. "Oletko jo syönyt dinosauruksesi?" kun oli puhe lounaasta. Ilmiö paheni kunnes lopulta mies ei pystynyt lainkaan kommunikoimaan ympäristönsä kanssa.

Ketä merkityksessä kuka sekä erityisesti pateettinen merkityksessä säälittävä palauttavat aina mieleeni kyseisen jakson. En nyt väitä että suomalaisille kävisi kuin tuon jakson päähenkilölle, mutta reagoin kuitenkin herkemmin kun sanoja "väärinkäytetään".

[/quote]

Pateettinen on muuttumassa merkitsemään sitä säälittävää. En muista milloin joku olisi käyttänyt sitä alkuperäisessä merkityksessään.

Vierailija
18/53 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2014 klo 15:02"]

Se on yleiskielinen sana, jota käytetään jossain murteessa sitten väärin.

Yhtä lailla minua ärsyttää jos joku kylpee punkassa.

[/quote]

Mua ärsyttää ketä, ja tuo koska sitä ja tätä ja myös se että jotkut nukkuu punkassa... eihän siinä ole mitään järkeä, sängyssä nukutaan :) Ja jos vastaat että ammeessa kylvetään, joo, aikuiset kylpee ammeessa, lapset pienessä (muovisessa) punkassa.

Vierailija
19/53 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ärsyttänee siksi, kun tapa nousi koko maassa tunnetuksi vuosituhannenvaihteen jupeilla ja junantuomilla wannabeilla ("se blondi ketä tuli kouluun faijansa TT:llä"). Harva tietää sen murre-alkuperää.

Vierailija
20/53 |
31.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tuo muka ärsyttää? Ei ketään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän