Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toive: älä koske vieraisiin lapsiin kuin hätätilassa

Vierailija
23.08.2013 |

Et voi tietää, miten hän vieraan ihmisen kosketukseen reagoi. Lapsella voi olla taustastaan tai vaikkapa neurologisesta erilaisuudestaan johtuen kammo kosketukseen ja varsinkin vieraan ihmisen tarttuminen kiinni voi olla pelottavaa.

Et varmaan ventovieraaseen aikuiseenkaan nappaa kiinni, ethän?

Hätätilanteet ovat tietysti eri asia.

Tapahtui nimittäin tässä esim. eilen... lapsellani on asperger, joka tietenkään ei näy päälle, joten en nyt tässä erityisesti syyttelekään yhtä naista, joka puistossa veti hänet syrjään käsivarresta kiinni pitäen. Lapseni oli jäänyt ajatuksissaan liukumäen portaiden eteen, eikä huomannut, kun tämän naisen lapsi seisoi takanaan, halusi laskemaan siitä mäestä. Nainen käski poikaa väistymään ja veti saman tien häntä kädestä, poika ei ehtinyt reagoida itse ja väistyä.

No, lukkoon meni lapsi ja minulta kesti kauan saada hänet siitä yli.

Ihan vaan tällaisten tapausten ennaltaehkäisemiseksi: yrittäkää ensin edes sanallisesti ohjata ja vasta jos niihin ohjeisiin ei reagoida ja on pakko toimia, koskekaa vasta sitten.

Toistan: en moiti, vaan pyydän, mielestäni ihan hyvästä syystä.

Kommentit (244)

Vierailija
181/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:38"]

Palaanpa ohi asian siihen alkuesimerkkiin. Pahoitteliko tarttuja asiaa mitenkään, huomatessaan järkyttäneensä lasta? Se olisi normaali reaktio, VAIKKA ei olisi väärin tehnytkään.

[/quote]

Ei pahoitellut, ei hän varmaan huomannutkaan koko asiaa. Poika ei alkanut siinä huutaa tai itkeä, vaan meni ihan mykäksi ja ryntäsi puiston reunalle seisomaan puun taakse, oli lukossa pitkän aikaa tuon takia.

ap

Vierailija
182/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:41"]

Sinulle ap varmaan on ihan normaalia että lapsi jää haaveilemaan toisten kulkutielle, olethan tottunut hänen tapoihinsa. Muille sen sijaan ei. Siksi varmaan se äiti ajatteli siirtää lapsesi, minustakin olisi outoa jos iso lapsi olisi pienten edessä liukumäessä vain seisomassa. Et voi edelleenkään vaatia ja odottaa että muut ihmiset taianomaisesti tietäisivät miten juuri sinun erityisen lapsesi kanssa tulisi toimia, jos et itse kerro tai ole tilanteessa mukana. Sanoitko esim. tuolle äidille sitten että ei saa koskea? Vai avaudutko vain täällä?

Tällä palstalla asiasta kirjoittaminen ei tule muuttamaan koko Suomen saatika maailman tapoja. Jos haluat ettei lapseesi kukaan koske, ole rinnalla koko ajan tai vaihtoehtoisetsi opeta sietämään muita ihmisiä. Joku jossain joskus varmasti koskee uudelleenkin. En oikeasti näe tässä nyt muuta vaihtoehtoa. Kaikki maailmassa eivät lue Vauva-palstaa.

[/quote]

Minusta olisi ollut täysin ok sanoa, että väistytkö ja antaa lapselle pari sekuntia aikaa totella. Mutta näinhän ko. äiti ei toiminut, vaan heti tarttui kiinni olkavarresta ja veti sivuun.

Tuollainen kosketus on kuulehan epämiellyttävä ja pelottava aika monesta muustakin lapsesta kuin vain aspergereista. Mainitsin lapselleni tapahtuneen jutun vain esimerkkinä.

Huokaus. Olisi todella, todella kiva, kun ei tarvitsisi toistaa tuota kerta toisensa jälkeen... mielestäni sanoin aloituksessanikin täysin selvästi, että tämä ei koske vain erityislapsia.

Et varmaan ala aikuisiakaan vetelemään sivuun, jos nämä ovat mokomat pysähtyneet miettimään jotain kaupan hyllyrivin edessä...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut toivovat ettei lapsille edes puhuttaisi. Joo, et sä voi alkaa vaatimaan ihmisiä arvailemaan mistä sun lapsi kärsii. Mun laspen saa vetäistä liukumäen alta pois, Mieluummin se kuin että jää jonkun alle.

Mitä jos toinen lapsi koskee sun lapseen?

