Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toive: älä koske vieraisiin lapsiin kuin hätätilassa

Vierailija
23.08.2013 |

Et voi tietää, miten hän vieraan ihmisen kosketukseen reagoi. Lapsella voi olla taustastaan tai vaikkapa neurologisesta erilaisuudestaan johtuen kammo kosketukseen ja varsinkin vieraan ihmisen tarttuminen kiinni voi olla pelottavaa.

Et varmaan ventovieraaseen aikuiseenkaan nappaa kiinni, ethän?

Hätätilanteet ovat tietysti eri asia.

Tapahtui nimittäin tässä esim. eilen... lapsellani on asperger, joka tietenkään ei näy päälle, joten en nyt tässä erityisesti syyttelekään yhtä naista, joka puistossa veti hänet syrjään käsivarresta kiinni pitäen. Lapseni oli jäänyt ajatuksissaan liukumäen portaiden eteen, eikä huomannut, kun tämän naisen lapsi seisoi takanaan, halusi laskemaan siitä mäestä. Nainen käski poikaa väistymään ja veti saman tien häntä kädestä, poika ei ehtinyt reagoida itse ja väistyä.

No, lukkoon meni lapsi ja minulta kesti kauan saada hänet siitä yli.

Ihan vaan tällaisten tapausten ennaltaehkäisemiseksi: yrittäkää ensin edes sanallisesti ohjata ja vasta jos niihin ohjeisiin ei reagoida ja on pakko toimia, koskekaa vasta sitten.

Toistan: en moiti, vaan pyydän, mielestäni ihan hyvästä syystä.

Kommentit (244)

Vierailija
221/244 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 15:29"]

Kuinka kauan sä jaksat toistaa samoja asioita? Oletko itsekin hiukan hidasälyinen kun sivutolkulla jaksat jankata samaa asiaa?

[/quote]

Heh! Sama tuli mieleen. Ei ihme, että lapsi jumittaa liukumäessä, kun äitinsä on samanlainen jumiutuja netissä. Yli 200 viestiä ja juttu vaan junnaa samaa "erityislapselleni ei saa puhua eikä häntä saa koskea". Jos oma lapseni olisi noin herkkä ja erikoinen, varjostaisin häntä kuin haamu enkä itkisi netissä. Lastasi tämä avautuminen ei auta pätkääkään.

Vierailija
222/244 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 08:56"]

Saako silittää päätä?

[/quote]Kumpaa päätä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/244 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi Jeesus mika aloitus taas kerran. Ihannehan tuo tietenkin on etta kukaan ei koske toisten lapsiin, mutta ei se kaytannossa tule ikina toimimaan. Taytyy vaan naiden ujojen ja aspergereiden tottua siihen etta ymparilla tapahtuu kaikenlaista. Vaihtoehto tietenkin on, etta ette mene puistoon vaan leikitte vaan pihalla ja kotona!

Vierailija
224/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen edelleen, onko näistä ap:tä haukkuvista viestittelijöistä ihan ok, jos hänet siirretään sivuun esim. kaupan hyllyllä tai kirjastossa noin vain takaapäin ja ehkä samalla todetaan, että väistäpäs. Tuntuisiko hiukan hämmentävältä? Ihan vaikka kuinka olisit tavis etkä mitenkään erityinen?

Eihän ap vaatinut muuta kuin että ensin puhuttaisiin. Jos puhe ei tehoa, sitten vasta koskettaisiin. Ylipäätään kohteliasta olisi tavoitella ensin katsekontaktia, mutta jos lapsi on selkäpäin, on puhe hyvä tapa aloittaa.

Miten voi ihmisellä olla vaikeuksia tajuta, mikä on hätätilanne ja mikä ei? Portaiden edessä oleva lapsi ei takuulla ole vaarassa tai ainakaan sellaisessa, minkä juuri takana oleva voisi estää (meteoriitit tai lentokoneet nyt tippuvat, jos ovat tippuakseen). Jos joku seisoskelee edessäsi ajatuksiinsa vajonneena, niin kaikin puolin normaalit käytöstavat omaava ihminen pyytää ensin päästä ohi ja vasta sitten harkitsee muita toimenpiteitä.

