Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvä, onko mielestäsi ok raha työttömälle 450€/kk netto?

Vierailija
10.08.2013 |

Siitä maksetaan omavastuuosuus vuokrasta ja kaikki eläminen, ruoka, matkat, kengät, vaatteet, puhelin, netti.... ym.

Olisitko itse valmis elämään tuolla summalla esim. vuoden tai useamman?

Jos sinulla on esim. kaksi huollettavaa lasta, saat käteen n. 200€ enemmän + lapsilisät, asumiskulut varmasti nousisi jonkun verran myös.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työtön eikä tulot vaihtele, tt-tukea voi saada ns. toistaiseksi, maksimissaan vuodeksi kerrallaan, koska summa on vakio. Nyt ei ehkä tosiaan ole sukulaismies osannut hoitaa tätä asiaa. Vai onko hänellä velkoja?

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:38"]

Miehen veli joka on kuusikymppinen sinkkumies saa tuon 450€/k ja maksaa vuokraa siitä 140€/kk, sossusta on joskus saanut lisää rahaa, ei jatkuvasti.

ap

[/quote]

Sossusta pitäisi saada jatkuvasti sen verran rahaa, että käteen jää vuokran jälkeen 477 €/kk, eli yht tuloa 617 €/kk nykyisen 450 €/kk sijaan. Sossusta saa rahaa vain jos sitä tajuaa hakea, ja yleensä uusi hakemus pitää jättää joka kuukausi. Onkohan miehesi veli ymmärtänyt hakea?

[/quote]

Vierailija
42/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:47"]

Tuo onkin aivan surkea palkka! Kyllä kokopäiväisestä työstä, johon kuuluu vielä viikonlopputöitäkin, pitäisi maksaa edes 2000€/kk. Täällä monet puhuu että saavat 4000-6000€/kk tekemättä töissä juuri mitään. ap

[/quote]

Ihan normaali alan palkka. Ja tiedätkö mitä? Aika hemmetin moni suomalainen tekee matalapalkkatyötä. Sinä olet tavallisesta elämästä vieraantunut loinen. 

[/quote]

Kyllä minä sen tiedän, mutta en hyväksy sitä että se on oikein. Ihmisiä riistetään. ap

[/quote]

oot varmaan provo? :D Riiston lisäksi työelämä on varmaan myös ihmisarvon riistämistä? :D Yhteiskunnalle täysin hyödytön mussukka valittaa siitä, että hänen pelkästä olemassaolostaan ei makseta riittävästi, Oh dear. Tämmöisistä tulee mulle aina se fiilis, että yhteiskunnan tarjoamaa perustoimeentuloa pitäisi nipistää. Liian hyvä elintason tarjoaminen vastikkeetta tuottaa lapsenkasvatuksessakin kusipääkakaroita, ja sama näyttää pätevän aikuisiinkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä olisi mennä töihin, jos päivärahalla porskuttaisi nätisti eteenpäin vuosikausia? Siksi ymmärrän vallan hyvin, ettei tuki voi olla (tästäkään syystä) mikään huippuiso.

Itse olen ollut työttömyystuella 1,5 vuotta. Eihän se helppoa ole, eikä kuulukaan olla. Töitä haen aktiivisesti koko ajan. Onneksi sentään miehellä on vakituinen työ.

Vierailija
44/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töihin (ihan mihin tahansa töihin) noin vain mentäisiin, olisi työttömiä varmaan korkeintaan 5000.

Vierailija
45/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:38"]

Miehen veli joka on kuusikymppinen sinkkumies saa tuon 450€/k ja maksaa vuokraa siitä 140€/kk, sossusta on joskus saanut lisää rahaa, ei jatkuvasti.

ap

[/quote]

Sossusta pitäisi saada jatkuvasti sen verran rahaa, että käteen jää vuokran jälkeen 477 €/kk, eli yht tuloa 617 €/kk nykyisen 450 €/kk sijaan. Sossusta saa rahaa vain jos sitä tajuaa hakea, ja yleensä uusi hakemus pitää jättää joka kuukausi. Onkohan miehesi veli ymmärtänyt hakea?

[/quote]

Se on vähän kuutamolla kaikesta :) Ollaan yritetty auttaa ja neuvoa. ap

Vierailija
46/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:40"]

ap:lla ei taida olla käsitystä siitä millaista on olla työssäkäyvä perheenäiti?

[/quote]

Kyllä minä olen ollut työssäkäyvä äiti silloin kun oli vasta yksi lapsi, vuosia yh:na. Olen ollut myös työtön yh, ja siihen aikaan oli työttömyyskorvaus 2000mk/kk, ja kun jäin äityslomalle, tulot tippui 1700mk/kk, silloin oli pakko mennä sossuun.

Nyt ei ole varaa mennä osa-aikaiseen työhön, lapsista menisi 500€/kk päiväkotimaksua, mies tienaa vuodessa 40 000€/brutto. ap

[/quote]

Ja taas kerran paskapuhetta. Osa-aikahoidossa ei todellakaan mene 500 euroa kahdesta muksusta kunnallisessa hoidossa. Miksi helvetissä kitiset työttömyysrahasta kun et töihinkään mene?

[/quote]

juu, todellakin on tuo summa väärin. mutta niinhän näissä aina. elämäntapatyöttömät eivät ole sitä rehdeintä kansanosaa...

Vierailija
47/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:56"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:50"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:47"]

Tuo onkin aivan surkea palkka! Kyllä kokopäiväisestä työstä, johon kuuluu vielä viikonlopputöitäkin, pitäisi maksaa edes 2000€/kk. Täällä monet puhuu että saavat 4000-6000€/kk tekemättä töissä juuri mitään. ap

[/quote]

Ihan normaali alan palkka. Ja tiedätkö mitä? Aika hemmetin moni suomalainen tekee matalapalkkatyötä. Sinä olet tavallisesta elämästä vieraantunut loinen. 

[/quote]

Kyllä minä sen tiedän, mutta en hyväksy sitä että se on oikein. Ihmisiä riistetään. ap

[/quote]

oot varmaan provo? :D Riiston lisäksi työelämä on varmaan myös ihmisarvon riistämistä? :D Yhteiskunnalle täysin hyödytön mussukka valittaa siitä, että hänen pelkästä olemassaolostaan ei makseta riittävästi, Oh dear. Tämmöisistä tulee mulle aina se fiilis, että yhteiskunnan tarjoamaa perustoimeentuloa pitäisi nipistää. Liian hyvä elintason tarjoaminen vastikkeetta tuottaa lapsenkasvatuksessakin kusipääkakaroita, ja sama näyttää pätevän aikuisiinkin. 

[/quote]

Kaikille työttömille ei ole töitä, ei edes suurimmalle osalle, tietyllä koulutuksella saa töitä, muut jää nuolemaan näppejään, ja mitä pidemmän aikaa on ollut työttömänä, sitä huonommalta työnantajien silmissä näyttää. Ja on myös paljon ihmisiä joilla ei oikeasti ole nykypäivän työelämän vaatimusten mukaisia rahkeita tehdä töitä tai edes opiskella. Ja kuka on sanonut että työtön on yhteiskunnalle täysin hyödytön? Kyllä työttömät tekevät paljon töitä tässä yhteiskunnassa, heitä vaan halveksitaan ja pidetään laiskoina kun heidän tekemästään työstä ei kukaan maksa palkkaa.

Kyllä työstä kuuluisi saada se vastike, eli palkka jolla pystyy normaalisti elämään. ap

Vierailija
48/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 15:40"]

ap:lla ei taida olla käsitystä siitä millaista on olla työssäkäyvä perheenäiti?

[/quote]

Kyllä minä olen ollut työssäkäyvä äiti silloin kun oli vasta yksi lapsi, vuosia yh:na. Olen ollut myös työtön yh, ja siihen aikaan oli työttömyyskorvaus 2000mk/kk, ja kun jäin äityslomalle, tulot tippui 1700mk/kk, silloin oli pakko mennä sossuun.

Nyt ei ole varaa mennä osa-aikaiseen työhön, lapsista menisi 500€/kk päiväkotimaksua, mies tienaa vuodessa 40 000€/brutto. ap

[/quote]

Ja taas kerran paskapuhetta. Osa-aikahoidossa ei todellakaan mene 500 euroa kahdesta muksusta kunnallisessa hoidossa. Miksi helvetissä kitiset työttömyysrahasta kun et töihinkään mene?

[/quote]

juu, todellakin on tuo summa väärin. mutta niinhän näissä aina. elämäntapatyöttömät eivät ole sitä rehdeintä kansanosaa...

[/quote]

Pari vuotta sitten katsoin sen nettilaskurilla, ja kun meillä menee täydet hoitomaksut se oli 500€/kk kokopäivähoidosta, en ole väittänyt että se olisi osa-aikahoidosta, se oli jotain reilun satasen vähemmän, mutta se on ihan sama. Jos kauppaan pääsisi töihin, se olisi korkeintaan 25h viikossa n. kympin tuntipalkalla, ei kovin paljon nappaa, lapset sairastaisi jokaisen kulkutaudin.