Vierailija
184/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:42"]

Mä en ymmärrä ap:n kommenttia. Jos lapsi reagoi kosketuksiin tai muuten maailmaan epänormaalisti on vanhemman oltava siinä läsnä. Muita ihmisiä ei aleta ohjeistamaan. Kuulkaa niin ikävää kuin se onkin mutta jokaisen on huolehdittava omista lapsistaan. Hyvässä ja pahassa. Jos lapsi reagoi huonosti kosketukseen on se vanhemman tehtävä toimia lapsen kanssa niin ettei sellaista tapahdu. Ei sen vieraan ihmisen. Tässäkään ei kyse ollut mistä tahansa koskettelusta vaan siitä että vieras ihminen oli siinä kohtaa MISSÄ AP:N olisi pitänyt olla. Ohjaamassa lasta pois tieltä. 

[/quote]

Ai kun ei. Lapseni ei tykkää ventovieraiden kosketuksesta, mutta niin ei tykkää moni normaalikaan lapsi. Luehan vaikka tätä ketjua, niin näet.

Ei sinulla ole oikeutta alkaa nyhtää aikuisiakaan pois tieltäsi, eikä siten myöskään lapsia. Tutut lapset ja hätätilanteet ovat eri asia, edelleen tässä puhutaan ventovieraista lapsista.

Pitää opetella avaamaan suu. "Voisitko väistyä" on täysin helppo sanoa, kokeile vaikka.

Eikä tässä vaadita mitään erityisoikeuksia erityislapsille tai asseille, vaan toivotaan hyvää normaalia käytöstä myös vieraita lapsia kohtaan.

Jonkun taaperon siirtämisen vielä jotenkuten ymmärtäisi, koska oletusarvo on, että hän ei välttämättä ymmärrä tuota. Mutta tokaluokkalainen ymmärtää kyllä, siksikin tuntuu yllättävältä, että joku alkaa heti vetää kädestä syrjään, kun lapsellaan ei ole aikaa leikkipuistossa odottaa liukumäkeen pääsyä hetkisen.

ap

Vierailija
185/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän se ole sama asia. Sama asia olisi jos vaikka dementikkomummo kiertäisi kaupan pyöröovissa ympyrää, niin ottaisin mummoa käsivarresta ja sanoisin: "mennäänpäs rouva tästä pyörimästä". Itsekin sanoit että äiti oli kuitenkin sanonut samalla, varmaan jotain että "Tulisitko pois edestä jos itse et aio mennä että me päästään". Tässä nyt ei ihan oikeasti ole tapahtunut mitään väärää.

Vierailija
186/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät kestä kun heidän leluihinsa kosketaan, joku ei siedä katsetta, joku ei siedä kosketusta, joku ahdistuu jo vieraan puheestakin ja ei vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin, joku ei voi kuvitellakaan lainaavansa autoaan edes sisaruksilleen, joku panee välit poikki vanhempiinsa, kun sanoivat niin pahasti...

Maailma vaan on täynnä tyhjästä mielensäpahoittajia. Itse annan näiden valittajien elää omaa elämäänsä. On muutakin tekemistä kuin miettiä mistä joku herkkähipiäinen (kirjaimellisesti tässä tapauksessa) vetää herneet nenukkiin. Eletään me muut ihan kuin ennenkin.

Vierailija
187/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:51"]

Jotkut toivovat ettei lapsille edes puhuttaisi. Joo, et sä voi alkaa vaatimaan ihmisiä arvailemaan mistä sun lapsi kärsii. Mun laspen saa vetäistä liukumäen alta pois, Mieluummin se kuin että jää jonkun alle.

Mitä jos toinen lapsi koskee sun lapseen?

[/quote]

Opettele lukemaan. Aloituksessanikin jo sanoin, että lapseni ei ollut liukumäen alla, vaan portaiden edessä. Ja että hätätilanne on aina eri juttu.

Puhuminen on eri asia. Siihen voi olla vastaamatta, jos ei halua jutella jonkun kanssa. Suoraa kosketusta, varsinkaan isomman ja voimakkaamman taholta ei pääse pakoon.

ap

Vierailija
188/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 181 viitaten tuohon että joku on kaupan hyllyllä.

Vierailija
189/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:55"]

Mutta eihän se ole sama asia. Sama asia olisi jos vaikka dementikkomummo kiertäisi kaupan pyöröovissa ympyrää, niin ottaisin mummoa käsivarresta ja sanoisin: "mennäänpäs rouva tästä pyörimästä". Itsekin sanoit että äiti oli kuitenkin sanonut samalla, varmaan jotain että "Tulisitko pois edestä jos itse et aio mennä että me päästään". Tässä nyt ei ihan oikeasti ole tapahtunut mitään väärää.