Olen koulussa opettajana, ja mietinkin, minkälaisia kommentteja saisin teiltä, kun siirtelisin lapsia yllättäen paikasta toiseen fyysistä voimaa käyttäen. En siis pyytäisi vaan siirtäisin ja niin, että lapsi ei voi nähdä minua eikä mitenkään reagoida minuun. MAhtaisiko tuntua tarpeelliselta ja hyvältä tavalta ohjeistaa lasta?

Vähintä mitä te ap:n tuomitsijat nyt ainakin voisitte myöntää, on se, että kyseinen nainen käyttäytyi moukamaisesti ja jopa ikävästi lasta kohtaan. En käsitä, miten vaikeaa on aikuisen ihmisen hillitä mielitekojaan ja ensin avata suunsa ja vasta sitten miettiä muita toimenpiteitä, jos ei tule haluttua vaikutusta.

Samaa opetan pienille oppilaillenikin. Se kaveri ei ehkä tiedä seisovansa juuri sinun reitilläsi. Hän on tiellä, mutta sinulla ei ole oikeutta työntää, siirtää, vetää tai kiskoa häntä vaan aina ensin pyydät, että hän väistyisi. Senkään jälkeen ei ole lupa koskea vaan sitten pyydetään aikuista apuun.

Miten kummassa lapsenne oppivat minkäänlaisia käytöstapoja, jos teistä on normaalia työnnellä ja siirrellä edessänne olevia lapsia mielenne mukaan yhtään varoittamatta? Saanko siis minäkin työnnellä ja siirrellä kullannuppujanne, kun ovat jääneet naulakon eteen pohtimaan, mitä sinne ulos laitetaankaan päälle? Voinko metsäretkellä vauhdittaa vähän, kun eivät oikein tunnu saavan itseään liikkelle? Ihan vaan siirtäisin eteenpäin, kun ei sitä jaksa eikä ehdi oikein pyytääkään. Sehän vaatii niin pirun paljon!

Vierailija
225/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

223, olen ollut tekemisissä useiden psykopaattien ja persoonallisuushäiriöisten kanssa ja heille on tyypillistä valita jokin sellainen mielipide joka on muiden mielestä mahdollisimman pöyristyttävä, suorastaan epäinhimillinen. He pitävät huomiosta ja siitä, että saavat ihmiset kiihdyksiin. He nauttivat vallasta. Av:llä on varmaankin satoja kävijöitä päivittäin joten helposti joukosta löytyy muutama epätavallinen yksilö.

Vierailija
226/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin pitkä ketju, että en kaikkia sivuja lukenut, mutta jos se tarinan toinen äiti vetäisi AP:n lapsen sivuun vaikka sen takia, että se mäessä ollut oli jo lähtenyt liukumaan ja äiti pelästyi että AP:n lapsi jää alle?

Vierailija
227/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön lapsenne. No, mutta oikeasti, turha täällä on toiveita esittää. Ennakointi on kaikea a ja o. Mutta et voi kontrolloida koko ympäristöä, joskus näitä koskemisia vaan tapahtuu, eikäs sille voi mitään. 

Vierailija
228/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 09:30"]

Pitää opetella normaalia kanssakäymistä vaikka olisi kuinka monta diagnoosia.

Ei koko maailman voi olettaa pyörivän Nico-Jessican sairauden ympärillä.

[/quote]

Mä en oikein usko, että asperger-lapsi kykenee oppimaan tykkäämään vieraiden ihmisten kosketuksesta, vaikka kuinka opettaisi. Sori.

[/quote]

Ei kai sen tarvitse oppiakaan tykkäämään. Sietämään täytyy, jos meinaa muiden ihmisten keskuudessa elää. Jos ei, niin ei muuta kuin saunan taakse.