Olin ennen näitä kaksosia palkkatuetusti töissä, ja vaikka ulosotto vei osan palkasta, jäi siitä enemmän käteen kuin kotona ollessa, ihan ok siinä tilanteessa, mutta nämä lapset muutti kaiken. ap

Vierailija
49/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni raha toi on. Ei ole oikein

Vierailija
50/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku porskuttaa 477€/kk hyvin vuosikausia, niin onnea hänelle. Minä kyllä haluaisin tienata vähän enemmän, haluaisin taata lapsilleni mukavan elämän ja että itsellekin jäisi jotain vanhuuden varalle. En usko että kovin moni on tuon summan kanssa eläisi mielellään lopun ikäänsä, ehkä se jollekin lähes eläkeikäiselle sinkulle tai nuorelle lapsettomalle riittää, joksikin aikaa. Ihminen vaan on luonnostaan sellainen, että jossain vaiheessa alkaa tehdä mieli asiota joita rikkaammilla on, ja sitten on pakko yrittää jostain saada lisää rahaa. ap

Vierailija
51/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin, laiskurit. Suomessa on töitä kyllä. Vai luuletteko että sol:illa tai hkl:llä tieten tahtoen ottavat töihin somaleita ja ählämejä. Kyllä niitä töitä suomalaisillekin on, jos vain kelpaisi. Työttömyystuet kokonaan pois niin alkaa kelpaamaan.

Vierailija
52/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:33"]

Menkää töihin, laiskurit. Suomessa on töitä kyllä. Vai luuletteko että sol:illa tai hkl:llä tieten tahtoen ottavat töihin somaleita ja ählämejä. Kyllä niitä töitä suomalaisillekin on, jos vain kelpaisi. Työttömyystuet kokonaan pois niin alkaa kelpaamaan.

[/quote]

Joo, tuohon on kyllä syynsä. Miksi suomalaiset ei noita töitä tee? Olisko liian pieni palkka verrattuna raskaaseen työhön? Vai olisko niin että työnantajat ottaa mielellään ulkomaalaisia jotka ei kuulu liittoon eikä paljon pidä meteliä surkeista työolosuhteista ja palkoista?

Vierailija
53/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:37"]

[/quote]

Joo, tuohon on kyllä syynsä. Miksi suomalaiset ei noita töitä tee? Olisko liian pieni palkka verrattuna raskaaseen työhön? Vai olisko niin että työnantajat ottaa mielellään ulkomaalaisia jotka ei kuulu liittoon eikä paljon pidä meteliä surkeista työolosuhteista ja palkoista?

[/quote]

Luulisi metelin loppuvan kun muuten joutuu kadulle.

Vierailija
54/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni. Olisiko sinulle ihan ok elellä työttömyyspäivärahalla 500 päivää ja sitten vielä pienemmällä työmarkkinatuella siitä eteenpäin? Tulisiko ikävä nykyistä tilipussia, siinä sohvalla maatessa? ap

Vierailija
55/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no pakko vastata tähän provoon. itsellä ei ole työttömyydestä henk. koht. kokemusta koska aina on löytynyt jotain hommaa. olen ollut kaupassa, siivoojana, varastomiehenä, kuskina, rahtimiehenä, keräilijänä jne jne mutta aina tehnyt. joskus kahta osa-aikatyötä yhtä aikaa. en ole korkeasti koulutettu mutta motivaatio ja kunnianhimo sekä ylpeys omasta tekemisestä on vienyt eteen päin. nykyään olen toiminut viimeisten 10 vuotta myyntipäällikkönä ja siinä sivussa oma yritys jonka lukuun teen ns paska hommia. yhteen lasketut tulot näistä töistä oli viime vuonna liki 100 000 eur mutta teen 6 päiväistä viikkoa ja noi 70h töitä viikossa. veroja maksan tuosta summasta reilu puolet. meillä on kaksi lasta myös ja olisi tosi upeaa jäädä kotiin lasten kanssa viettämään aikaa mutta kun elämä on sellaista että jos ei ole rahaa niin ei voi jäädä, eli suomennettuna jos haluat elämän tasoasi nostaa niin mene ihmeessä töihin. niin muutkin menee. pitäisi jokaisen miettiä että mistä tulee se raha josta yhteiskunta tuet maksaa. mulla on sulle uutinen, joku sun kaveris, naapuri, tai ehkä minä maksan sun kotona makaamisestas ja suoraan sanottuna se ei ole minun tai muiden velvollisuus. muutama vuosi menee niin suomi kun joutuu konkkaan tulet yllättymään tuestasi silloin. auta siis itseäsi ja mene töihin. mihin vain töihin. niitä löytyy kun ei ole ronkeli ja on aktiivinen.

