Onko karjalaisten vanhempien jälkeläiset myös karjalaisia?
Kommentit (240)
Täähän on itse asiassa mielenkiintoista sillä lailla, että pidetäänkö karjalaisuutta
- geneettisenä heimona, jolloin on karjalainen olemalla karjalaista verta omaavien vanhempien jälkeläinen. Mikä määrä karjalaista verta riittää siihen, että on itsekin karjalainen?
- maantieteellisenä heimona, jolloin kuuluminen on eriteltävä lisäksi sen mukaan onko kyse synnyin, kasvu- vai vai asuinpaikan maantieteellisestä alueesta. Onko karjalainen, jos syntyy siellä mutta muuttaa pois? Voiko karjalaiseksi tulla muuttamalla Karjalaan?
- sosiaalisena heimona, johon liittyy tietynlaista tyypillistä kieltä, käyttäytymistä ja kulttuuria, jota tässäkin ketjussa on kuvattu. Miten silloin ihminen tulee karjalaiseksi? Riittääkö oma tuntemus ja ilmoitus vai mitä muita kriteerejä vaaditaan?
Ja ovatko nämä säännöt eri karjalaisuudelle kuin muille Suomen heimoille ja miksi?
Itestä ainakin tuntuu, ettei ole ollenkaan yksiselitteistä määritellä tuollaisia dimensioita vasten milloin joku on karjalainen. Siis silloin kuin ei puhuta tyyppisesimerkistä, joka olisi karjalaisten vanhempien Karjalassa syntynyt, kasvanut ja edelleen siellä asuva henkilö, joka puhuu ja käyttäytyy karjalaistyypillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään. Ei kulttuuria tai etnisyyttä voi varastaa muilta. Jos vaikka kasvat ja elät elämäsi Ranskassa jossain laventelipeltojen keskellä viiniä vetäen, niin millä ihmeen logiikalla voit sanoa olevasi suomalainen? Jos vaikka synnyt Suomessa tummaihoisena, niin totta kai silmäkin sanoo että olet tummaihoinen, mutta et mitenkään voi olla vaikkapa somali, vaikka äitisi ehkä onkin.
Ylipäänsä en ymmärrä joidenkin ihmisten tarvetta leimata itseään jollain tietyllä kulttuurilla, joka ei liity omaan elämään mitenkään. Onko heillä jotenkin tyhjä elämä ja mitätön identiteetti vai mikä on?
Ei se tarkoita tuollaisia asioita. Varmasti ihminen jolla on karjalainen perimä, ihan varmasti tuntee olevansa oikea karjalainen. Minä ainakin pidän häntä todellisena karjalaisena.
Sama pätee siis muihin suomalaisiin heimoihin, kuten hämäläisiin. Jos joku on asunut ikänsä Porissa, onko hän hämäläinen, jos on hämäläiset isovanhemmat?
Pidän häntä ilman muuta hämäläisenä. Kieli, murre, asuinpaikka, ne ovat pintatason asioita.
Miksi ne yhdet isovanhemmat määrittelisivät ihmisen? Jokaisella on esi-isiä eri puolilla maata ja ulkomaillakin.
Minulla ei ole vaikeuksia pitää häntä hämäläisenä, mutta asia ei ole niin yksiselitteinen. Esim. sisarukset voivat olla 100 prossaa tai 0 prossaa geneettisesti samanlaisia, ja kaikki mahdollisuudet siltä väliltä. Se on suurta neroutta mitä tulee perimään. Luojan luomisen nerokkuutta.
Tuollaisessa lähisukulaisten välisessä lisääntymisessä on omat riskinsä. Esims. Ulvila ja saatanan palvonta.
Vierailija kirjoitti:
Juureni ovat Laatokan Karjalassa, Impilahdella. Isovanhempieni talot tuhottiin ja sukuni häädettiin kodeistaan. Nämä arvet kulkevat karjalaisen kansan sisimmässä vaikka emme enää olekaan voineet syntyä omilla kotiseuduillamme.
Karjalaisilla oli oma kielensä ja kulttuurinsa, jotka kaikki riistettiin. Todellakin olen karjalainen.