Vierailija
229/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 10:45"]

Mä olen korvia myöten täynnä näitä aistiyliherkkiä ja erityislapsia. Uskallan väittää että suuri osa niistä on vain huonosti kasvatettuja. MIten sä erityislapsen äitinä ehdit edes jänkätä täällä tuntikausia. Eikö pitäisi olla katsomassa mitä se erityislapsi tekee. ettei vaan joku koske siihen

[/quote]

Ainakin tässä keskustelussa tuntuu olevan mukana monia melko huonosti kasvatettuja.

Vierailija
230/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 17:30"]

Ihmettelen kyllä vähän ap:ta:

1. hän tietää lapsensa olevan kosketuspelkoinen

2. hän huomasi lapsensa jumittuneen liukumäen portaiden eteen jo 15 sekunniksi

3. hän näki, että toinen äiti lapsineen tuli liukumäen luokse

Miksi ap ei siis ennakoinut tilannetta ja itse "herättänyt" (hän kun kuitenkin oli lapsen kuuloetäisyydellä) lastaan?

Itselläni on erityislapsi. Koska hänen erityisyytensä ei mitenkään näy ulospäin, pyrin itse toimimaan niin, ettei vaikeita/ahdistavia tilanteita synny - ei ainakaan liian usein. Enhän näet voi olettaa, että muut ihmiset tajuavat hänen arastavan asioita, joista suurin osa muista ihmisistä ei olisi moksiksikaan.

Toisin kuin ap tuntuu ajattelevan, itse en usko, että vieraan ihmisen kosketus olisi monestakaan lapsesta/aikuisesta pelottavaa/vastenmielistä.

Niin mukavaa kuin se olisikin, että kaikkien ihmisten persoonalliset tarpeet ja erikoisuudet voitaisiin ottaa huomioon, ei se käytännön elämässä ole mahdollista. Yhden tarpeet kun voivat olla toisen tarpeille täysin vastakkaiset.

Ymmärrän, että ap haluaa suojella lastaan ahdistusta aiheuttavilta tilanteilta. Ratkaisu ei kuitenkaan mielestäni ole se, että ympäröivä maailma sopeutuu ap:n lapsen ja hänen kaltaistensa (jotka ovat pieni vähemmistö) tarpeisiin, vaan että ap toimii lapsensa kanssa siten, että ahdistavia tilanteita syntyy mahdollisimman harvoin.

[/quote]

Ihan kuin ap:n olisi jotenkin telepaattisesti pitänyt tietää, että mamma käy varoittamatta kiinni lapseen? Ehkä minä voin vetää sinun lastasi turpaan ja jos valitat siitä, niin voin sanoa, että olisit ottanut sen pois minun nyrkkini edestä.

Ap:hän ei vaadi mitään yhteiskunnan sopeutumista vaan sitä, että hänen lapsellaan olisi samat oikeudet kuin aikuisilla joita ei kukaan vieras ala lääppimään. Jos sinulle on täysin mahdotonta pitää käsiäsi kurissa, niin ehkäpä sinä kuuluisit johonkin laitokseen. Jokainen normaali ihminen ymmärtää käsiksi käyminen keneen tahansa ilman varoitusta, joskus jopa varoituksen jälkeen, on erittäin huonoa käytöstä. En oikeasti tiedä ketään ihmistä jolla olisi joku polttava tarve kosketella vieraita ihmisiä. Toivottavasti en koskaan tulekaan tietämään. Te lääppijät ja kiinnikävijät olette pelottavia. 

Muistelen, että joskus oli joku oikeusjuttu jossa mies oli uimahallissa tunkenut sormiaan pikkupoikien anuksiin mutta miestä ei voitu tuomita lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä koska ei voitu osoittaa, että hän olisi saanut jotain seksuaalista nautintoa pikkulasten sukupuolielinten koskettelusta. Minusta tämä on käsittämätöntä. Mitä väliä sillä onko joku kosketus seksuaalinen vai ei? Eikö se, että kosketus on epätoivottu ole se minkä pitäisi ratkaista?