[/quote]

Ei. Kyllä kehotuksen jälkeen kuuluu odottaa, ei samaan aikaan jo vetää sivuun.

Lapseni ei ole dementikko eikä näytä vammaiselta tai puhekyvyttömältä.

Toisaalta, ei sitä dementikkoakaan saa mennä tuosta vaan retuuttamaan, säikähtäähän hän nyt jo aika lailla, kuka häneen on käsiin käymässä. Ensin otetaan katsekontakti ja hymyillään ja kysytään jotain tyyliin "saanko auttaa, nämä ovet ovat hankalat..."

Eikös vaan.

ap

Vierailija
190/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:48"]

Mä sanoisin, että suomalaiset lapset ylipäätään ei tykkää vieraiden ihmisten kosketuksesta

[/quote]

En tykkää minäkään, vaikka ikää on pian 35! Inhoan kättelyä, tuttavien halailua ja typerää teennäistä lääppmimistä!

Vierailija
191/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:55"]

Jotkut eivät kestä kun heidän leluihinsa kosketaan, joku ei siedä katsetta, joku ei siedä kosketusta, joku ahdistuu jo vieraan puheestakin ja ei vastaa tuntemattomista numeroista tuleviin puheluihin, joku ei voi kuvitellakaan lainaavansa autoaan edes sisaruksilleen, joku panee välit poikki vanhempiinsa, kun sanoivat niin pahasti...

Maailma vaan on täynnä tyhjästä mielensäpahoittajia. Itse annan näiden valittajien elää omaa elämäänsä. On muutakin tekemistä kuin miettiä mistä joku herkkähipiäinen (kirjaimellisesti tässä tapauksessa) vetää herneet nenukkiin. Eletään me muut ihan kuin ennenkin.

[/quote]

Ihanko tosi?

Minä kyllä ymmärrän, että joku ei toimi samalla lailla kuin minä, ja siksi olen vähän varovaisempi ventovieraan suhteen.

Eli vaikka minä lainailenkin vaikkapa nyt lasten leluja mielelläni, en oleta, että kaikki ajattelevat niin, ja ota luvatta toisilta mitään. Toivottavasti et sinäkään ota, vaan kysyt ensin.

Ja jos soitan ventovieraalle ihmiselle puhelun (työn puolesta teen sitä päivittäin), eikä hän vastaa, kokeilen lähetää tekstarin, jossa kerron, mistä asiasta on kyse ja soitan sen jälkeen uudestaan. Kummasti puheluun vastausprosentti nousee.

JA niin edelleen.

Sujuva eläminen ja muiden huomioon ottaminen minusta edellyttää, että ottaa huomioon joidenkin olevan asioista eri mieltä. Tässäkään tapauksessa ei ole kyse siitä, etteikö saisi tuttuja lapsia halailla, jos he siitä kerran tykkäävät - vaan ettei OLETA kaikilla lapsilla olevan samanlainen suhtautuminen asioihin kuin itsellä ja omilla lapsillaan.

ap

Vierailija
192/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se on nyt sitten virallisesti retuuttamista ja käsiksi käymistä. Anteeksi jos vähän uskottavuus kärsii. Ensin lapselle sanottiin ja siirreettiin samalla. Sitten jo ventovieras retuuttaa sanaakaan sanomatta. Ensin lapsi oli siinä 15 sekuntia, sitten 10. Ensin olit viiden metrin päässä ja sitten kuuden. Jännä nähdä huomenissa mihin tämä homma on jo paisunut.

Vierailija
193/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:01"]

Mä sanoisin, että suomalaiset lapset ylipäätään ei tykkää vieraiden ihmisten kosketuksesta

[/quote]

En tykkää minäkään, vaikka ikää on pian 35! Inhoan kättelyä, tuttavien halailua ja typerää teennäistä lääppmimistä!

[/quote]

Mutta enemmistön mielestä et olekaan normaali. Käytöksesi on poikkevaa ja me muut emme voi sitä tietää. Jos tietäisimme, niin ei kai tuollaiseen kukaan koskisi pitkällä tikullakaan.

Vierailija
194/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:01"]

[/quote]

[/quote]

Mutta enemmistön mielestä et olekaan normaali. Käytöksesi on poikkevaa ja me muut emme voi sitä tietää. Jos tietäisimme, niin ei kai tuollaiseen kukaan koskisi pitkällä tikullakaan.

[/quote]

No, nyt sinä tiedät, eikö olekin kiva, että av-palstalla sivistyy joskus ;-DD

Itsekin myönnän, että en aiemmin tajunnut, että myös moni aikuinen karttaa koskettelua. Ja koska heitä on olemassa, on fiksua ja hyvää käytöstä olla tarttumatta tuosta vaan kiinni ventovieraaseen ihmiseen.

ap

Vierailija
195/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä huikeeta että tuollainen erityislapsen äiti pystyy viettämään av-palstalla koko päivän. Ja vielä kehut olevasi töissä...