Niin karjalaiset, savolaiset, hämäläiset, lappalaiset ja muut ovat Suomen eri kansan heimoja, joilla jokaisella on omat geeniperimät ja siitä johtuvat taipumukset.
Entäs jos on ollut syntyessään kirjoilla karjalassa mutta syntynyt muualla?
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska somàlien lapsetkin on suomalaisia.
Ne on somaleja jos joku niistä onnistuu tekemään jotain hyvää, muissa yhteyksissä suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään. Ei kulttuuria tai etnisyyttä voi varastaa muilta. Jos vaikka kasvat ja elät elämäsi Ranskassa jossain laventelipeltojen keskellä viiniä vetäen, niin millä ihmeen logiikalla voit sanoa olevasi suomalainen? Jos vaikka synnyt Suomessa tummaihoisena, niin totta kai silmäkin sanoo että olet tummaihoinen, mutta et mitenkään voi olla vaikkapa somali, vaikka äitisi ehkä onkin.
Ylipäänsä en ymmärrä joidenkin ihmisten tarvetta leimata itseään jollain tietyllä kulttuurilla, joka ei liity omaan elämään mitenkään. Onko heillä jotenkin tyhjä elämä ja mitätön identiteetti vai mikä on?
Ei se tarkoita tuollaisia asioita. Varmasti ihminen jolla on karjalainen perimä, ihan varmasti tuntee olevansa oikea karjalainen. Minä ainakin pidän häntä todellisena karjalaisena.
No eikä "varmasti" tunne. Mieheni isän suku on Viipurin läänin Pyhäjärveltä, äitinsä suku Satakunnasta. Mies kokee itsensä karjalaiseksi.
Ystäväni molemmat vanhemmat ovat karjalasta, mutta hän on ikänsä asunut Turussa. Hän kokee itsensä varsinaissuomalaiseksi.Eli ei siihen mitään VARMUUTTA ole, se on täysin yksilöllistä, miten identifioituu.
Hän kokee siis tulleensa satakuntalaiseen äitiinsä. Se on myös tieteellisesti täysin selitettävissä oleva asia.
Mitä ihmettä sönkötät? Et ymmärrä lukemaasi?
Siinä lukee: äitinsä suku Satakunnasta. Huomasitko?
Monessa satakantalaisessa suvussa myös sukurutsataustaa ja mielisairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juureni ovat Laatokan Karjalassa, Impilahdella. Isovanhempieni talot tuhottiin ja sukuni häädettiin kodeistaan. Nämä arvet kulkevat karjalaisen kansan sisimmässä vaikka emme enää olekaan voineet syntyä omilla kotiseuduillamme.
Karjalaisilla oli oma kielensä ja kulttuurinsa, jotka kaikki riistettiin. Todellakin olen karjalainen.
Niin karjalaiset, savolaiset, hämäläiset, lappalaiset ja muut ovat Suomen eri kansan heimoja, joilla jokaisella on omat geeniperimät ja siitä johtuvat taipumukset.
Harvalla nuorella ihmisellä kaikki isovanhemmat on Karjalasta. Jyrääkö se karjalaisuus muut heimot perimässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikä "varmasti" tunne. Mieheni isän suku on Viipurin läänin Pyhäjärveltä, äitinsä suku Satakunnasta. Mies kokee itsensä karjalaiseksi.
Ystäväni molemmat vanhemmat ovat karjalasta, mutta hän on ikänsä asunut Turussa. Hän kokee itsensä varsinaissuomalaiseksi.Eli ei siihen mitään VARMUUTTA ole, se on täysin yksilöllistä, miten identifioituu.
Hän kokee siis tulleensa satakuntalaiseen äitiinsä. Se on myös tieteellisesti täysin selitettävissä oleva asia.
Aika jännä, olen huomannut saman asian. Onko siis järkevää karjalaisten ja satakuntalaisten lisääntyä keskenään koska suvut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko venäläinen, kun isoisän isoisä oli venäläinen?
No olethan sinä venäläistä sukujuurta.
Miten niin? Ihmisellä on kahdeksan isoisän isoisää. Jos heistä yksi on venäläinen, mutta muut vaikkapa Länsi-Suomesta, miten hän muka on venäläistä sukujuurta?