Vierailija
56/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:20"]

Kaikille työttömille ei ole töitä, ei edes suurimmalle osalle, tietyllä koulutuksella saa töitä, muut jää nuolemaan näppejään, ja mitä pidemmän aikaa on ollut työttömänä, sitä huonommalta työnantajien silmissä näyttää. Ja on myös paljon ihmisiä joilla ei oikeasti ole nykypäivän työelämän vaatimusten mukaisia rahkeita tehdä töitä tai edes opiskella. Ja kuka on sanonut että työtön on yhteiskunnalle täysin hyödytön? Kyllä työttömät tekevät paljon töitä tässä yhteiskunnassa, heitä vaan halveksitaan ja pidetään laiskoina kun heidän tekemästään työstä ei kukaan maksa palkkaa.

Kyllä työstä kuuluisi saada se vastike, eli palkka jolla pystyy normaalisti elämään. ap

[/quote]

tää teksti on kuin suoraajossakin oppikirjasta, jossa puhutaan henkisestä köyhyydestä. Syrjäytynyt kokee opittua avuttomuutta ja kokee olevansa täysi uhri ja vailla minkäänlaista kykyä muuttaa itse elämänsä suuntaa tai vaikuttaa asioihinsa ja tulevaisuuteensa. Töitä ei ole koska ei ole töitä, ei ole sopivaa koulutusta, koska on ollut pitkään työttömänä, koska ei ole rahkeita. Ihan turhaa on ehdottaa, että mitä jos olisit itsellesi työtä ja ryhtyisit yrittäjäksi, opiskelisi uuteen ammattiin tai jatkokouluttautuisi, päivittäisit tietoja ja taitoja, menisit harjoitteluun, muuttaisit työn perässä, kehittäisit itseäsi ja sukisit ulkonäöstäsi edustavimman. Koska mitään näistähän ei voi tehdä, koska siihen on jokin täysin itsestä riippumaton este.

henkisesti köyhän mielestä tilanne ratkeaisi sillä, että jostain joku antaisi hänelle helpon työpaikan, josta saa melkein tekemättä mitään neljä tonnia kuussa. Työssä ei myöskään saa olla viikonlopputöitä, vaativia tehtäviä eikä mielellään aikaisia aamuherätyksiä.

Kaikki me ihmiset olemme arvokkaita, ja toki jokainen työtön tekee paljon hyödyllisiä asioita. Se, minkä perusteella ihmiset voidaan jakaa yhteiskuntahyödyllisiin, -hyödyttömiin ja -haitallisiin perustuu kuitenkin vähän muihin juttuihin. 

Vierailija
57/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:37"]

[/quote]

[/quote]

Veikkaisin tuohon kyllä salaliittoteoriaasi todennäköisemmäksi syyksi sen, että suomalaisille yhteiskunta tarjoaa liian korkean vastikkeettoman toimeentulon. 

Vierailija
58/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten esim. toimeentulotuki 477 e kuussa on liian korkea toimeentulo?? Oon melko varma, että useimmat menisi mieluummin esim. siivoamaan sillä 1500 e kuussa kuin kituuttaisivat tuolla toimeentulotuella- mutta kun ei nykyään saa niitä siivouspaikkojakaan noin vain! Ei ole järkeä väitellä aiheesta, jos kieltäytyy näkemästä todellisuutta.

Vierailija
59/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoamisesta kun ei yleensä tienaa edes tuota 1500 euroa. 1000 euroa on lähempänä totuutta.

Vierailija
60/89 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:12"]

Jos töihin (ihan mihin tahansa töihin) noin vain mentäisiin, olisi työttömiä varmaan korkeintaan 5000.

[/quote]

Muutama kuukausi sitten Juhana Vartiainen sanoi telkkarissa, että työttömyysasteen pitää olla noin 6 % eli tuon verran työntekijöitä pitää olla reservissä. Jos työntekijöistä on pulaa, niin sittenhän työntekijät vaihtaa työpaikkaa noin vain sen mukaan, mikä sattuu miellyttämään ja mistä saa parempaa palkkaa. Siitä seuraa hintojen nousu. Valtio ei siis edes tavoittele täystyöllisyyttä.

Sitä en ymmärrä, miksi sitten tuota työvoimareserviä pitää kurittaa ja nöyryyttää, kuten tuolla yksi ehdotteli ruokakuponkeja. Kas, kun ei vaadita pistämään keltaista tähteä rintapielessä näkyvillä tai oranssia haalaria ulkona liikkuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi