Onko karjalaisten vanhempien jälkeläiset myös karjalaisia?
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Asuinpaikka on se, missä asuu. Joillain on kaksoiskansalaisuus, jolloin voi olla esim. ruotsalainen ja suomalainen yhtä aikaa. Mutta et voi sanoa itseäsi tamperelaiseksi, vaikka äitisi olisi syntynyt siellä, jos et ole itse siellä koskaan asunut.
Mutta eikö karjalaiset ole myös heimo? Onhan saamelaisetkin saamelaisia, vaikka asuisivat Helsingissä.
No sitten on hämäläiset, savolaiset ja pohjalaisetkin heimoja, joiden jäsenyys periytyy jälkeläisille asui missä tahansa.
Minun geeniperimässä ei ole karjalaista, vaikka siellä olen syntynytkin, joten en ole Karjalainen. Olisinhan voinut syntyä vaikka junassa matkalla Rovaniemelle, enkä silti olisi siltä paikkakunnalta, jossa synnyin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuka esivanhemmpi olisi Karjalan kannakselta vaikka Impilahdelta ei se ole sen hienompaa ja erityisempää kuin että hän olisi Rautalammilta!! Ei ole olemassa jotain mystistä impilahtelaisuutta sen enempää kuin mystistä rautalammilaisuutta. Kyse on vain itsemuodostetusta mytologiasta sotien jälkeen! Uskokaa jo. Iso osa kannakselaisista oli tavallisia maanviljelijöitä eikä siinä ollut mitään huonompaa tai parempaa kuin vaikkapa savolaisilla maanviljelijöillä.
Kyllä karjalaiset ovat oma heimonsa. Kuten kaikki suomalaiset heimot ja se on hieno asia. Ns. ulkopuolinen saattaa huomata tämän selvemmin. t. juureton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Asuinpaikka on se, missä asuu. Joillain on kaksoiskansalaisuus, jolloin voi olla esim. ruotsalainen ja suomalainen yhtä aikaa. Mutta et voi sanoa itseäsi tamperelaiseksi, vaikka äitisi olisi syntynyt siellä, jos et ole itse siellä koskaan asunut.
Mutta eikö karjalaiset ole myös heimo? Onhan saamelaisetkin saamelaisia, vaikka asuisivat Helsingissä.
No sitten on hämäläiset, savolaiset ja pohjalaisetkin heimoja, joiden jäsenyys periytyy jälkeläisille asui missä tahansa.
Minun geeniperimässä ei ole karjalaista, vaikka siellä olen syntynytkin, joten en ole Karjalainen. Olisinhan voinut syntyä vaikka junassa matkalla Rovaniemelle, enkä silti olisi siltä paikkakunnalta, jossa synnyin.
Tässä on koko asia tiivistetty erinomaisesti. Näin se on. t. juureton
Eikö tuo heimoajattelu ole vähän vanhentunutta jo? Suomalaiset ovat viimeiset vuosikymmenet muuttaneet niin paljon ristiin, että ainakin isoimmissa kaupungeissa ihmisten juuret voivat olla ympäri Suomea. Itse olen asunut ympäri Suomea ja en kyllä mitään merkittävää eroa ole huomannut ihmisten luonteessa. Karjalaiset saattavat olla ehkä _hiukan_ puheliaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yääk nuo muka pakkoiloiset kansallispuvussa keekoilevat karjalaiset.. Jotain vastenmielistä tuossa koko ilmiössä on. Se on uhriutumisen viitan liepeillä itsekin uhriutumisen glorifiointi, kun sukulaisia joutui sieltä lähtemään evakkoon. Märehditään menneitä.
Lopettaisitko tuon urputuksen? Tuollainen kulkee oikeasti verenperimässä. Karjalaiset muuten ovat esim. hyvin lahjakkaita musikaalisesti. Terv, muusikko joka ei ole karjalainen.
Älä viitsi jauhaa tuollaista streotyyppistä p..kaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on ollut syntyessään kirjoilla karjalassa mutta syntynyt muualla?
En pidä silloin häntä karjalaisena. Niin ja olen ihminen jolla on sukujuuret liian monessa paikassa, eli orpo. Musta olisi aivan mahtavaa kuulua oikeasti jonnekin.
Uutinen: suurimmalla osalla suomalaisista on juuria useammassa maakunnassa. On ihan päänsisäinen ajatus, jos kokee olevansa juureton.