Vierailija
196/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä ihmisiä! Saako siis vauvamahaanne tuntemattomat koskea, kun se on niin luontevaa ja mukavaa? Jos seisotte kaupan hyllyn edessä, saako teidät fyysisesti siirtää syrjään? 

Koskeeko lasten siirtämisen oikeus vain äitejä vai myös miehiä, teinejä, ihan kaikkia?

Minä olen opettanut sosiaaliselle lapselleni, ettei tuntemattomiin kosketa eikä tuntemattomat koske häntä. Kun lapseni oli pieni, eräs puliukko rupesi häntä silittelemään. Tämän jälkeen opetin, että kukaan ei saa lapseeni koskea, ellei kyse ole tutusta. Tutullekin pitää sanoa, jos koskeminen ei ole mukavaa. 

Olemme viettäneet paljon aikaa Kreikassa, eivätkä tuntemattomat rynni puskista lapsia silittelemään. Ensin he puhuvat vanhemmille, luovat kontaktin lapseen ja vasta sitten saattavat paijata. Tämäkin oikeus on lähinnä vanhoilla ihmisillä.

Ei ole tullut vastaan tilannetta, että joku vieras olisi lapseeni yllättäen koskenut, ei Suomessa eikä muualla.

Miten ihmeessä ihmiset eivät osaa peruskäytöstapoja ja ohjaa lasta sanallisesti? 

Vierailija
197/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuolta viestiketjusta poistaa päivänselvät trollaajat niin kyllä silti on myötähäpeän tunne montaa kirjoittajaa kohtaan. 

Viestiketjun aloittaja on asiallisesti tuonut esiin asian, jota kaikki eivät välttämättä ole ymmärtänyt aiemmin. Viestistä voisi yrittää ottaa opiksi eikä syyllistää äitiä ja lasta. 

Ihan niin kuin tässä nyt jotain kansalaisoikeuksia loukattaisiin kun pyydetään kiinnittämään sinänsä aika päivänselvään asiaan huomiota. Hävetkää.

Vierailija
198/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:04"]

Ai se on nyt sitten virallisesti retuuttamista ja käsiksi käymistä. Anteeksi jos vähän uskottavuus kärsii. Ensin lapselle sanottiin ja siirreettiin samalla. Sitten jo ventovieras retuuttaa sanaakaan sanomatta. Ensin lapsi oli siinä 15 sekuntia, sitten 10. Ensin olit viiden metrin päässä ja sitten kuuden. Jännä nähdä huomenissa mihin tämä homma on jo paisunut.

[/quote]

Olen koko ajan sanonut, että se on käsiksi käymistä, jos joku ottaa olkavarresta ja siirtää sivuun. Retuuttamiseksi en mielestäni ole sitä sanonut.

Sanoin, että olin muutaman metrin päässä, ehkä viiden tai kuudenkin. Metrimittaa ei ollut mukana. En kuitenkaan kosketusetäisyydellä, mutta niin, että näin ja kuulin homman hyvin.

Sitä, kuinka kauan äiti oli lapsineen siinä, en mitannut sekuntikellolla. Sanoin että lyhyen hetken, 10-15 sekuntia. Poikani oli siinä jo lapsen ja äidin tullessa, eli siksi äiti varmaan tulkitsi sen pitkäksi ajaksi. Joka tapauksessa ei mikään mahdoton luumuiluaika, kunhan poika pysähtyi hetkeksi katsomaan jotain.

Koeta kestää. Nämä aidot elävän elämän tilanteet eivät yleensä ole kamalan eksakteja. Jos keksisin tällaista, olisinkin varmaan sitten täsmällisempi, mutta noin elävässä elämässä ajat ja etäisyydet väistämättä ovat sinne-päin -arvioita...

ap

Vierailija
199/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:11"]

On kyllä huikeeta että tuollainen erityislapsen äiti pystyy viettämään av-palstalla koko päivän. Ja vielä kehut olevasi töissä...

[/quote]

Joo, eikö olekin hauskaa ;-)

Minulla kun sattuu olemaan tosiaan hyvin hiljainen työpäivä. Yleensä ei ole näin hiljaista ja joskus juostaan oikein tosissaan.

ap

Vierailija
200/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

192 ja 193, kiitos. Nimenomaan näin: "ettei tuntemattomiin kosketa eikä tuntemattomat koske häntä. Tutullekin pitää sanoa, jos koskeminen ei ole mukavaa."

ap