Ulkonäkö voi periytyä sellaiselta ihmiseltä joka on kuollut aikaa sitten ennen kuin ihminen on edes syntynyt. Uskon että myös esim. lahjakkuus tai luonne. Periytyvyys on äärimmäisen kiinnostava asia. Ihmisen dna ulottuu Maasta Kuuhun ja Kuusta Maahan. Jokaisella on 2 miljoonaa esivanhempaa.
Ja juuri siksi ei voi nostaa sieltä esihämärästä yhtä ainoaa heppua ja väittää, että juuri tämä on hänen sukunsa ainoa olennainen geenilähde.
Ei varmaan. Olen omin silmin nähnyt valokuvasta kuinka veljeni 1800-luvulla syntynyt ruotsalainen isoisänsä on ulkonäöltään hänen kopionsa. Se oli erittäin ällistyttävää. Suku tullut Ruotsista.
Korjaan: isoisoisä. Hän ei muistuta ketään muuta kuin 1800-luvulla syntynyttä isoisoisäänsä. -sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa, monet ovat vaan nämä asiat unohtaneet. Karjalaisilla on omat juurensa ehkä paremmin muistissa sotien takia.
Yääk nuo muka pakkoiloiset kansallispuvussa keekoilevat karjalaiset.. Jotain vastenmielistä tuossa koko ilmiössä on. Se on uhriutumisen viitan liepeillä itsekin uhriutumisen glorifiointi, kun sukulaisia joutui sieltä lähtemään evakkoon. Märehditään menneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, olen huomannut saman asian. Onko siis järkevää karjalaisten ja satakuntalaisten lisääntyä keskenään koska suvut?
Eli tulitko ketjuun sen takia koska vihaat karjalaisia? Mene purkamaan kaunaasi muualle.
Minä olen vaasalainen enkä karjalainen. 50 prossaa karjalaisia geenejä, toinen puoli Pohjanmaalta. Olen kyllä käynyt suvun mailla Karjalassa. En ole sosiaalinen enkä hölpöttelijä, vaan ujo ja vähäpuheinen.
Kyllä karjalaisuus on sitkeää, ei hiivu ihan muutamassa sukupolvessa. Ja sitten sukuun tuleekin jostain uutta Karjalaisverta ja kaikki on taas hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Yääk nuo muka pakkoiloiset kansallispuvussa keekoilevat karjalaiset.. Jotain vastenmielistä tuossa koko ilmiössä on. Se on uhriutumisen viitan liepeillä itsekin uhriutumisen glorifiointi, kun sukulaisia joutui sieltä lähtemään evakkoon. Märehditään menneitä.
Lopettaisitko tuon urputuksen? Tuollainen kulkee oikeasti verenperimässä. Karjalaiset muuten ovat esim. hyvin lahjakkaita musikaalisesti. Terv, muusikko joka ei ole karjalainen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vaasalainen enkä karjalainen. 50 prossaa karjalaisia geenejä, toinen puoli Pohjanmaalta. Olen kyllä käynyt suvun mailla Karjalassa. En ole sosiaalinen enkä hölpöttelijä, vaan ujo ja vähäpuheinen.
Olet pohjalainen kliseisyyteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja sanoin myös mieheni kokevansa itsensä KARJALAISEKSI. Joten miten hän "kokeee siis tulleensa satakuntalaiseen äitiinsä"???? Oletko humalassa, kun et edes vielä toisella yrittämällä ymmärrä lukemaasi?
Vaikka kuka esivanhemmpi olisi Karjalan kannakselta vaikka Impilahdelta ei se ole sen hienompaa ja erityisempää kuin että hän olisi Rautalammilta!! Ei ole olemassa jotain mystistä impilahtelaisuutta sen enempää kuin mystistä rautalammilaisuutta. Kyse on vain itsemuodostetusta mytologiasta sotien jälkeen! Uskokaa jo. Iso osa kannakselaisista oli tavallisia maanviljelijöitä eikä siinä ollut mitään huonompaa tai parempaa kuin vaikkapa savolaisilla maanviljelijöillä.