NO ei tietenköön! Ne ovat ns. "muuunsukupuolisii"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuka esivanhemmpi olisi Karjalan kannakselta vaikka Impilahdelta ei se ole sen hienompaa ja erityisempää kuin että hän olisi Rautalammilta!! Ei ole olemassa jotain mystistä impilahtelaisuutta sen enempää kuin mystistä rautalammilaisuutta. Kyse on vain itsemuodostetusta mytologiasta sotien jälkeen! Uskokaa jo. Iso osa kannakselaisista oli tavallisia maanviljelijöitä eikä siinä ollut mitään huonompaa tai parempaa kuin vaikkapa savolaisilla maanviljelijöillä.
Kyllä karjalaiset ovat oma heimonsa. Kuten kaikki suomalaiset heimot ja se on hieno asia. Ns. ulkopuolinen saattaa huomata tämän selvemmin. t. juureton
Topelius aiheutti paljon hallaa Maamme-kirjansa heimokuvauksilla. Totuuden kanssa niillä on hyvin vähän tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yääk nuo muka pakkoiloiset kansallispuvussa keekoilevat karjalaiset.. Jotain vastenmielistä tuossa koko ilmiössä on. Se on uhriutumisen viitan liepeillä itsekin uhriutumisen glorifiointi, kun sukulaisia joutui sieltä lähtemään evakkoon. Märehditään menneitä.
Lopettaisitko tuon urputuksen? Tuollainen kulkee oikeasti verenperimässä. Karjalaiset muuten ovat esim. hyvin lahjakkaita musikaalisesti. Terv, muusikko joka ei ole karjalainen.
Älä viitsi jauhaa tuollaista streotyyppistä p..kaa!
Väkisinkin tulee mieleen, että mistähän sinä mahdat olla oikeasti kotoisin? En usko että Ruotsista ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä silloin häntä karjalaisena. Niin ja olen ihminen jolla on sukujuuret liian monessa paikassa, eli orpo. Musta olisi aivan mahtavaa kuulua oikeasti jonnekin.
Uutinen: suurimmalla osalla suomalaisista on juuria useammassa maakunnassa. On ihan päänsisäinen ajatus, jos kokee olevansa juureton.
Näin. Ja jos sattuu olemaan useammalla alueella niitä juuria, niin siinähän on suorastaan edullinen tilanne. Sen kun voi kääntää niinkin päin, juurettomuuden sijaan. Valitsee sen, minkä kokee omimmakseen ja alkaa rakentaa identiteettiään sille pohjalle. Jos siis on sellaiselle kova tarve. Päättää vaan että no, tuo suvun haaran alue tuntuu omimmalle, minäpä olen sitten sitä sorttia.
Karjalaisten vanhempien lapset ovat karjalaisia.
Hämäläisen ja karjalaisen lapset ovat puolikarjalaisia, mutta asiaan tulee ylimääräinen mutka sitä kautta, että hämäläiset ovat virolaisten ja karjalaisten sulautumisen tuloksena syntynyt heimo, jossa voi olla mukana myös jäänteitä muista heimoista ja kansoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jatketaan sitten. Minussa on lisäksi perimässä ruotsalaista, tanskalaista ja romania. Sekä eurooppalaista kauemmista sukupolvista. Pakko uskoa että tuossa voi olla selitys. Yritin koko ikäni ymmärtää suomalaisia. En päässyt ymmärtämään. Sitten luovutin. Mulla on siis ihan oikeasti ollut jo teinistä saakka todella syvä ristiriita mutta en tajunnut mistä se johtuu. En löydä enää muuta selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Hämäläisen ja karjalaisen lapset ovat puolikarjalaisia, mutta asiaan tulee ylimääräinen mutka sitä kautta, että hämäläiset ovat virolaisten ja karjalaisten sulautumisen tuloksena syntynyt heimo, jossa voi olla mukana myös jäänteitä muista heimoista ja kansoista.
Jatketaanpa. Todella esihistoriassa on hämäläisyys joka on todella vanhaa. He tulivat Balttiasta ensin Varsinais-Suomeen ja osa liikkui sieltä Hämeeseen. Minulla on suuri kunnia kuulua eräistä esivanhemmista tähän heimoon. Kerroin että sukuani on tutkittu poikkeuksellisen paljon. Silti en kuulu mihinkään. t.juureton
Suomalaiset ja karjalaiset ovat eri kansaa alkujaan. Kummallakin on oma kieli ja kulttuuri. Toki sukukansoja olemme.
Karjalaiset asuivat jo keskiajan alussa alueella, sanotaan sitä Karjalaksi, joka nyt on osittain Suomen, osittain Venäjän puolella. Kun Ruotsin kuningaskunta alkoi valloittaa Suomea lännestä ja nyk. Venäjän alueen kaupunkivaltiot (sittemmin Moskovan Venäjä, Venäjän keisarikunta, jne.) alkoivat taistella keskenään, juuri Karjalan alueella tapahtui aluevaltauksia ja rajan siirtoa.
Siksi alueen laidoille syntyi suomalaisasutusta sinne missä oli tai oli asunut karjalaisia. Varsinkin Karjalan kannas oli kuin pyöröovi, josta suomalaisia virtasi asumaan idemmäksi tai palasi lännemäksi vuosisatojen ajan aina sen mukaan mikä poliittinen tilanne oli.
Kun Suomi itsenäistyi, kuului uuten valtioon enimmäkseen suomalaisten asuttaman Laatokan ja Kannaksen Karjala. Karjalankielisten asuinalueet jäivät kuitenkin suurimmalta osin Venäjän puolelle, kuten Tverin Karjala, Aunuksen Karjala ja Vienan Karjala.
Kuitenkin raja esim. kulki niin, että myös muutama karjalaiskylä jäi Suomen puolelle. Rajan pinnan asutus Suomen puolella oli kuitenkin etnisesti valtaosaltaan suomalaista, tarkemmin sanottuna esim. savolaisia jotka puhuivat savon itämurteita ja kainuulaisia, yms. Toki suomalaisten ja karjalaisten välisen kaupan takia oli Suomen puolelle muuttanut myös karjalaisia sukuja etenkin pitämään kauppoja Suomen itäisillä alueilla.
Itsenäisessä Suomessa alettiin kutsua maan itäosia nimillä Karjala, etenkin Etelä-Karjala ja Pohjois-Karjala, sekä siellä asuvia suomalaisia siten "karjalaisiksi". Varsinaista Venäjän puolella olevaa karjalankielisten perinteistä asuinaluetta alettiin Suomessa kutsua termillä Itä-Karjala erotuksesi Suomen Karjalasta.
Kun nykyään koulussa ei enää opeteta suomensukuisista kansoista ilmeisesti enää mitään, on monille jäänyt epäselväksi että rajan takana onkin ihan oikea Karjala ja karjalankieltä puhuva sukukansa, joka on siellä asunut tuhansia vuosia.
Kun lisäksi Suomen kansalliseepoksen Kalevalan runot ovat valtaosin kerätty Itä-Karjalasta, on sekaannus vain lisääntynyt. Tärkeintä on siis erottaa Suomen maakunnat ja suomenkieliset karjalaisiksi kutsutut asukkaat ja oikea alkuperäinen Karjala sekä karjalankieltä puhuvat etniset karjalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatketaanpa. Todella esihistoriassa on hämäläisyys joka on todella vanhaa. He tulivat Balttiasta ensin Varsinais-Suomeen ja osa liikkui sieltä Hämeeseen. Minulla on suuri kunnia kuulua eräistä esivanhemmista tähän heimoon. Kerroin että sukuani on tutkittu poikkeuksellisen paljon. Silti en kuulu mihinkään. t.juureton
Jatkan: hämäläiset eivät ole karjalaisia. Savolaiset on todettu hämäläisten ja karjalaisten sekoitukseksi.
Pelkästään käsite Karjala on hyvin monipuolinen sekä alueellisesti, kielellisesti että etnisesti. Karjalaisuus taas riippuu siitä, miten kukakin oman identiteettinsä käsittää.
https://m3.jyu.fi/jyumv/Members/kamanoke-40jyu.fi/470998#position=0
Tuossa on esimerkiksi linkki minun graduuni liittyneeseen lumivaaralaisuutta ja karjalaisuutta käsitelleeseen lyhytdokumenttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jatketaan sitten. Minussa on lisäksi perimässä ruotsalaista, tanskalaista ja romania. Sekä eurooppalaista kauemmista sukupolvista. Pakko uskoa että tuossa voi olla selitys. Yritin koko ikäni ymmärtää suomalaisia. En päässyt ymmärtämään. Sitten luovutin. Mulla on siis ihan oikeasti ollut jo teinistä saakka todella syvä ristiriita mutta en tajunnut mistä se johtuu. En löydä enää muuta selitystä.
Karjalaistallukka sinä olet. Miksi teeskentelet muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karjalaistallukka sinä olet. Miksi teeskentelet muuta?
Ihmettelin aivan samaa. Selvästi häpeää karjalaisuuttaan.