Ihan käsittämätöntä, että eräille ei mene perille näin yksinkertainen asia. Älä koske ilman lupaa. 

[/quote]

Musta taas on käsittämätöntä, että näin selkeästi äjärjettömän hullun kirjoittelu saa enemmän yläpeukkua kuin alapeukkua... 

Vierailija
231/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:54"]

Jos tuo sairas lapsesi oli seissyt siinä jo 15 sekuntia, niin kyllä on syytäkin ohjata sivummalle. Vaikutat itsekin hyvin omituiselta.

[/quote]

Lapseni ei ole sairas, vaan erilainen. Hänellä kuten normaaleillakin lapsilla on oikeus katsella toisaalle ja miettiä hetki. Jos jollain on tulipalokiire päästä laskemaan liukumäestä, voi kohteliaasti pyytää väistämään.

Minusta en ole omituinen, kun peräänkuulutan normaaleja käytöstapoja ulottumaan myös lapsiin.

ap

[/quote]

Toivottavasti se oma vamottajasikin sitten pystyy normaaleihin käytöstapoihin. Ai ei vai? No sitten on ihanturha märistä niiden perään hänen kohdallaan.

Toisekseen, ihan naurettavaa täällä huuli väpättäen itkeä lapsille samanlaisia oikeuksia kuin aikuisille. Ei lapsilla ole samanlaisia vastuitakaan.

Ei meitä aikuisia esim. yleensä kosketella töissä. Lapsia sen sijaan on syytä koskea jatkuvasti päiväkodeissa, kerhoissa, harrastuksissa jne. Mitä isommaksi kasvaa, sen vähemmän vieraat tai ylipäätään ihmiset koskettaa.

Niin se vaan menee. Ap ennakoi, jos ei kestä että lapseensa kosketaan. Tai pysyy vamonsa kanssa kotona.

Vierailija
232/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo mutta ne hoitajat tuttuja, sijaisena en ihan heti mene repimään lapsia syliin

Vierailija
233/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 12:01"]

On kyllä melkoisen hävytöntä palstailla työpaikalta työaikana. Tuollaisilta ihmisiltä työpaikka pois!

[/quote]

Ei voi ottaa, se hermostuu ja sen aistiherkkää mieltä pahoitetaan koskemalla sen työpaikkaan. Sillä kun on oikeus tehdä mitä vaan.

[/quote]

Lääkkeet...

Vierailija
234/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 11:57"]

Saman toivon koskevan myös muita lapsia. Lapseni ei pidä siitä, että muut lapsetkaan koskee häneen. Aspergerina menee siitä lukkoon. Tykkäisittekö itse siitä, että kaikki tulisi teitä lähmimään. Voisitteko opettaa sitten lapsillenne, etteivät koske toisiin lapsiin. Aistiherkälle lapselle tämä aiheuttaa ahdistusta.

As-tytön äiti, ei ap

[/quote]

En todellakaan opeta. Pidä sinä lapsesi kotona, jos ei kerran pysty olemaan muiden seurassa.

Niin ja itsekin ihan varmasti ohjaan jatkossakin lapsia myös fyysisesti, jos se on tarpeen. Ikinä en ole vielä ap:n kaltaisia sekopäitä kohdannut.

Vierailija
235/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 20:37"]

Toisekseen, ihan naurettavaa täällä huuli väpättäen itkeä lapsille samanlaisia oikeuksia kuin aikuisille. Ei lapsilla ole samanlaisia vastuitakaan.

[/quote]

Oletko nyt ihan tosissasi sitä mieltä, että on sallittua lääppiä vieraita ihmisiä kunhan ne vaan on lapsia? Mitä seuraavaksi? Ihmisiä saa lyödä kunhan ne vaan on niin pieniä etteivät pysty puolustautumaan? Lapsilta saa varastaa koska nehän on lapsia ja nehän eivät maksa veroja joten...oikeasti mitä vittua?

Vierailija
236/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 20:43"]

Ehkä suomi tosiaan tarvitsee taas sodan tms. kunnon koettelemuksen, eihän täällä kohta kukaan kestä yhtään mitään. Ehkä sitä toisaan voisi lapsellekin kertoa, että yhden kerran jonon perälle siirtäminen on maailman mittakaavassa aika mielettömän pieni koettelemus. 

Mutta av-mamman kakarahan toki siitä traumatisoituu ja varmaan joutuu työkyvyttömyyseläkkeelle loppuelämän kestävästä kosketuskammosta, kun oikein kerran elämässä joutui jotian noin HIRVEÄÄ kokemaan.

Ihan oikeasti mammat, oletteko te tosissanne? Ap ja muut??? Hävettäisi ihan sikana olla teidän kaltainen löysäperseisen kilipääkakaran yhtä kieroutunut paska äiti.

[/quote]

Vaikuttaa pikemminkin siltä, että eräille aikuisille ottaa koville ap pyyntö. Miten voikin olla, että niin kohtelias pyyntö voi herättää eräissä noin järjettömän puolustusreaktion? Koetteko sen moitteena ja se aiheuttaa teissä häpeää? 

Vierailija
237/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2013 klo 19:41"]

Ihmettelen edelleen, onko näistä ap:tä haukkuvista viestittelijöistä ihan ok, jos hänet siirretään sivuun esim. kaupan hyllyllä tai kirjastossa noin vain takaapäin ja ehkä samalla todetaan, että väistäpäs. Tuntuisiko hiukan hämmentävältä? Ihan vaikka kuinka olisit tavis etkä mitenkään erityinen?

[/quote]

Minulla on lievä asperger, enkä tosiaan pidä vieraiden kosketuksesta, mutta oikeasti? Minua on esim. kirjastossa tai linja-autossa monta kertaa taputettu olkapäähän, että anteeksi voisitteko väistyä, kun olen ollut ajatuksissani. Tai tultu sanomaan "hei, sulta taisi jäädä tämä kortti kassalle" ja koskettu samalla käsivarteen että tietäisin heidän puhuvan minulle. Enkä ole näissä tilanteissa sen kummemmin hämmentynyt.

Joskus on tylysti tönäistykin sivuun, jos olen ollut jonkun mielestä tien tukkeena. Ei se kyllä kohteliasta ole, mutta ei niin harvinaistakaan, että siitä hämmentyä kannattaisi.

Vierailija
238/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvi käydä puistossa enää. On se vaan sosiaalisesti niin vaikea paikka.

Vierailija
239/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella kehitysvamma ja saatte koskea.

Vierailija
240/244 |
25.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap puhuu. Kohteliasta ensin sanoa että voisitko väistyä. Jos ei väisty niin pyyntö toistetaan ja sitten vasta ohjataan koskettamalla. Eriasia jos henkilöt puhuvat toisilleen vierasta kieltä, mutta silloinkin voi yrittää viittoa.

En itse tykkäisi että ihmiset tulevat siirtelemään minua yllättäen ilman että osaan sitä odottaa. Väistän kyllä jos minua pyydetään mutta en tykkää jos joku tulee väkisin minua tönimään pois edestä. Uskon että moni lapsi, vaikka ei mitään vammaa/sairautta olisika, voi kokea tuollaisen kohtelun hyökkääväksi. Tuskin kellään on niin kiire leikkipaikkaan, ettei voi odottaa että edessä oleva tupeksija tajuaa tilanteen ja voi itse väistää. Ymmärrän tietysti ap:n lapselle menee todella pitkään tuollaisen asian ymmärtämiseen, silloin olisi minäkin ehkä jo antanut hellästi ohjausta kädestä pitäen, mutta ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole.